متفرقه

اولین محموله از باتری‌های حالت‌جامد کوانتوم اسکیپ تحویل خودروسازان شد

شرکت کوانتوم اسکیپ به عنوان یکی از شناخته‌شده‌ترین شرکت‌های فعال در زمینه تولید باتری‌های حالت‌جامد اولین محموله از سلول‌های لیتیوم-فلز ۲۴ لایه را به سازندگان خودروهای برقی تحویل داد تا آن‌ها را تست و بررسی کنند.

بر اساس بیانیه رسمی منتشر شده توسط کوانتوم اسکیپ، این سلول‌های پیش‌تولیدی با کد داخلی A0 شناخته می‌شوند و بزرگ‌ترین دستاورد این برند در سال ۲۰۲۲ به شمار می‌روند. استارت آپ آمریکایی کوانتوم اسکیپ قبلاً فرمت سلولی جدیدی را تولید کرده بود که به لیتیوم فلز اجازه پیوند برقرار کردن در زمان شارژ و خالی شدن باتری را می‌داد.

این کمپانی می‌گوید باتری جدید تولیدی ترکیبی از سلول‌های منشوری و کیسه‌ای بوده و یکی از کلیدی‌ترین بهبودهای سال‌های اخیر است که به تحویل اولین نمونه از باتری‌های حالت‌جامد به خودروسازان کمک شایانی می‌کند. این شرکت می‌گوید یک سلول ۲۴ لایه ظرفیت ایجاد شعاع حرکتی چندین ساعتی برای خودروهای برقی را دارد هرچند کوانتوم اسکیپ اشاره دقیقی به ظرفیت محصول خود نکرده است. البته چنین عملکردی قابل‌درک خواهد بود چراکه باتری‌های حالت‌جامد راه زیادی را برای تولید انبوه در پیش دارند. مدیرعامل این شرکت می‌گوید:

اگرچه این دستاورد ما را به هدف نهایی خود نزدیک‌تر می‌کند اما هنوز هم کارهای زیادی برای انجام داریم تا بتوانیم محصولی تجاری بسازیم. ما هم‌اکنون به دنبال رسیدن به این هدف نهایی هستیم

نمونه‌های A0 برای تست و بررسی به شرکت‌های دیگر فرستاده شده‌اند و بخشی از اولین نسل پروتوتایپ های تولیدی هستند. این باتری‌ها از ۲۴ لایه استفاده کرده و هریک از جداکننده حالت‌جامد، کاتد و آند لیتیوم-فلز سود می‌برند. نسل‌های بعدی این باتری‌ها مطابق انتظارات بهبودهای بیشتری خواهند داشت.

از جمله سرمایه‌گذاران مشهور کوانتوم اسکیپ می‌توان به گروه فولکس‌واگن و بیل گیتس اشاره کرد. این شرکت سال قبل توانست به هدف مهم خود یعنی تولید پروتوتایپ سلول ۱۰ لایه دست یابد. سلول‌های تست شده بیش از ۸۰ درصد ظرفیت شارژ خود را پس از ۸۰۰ سیکل شارژ که معادل پیمایش حدود ۳۸۶ هزار کیلومتر با یک خودروی برقی است نگه داشتند. این شرکت کالیفرنیایی تنها برندی نیست که به دنبال عرضه باتری‌های حالت‌جامد به بازار است. استوردات، سولید پاور، سامسونگ SDI و پرولوگیوم نیز روی این تکنولوژی کار می‌کنند، تکنولوژی‌ای که زمان شارژ سریع‌تر، ریسک آتش‌سوزی پایین‌تر و هزینه‌های ساخت بهینه‌تری خواهد داشت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. Hadi

    ۳ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (344 ديدگاه)

    چقدر خوشگلن شبیه شکلات تخته ایه
    امیدوارم تمام خودروساز ها از ساخت خودروی بنزینی دست بکشن چون بالا رفتن کیفیت هوا خیلی تو سلامتی افراد جامعه تاثیر داره
    الان تو کیش موتورا برقی شده هم آلودگی هوا کم شده هم سر و صدای اگزوزشون مردمم راحت دارن زندگیشونو میکنن
    باید تو شهرای بزرگ بخصوص تهران همینجوری بشه تا آلودگی هوا از بین بره
    البته بعد از برقی شدن موتورا نوبت برقی شدن ماشیناست بعد از اونم برقی کردن وسایل حمل و نقل عمومی و ماشین های سنگین

    موافقم 27
    مخالفم 6
  2. TESLA

    ۳ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    همانطور که در مقاله اشاره شد ، باتری های حالت جامد : زمان شارژ سریع تر ، ریسک آتش سوزی کمتری نسبت به باتری های حال حاضر دارند علاوه بر اینها برتری های دیگری مثل : وزن کمتر ، تراکم انرژی بالاتر ( در نتیجه قدرت تولیدی بیش تر ) و از همه شعاع حرکتی بیش تری دارند ، الکی نیست که غول هایی مثل پورشه و لامبورگینی چشم انتظار این باتری ها هستند ، پورشه که رسما اعلام کرده هایپرکار جدید جدای از اینکه تمام الکتریکی باشه یا هیبریدی به باتری های حالت جامد باید مجهز بشه و لامبو هم اولین برقی خودش رو در سال ۲۰۲۷ که یه کوپه ۲+۲ هست را با همین تکنولوژی جدید راهی بازار میکنه

    موافقم 13
    مخالفم 1
  3. Hamid3x

    ۳ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (418 ديدگاه)

    الان یسری میان میگن چین از آمریکا هم جلو زده
    اینو تو فلان روزنامه نوشته بود🤣🤣🤣
    المان و ژاپن که شکست خوردن و کاملا وابسته به چین هستند

    اره دایی جان ماهم تو ایران باوجود شما عزیزان حالمون خوبه😅

    موافقم 41
    مخالفم 12
    1. DoctoR

      ۳ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (1037 ديدگاه)

      سخنان طنز
      اگر دست آورد های آلمان و ژاپن نبود ماشین های آمریکایی نه ECU داشتند نه ایربگ نه ABS نه انژکتور تحت کنترل ECU نه سوپر شارژ و…. درواقع همون فورد T میشد آخرین شاهکار صنعت خودروسازی آمریکا

      موافقم 22
      مخالفم 21
      1. Hamid3x

        ۳ دی ۱۴۰۱
        سوابق: (418 ديدگاه)

        به کنایه یسری از کاربرای پدال گفتم
        که فکر کردند غرب و امریکا و ژاپن از چین شکست خوردند،
        نامبر وان صنعت الکترونیک و مخابرات و برق دنیا امریکاس بعد شرکت های المانی انگلیسی و ژاپنی

        بیشتر تکنولوژی های جدید از شرکت های امریکایی به باقی کشورهای دنیا ارسال میشه
        هزینه تحقیقات امریکا در مقایسه با کشورهای دیگه مقایسه دریاس با برکه

        موافقم 24
        مخالفم 8
  4. ممد ژانگولر

    ۳ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (4148 ديدگاه)

    بیا بفرما کجایند مخالفهای خودروهای برقی تحویل بگیرن
    باتری ساختن باقلوا

    موافقم 12
    مخالفم 4
  5. یاسی

    ۳ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    اگر ایران هم قدری خود را هماهنگ و همراه با علم و صنعت کشورهای پیشرفته کند مطمئنا آینده روشن و راحت تری در پیش رو خواهیم داشت تا ببینیم که روشنفکران و صنعتگران و مخترعان و دولت مردان چه نگرش و عملی رو در پیش رو خواهند داشت ….

    موافقم 4
    مخالفم 3
    1. phonix

      ۳ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (1878 ديدگاه)

      این اگر و اما ها اگر به عقل بعضی ها قد میداد دلار 400000 ریال نبود

      موافقم 8
      مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا