متفرقه

شاسی بلندها و وانت ها برای عابران پیاده خطرناک‌تر هستند

استفاده از شاسی‌بلندها و وانت‌ها احتمال مرگ عابران پیاده را ۲ تا ۳ برابر می‌کند.

ایمنی راه‌ها یک مسئله بسیار مهم در دنیای سرشار از ترافیک امروزی به شمار می‌رود. درحالی‌که قوانین بسیاری در سراسر دنیا وجود دارند که بتوانند جاده‌ها را برای انسان‌ها ایمن کنند، ایجاد یک قانون واحد و حتی جامع برای خیابان‌ها و جاده‌ها ممکن نیست؛ ناگفته نماند که شرایط جغرافیایی، قانون، بازخورد مردم و خودروها در سراسر دنیا متفاوت است. یک تحقیق تازه مرتبط به ایمنی جاده در ایالات‌متحده آمریکا صورت گرفته که به برخی چالش‌های مرتبط مردم این کشور اشاره می‌کند.

مقالات مرتبط:

تاکنون تحقیق‌های بسیاری در زمینه ارتباط میان سرعت و خطرات جانی محتمل عبران پیاده صورت گرفته است اما در این مطالعه جدید که توسط «IIHS» انجام شده، تصادف عابران پیاده با خودروهای با ارتفاع متفاوت موردبررسی قرار گرفته‌ است. به این ترتیب، IIHS تاثیر بلندای خودرو در آسیب‌زدن به عابران را اندازه‌گیری کرده است.

تصادف جرحی و فرار از صحنه تصادف

این موسسه دولتی آمریکایی، ۲۰۲ تصادف در میان سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۲۲ را وارسی کرده و همانند تحقیقات پیشین به این نتیجه رسیده که خطر عابران پیاده درصورت برخورد با خودروهای سریعتر بیشتر است. برخورد عابر پیاده بالغ با خودرویی با سرعت ۳۶ کیلومتر بر ساعت، احتمال آسیب را به ۴۶ درصد می‌رساند. احتمال آسیب در سرعت نه‌چندان بالای ۵۶ کیلومتر بر ساعت به ۸۶ درصد می‌رسد. جدول زیر نتیجه داده‌های جدید IIHS در احتمال آسیب بر پایه سرعت را نشان می‌دهد.

حال به بخش تازه این بررسی می‌رسیم؛ تاثیر مستقیم ارتفاع در احتمال آسیب عابران پیاده. IIHS می‌گوید:

به‌صورت کلی، ارتفاع بیشتر بخش جلوی خودرو احتمال آسیب‌های سبک و جدی را بیشتر می‌کند. با سرعت ۴۳ کیلومتر بر ساعت که سرعت متوسط تمام ۲۰۲ تصادف وارسی‌شده محسوب می‌شد، یک خودروی با ارتفاع کاپوت متوسط، احتمال آسیب سبک و جدی به‌ترتیب به ۶۰ و ۳۰ درصد می‌رسد.

در مقام مقایسه می‌توان وانت‌های با ارتفاع متوسط اشاره کرد که با ۳۳ سانتی‌متر ارتفاع بیشتر، احتمال آسیب سبک و جدی را به‌ترتیب ۸۳ و ۶۲ درصد افزایش می‌دهد.

این نتایج نشان می‌دهد که خودروهای بلندتر به‌طور متوسط ریسک آسیب را افزایش می‌دهند. «دیوید هارکی»، مدیر IIHS، می‌گوید:

افزایش جزئی سرعت در تصادف هم می‌تواند احتمال آسیب به عابران پیاده را افزایش دهد.

مشتریان آمریکایی درحال انتخاب خودروهایی هستند که آسیب بیشتری را متحمل عابران پیاده می‌کند. شاسی‌بلندها و وانت‌ها با اختلاف زیادی مسئول بسیاری از آسیب‌هایی جانی و مرگ ناشی از تصادفات به شمار می‌روند.

این وسایل‌‌نقلیه در مقایسه با خودروهای کوچکتر ۲ تا ۳ برابر احتمال مرگ عابران پیاده را افزایش می‌دهند.

مدیر IIHS در ادامه توضیح می‌دهد که مردم می‌توانند در با کاهش سرعت به ۲۴ کیلومتر بر سرعت در مناطق مسکونی، احتمال آسیب‌رسیدن به بقیه را کاهش دهند؛ چراکه احتمال آسیب جدی در این سرعت برابر ۱۰ درصد تخمین زده شده است. احتمال مرگ هم عملا صفر است.

این مسئله که مردم خودروهای بزرگ‌تر می‌خواهند، یک علاقه عمومی در میان تمام مردم جهان به شمار می‌رود که باعث شده خودروها به سمت بزرگ‌تر و بلندتر شدن پیش بروند. فرهنگ رانندگی، میزان تحمل عصبی راننده‌ها، طراحی خودرو و… هم در این مسئله تاثیر مستقیم دارند. از آنجا که افزایش چند کیلومتری سرعت در رسیدن به مقصد تفاوت زمانی چشمگیری ندارد، بهتر است ما هم در رانندگی در مناطق شلوغ بیشتر رعایت کنیم تا آسیب‌آفرینی برای بقیه و ایجاد دردسر برای خودمان جلوگیری کنیم. نظر شما در این‌باره چیست؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. Taha Ayoobi

    ۲۵ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (5018 ديدگاه)

    جمع کنید این مسخره بازیارو بابا

    موافقم 17
    مخالفم 21
    1. Kiarash

      ۲۵ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (708 ديدگاه)

      😂👏

      موافقم 9
      مخالفم 3
    2. محمد

      ۲۵ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (197 ديدگاه)

      امیدوارم هیچ وقت از تصادف آسیب نبینی تا از نزدیک لزوم استاندارد ها و قوانین جدید رو برای حفظ سلامت مردم متوجه بشی

      موافقم 23
      مخالفم 3
      1. سوشیانت

        ۲۵ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (3729 ديدگاه)

        این جور مسخره بازی ها هیچ لزومی نداره بجای اینکه دنبال تغییر ابعاد ماشین ها باشن میتونن روی ارتقا ترمز اظطراری خودرو کار کنن

        موافقم 12
        مخالفم 11
      2. Taha Ayoobi

        ۲۵ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (5018 ديدگاه)

        هرکاری کنن بازم خطر داره، با کوچیک کردن ماشینا کار به جایی نمیرسه،
        پدر خود بنده با رنو پی‌کی تصادف کرد،
        به خاطر ابعاد نیست به خاطر سرعته.
        این چیزاییه روش تحقیق میکنن خیلی چیزای الکی ایه، رو سیستم های کمک راننده کار کنن بهتره
        یه ترمز خودکار بی نقص بسازن همه مشکلات حل میشه
        هی میگن وانت ها بدن چون بزرگه، شاسی بلند ها بدن چون فلان.
        همه اش الکیه

        موافقم 7
        مخالفم 6
    3. JaMsHiD-B

      ۲۵ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (3117 ديدگاه)

      کل قوانین مسخره بازیه
      خیلی نگرانن یه دوربین بذارن جلو با ترمز اظطراری !

      موافقم 14
      مخالفم 9
    4. علی Shelby

      ۲۵ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (616 ديدگاه)

      یعنی واقعا رنو داستر خطر ناکه
      https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/09/hit-and-run-car-accident-lawyer.jpg

      موافقم 7
      مخالفم 1
  2. Kiarash

    ۲۵ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (708 ديدگاه)

    جدی چرا دارن تر میزنن به صنعت خودروسازی
    اون از برقی و هیبرید اینم از IIHS

    موافقم 16
    مخالفم 4
    1. HamiD

      ۲۵ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (2453 ديدگاه)

      بیان حقایق ؛ تر زدن به صنعت خودروسازی هست؟!
      عجب!

      موافقم 8
      مخالفم 13
  3. hosen

    ۲۵ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (949 ديدگاه)

    “این موسسه دولتی آمریکایی، ۲۰۲ تصادف در میان سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۲۲ را وارسی کرده و همانند تحقیقات پیشین به این نتیجه رسیده که خطر عابران پیاده درصورت برخورد با خودروهای سریعتر بیشتر است”

    وای واقعا دستشون درد نکنه به چه نکته عجیبی اشاره کردن ما اصلا نمیدونستیم!

    موافقم 17
    مخالفم 1
    1. Taha Ayoobi

      ۲۵ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (5018 ديدگاه)

      خیلی به نکته عجیبی اشاره کردن
      تاره براش تحقیق کردن😂😂😂

      موافقم 10
      مخالفم 2
  4. Titanium

    ۲۵ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (98 ديدگاه)

    ممنونم که گفتین ازین به بعد سعی میکنم به ماشین سدان بخورم😂

    موافقم 8
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا