آیا هوش مصنوعی میتواند توان برنامهنویسی خود را به رخ یک راننده حرفهای بکشد؟
هوشمصنوعی در سالهایی اخیر رشد بسیاری داشته است؛ همین مسئله برخی را بر آن داشته که نگران آینده بشریت باشند و برای بررسی امکان رقابت هوش انسانساز، آن را در مقابل حریفهای انسانی قرار دهند. هر چند قبلا شاهد مسابقه شطرنج و گفتوگو میان انسان و هوشمصنوعی بودهاید اما در اقدامی تازه، راننده کلاهپوش برنامه تلویزیونی «تاپگیر» یعنی استیگ، تواناییهایش را در برابر هوشمصنوعی رقم میزند.
بهتازگی برگزاری لیگ تازه مسابقات خودران موسومبه «A2RL» در ابوظبی بهانهای برای توسعه بهتر هوشمصنوعی در موتوراسپرت شده است. برخلاف انتظار، این رویداد با اسباببازیهای برقی و کوچک انجام نمیشود؛ برگزارکنندگان آن به سراغ خودروهای درونسوز سوپر فرمولا «دلارا» رفتهاند که از دیسکهای ترمز کربنسرامیکی برمبو و سیستم تعلیق پوشراد سود میبرد و کمتر از ۷۰۰ کیلوگرم وزن دارد.
پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر این خودروها ۵۵۰ اسب بخار قدرت خروجی دارند که با درنظر گرفتن وزن خودرو، نسبت قدرت به وزن ۰.۸۳ را ایجاد میکند. حداکثر سرعت این خودرو به ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است اما برای دستیابی به این سرعت، باید از فناوری خودران کمک گرفت. سه لیدار و سه رادار روی این خودروها کار شده است تا بتوانند ازطریق ارسال امواج فروسرخ و الکترومغناطیسی، محیط پیرامون خودرو را بهصرت لحظهای پایش کنند و دادهها را به کامیپوتر و پردازنده برسانند. دو ماژول GPS بهکاررفته در این خودروها میتوانند موقعیت مکانی آنها را با تلورانس ۱۰ سانتیمتر تعیین کنند.
تاج هر دستگاه A2RL میزبان یک دوربین بزرگ شده است تا یک کاربران انسانی بتوانند با استفاده از دوربین واقعیت مجازی متا حرکت خودروها را دنبال کنند. ۷ دوربین محیطی وظیفه کنترل سبقتگیری را بر عهده دارند. اما درهرصورت، نحوه رفتار خودرو و سرعت نهایی آن به برنامهریز هر دستگاه بستگی دارد.
با آغاز تست، ابتدا استیگ یک دور پیست یاسمارینا را در ۱ دقیقه و ۵۲.۵۲ ثانیه به اتمام میرساند. اما در لحظهای که خودروی هوشمصنوعی به جایگاه مسابقه میرسد، بلافاصله شعلهور شده و آتش میگیرد. تصمیم بر آن میشود که بهجای شروع ایستاده خودروی هوشمصنوعی ک باعث داغشدن آن میشود، دور مسابقه از ادامه دور پیشین آن آغاز شود. اینبار خودروی هوشمصنوعی در پیچ آخر از مسیر پیست خارج میشود. پس تاپگیر تصمیم میگیرد سریعترین دور تمرینی این خودرو را در برابر دور اصلی استیگ قرار دهد. سریعترین دور تمرینی خودروی مجهز به راننده هوشمصنوعی، یاسمارینا را در ۱ دقیقه ۵۷ ثانیه تمام میکند یعنی حدود ۵ ثانیه کندتر از راننده حرفهای مجله تاپگیر! انگار هوشمصنوعی هنوز راه زیادی برای طی کردن دارد.
نشناسی بهتره
۵ خرداد ۱۴۰۳همون پاراگراف آخر خودش یه جواب کامله
arvin44
۵ خرداد ۱۴۰۳خوبه
علی جردن
۵ خرداد ۱۴۰۳به امید رقابت و مسابقه هوش مصنوعی با همدیگه و پیشرفتشون
جمشید
۶ خرداد ۱۴۰۳هرچقدر فکر کردم کامنتت رو درک نکردم
۵ خرداد ۱۴۰۳استیک داداشه منه
Taha Ayoobi
۵ خرداد ۱۴۰۳من فعلا فورمول 1 خیلی سرم نمیشه ولی فک میکنم اون قضیه همیلتون هم بتونه ثابت کنه.
وقتی که تونست از بهترین زمانی که کامپیوتر گفته بود بهتر بزنه.
۵ خرداد ۱۴۰۳عکس پروفت آرزو داشت هایما بود😲
Taha Ayoobi
۶ خرداد ۱۴۰۳هایما تو اگزوزش جا داره.
JaMsHiD
۵ خرداد ۱۴۰۳اگر آینده موتور اسپرت اینه بهتره که نباشه .
البته بستر مناسبی برای توسعه ماشین هاست ولی اینکه هوش واقعی مسابقه بده هنر هست نه یه هوش مصنوعی
احسان
۵ خرداد ۱۴۰۳البته اون هم هنر برنامه نویس هاست، ولی در نظر بگیرید قبل از ماشین ،اسب حیوانی بود روح دار و اسب سواری هم نوعی حالت نیمه خودکار! یا حتی بشه گفت خودکار اما هنوز که هنوزه مسابقاتش برگزار میشه.
جرمی کلارکسون
۵ خرداد ۱۴۰۳بعضی ها میگن بخاطر کلاه ایمنی گذاشتن موقع شام با زنش دعواش شده و یکی از متهمان حملات ۱۱ سپتامبر بوده ما فقط میدونیم اسمش استیگه 👑
۵ خرداد ۱۴۰۳استیک گنگستره💪💪💪💪💪💪💪
علی صفرپور
۶ خرداد ۱۴۰۳بود
amirboss
۵ خرداد ۱۴۰۳هوش مصنوعی یا Artificial intelligence که امروزه با اصطلاح هوش مصنوعی AI شناخته میشه یه روش برای ساخت ابزارهایی هوشمند با الگوبرداری از هوش انسانه. ابزاری که شبیه انسان فکر میکنه و به جاش تصمیم میگیره.حقیقت اینه این فناوری یه چیزی مثل ماشین برنامهنویسیه که به دست انسان طراحی شده و هدفش سهولت در انجام امور روزمره است.
با پیشرفت علم و تکنولوژی این فناوری بهتره مکمل رانندگان تو مسابقات باشه تا از اشتباهات انسانی طی مسابقات جلوگیری کنه.
pouyan-h808
۸ خرداد ۱۴۰۳من تویf1 22 با فرمول دو ازش سریع ترم