متفرقه

الکترود جدید باتری حالت جامد برای افزایش شعاع حرکتی خودروهای الکتریکی

تحقیقات دانشمندان در زمینه الکترولیت مورد استفاده در باتری حالت جامد منجر به طراحی الکترود جدیدی شده است که پایداری باتری را در طول چرخه‌های مداوم کاری حفظ می‌کند و باعث افزایش شعاع حرکتی خودروهای الکتریکی می‌شود.

باتری‌های حالت جامد، که در آن الکترولیت به جای مایع از ماده جامد تشکیل شده است، پتانسیل زیادی برای کاربردهای ذخیره انرژی در آینده دارند؛ اما با مشکلات پایداری که بر طول عمر آن‌ها تأثیر می‌گذارد، دست و پنجه نرم می‌کنند. با این حال، طراحی جدید باتری به راه‌حل جدیدی برای مشکل اشاره می‌کند. به گزارش نیواطلس، تیمی از دانشمندان در حال توسعه ماده الکترود جدیدی است که حجم خود را در طول شارژ حفظ می‌کند تا باتری صدها چرخه کاری را تحمل کند.

خودروی الکتریکی باتری / electric car battery

توانایی کارکردن خودروی الکتریکی یا گوشی هوشمند روی باتری حالت جامد به جای معماری لیتیوم یونی امروزی می‌تواند باعث شود که آن‌ها قبل از نیاز به شارژ مجدد، مدت طولانی‌تری کار کنند و در صورت نیاز به زمان شارژ کمتری نیاز دارند. اما مشکلات پایداری آن‌ها به حرکت یون‌های لیتیوم به داخل و خارج الکترودهای باتری در حین شارژ مربوط است که باعث انبساط و انقباض آن‌ها می‌شود و در نهایت ساختار شیمیایی دستگاه را تغییر می‌دهد.

تیمی بین‌المللی از دانشمندان الکترود جدیدی برای این باتری‌ها طراحی کرده‌اند که ادعا می‌شود پایداری بی‌سابقه‌ای دارد. این ماده از لیتیوم تیتانات و لیتیوم وانادیم دی اکسید ساخته شده که به ذرات نانومتری تبدیل شده است. این ماده که به‌ عنوان الکترود باتری استفاده می‌شود، ظرفیت بالایی را ارائه می‌کند و یون‌های لیتیوم را قادر می‌سازد تا در هنگام شارژ و تخلیه به طور برگشت‌پذیر وارد و استخراج شوند.

نتیجه‌ی این تحقیقات، ماده‌‌ای برای الکترود باتری است که در حین کار حجم خود را حفظ می‌کند. دانشمندان این حجم را با عمل متعادل‌کننده‌ ظریفی که با خروج یون‌های لیتیوم و مهاجرت یون‌های وانادیم از موقعیت‌های اولیه خود برای پر کردن فضاهای خالی انجام می‌شود، ثابت کرده‌اند.

پروفسور نائوآکی یابوچی از دانشگاه ملی یوکوهاما ژاپن که رهبری این تحقیق را بر عهده داشت، می‌گوید:

وقتی انقباض و انبساط به خوبی متعادل می‌شوند، پایداری ابعادی در هنگام شارژ یا دشارژ شدن باتری (یعنی در حین چرخه کاری باتری)، حفظ می‌شود. ما پیش‌بینی می‌کنیم که با بهینه‌سازی بیشتر ترکیب شیمیایی الکترولیت، ماده‌ای واقعاً تغییرناپذیر از نظر ابعادی – ماده‌ای که حجم خود را در چرخه الکتروشیمیایی حفظ می‌کند – ایجاد شود.

مواد الکترود جدید در یک سلول باتری حالت جامد مورد آزمایش قرار گرفت و به طرز چشم‌گیری با ظرفیت بالای ۳۰۰ میلی آمپر ساعت بر گرم و شاید مهم‌تر از همه، بدون تخریب بیش از ۴۰۰ چرخه شارژ و دشارژ انجام شد.

پروفسور نیراج شارما، نویسنده این مطالعه، می‌گوید:

عدم کاهش ظرفیت در بیش از ۴۰۰ چرخه، به وضوح عملکرد برتر این ماده را در مقایسه با موارد گزارش شده برای سلول‌های کاملا حالت جامد معمولی با مواد لایه‌ای نشان می دهد.

تیم تحقیقاتی قصد دارد به پالایش الکترولیت به منظور ساخت انواع باتری‌های مورد نیاز برای خدمت به خودروهای الکتریکی با ایمنی و طول عمر بیشتر ادامه دهد. چنین باتری‌هایی می‌تواند نه تنها به معنای خودروهای برقی باشد که امروزه آنها را می‌بینیم، بلکه به این معنی است که عصر جدیدی را آغاز می‌کند که در آن خودروی الکتریکی بسیار سریع‌تر شارژ می‌شود و مسافت‌های بیشتری را طی می‌کند.

یابوچی گفت:

یافته‌های جدید می‌تواند هزینه باتری را به شدت کاهش دهد. توسعه عملیاتی باتری‌های حالت جامد با کارایی بالا نیز می‌تواند منجر به توسعه خودروهای الکتریکی پیشرفته شود. به عنوان مثال، ممکن است در آینده یک وسیله نقلیه الکتریکی در کمتر از پنج دقیقه به طور کامل شارژ شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
منبع
unsw.edu.au

ابوالقاسم اسلامی

هنرآموز مکانیک خودرو ، مترجم و نویسنده

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. زنده باد آمریکا جز کرایسلر ملعون

    ۲۵ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1197 ديدگاه)

    این مواد معدنی ک گفت گمانم همونایی هستند که افغانستان زیاد داره
    انشالله یک کشور طراز اول افغانستان را تصرف کند

    موافقم 7
    مخالفم 20
  2. عارف

    ۲۵ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (327 ديدگاه)

    اگر این موضوع که گفته شد ( باطری در کمتر از ۵ دقیقه شارژ شود ) ماشینهای برقی بسیار ، بسیار جذاب خواهد شد . و رقابت با برقیها خیلی نفسگیر پیش خواهد رفت .

    موافقم 14
    مخالفم 2
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۲۵ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (10479 ديدگاه)

      رقابت نفس‌گیر نمیشه ، بلکه بازی تمام میشه و برقی‌ها حکمران جهان میشوند !

      البته هنوز خیلی از مسائل جواب داده نشده !؟!؟
      مثل بازیافت تمیز باتری‌ها !
      مثل تامین برق گسترده !
      مثل مواد اولیه‌ی مورد نیاز که به صورت عمده در پرو شیلی آرژانتین باید استخراج شوند و به احتمال زیاد منتظر یه آشوب خاورمیانه‌ای جدید در آمریکای جنوبی باید باشیم که دوباره کشورهای تراز اول جهان بخصوص چین آمریکا انگلیس مثل انگل بیوفتند به جانشان و چپاولشان کنند با هزاران نِیرنگ و فِتنه به راه انداختن !!!!!!!😖😖😖

      موافقم 24
      مخالفم 4
  3. مجتبی .

    ۲۵ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (23 ديدگاه)

    دیگه دارن به شرایط مطلوب میرسن

    موافقم 4
    مخالفم 10
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۲۵ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (10479 ديدگاه)

      نه !!!
      فاصله بسیار هست تا به شرایط مطلوب برسند !!!

      تمام این مقالات و تکنولوژی‌ها به یک طرف ، تولید و همگانی شدنش در جامعه یک دنیایی دیگر هست !

      تمام راه‌ها و تئوری‌ها باید عملی شوند تا به یک نقطه‌ی مشترک در تولید برسند مثل چیزی که در کابل‌های شارژ موبایلی میبینیم که یه زمانی هر شرکتی ساز ناکوک خودش را مینواخت و حالا دیگر به یک اشتراک رسیدن مثل وایرلِس یا کابل‌های تایپ C به تایپ C !

      موافقم 15
      مخالفم 5
  4. TESLA

    ۲۵ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    تا سال ۲۰۲۵ قراره خیلی از خودروهای الکتریکی با شعاع حرکتی نزدیک به ۱۰۰۰ کیلومتر یا بیش تر تولید بشن ، همچنین به لطف باتری های حالت جامد پتانسیل افزایش قدرت خودرو هم بیش تر از قبل میشه ، انقدری خوب هستن که پورشه میخواد برای جانشین ۹۱۸ اسپایدر و ۹۱۱ های هیبریدی که به عنوان هایپرکار و سوپرکار به باتری هایی با تراکم انرژی بالا نیاز دارن ، از باتری های حالت جامد استفاده کنه

    موافقم 11
    مخالفم 5
  5. phonix

    ۲۵ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1878 ديدگاه)

    پروفسور نائوآکی یابوچی از دانشگاه ملی یوکوهاما ژاپن که رهبری این تحقیق را بر عهده داشت
    بازم منو ببخشید
    ( اقا ایمان این ژاپنی های پادو چی میگن ؟ چطور جرعت کردن رییس اروپایی ها و امریکایی ها بشن؟ عجب پرو هایی هستن میگم نکنه فردا از این تکنولوژی استفاده بشه توسط اروپایی ها به خصوص المان ها البته اگر از نقطه نظر شما این داشمند ژاپنی تو گروه پادو بقیه نیست)

    موافقم 7
    مخالفم 14
  6. TESLA

    ۲۵ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    تو زمینه باتری های حالت جامد به لطف سرمایه گذاری ۲۴ میلیارد دلاری گروه فلوکس واگن و احداث چندین شرکت تحقیقات و توسعه در نقاط مختلف آلمان ، در حال حاضر این ژرمن ها هستن که سرآمد این سبک باتری نوین هستن ، البته گفته میشه گروه هیوندا هم با همکاری ریمک در حال ساخت و برسی این باتری های نوین هستن ، در کل آینده خودرو های برقی با عرضه چندین محصول هیجان انگیز ( آئودی r8 برقی ، تسلا رودستر و … ) قراره خیلی جذاب و پر رقابت بشه ⚡️⚡️🔥🔥

    موافقم 6
    مخالفم 7
    1. حسین

      ۲۵ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (1157 ديدگاه)

      پیشگام این تکنولوژی ژاپنی ها هستن. تویوتا بیش از بیست میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده و شرکت های idemitsu و پاناسونیک بیشترین پتنت هارو در زمینه باتری های حالت جامد ثبت کردن

      موافقم 11
      مخالفم 6
  7. حسین

    ۲۵ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1157 ديدگاه)

    اینکه ژاپنی ها بیشترین سرمایه گذاری رو تکنولوژی باتری های جدید انجام دادن مهم نیست، اینکه بیشترین پتنت رو هم شرکت‌های ژاپنی ثبت کردن مهم نیست. مهم اینه که میلاد زد ام و محمد میگن ژاپنی ها تکنولوژی رقابتی ندارن😂😂😂😂😂😂 نه عزیزم ژاپنی ها بلد نیستن مثل بقیه یه چهارچرخ بسازن که فقط بفروشن. اول سال ها تحقیق و توسعه انجام میدن. نه مثل اونایی که اول میسازن، مردم رو موش آزمایشگاهی می کنن بعد در طول سال ها ایرادها رو بر طرف می کنن. کاری که آمریکا و کره انجام میدن

    موافقم 14
    مخالفم 6
    1. MILADZM

      ۲۵ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (345 ديدگاه)

      ما داریم از روی یه تعداد مستندات حرف میزنیم نه تخیلات قانتزی
      بله تویوتا بیشترین پتنت رو به ثبت رسونده پدال هم خبرش رو گذاشت
      ولی اکثرشون چیزای ساده و پیش و پا افتاده و ابتدایی بودن که صرفا برای جلوگیری از بهره برداری تجاری دیگر رفبا به ثبت رسیده بودن .
      ژاپن الان در رده خودروهای اقتصادی و به خصوص کلاس سدان ها پیشتازه ولی اگه همینجور پیش بره احتمالش زیاده قافیه رو به چین ببازه
      تجربه هم نشون داده ژاپنی ها دیر نسبت به تغییرات بازار ری اکت نشون میدن و صد البته رقبا هم از این تعلل به وجود آمده نهایت استفاده رو میبرن
      اگه همه چیز با روند فعلی پیش بره ژاپنی ها تنها کلاسی که در اون میتونن حرف برا گفتن داشته باشن رو به واسطه ورود چینی ها از دست میدن این یه حقیقته .
      اون زمان که bz4x اومد ما گفتیم این ماشین نمیتونه موفق باشه هر چند شما میگین هنوز به بازار وارد نشده ولی همه چی از الان مشخصه
      بعد اومدین گفتین معیارهای تویوتا در چارچوب های مجازی کم ارزشه و محصول نهایی به روش تویوتا به دست مصرف کننده میرسه
      الان کجاست اون روش تویوتا ؟
      اعداد و اراقم تخیلی در اعلام برد و شعاع حرکتی که کمترین تناسبی با واقعیت ندارن ؟
      تازه میگفتین رقبا بخاطر روش تویوتا برای این که در صحنه رقابت باقی بمونن مجبورن تخفیف های گسترده بدن !
      بله تویوتا تکنولوژی الکتریکی انحصاری خودش رو توسعه نداده واسه همین مزیت رقابتی نداره .
      نه پلتفرم الکتریکی دست حسابی با قابلیت ساپورت از معماری های جدید
      یه e tnga داره که اون هم همون پلتفرم محصولات بنزینی تویوتا مثل راو 4 هست که یه تعداد بهینه سازی روش انجام شده تا واحد درایو و پک باتری رو بتونن توش جا کنن
      نه نرم افزار درست و حسابی داره ( چیزی که پاشنه آشیل تویوتا س )
      در نهایت اینم در نظر بگیر که در همه این موارد تسلا پادشاه بی چون و چراس
      شما تعصبت اجازه نمیده ولی این یه حقیقته تویوتا و کلا ژاپنی ها واسه رقابت در بازار الکتریکی ها آماده نیستن و اگه همینجور پیش بره دیر یا زود شاهد سقوط و افولشون خواهیم بود .

      موافقم 5
      مخالفم 13
      1. حسین

        ۲۵ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (1157 ديدگاه)

        ما بر اساس تعصبات نظر میدیم یا شماها؟ شما بر اساس تعصب نظر نمیدی بر اساس اوهام و خیالات خودساخته نظر میدی.
        همین الان بیشترین تیراژ تولید خودورهای الکتریکی شده با اختلاف خیلی زیاد متعلق به ژاپنی هاست وقتی اطلاعات نداشته باشی این میشه نتیجش!!!
        تو بذار چینی ها تو بازار خودشون بتونن تویوتا رو بگیرن بعد غصه بازار جهانی رو بخور. اونی ک فعلا داره به زوال میره خودروسازی آمریکاست که از طرفی تو اروپا دائما با افت فروش مواجه میشن تا جایی ک بزرگترین خودروساز آمریکا تو اروپا فقط هزار دستگاه می فروشه!!!! تو چین دائم افت فروش میخوره. اتحاد ها و همکاری ها شون هم که یکی پس از دیگری نابود میشن!!!!
        ژاپنی ها هیچ سگمنتی براشون باقی نمونده یا اونایی که روز به روز از تمام کلاس ها خارج میشن و به سمت سگمنت های فول سایز مهاجرت می کنن و تو همونا هم افت فروش دارن؟؟ برو نمودارهای سی ساله صنعت خوردو رو نگاه کن ببینی چه افت فروش وحشتناکی داشتن خودروساز های آ مریکایی.

        ژاگنی ها دیر ری اکشن نشون میدن؟ دوست عزیز. اکشن های صنعت خودرو در سی چهل سال اخیر توسط ژاپنی ها و آلمانی ها اتفاق افتاده بعد شما از ری اکشن حرف میزنی؟ کجا بودن آمریکایی ها تو این سی سال که ژاپنی ها هیبرید و پلاگین هیبرید و الکتریکی و هیدروژنی ساختن؟ الان هم که دارن روز به روز هیدروژنی ها رو به جلو می برن واین چیزی هست که لرزه به اندام خودروسازهای آمریکایی و طرفدارانش میندازه چون مطلقا تو این زمینه هیچ تکنولوژی ندارن و حتی از چین هم به اندازه بیست سال عقبن تو این زمینه.

        اعداد و ارقام تخیلی در شعاع حرکتی؟ آره واسه فن های آمریکا و کره تخیلی هست. کامنت های ما موجوده و تو هم یقینا حفظی. از سه سال قبل گفتیم سال 2025 باتری های حالت جامد تویوتا با شعاع حرکتی بیش از 700 کیلومتر و زمان شارژ کمتر از 5 دقیقه تولید میشه. الان 2025؟؟ تخیلات رو اونایی داشتن که الان پنج ساله دارن از رودستر حرف میزنن و الان هم در اوهام خودتون افول صنعت خودروی ژاپن و سلطه مطلق خودروساز های رو به افول آمریکایی رو می بینن. در حالی که نمودارهای چهل ساله وضعیت فاجعه بار خودروسازهای آمریکایی رو نشون میده.
        ضمنا بازم میگم اونی که داره ری اشکن میده آمریکایی ها هستن

        موافقم 8
        مخالفم 6
      2. حسین

        ۲۵ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (1157 ديدگاه)

        ((ولی اکثرشون چیزای ساده و پیش و پا افتاده و ابتدایی بودن که صرفا برای جلوگیری از بهره برداری تجاری دیگر رفبا به ثبت رسیده بودن))
        اینجاست که میگن قافیه چون به تنگ آید، شاعر به…. آید
        وقتی میگی بقیه با تعصب نظر میدن ولی وقتی با سند و مدرک جواب می گیری کم میاری و اینطوری جواب میدی. سطح سایت رو نیار پایین

        موافقم 9
        مخالفم 6

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا