دانشمندان چینی با بازنگری در اجزای باتری خودروهای برقی، دست به اختراعی نو زدهاند که آن را «باتریهای فوق سریع» مینامند. این فناوری امکان شارژ ۶۰ درصد ظرفیت باتری را در کمتر از ۶ دقیقه به کاربر میدهد. از آنجایی که زمان شارژ مجدد باتری یکی از اصلیترین مولفههای ساخت و خرید خودروهای برقی به شمار میرود، این فناوری جدید چینی میتواند تحولی مثبت در این صنعت ایجاد کند.
این پروژه که روی یکی از الکترودهای باتری لیتیومیونی موسومبه «آنود» کار میکند، توسط محققان «دانشگاه علم و فناوری چین» به پیش میرود. این موضوع یکی از مباحث موردعلاقه دانشمندان این زمینه است چراکه آنودهای بازطراحیشده مزایای زیادی چون عملکرد و بازده بالا را ارائه میکنند و نسبتبه باتریهای لیتیومیونی عادی انرژی بهمراتب بیشتری را در خود نگه داشته و بسیار سریعتر شارژ میشوند.
یکی از احتمالات جذاب برای تولید این باتریها، ترکیب گرافیت و مس با فلز لیتیوم خالص است که برخی آن را بهعنوان «ماده رویایی» میشناسند. این ترکیب امکان ذخیره ۱۰ برابر انرژی بیشتری را نسبتبه دستگاههای کنونی میدهد. از دیگر نمونههای جالبتوجه مواد ترکیبی میتوان به معرفی نانوسفیر آزمایشی اشاره کرد که ظرفیت آنود را افزایش میدهند که از آن میتوان برای ساخت باتریهای ارزانقیمت با ظرفیت بیشتر استفاده کرد.
یکی از دستاندرکاران این تحقیق با استفاده از معماری نفوذپذیر و اجزای گرافیت در اندازههای معین، به دنبال بهبود آنودهای استاندارد بوده است. این ایده نخستینبار برای حل مشکل طبیعی آنودهای نامنظم امروزی مورد استفاده قرار گرفت که فضاهایی را در آنود ایجاد میکند. تیم توسعهدهنده درکنار بهرهگیری از ایده توزیعپذیری اجزای باتری با اندازههای متفاوت و فضاهای میانی در آنود، از نانوسیمهای مسی و پوشش مسی نیز درکنار پوشش گرما و سرما نیز استفاده کرده است.
براساس گزارشی از «تک اکسپلور»، این آنود در باتری لیتیومیونی عادی مورد استفاده قرار گرفته و باعث شارژ مجدد آن تا ۶۰ درصد تنها درعرض ۵.۶ دقیقه شده است. رسیدن به ۸۰ درصد نیز تنها ۱۱.۴ دقیقه زمان برده است. این دانشمندان با معرفی فناوری خود بهعنوان «باتریهای فوق سریع لیتیومیونی» امیدوارند تا در آینده شاهد خودروهای برقی بهتری وارد بازار شوند. آنها همچنین به هدف سازمان انرژی ایالاتمتحده برای رسیدن به ۱۶ کیلومتر پیمایش بهازای هر دقیقه شارژ اشاره کردند و مطمئن هستند که بیشازپیش به آن نزدیک خواهند شد.
rezarsnewphone
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱این نکته خوب و امیدوار کننده ای بود چون مقدار نسبتا خوب با زمان مناسبه
elman
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱چند روزه رامین نیست
انتظار دارم توی این پست نظرات گوهربار و پر از اطلاعات رامین رو ببینم
احمدرضا
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱امتحانات پایان ترم نزدیکه 🙂
new RAMIN
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱@احمدرضا
((امتحانات پایان ترم نزدیکه 🙂))
کامنتی نمیدم چون فعلا دلیلی برای کامنت دادن نمیبینم همچنین مرزهای تعصب تو پدال چندوقتی هست خیلی جابجا شده…درخصوص امتحانات هم باید بگم که نزدیک به28 سال پیش مدرکم رو گرفتم عزیزم،شما انشاالله موفق باشی در امتحاناتت.
new RAMIN
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱دیدن این 2تاعکس خالی از لطف نیست
https://s1.cdn.autoevolution.com/images/news/gallery/li-ion-batteries-can-charge-from-0-to-60-in-just-6-minutes-thanks-to-a-new-trick_4.jpg
https://s1.cdn.autoevolution.com/images/news/gallery/li-ion-batteries-can-charge-from-0-to-60-in-just-6-minutes-thanks-to-a-new-trick_5.jpg
تاجایی که بنده اطلاع دارم باید بگم یائو هانگبیون، از دانشگاه علم و فناوری چین در هفی گفته که در طراحی خودشون، کل چگالی الکترود را کنترل می کنن و از تخلخل بالاتر در بالا [آند] اما از تخلخل کمتر در پایین استفاده می کنن، به طوری که تخلخل متوسط یک مقدار نرمال به وجود میاد. همچنین یائو و تیمش راهی برای پوشاندن ذرات آند گرافیت با نانوسیمهای مس و خود مس پیداکردن تا ذرات را بر اساس اندازه و تخلخل سازماندهی کنند. این نه تنها امکان شارژ بسیار سریع، بلکه چگالی انرژی حجمی بالای 701 وات ساعت در لیتر را با نرخ شارژ بالای 6 درجه سانتیگراد (شش برابر ظرفیت باتری فعلی) فراهم می کنه. نرخ شارژ سریعتر به عنوان نیروانا از توسعه باتری لیتیوم یونی در نظر گرفته می شود. باید گفت اکثرا اونایی که با باتری ها سرکار دارن و تحقیقات زیادی کردن گفتن که شارژ کوانتومی سریعترین نرخ شارژ را ارائه میدهد، اما هیچ نمونه اولیه باتری فعالی برای نشان دادن چنین قابلیتی ساخته نشده و صرفا حدس روی کاغذه…احتمالا این تکنولوژی که برادران چینی معرفی کردن یه گام خوبی روبه جلو برای شارژ های فوق سریع خودروهای برقی باشه.
پویان
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱افرین رامین جان خیلی عالی بود
پویان
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱رامین جان عدد خیلی جالب توجهیه
Carbonado Aventador
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱چینیها سرمایه گذاری سنگینی رو سخت فزار های الکترونیکی ؛ باتری ها و ابزار آلات برقی کردن و قطعا یه روزی تو این زمینه حرف اول رو خواهند زد!!!
.
من به واسطه شغلم که تو راه اهن هستم به منظور واردات ژنراتور های صنعتی و لوکوموتیو چندتا از نمایشگاهاشون رو رفتم و حقیقتا کلک و پرم ریخت از این همه پیشرفت و کیفیت!!!
حسین دهمرد
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱مجید جان مگه چی خوندی؟
ممدپلنگ
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱البته کیفیت محصولاتشون زیاد بالا نیست و بسیاری از محصولات صنعتی رو عمدا کم کیفیت تولید می کنن ولا قیمت ارزان می فروشن تا زود خراب بشه و دوباره محصولاتشون فروش بره این مخصوص ایران نیست و ب کشورهای اروپایی هم با همین کیفیت می فروشن…
Avan
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱خودم گوشی سامسونگ دارم و برای خانمم پوکو x3 jt گرفتم.کلا سامسونگ بهتره ولی شارژر فوق سریع ۶۷ واتی پوکو ظرف ۱۰ دقیقه گوشی را ۶۰ درصد پر می کنه