مدیرعامل CATL معتقد است اعلامیه تویوتا برای تجاریسازی این باتریها تا ۲۰۲۷ تبلیغاتی و پوشالی است.
«رابین ژنگ»، بنیانگذار و مدیرعامل کانمپورری آمپرکس، اخیرا در مصاحبه خود با رسانه «فایننشال تایمز» اعلام کرد که فناوری آیندهنگرانه باتری حالت جامد عملکرد خوبی را از خود به نمایش نگذاشته است و هنوز با مشکلاتی نظیر پایداری و ایمنی دستوپنجه نرم میکند. متخصصان صنعتی بر این باورند که باتریها حالت جامد با دوری الکترولیت مایع میتواند آینده صنعت خودروهای برقی و لوازم الکترونیک را متحول کنند.
مقالات مرتبط:
شرکت تویوتا، بزرگترین خودروساز ژاپن، در روند تولید باتریهای حالت جامد خود پشرفت خوبی را تجربه کرده است و قول داده تا سال ۲۰۲۷ از اولین نمونههای آن در مدلهای تولید انبوهش استفاده کند. کمی آنطرفتر، پادشاه باتری چین یعنی مدیرعامل شرکت CATL که خود مدیر دکتری فیزیک را هم اخذ کرده، معتقد است که راه زیادی برای دستیابی به این محصولات باقی مانده و رقیب ژاپنیاش احتمالا در زمانبندی خود اغراق کرده است. ژنگ میگوید:
با تمام قوا از باتری حالت جامد حمایت میکنیم اما حدود ۱۰ سال است که روی آن سرمایهگذاری کردهام. من هر ماه پیشرفت افرادی را که روی آن کار میکردند دیدهام پس میدانم که تمام فرایند را میدانم با این وجود کسانی هستند که بهدنبال جلب توجه اضافه میگردند.
این مدیر چینی میگوید این باتریهای نوآورانه درحالتی با مزایا همراه خواهند شد که با ترکیب جدید استفاده شوند؛ حالتی که در آن لیتیوم فلزی خالص برای آنود الکترولیت مصرف میشود. او افزود که برای ورود این فناوری به بازار موانعی وجود دارد. هرچند لیتیومیون با الکترولیت باتریهای امروزی بهراحتی پیوند میخورد اما در باتریهای حالت جامد به چالش میرسد. گویا مهندسان چینی تلاش کردهاند با ترکیب مواداولیه زیر فشار، پیوند را آسانتر کنند:
بعد آن را بررسی کردند و گفتند: اوه خیلی خوب شد. انتقال یون بهخوبی انجام میشود اما در واقعیت چطور این فشار را ایجاد کنیم؟
مشکل دوم پیش روی پیشرفت این باتریها، انبساط لیتیوم درحال شارژ و دشارژ به شمار میرود. این تغییر وضعیت به سلامت باتری آسیب میزند و از چرخه عمر آن میکاهد.
خیلی دوام نمیآورد. نهایتا ۱۰ چرخه. پس چطور میتوانید آن را تجاریسازی کنید؟
لیتیوم در هوای مرطوب واکنش نشان میدهد، پس اگر باتری در یک سانحه رانندگی آسیب ببیند و باز شود مشکلات ایمنی از راه میرسند.
مردم روی این مسئله اصرار دارند اما به آنها میگویم CATL بیش از ۱۰ سال زمان روی آن صرف کرده است…. .
ژنگ مصمم است که شرکتش در این رقابت بهترین و بیشترین پیشرفت را تجربه کرده است. این مجموعه چینی بزرگترین تولیدکننده باتری جهان به شمار میرود و در سال گذشته ۳۷ درصد باتریهای تمام خودروهای برقی زمین را تامین کرده است؛ بنابراین مدیرعامل آن هم تاثیر چشمگیری روی صنعت میگذارد. بهگزارش «SNE»، کانتمپورری آمپرکس ۴۰ درصد باتریهای مورداستفاده برای ذخیره انرژی را تولید میکند.
گروه CATL در تلاش است بهجای تمرکز فزاینده روی باتریهای حالت جامد، هماکنون روی باتریهای سدیمیونی و مادهچگال کار میکند (که از مواد نیمه جامد سود میبرند). ظاهرا نمونه اولیه این محصولات هماکنون درحال تولید است. مواد نیمه جامد میتوانند دو برابر باتریهای لیتیومیونی متداول کارایی داشته باشند. نظر شما درباره ادعای CATL چیست؟ آیا تویوتا با اظهاراتش یک بازی رسانهای را آغاز کرده یا واقعا در این مسابقه پیشرو است؟
ARIAN
۱۱ فروردین ۱۴۰۳به نظر من هم حداقل تا سال 2030 طول میکشه چون تازه اول راهه.
کیان
۱۱ فروردین ۱۴۰۳دیگه همین مونده چینی های دزد فناوری هم بیان اظهار نظر کنن و خودشون صاحب نظر بدونن و …
داداش کشور تو هنوز تو تولید موتور درونسوز وابسته به همه دنیاست، هی جوینت ونچر میزنید بهتون پلتفرم و موتور بدن و با تغییر و … میدین بیرون
تهش هم یه موتور 1.5 توربو دارین، کپی پیست روی همه ماشیناتون !!!
خرکی با یک ارمیچر شده خودروساز بعدشم زبون باز کرده و …
پیام
۱۱ فروردین ۱۴۰۳من تبلیغاتی و پوشالی بودنش رو قبلا گفتم و مدیرعامل CATL الان گفتش 😂😂😂
البته با کیان تو این مسئله که اونا دزدن موافقم.
Killer
۱۱ فروردین ۱۴۰۳کشورش همونه که نماینده دودوتا رفته بود کارخونه باتری سازیشو ببینه و وقتی برگشت جاپون گفت احساس سرافکندکی دارم و تکنولوژی هایی دیدم که ما تو جاپون نمیدونیم چی هستن ! بزارم لینکشو؟ خبرشو تو پدال دیدی قطعا :))
NAVID۰۰۹۸
۱۱ فروردین ۱۴۰۳کیان جان
با نظر شما مخالفم ، چرا که چین و محصولاتش و خودروهاشون هروز دارند کشورهای بیشتری را درگیر خودشون میکنند ( البته در کشور ما مافیایی عمل کردند )!!!
من هم با نظر مدیرعامل موافقم ، چرا ؟!
چون اگر دنیای واقعی برقیها و روشن شدن واقعیاتشون بر خلاف شوآفی که ایلانماسک راه انداخت را ببینید ، متوجه قضیه میشوید که همه اینایی که برقی خریدن پشیمان شدند و هنوز خیلی از کشورها تو تولید برقشون موندن چه برسه به اینکه جدا از شارژ بتوانند خدمات به برقیهایی دهند که امروز دیگر نیاز به تعویض باتری هم دارند که بسیار گران هست و گارانتیهایی که به اتمام رسیده!!!
دوستان ، بارها و بارها از قدیم در کامنتها گفتم ، قدرتمندترین جنگافزار در این دو دهه ، رسانهها هستند نه توم و تفنگ کشورها!!!
هیچگاه شما واقعیت را نمیفهمید بلکه اون چیزی را میفهمید که اونها انتخاب میکنند و بزرگش میکنند!!!
خودروها ، موبایل یا لبتاپ نیستند که نیاز به باتری کوچکی داشته باشند ، دنیای خودرو جای تخصصی هست که به راحتی به دست نمیاد و باید شکستها پشت سر گذاشت که بشه به موفقیتها رسید که حاصلش هست همچون تویوتا بنز شورلت فورد و …!!!
این برقیها فقط استارتاپی هستند و بس ، میبینید که سالی شونصد بار ورشکست و دست به دست میشوند ، البته بحث تسلا جداست و سیاست قدرتمندی پشت تسلا پنهان هست ولی باز هم تسلا از byd چین عقب مانده و امروز این شرکت چینی عجیب داره جلو میره و بهتر میشه روی اون حساب کرد تا تسلا!!!
سبحان
۱۱ فروردین ۱۴۰۳شما نبودی گفتی زیر مطلب باتری با شعاع حرکتی 1200 کیلومتری تویوتا گفتی
((خیلیها ماشینساز هستند ولی هر شرکتی خودروساز نیست))
https://www.pedal.ir/toyota/toyota-solid-state-battery-explained/
چرا یهو نا امید شدی
NAVID۰۰۹۸
۱۱ فروردین ۱۴۰۳هنوزم شک داری به اینکه خیلیها ماشینساز هستن ولی خودروساز نه !!!
۱۱ فروردین ۱۴۰۳سبحان ولش کن، این خودشم نمیدونه چی میگه بد معمولا غیر ریپلای کامنت اولو نظرات تعصبی و اشتباه مگه چی دیدیم از NAVID۰۰۹۸ به شخصه غیر نظرات سطحی و اشتباه و تعصبی ریپلای کامنت اولو از این دست معمولا چیزی از ایشون ندیدم
پس هرچی گفت شما به …. هم حسابش نکن و جدی نگیر بزار دلش خوش باشه برا خودش واقعیت که برعکس نظراتشه معمولا
۱۱ فروردین ۱۴۰۳سبحان ولش کن، این خودشم نمیدونه چی میگه بد معمولا غیر ریپلای کامنت اولو نظرات تعصبی و اشتباه مگه چی دیدیم از NAVID۰۰۹۸ بد به شخصه غیر نظرات سطحی و اشتباه و تعصبی ریپلای کامنت اولو از این دست معمولا چیزی از ایشون ندیدم
پس هرچی گفت شما به …. هم حسابش نکن و جدی نگیر بزار دلش خوش باشه برا خودش واقعیت که برعکس نظراتشه معمولا
Dariush
۱۲ فروردین ۱۴۰۳آقا سبحان واقعا ازت بخاطر شفاف سازی تشکر میکنم
پیام
۱۱ فروردین ۱۴۰۳نوید تو هنوز چهار تا کشور نرفتی بگردی و با نردم و جهان آشنا بشی! چهار تا مستند ندیدی! تو چین مثل انسان با تیروی کار رفتار ننیشه و پولش صرف ارزون کردن جنساشون میشه! اصلا شماها معنی پیشرفت رو نمی فهمید! حایگاه الان جین یه جایگاه کاذب هست!
Amirmohammad
۱۱ فروردین ۱۴۰۳شما مشخصه با برند CATL آشنایی نداری و نمیدونی چه غولیه!
ارسلان
۱۱ فروردین ۱۴۰۳موافقم….
البته اینا خودشون ام میدونند چیزی نیستند ولی عاشق سینه چاکهای چینی اینو قبول ندارند هنوز
Killer
۱۱ فروردین ۱۴۰۳بزرگترین سازنده باتری جهان هم گرفت رو دودوتا :)))
اینا چون عرضه ندارن برقی بسازن و هی از کره و چین و تسلا باتری و پلتفرم گدایی میکنن مجبورن برای اینکه بگن ما هم هستیم بیان چنین لاف هایی بزنن وگرنه همه میدونیم برندی که نمیتونه به برد ۴۰۰ کیلومتر برسه حتی وضعیتش چطوره! :)
سبحان
۱۱ فروردین ۱۴۰۳بیش از 10 تا مطلب پدال منتشر کرده که تویوتا تا سال 2025 بعد هم 2027 باتری های حالت جامد به خط تولید میفرسته
کافی تو گوگل سرج کنید همه مطالب میاد بالا
زیر کامنت ها هم تویوتا فن ها شدیدا حمایت کردن
و تسلا فن ها هم از اول میگفتن ممکن نیست و این باتری ها اینده نداره
الان مشخص شده حتی catl هم امید چندانی به این باتری ها نداره ، به نظر میاد تسلا قبل از بقیه امتحان کرده و به نتیجه نرسیده
وگرنه چطور ممکنه بزرگ ترین تولید کننده و حامی خودرو های برقی هیچ برنامه ای برای این باتری ها نداشته باشه ؟
Amirmohammad
۱۱ فروردین ۱۴۰۳قبلا هم گفتم تویوتا داره مسیر اشتباهی رو میره،با دادن آمارهای غلط متوالی شرایط رو برای خودش بدتر میکنه و اعتماد رو از بین میبره
CATL با این عظمت توی بحث باتری جامد میگه مسیر زیادی مونده
بهزاد
۱۱ فروردین ۱۴۰۳امیرمحمد نمیدونم چه میزنید ولی یکسری اطلاعات بهت بدم شاید در هر دو دنیا کمی فاز بهتر بگیری؛
در وهله ی اول شرکت های تولید کننده باتری در چین به خاطر نوع و مدل کاریشون فقط به دنبال کاهش هزینه ها هستند و به این خاطر از پیش پا افتاده ترین متریال ها و فن آوری برای تولید استفاده میکنند و جای تاسفه که باتری های ساخت جدیدشون حتی نمیتونه با باتری های سال های پیش استوانه ای پاناسونیک از نظر چگالی و ظرفیت شارژ برابری کنه.
الان ماه هاست کارخانه تولید آزمایشی تویوتا در ژاپن به نام TEIHO مشغول ساخت باتری جامد هست و اینم نمیدونی به غیر از پاناسونیک این شرکت با idemitsu برای تامین مواد باتری جامد قرارداد بسته که بازهم جالبه از ۲۰۰۱ مشغول توسعه باتری جامد بوده.
یه چیز جالب در مورد گیگا کستینگ دو شرکت تسلا و تقریبا byd بگم که قالبهای پرس بزرگ یک طول عمری دارند و بعد از مدتی مثل هفته یا یک ماه دفورمه میشن و نیاز به تعویض دارند که این کار حداقل ۲۴ ساعت زمان میبره و تویوتا با روشهای مبتکرانه این زمان تعویض را فقط به ۲۰ دقیقه کاهش داده.
عمری باشه کم کم شمارو با مسائل واقعی دنیای خودرو آشنا میکنیم و یکم از اون خرفتی اطلاعات میکشیمت بیرون البته اگر خودت بخوای.
Amirmohammad
۱۱ فروردین ۱۴۰۳من نمیدونم تو کدوم دنیا سیر میکنی! دیروز که چندتا تز دادی برای هرکدومشون یه لینک دادم که راحت رد شدن و خلافشو ثابت شد.کلا در مسیر خلاف واقعیت سیر میکنی
الان برای بار اخر جوابتو میدم.پاناسونیکی که اینقدر هی ازش تعریف میکنی کلا ۶ درصد بازار رو داره مقایسه کن با CATL که ۳۷ درصد و ال جی که ۱۴ درصد و byd که ۱۶ درصد بازارو داره، بازار ثابت کرده کی باتری بهتری میسازه. تو تا صبح میتونی بگی پاناسونیک بهترین باتری ساز جهانه ولی نه امار جهانی نه هیچ مجله و برند خودروسازی اینو قبول نداره.
اصلا زشته CATL رو با پاناسونیک مقابسه کنی.همه میدونن CATL برترینه.سهمشون تو بازارو فقط یه مثال کوچیکه از این برتری
بهزاد
۱۱ فروردین ۱۴۰۳پس بگو با چند اسم مختلف حضور داری چون نامت لینکی نفرستادی ولی با اسامی دیگری آره تند تند لینک میفرستادی.
اولا که سهم خودروهای برقی فعلا کمه و پاناسونیک فقط با تسلا اونم در آمریکا قرارداد داره و نه در چین نه در اروپا واحد فعال تولید و قراردادی هم برای تامین نبسته.
در سالهای آینده که ظرفیت تولید برقی ها افزایش پیدا کرد اونموقع این درصدها جا به جا میشه.
قیمت محصول نقش اول تعیین کننده در فروشه و همینطور قراردادهای تامین که فعلا چینی ها به خاطر حجم فرآوری لیتیوم اولند اما این مورد در آینده و قوانین محلی و منطقه ای تولید دچار تغییر میشه.
بازهم نمیگی اون ۷۷ درصد را از کجا آوردی؟
الان شما قدرت درکت چقدره که نمیتونی هضم کنی باتری جامد تویوتا از مرحله آزمایشگاه رد شده و الان در کارخانه teiho رو فاز سرعت تولید و ایمنی قرار داره😂
Amirmohammad
۱۱ فروردین ۱۴۰۳باور کن هرچقدر هم تایپ کنی ۶ درصد سهم بازارش تغییر نمیکنه،با حلوا حلوا کردن دهن شیرین نمیشه
قرارداد نبستن باهاش.دلیلش واضحه و نتیجش سهم ۶ درصدی
هروقت هم فکر کردی باتری جامد ساختن یاد همین مقاله بیوفت کافیه.
حالا با لینک ۷۷ درصد سرگرم شو
بهزاد
۱۱ فروردین ۱۴۰۳راستی نگفتی رشد فروش ۷۷ درصدی سه ماهه اول ۲۰۲۴ را از کجا پیدا کردی؟!
Amirmohammad
۱۱ فروردین ۱۴۰۳https://insideevs.com/news/707022/hyundai-ev-sales-january2024/
از اینجا.ببینم بعد از دیدن این لینک دیگه روت میشه چیزی بگی!
بهزاد
۱۱ فروردین ۱۴۰۳امیرمحمد به خودت رحم کن این همه اکانت که فقط دنبال کینه ورزی هست اصلا مناسب یک انسان مدرن نیست و همه برای علاقه مندی و عشق زندگی میکنند تو یکی برای نفرت.
نمیبینی نوشته پلاگین؟!
آمار فروش جهانی خودروشو بگو که هم برقیه هم درون سوز و مستقیم رفتی لینک میزاری از بازار فروشش در آمریکا!
تو نابغه ای و این همه کینه از کجا میاد نیاز به تحقیق داره.
Amirmohammad
۱۱ فروردین ۱۴۰۳دیروز گفتی غیر بنزینی های هیوندا کاهش فروش داشتن و ورشکسته میشن منم گفتم ۷۷ درصد افزایش داشتن! دیگه همینکه لینکو دیدی و هول شدی اینطور مشخصه قضیه از چه قراره،نمیخواستم لینکشو بزارم دیگه خودت مجبورم کردی،حالا هی صفحشو رفرش کن شاید عددش عوض بشه!! حالا تورو با این لینک تنها میزارم.،دیگه هم خودتو خسته نکن نه میخونم نه جواب میدم تا وقتی که این ۷۷ درصد لینک عوض بشه
بهزاد
۱۱ فروردین ۱۴۰۳حتی کامنت مارو درست نمیخونی مشخصه که جوابت هم کم ارزشه.
ما اونجا راجب بخش پرفورمنس یا اسپرت N هیوندای حرف زدیم و بازهم از یک جایی که نمیدونم کجاست حرف پیدا میکنی و میچسبونی.
لینک گذار معظم😄😄😄
جومونگ
۱۱ فروردین ۱۴۰۳بهزاد عزیز ، مگه این درصد ها و عدد ها چیز عجیبیه ؟
فرض کن من سال گذشته ۱۰ دستگاه فروختم امسال بشه ۱۷ تا . میشه ۷۰ درصد افزایش .
اثباتشم همین که توی متنی که اون بنده خدا لینک داده ، هیوندای از ارائه اعداد دقیق خودداری کرده و به همین درصد های الکی بسنده کرده :
although the company does not reveal the precise number. The brand’s all-electric car sales increased by 42% year-over-year, the company says, also without providing the exact level.
بهزاد
۱۱ فروردین ۱۴۰۳دوست گرامی کلا سایت پدال از وقتی دو تا گروه وارد مباحث شدن از لحاظ بار علمی و فنی نظرات تقریبا نتنها به صفر بلکه به منفی میل کرده و عامل اصلی این سقوط سطح نظرات، تسلا فن ها و کره ای فن ها هستند و بارها شده لینک فرستادن خودشون نخوندن چی نوشته.
مثلا همین امیر محمد تو ذهنش کلمه فروش جهانی برابر است با فروش برقی ها در آمریکا! حتی زحمت جستجو هم نمیکشه.
یکتنه تپه های فتح نشده را آباد میکنند.
Dariush
۱۲ فروردین ۱۴۰۳آقای بهزاد رشد فروشی که شما ازش حرف میزنی وای خودرو درون سوزه نه خودرو تمام برقی زور نزن کمرت رگ به رگ میشه
حسین
۱۱ فروردین ۱۴۰۳قبلا هم گفتم با تغییر لحن نمیتونی جلوی آینده تباه و سیاه هیوندا رو بگیری. این برند از سال 2014 حداقل ده مدل جدید به سبد محصولاتش اضافهکرده و خروجیش چیزی به جز یک و نیم میلیون کاهش فروش نبوده.
دیشب هم بهت گفتم که بهت یاد میدم با آمار حرف بزنی پیامک. آمار میگه موفق ترین استراتژی رو تویوتا داشته به همین دلیل تمام رکوردهای خودش و صنعت خودرو رو داره جابجا می کنه. سایر شرکت ها از جمله فورد و جی ام و حتی همین چیوندای عقب مونده هم اومدن پشت سرش. پس با آرامش بشین و شاهد نابودی هیوندا در آینده نزدیک به دست byd و سایک و گک موتور باش
جومونگ
۱۱ فروردین ۱۴۰۳اطلاعات تازه از L6 اولین خودروی جهان با باتری حالت جامد
https://www.pedal.ir/chinese/im-l6-first-production-car-with-solid-state-battery/
اولین کارخانه تولید باتریهای حالتجامد در تایوان افتتاح شد
https://www.pedal.ir/various/prologium-first-gigafactory-solid-state-batteries/
گانفنگ چین تولید انبوه نسل اول باتری حالتجامد را آغاز کرد
https://www.pedal.ir/various/ganfeng-started-mass-production-1st-gen-solid-state-battery/
اولین محموله از باتریهای حالتجامد کوانتوم اسکیپ تحویل خودروسازان شد
https://www.pedal.ir/various/solid-state-battery-prototype-shipped-to-ev-makers/
مهندسان هاروارد باتری حالت جامد با عمر ۲۰ سال و زمان شارژ ۳ دقیقه اختراع کردند
https://www.pedal.ir/various/harvard-engineers-invent-solid-state-battery/
کاملا مشخصه این وسط کی دروغ میگه
جومونگ
۱۱ فروردین ۱۴۰۳کره فنا تا دیروز زیر بار نمیرفتن که catl چه شرکت بزرگیه و خودشون مشتریشن و ازش باتری میگیرن
تا دیروز میگفتن چین همش با دزدی و کپی پیشرفت کرده .
حالا ببینید چطور تعریف میکنن ازش 😂
یکم برای خودتون ارزش قائل بشین حداقل . یکم پای حرفتون وایسین . هر ۲ دقه حرف عوض میکنن 😂
Elmiraj
۱۱ فروردین ۱۴۰۳اواخر دهه ۷۰ میلادی کار روی این باتری ها شروع شد و بیش از ۱۰ کمپانی نامی جهان در طول این نیم قرن روی آن تلاش و سرمایهگذاری کردن ، باز هیچ خبری از تجاری سازی نبوده و نیست…
ماها قبل مدیر عامل CATL دقیقا این حرفا رو زدیم و گفتیم که ادعایی بیش نیست .
A-Z
۱۱ فروردین ۱۴۰۳تا جایی که من میدونم تا اواخر سال 2023 تویوتا بیشترین پتنت ثبت شده رو در مورد باتریهای حالت جامد داشته
A-Z
۱۱ فروردین ۱۴۰۳نظر دوستان رو به پاراگراف آخر این مقاله جلب میکنم:
https://www.pedal.ir/toyota/things-to-know-about-toyota-solid-state-battery/
بها
۱۱ فروردین ۱۴۰۳تا دو یا ۳ سال دیگه این باتری ها عملیاتی میشن
ازین حرفا زیاد شنیدیم یه عده همیشه میگن نخ نمیشه