متفرقه

باتری‌های حالت جامد کوچک آماده عرضه شده‌اند

برخی نمونه‌ها تولیدشده باتری‌های حالت جامد به چگالی شارژ دو برابر باتری‌های کنونی دست یافته‌اند.

یکی از مهم‌ترین افق‌های صنعت خودروهای برقی، دست‌یابی به باتری‌های حالت جامد است که توسط شرکت‌های بزرگی چون کانتمپروری آمپرکس روی آن کار می‌شود. تحلیل‌گران باور دارند که توسعه این محصولات برای استفاده انبوه حداقل چند سال دیگر به درازا خواهد کشید. امروزه همه می‌دانند که وقتی پرچمداران تکنولوژی از ورود یک فناوری تازه به بازار صحبت می‌کنند، یک یا دو دهه بعد به مقصودشان می‌رسند. این روند غالبا برای تمام فناوری‌های صدق می‌کند اما نیاز هر چه بیشتر به باتری‌های قدرتمند، صنعت را بر آن داشت تا باتری‌های حالت جامد را سریع‌تر از آنچه که تصور می‌شد برای استفاده عمومی آماده کند.

این حرف باعث کتمان این حقیقت نمی‌شود که باتری‌های حالت جامد هنوز هم چند سالی را برای تکمیل توسعه نیاز دارند؛ تنها ممکن است زودتر از انتظار به بازار وارد شوند. محدودیت‌های تولید، چرخه توسعه محصول و تحقیقات بیشتر در این زمینه نوظهور در مقیاس بزرگ باعث تاخیر در این فرآیند خواهد شد. به‌علاوه اگر این باتری‌ها وارد بازار شوند، باید خودروهای متناسب و همخوان با آن‌ها توسعه پیدا کند و ایستگاه‌ها، زیرساخت‌ها و برق موردنیاز برای تامین مصرف آن‌ها هم به‌اندازه کافی تامین شود.

ظاهرا باتری لیتیوم‌-نیکل-کوبالت-منگنز مجموعه‌ای به‌نام «یوشینو» که توسط یک شرکت ‌شخص‌ثالث موردآزمایش قرار گرفته‌، به نتایج تحسین برانگیزی دست یافته است. البته که نتایج در مقایس‌های بسیار کوچک‌ تست‌شده، ۲۵۰ وات، چندان هویدا و آشکار نیستند به‌لطف همین فناوری تازه، باتری ۲۴۱ وات ساعتی هم با ابعاد کوچک‌تری تولید می‌شود. اگر به یک واحد بزرگ‌تر ۲.۶ کیلووات ساعتی هم نگاه کنیم که عموما به‌عنوان باتری کمپ‌زنی و شارژر پشتیبان خانگی مورداستفاده قرار می‌گیرد، مزایای آن روشن‌تر می‌شود.

باتری‌ های حالت جامد

وبگاه مجموعه یادشده باتری‌های بزرگش را برابر ۲,۶۳۹ دلار قیمت‌گذاری کرده است که ارزش قیمت بر کیلووات آن را در برابر رقبایی چون «اکوفلو»، «بلوتی» و «انکر» قرار می‌دهد؛ با این تفاوت که باتری حالت‌جامد وزن بسیار کمتری در مقایسه با رقبا دارد و در همان ابعاد کوچک، چگالی انرژی بالایی را ارائه می‌کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۶ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. پویان

    ۳۱ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (827 ديدگاه)

    باطری هسته ای از همه بهتره. چرا اون رو توسعه نمیدن؟

    موافقم 4
    مخالفم 6
    1. مازیار

      ۳۱ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (3300 ديدگاه)

      چندتا نوجوان تو زیرزمین خونه شون دارن توسعه میدن

      موافقم 17
      مخالفم 2
      1. Mehdi TuRbO

        ۳۱ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (2361 ديدگاه)

        😂😂
        منفجر نشه بریم هوا
        محمود کجایی که لولو بردش 😂😂 واقعا یه خارجی اگه رییس جمهورای تاریخ ایران ببینه فک میکنه سریال طنز بوده داشتند پخش میکردند باورش نمیشه واقعی بوده

        موافقم 13
        مخالفم 6
        1. مازیار

          ۳۱ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (3300 ديدگاه)

          جالب اینجاست که اکه بود به احتمال زیاد رای می‌آورد

          فلاکتی که قابل اندازه گیری نیست …

          موافقم 15
          مخالفم 1
    2. Roham

      ۳۱ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (757 ديدگاه)

      الان کشورهای توسعه یافته به دنبال جمع کردن انرژی هسته ای به خاطر مسائل زیست محیطی هستند
      فقط دولت های جنگ طلب و کشورهای در حال توسعه به دنبال انرژی و فناوری هسته ای هستند
      وگرنه منابع تجدیدپذیر زیادی هست که می تونه جایگزین اون باشه

      موافقم 3
      مخالفم 15
      1. Absurd Hero

        ۳۱ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (308 ديدگاه)

        فکر کنم بیشتر برق فرانسه از انرژی هسته ای تولید میشه در حالی که آلمان بساطش رو جمع کرد
        نمیشه جمع بست

        موافقم 8
        مخالفم 1
    3. SMS

      ۳۱ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (578 ديدگاه)

      خبر خوبیه

      موافقم 2
      مخالفم 1
    4. SMS

      ۳۱ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (578 ديدگاه)

      حداقل ماشین های برقی و… بهتری داریم
      نترسید هنوز بنزینی هست

      موافقم 1
      مخالفم 2
    5. احسان سعیدی

      ۳۱ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (44 ديدگاه)

      به دلیل تشعشعات رادیواکتیو و احتمال انفجار هسته ای در تصادفات
      تکنولوژی هسته ای باید در مکان ثابت و حفاظت شده باشد

    6. SS

      ۱ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (818 ديدگاه)

      باتری های بر پایه رادیواکتیویتی عمر بسیار بالایی دارن و نیازی به شارژ شدن هم ندارن اما نقطه ضعف اون ها میزان انرژی بسیار کمی هست که میتونن در لحظه تحویل بدن. با تکنولوژی حال حاضر بیشتر به درد دستگاه هایی میخورن که انرژی بسیار کمی در لحظه نیاز دارن اما باید برای مدت طولانی در نقاط دور از دسترس کار کنن.

  2. Taha Ayoobi

    ۳۱ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (4314 ديدگاه)

    به به

    موافقم 3
    مخالفم 2
  3. پویان

    ۳۱ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (827 ديدگاه)

    درباره باطری هسته ای هیچ کدوم از دوستان منطقی صحبت نکردن

  4. علی Shelby

    ۳۱ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (527 ديدگاه)

    تکنولوژی خوبیه

  5. علی Shelby

    ۳۱ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (527 ديدگاه)

    این پیامو من برای پست قبلی ۱۰ دلیل برای خرید اکستریم میزنم
    تو خارج با همین پول میتونید چه ماشینای خفنی بخرید بعد اینجا با همون قیمت اشغال های چینی رو میدن
    بالاترین سطح ایمنی هم واسه ولوو هست نه اکستریم

    موافقم 2
    مخالفم 1
  6. زیزیگولو

    ۳۱ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (6035 ديدگاه)

    بزرگترین ایراد باتری حالت جامد این هستش که خیلی گرون درمیاد ولی شاید این مشکل هم تو سالای آینده حل بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا