متفرقه

چرا پیشرانه‌های سوپرشارژ در حال انقراض هستند؟

درحالی‌که سوپرشارژرها قدمتی به‌اندازهٔ تاریخ خودرو دارند، امروز با فراگیری توربوشارژر و سیستم‌های هیبریدی رو به انقراض هستند.

سوپرشارژر، قطعه‌ای که از همان ابتدای اختراع خودرو به افزایش قدرت موتورها کمک کرده، اکنون در حال انقراض است. توربوشارژرهای جمع‌وجور و کارآمد و همین‌طور دیگر روش‌های افزایش قدرت مثل سیستم‌های هیبریدی، سوپرشارژر را منسوخ کرده‌اند. هرچند هنوز چند خودروی سوپرشارژ در بازار باقی‌مانده‌اند ولی به‌احتمال‌زیاد تا پایان دههٔ جاری سوپرشارژرها به‌طور کامل از زیر کاپوت خودروها خداحافظی خواهند کرد. ازاین‌رو، در ادامه ابتدا نگاه کوتاهی به تاریخچهٔ سوپرشارژر و سپس بررسی دلایل کنار رفتن آن خواهیم داشت.

همچنین بخوانید:

تاریخچهٔ سوپرشارژر

سوپرشارژر قدیمی‌ترین شیوهٔ القای اجباری است که پیشینهٔ آن حتی به قبل از اختراع خودرو بازمی‌گردد. نمونه‌های اولیهٔ سوپرشارژرها دستگاه‌هایی ابتدایی بودند که هوا را به داخل کوره‌ها و معادن پمپاژ می‌کردند. بعدها از همین تکنولوژی در پیشرانهٔ هواپیماها و سپس خودروها استفاده شد. مرسدس در سال ۱۹۲۳ اولین خودروی سوپرشارژ تولیدی جهان را به بازار فرستاد. در طول جنگ جهانی دوم، از سوپرشارژر به‌طور گسترده‌ای در هواپیماهای جنگی استفاده شد و پس از جنگ این قطعه به مسابقات اتومبیلرانی راه پیدا کرد. در دههٔ ۵۰، کیت‌های سوپرشارژر افترمارکت عرضه شدند و محبوبیت این شیوهٔ القای اجباری در مسابقات درگ افزایش یافت. بااین‌حال، در دههٔ ۸۰ با فراگیری توربوشارژر، دوران شکوه سوپرشارژرها رو به افول رفت. البته تا اواخر قرن بیستم خودروهای سوپرشارژ همچنان تولید می‌شدند ولی با رواج توربوشارژرها، محبوبیت سوپرشارژر کاهش پیدا کرد. روند نزولی سوپرشارژر در طول قرن بیست‌ویک سرعت گرفت و تنها تعداد انگشت‌شماری از خودروها همچنان از این سیستم پرخوران استفاده می‌کردند.

سوپرشارژر چگونه کار می‌کند؟

سوپرشارژر با نیرویی که مستقیماً از موتور می‌گیرد، هوا را به داخل پیشرانه پمپاژ می‌کند. تأمین نیروی موردنیاز برای این کار از طریق یک تسمه و پولی صورت می‌گیرد که به میل‌لنگ متصل است.

معایب سوپرشارژر

یکی از مشکلات اصلی سوپرشارژر، گرفتن نیرو از موتور است. هرچند این قطعه باعث افزایش توان موتور می‌شود ولی برای اینکه کار کند ابتدا باید از موتور نیرو بگیرد. این موضوع باعث کارآمدی کمتر سوپرشارژر در قیاس با توربوشارژر می‌شود که بجای نیرو گرفتن از موتور، از انرژی تلف شوندهٔ گازهای اگزوز استفاده می‌کند. سوپرشارژرها همچنین سروصدا و حرارت زیادی تولید می‌کنند که شاید در مسابقات مشکلی نداشته باشد ولی برای خودروهای تولیدی هرگز چیزی خوبی نیست.

ظهور توربوشارژر

دلیل اصلی انقراض سوپرشارژر، ابداع یک روش دیگر برای القای اجباری یعنی توربوشارژر است. توربوشارژر برخلاف سوپرشارژر برای چرخش از نیروی گازهای اگزوز استفاده می‌کند که هم اتلاف نیرو را به حداقل می‌رساند و هم باعث افرایش بازدهی می‌شود. به لطف این ویژگی، توربوشارژرها در انواع مختلف موتور ازجمله موتورهای کوچک‌تر که برای استفاده از سوپرشارژر مناسب نیستند کاربرد دارند. توربوشارژر ابتدا در صنعت هوانوردی و راه‌آهن استفاده شد تا اینکه سرانجام به دنیای خودروها راه پیدا کرد. اولین خودروی توربوشارژ تولیدی جهان، الدزمبیل جت‌فایر بود که در سال ۱۹۶۲ به بازار آمد ولی تنها دو سال دوام آورد زیرا در آن سال‌ها توربوشارژر هنوز در مراحل ابتدایی قرار داشت و موتور برای جلوگیری از ناک زدن باید با تزریق مخلوط ویژه‌ای از آب و متانول خنک می‌شد اما خیلی از خریداران فراموش می‌کردند مخزن این مایع را پر کنند که باعث آسیب دیدن موتور می‌شد. به خاطر همین مشکلات، توربوشارژر ابتدا فراگیر نشد تا اینکه از اواسط دههٔ ۷۰ به بعد، با پیشرفت تکنولوژی توربوشارژر، این سیستم القای اجباری در خودروهای بیشتری ظاهر شد. هرچند توسعهٔ توربوشارژر در خودروها ابتدا به‌کندی پیش رفت ولی وقتی این قطعه سرانجام در دههٔ ۸۰ متداول شد، به‌سرعت سوپرشارژر را منسوخ کرد.

آخرین خودروهای سوپرشارژ بازار

هنوز در بازار خودرو می‌توان چند مدل با پیشرانه‌های سوپرشارژ پیدا کرد ولی این‌ها آخرین بازماندگان دوران سوپرشارژر و کسانی که به این نوع سیستم پرخوران علاقه دارند برای خرید باید عجله کنند زیرا بعید است که موتورهای سوپرشارژ تا پایان دههٔ جاری دوام بیاورند. در حال حاضر، اگر به دنبال یک سدان سوپرشارژ باشید، تنها انتخاب کادیلاک CT5-V بلک‌وینگ خواهد بود درحالی‌که در بین شاسی‌بلندها می‌توان سراغ کادیلاک اسکالید V یا لندروور دیفندر V8 با موتور ۵ لیتری سوپرشارژ رفت. در بین کوپه‌های اسپرت نیز فقط لوتوس امیرا با موتور V6 و فورد موستانگ GTD با موتور پردتور همچنان به سوپرشارژر پایبند مانده‌اند درحالی‌که همین موتور پردتور زیر کاپوت فورد F150 رپتور R هم در حال تپیدن است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۱ رای
منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. Titanium

    ۲۵ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (98 ديدگاه)

    اگه بده دیس لایک کن
    اگه خوبه لایک کن

    موافقم 79
    مخالفم 10
  2. Saeed farshchian

    ۲۵ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (116 ديدگاه)

    صدای جیغ کامارو ss میاد

    موافقم 44
    مخالفم 3
    1. BlackWing

      ۲۵ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (1352 ديدگاه)

      کامارو SS سوپرشارژ نیست البته

      موافقم 29
      مخالفم 1
      1. Saeed farshchian

        ۲۵ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (116 ديدگاه)

        Zl1 فکنم هست
        همونی که میگن بهش جنگیر

        موافقم 18
        مخالفم 1
    2. JDM سابق

      ۲۵ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (837 ديدگاه)

      SS که سوپر شارژ نداره

      موافقم 16
      مخالفم 1
    3. .

      ۲۵ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (59 ديدگاه)

      دو چرخ زدن هاش تو مسابقات درگ با رنگ مشکی.🤤

  3. BlackWing

    ۲۵ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1352 ديدگاه)

    تا اواخر این دهه اسکالید V و رنجروور سوپرشارژ دیگه تولید نمیشن ، کوروت ZR1 جدید هم دیگه مثل قبل سوپرشارژر نداره ، کادیلاک بلک وینگ هم تا ۲۰۲۶ تولید میشه و وارد نسل جدید میشه ، ماستنگ GTD تولید محدودی داره و همین یکی دو سال از خط تولید خارج میشه ، لوتوس هم آینده مشخصی نداره

    تنها ماشینی که انتظار میره آخرین بازمانده سوپرشارژر دار باشه به احتمال خیلی زیاد نسل جدید شلبی GT500 هست که قراره ۲۰۲۶ یا ۲۰۲۷ متولد بشه.

    موافقم 19
    مخالفم 1
    1. Taha Ayoobi

      ۲۵ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (5016 ديدگاه)

      اصلا باورم نمیشه قراره از دور بره کنار

      موافقم 13
      مخالفم 1
    2. Titanium

      ۲۵ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (98 ديدگاه)

      میگم بلک وینگ عکس پروفایلت فورد جی تیه؟

      موافقم 8
      مخالفم 1
  4. امیر حسین

    ۲۵ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (126 ديدگاه)

    اتفاقا یه برتری هایی به توربوشارژ داره از جمله: عدم لگ اولیه و دوام بالاتر. عیبش هم بازدهی کمتر و بالا آوردن مرکز ثقل خودرو هست. سلیقه ی خودم تنفس طبیعی هست.

    موافقم 11
    مخالفم 1
  5. hosen

    ۲۵ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (949 ديدگاه)

    امیدوارم آمریکایی ها هیچ وقت کنارش نزارن

    موافقم 12
    مخالفم 1
    1. Taha Ayoobi

      ۲۵ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (5016 ديدگاه)

      به نظرم اگه بره کنار، بعدا مدل های نمادین تولید میشه.
      ولی تیونر ها و مردم عادی که عمرا نمی‌ذارن کنار.
      یه گزینه دیگه هم هست، این که یه مدل سوپر شارژ بیاد که تحول ایجاد کنه، با همون ویژگی های عمومی، یعنی بزرگ و صدای جیغ و اینا ولی خیلی کارآمد تر از اینی که هست باشه.

      موافقم 4
      مخالفم 2
  6. 911

    ۲۵ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (599 ديدگاه)

    جواب به تیتر:
    آمدن جاروبرقی های پلاستیکی خودران به نام تسلا
    عکس اول اون موستانگ داره با آدم حرف میزنه.

    موافقم 11
    مخالفم 1
  7. یوسف

    ۲۵ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1074 ديدگاه)

    علت اصلی حذف سوپر شارژر تولید کمتر ماشین های ۸ سیلندر هست و اکثرا تبدیل به ۶ و ۴ سیلندر شدند…..
    در واقع موتور سوپرشارژر باید گردن کلفت و زنجیر تایم باشه نه تسمه تایم. الان دیگه موتور ۸ گردن کلفت نداریم بجز آمریکایی ها و یه دونه ۸ لندرور و رنجرور….. فقط اینا می تونن از پس سوپرشارژر بربیان….
    ولی من خوشحالم که وقتی استارت میزنم صدای نعره سوپر شارژر رو هنوز میشنوم…..
    زنده باد سوپر شارژر
    لعنت به توربو های قدیمی

    موافقم 17
    مخالفم 4
  8. امیرحسین

    ۲۵ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (250 ديدگاه)

    چه میشود گفت

    موافقم 1
    مخالفم 1
  9. سوشیانت

    ۲۵ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (3726 ديدگاه)

    البته این رو هم باید در نظر گرفت که توربوشارژ ها مشکل تاخیر دارن برای همین تو درگ و شتاب به سوپرشارژ ها نمیرسن

    موافقم 5
    مخالفم 2
  10. amirboss

    ۲۵ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (808 ديدگاه)

    در اصل سوپرشارژر ها بیشتر مناسب موتورهایی هستن که گشتاور بالایی در دورهای موتور پایین تولید میکنن هستن.
    دلیلش هم توان بالای موتور هست که سوپرشارژر کمترین تاثیر منفی رو روی بازدهی موتور می‌زاره.

  11. Amirqara

    ۲۵ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    نه چرا
    صدای سوپرشارژ داج🥹🥹🥹💔💔

  12. حسین دهمرد

    ۲۵ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (2702 ديدگاه)

    وانت سایکلون سوپرشارژر سانتریفیوژ داره و این مشکلاتی که اینجا مطرح شده رو نداره.
    من باشم یه توربین سر راه اگزوز میزارم . دینام و سایر قطعاتی که در حال حاضر از میل لنگ نیرو میگیرن رو میسپرم به همین توربین.
    درنتیجه هم سوپرشارژر رو از دست نمیدیم هم مثل توربو بهینه میشه

    موافقم 0
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا