متفرقه

مقایسه رانندگی انسان و تکنولوژی خودران در هوای تاریک؛ کدام بهتر است؟

یافته‌های جالب یک موسسه نشان می‌دهد انسان در هوای تاریک گرگ‌ومیش عملکرد بهتری نسبت به سیستم‌های خودران دارد.


سیستم کمک‌راننده با سطح مشخصی از قابلیت خودران بی‌شک می‌توانند به جلوگیری از برخورد با سایر وسایل نقلیه و عابران کمک کنند اما این سیستم‌ها کاملا آماده همه‌گیری نیستند. اخیراً یک مطالعه روی بیش از ۳۷ هزار تصادف خودرویی انجام شده و نتایج آن نشان می‌دهد عملکرد انسان‌ها در جلوگیری از تصادف در هوای تاریک یا گرگ‌ومیش بهتر از تکنولوژی خودران است و فاصله بین آن‌ها به رقم قابل‌توجهی می‌رسد.

این مقاله که در نیچر منتشر شده نشان می‌دهد وسایل نقلیه مجهز به سیستم‌های خودران ۵ برابر تصادف بیشتری در زمان طلوع یا غروب آفتاب داشته‌اند. این میزان در زمان عبور از پیچ‌ها ۲ برابر بیشتر از خودروهایی با راننده انسان است. داده‌های این مقاله از ۳۵ هزار تصادف با راننده انسان و ۲۱۰۰ تصادف با سیستم خودران فعال جمع آوری شده است. این مقاله با برجسته ساختن زمان رانندگی به محدودیت‌های دوربین‌ها و سنسورهای تکنولوژی خودران در هوای تاریک و عدم توانایی آن‌ها در تطبیق با شرایط اشاره می‌کند. برای مثال، در اوایل صبح یا اواخر شب، سایه‌ها می‌توانند به عنوان یک مانع در نظر گرفته شوند و نور در حال نوسان نیز برای این تکنولوژی مشکل‌ساز است و باعث تضعیف الگوریتم‌ها و گیج شدن سیستم می‌شود. از طرف دیگر، شاید موانعی که در سایه‌ها قرار دارند اصلاً تشخیص داده نشوند. نتایج این مقاله در راستای تست‌های تصادفی است که نشان می‌دهند در شرایط شبیه‌سازی شده، خودروهای خودران دیر ترمز کرده یا اصلاً توقف نمی‌کنند.

در بخش عبور از پیچ‌ها نیز احتمال خطای سیستم‌های خودران وجود دارد. سنسورها و دوربین‌ها شاید تمامی موانع را تشخیص ندهند. این مطالعه اظهار می‌دارد سیستم‌های کنونی معمولاً فضای نسبتاً نزدیک به خودرو را می‌بینند درحالی‌که انسان می‌تواند فاصله بیشتری را زیر نظر داشته باشد و اقدامات پیشگیرانه را اتخاذ کرده و خودرو را کنترل نماید. شواهدی برای حمایت از این یافته‌ها وجود دارد. با انجام تست‌های قبل از تصادف، اکثر خودروهای خودران پیش از اجرای مانورهای اضطراری، در خط مستقیم و با سرعت ثابت حرکت می‌کردند اما خودروهایی که توسط انسان هدایت می‌شدند تغییر مسیر و کاهش سرعت بیشتری را قبل از برخورد نشان دادند.

مطالعه موردبحث متغیرهای زیادی را برای رسیدن به این نتیجه در نظر گرفته هرچند موضوع کاملا مشخص است. سیستم‌های کمک‌راننده نباید بیش از چیزی که هستند نشان داده شوند. سیستم خودران در خط مستقیم خوب عمل می‌کند اما قبل از آنکه خودران سطح ۴ وارد جاده‌ها شده و انسان کنترل وسیله نقلیه را به خودرو واگذار کند باید داده‌های زیادی جمع‌آوری شده و مطالعات بسیاری انجام شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. RPM

    ۷ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    کاش متعصبای تسلا فن اینو میدیدن و یکم به فکر فرو میرفتن

    موافقم 10
    مخالفم 3
    1. سوشیانت

      ۷ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (3508 ديدگاه)

      مگه فقط تسلا خودران داره؟! این متن راجب تمامی سیستم های خودرانه اگر تسلا فشاریت کرده یه بحث دیگه هست

      موافقم 2
      مخالفم 5
    2. Taha Ayoobi

      ۹ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (4321 ديدگاه)

      چه ربطی به تسلا داشت؟

      داره درمورد خودران صحبت میکنه.

      موافقم 0
      مخالفم 1
  2. RPM

    ۷ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (5 ديدگاه)

    این تکنولوژی هنوز نیاز به کار داره و نباید بخاطر تبلیغات ، جو سازی رسانه ای و … زودتر از موعد راهی بازار بشه

    موافقم 8
    مخالفم 1
  3. ۷ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (4898 ديدگاه)

    تکنولوژی خودران هنوز بدرد ماشین ها نمیخوره ولی بهتره که رو ماشینای نیمه لوکس و بالاتر بزارنش
    چون وقتی راننده خوابش برد ماشین تصادف نکنه و وقتی دید راننده خوابه ماشین راه خودشو ادامه بده و کنار یه استراحتگاه یا رستوران یا پمپ بنزین یا دم در خونه ما پارک کنه و خاموش شده تا راننده بیدار شه ماشینو روشن کنه بره خونشون
    و به درد کامیون ها هم خیلی میخوره مخصوصا کامیونا تو ایران که راننده هاشون خوابن

    موافقم 3
    مخالفم 3
  4. زیزیگولو

    ۷ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (6035 ديدگاه)

    هنوز واسه اعتماد کامل به سیستم خودران خیلی زوده

    موافقم 7
    مخالفم 3
  5. Elmiraj

    ۷ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (3188 ديدگاه)

    تمامی ایراداتی که گرفته متوجه خودروی های به ظاهر خودران مجهز به حسگر های لیدار هست و حتی از نزدیکی تسلا هم رد نشدن….

    موافقم 2
    مخالفم 5
  6. heshmat021

    ۷ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (410 ديدگاه)

    یک سری ها میگن نباید خودران عرضه بشه و هنوز زوده
    دوستان متوجه نیستن که سیستم های متکی به هوش مصنوعی توی عرضه به عموم رشد میکنه و اموزش میبینه و پیشرفت میکنه
    از طرفی هر شرکتی دیرتر اقدام کنه تصاعدی از شرکت های دیگه که خودران عرضه کردن عقب میمونه

    شرکت نمیتونه تو حیات خودش خودران توسعه بده، همه تکنولوژی ها همین بوده و کاربران اولیه تقریبا نقش تست کننده رو داشتن

    موافقم 1
    مخالفم 4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا