متفرقه

رکوردشکنی میزان فروش و آلایندگی شاسی بلندها در سال 2023

شاسی بلندها همچنان به ثبت رکوردهای فروش جدید ادامه می‌دهند و حالا تقریباً نیمی از کل فروش خودرو در جهان را به خود اختصاص داده‌اند.


سهم شاسی بلندها از فروش خودرو در سراسر جهان طی سال ۲۰۲۳ به حدود ۴۸ درصد رسیده که به معنی یک رکورد جدید است. این امر به وضوح تغییر سلیقه مشتریان و انتخاب خودروهای بزرگ‌تر و سنگین‌تر را نشان می‌دهد. دلایل متنوعی برای این روند وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به جذابیت بالای شاسی بلندها به عنوان یک نماد و همچنین فضای داخلی و بار بیشتر و البته استراتژی‌های بازاریابی و کسب سود خودروسازان اشاره کرد.

در اقتصادهای پیشرفته، میزان فروش شاسی بلندها در سال قبل به حدود ۲۰ میلیون دستگاه رسید و برای اولین بار سهم این خودروها در بازار از ۵۰ درصد عبور کرد. علاقه به شاسی بلندها و خودروهای بزرگ‌تر به کشورها و اقتصادهای در حال توسعه نیز نفوذ کرده یعنی جایی که سهم خودروهای یاد شده از کل فروش به رقم بی‌سابقه‌ای رسیده است. در حال حاضر، از هر ۴ خودروی حاضر در جاده‌های سراسر جهان بیش از ۱ خودرو از نوع شاسی‌بلند است و البته اکثر آن‌ها از پیشرانه‌های درون‌سوز برخوردار هستند. با اینکه تنها ۵ درصد شاسی بلندهای حاضر در جاده‌ها از نوع برقی هستند اما به دنبال کسب سهم بیشتر از بازار خواهند بود به گونه‌ای که در سال ۲۰۲۳ بیش از ۵۵ درصد کل خودروهای برقی فروخته شده از نوع شاسی‌بلند بوده‌اند.

اگر شاسی بلندها یک کشور بودند عنوان پنجمین کشور تولید کننده دی‌اکسید کربن را به خود اختصاص می‌دادند. این خودروها ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم سنگین‌تر از یک خودروی میان سایز متوسط هستند و معمولاً حدود سه‌دهم مترمربع فضای بیشتری را اشغال می‌کنند. از طرفی میزان آلایندگی دی‌اکسید کربن شاسی بلندها حدود ۲۰ درصد بیشتر است. روند رو به رشد خرید خودروهای سنگین‌تر و پرمصرف‌تر منجر به افزایش تقاضا برای انرژی از جمله نفت و الکتریسیته و همچنین فلزات موردنیاز برای تولید باتری شده است. در دو سال گذشته مصرف نفت مرتبط با شاسی بلندها بیش از ۶۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است. این رقم بیش از ۲۵ درصد رشد سالانه تقاضای نفت را تشکیل می‌دهد.

سال قبل بیش از ۳۶۰ میلیون دستگاه شاسی‌بلند در سراسر جهان تردد کرده که منجر به تولید ۱ میلیارد تن دی‌اکسید کربن شده و این رقم نسبت به یک سال قبل از آن افزایش حدود ۱۰۰ میلیون تنی را نشان می‌دهد. بیش از ۲۰ درصد رشد آلاینده‌های مرتبط با دی‌اکسید کربن در سال قبل به شاسی بلندها اختصاص دارد. چنین وسایل نقلیه‌ای در مقایسه با خودروهای کوچک‌تر نیازمند متریال بیشتری برای ساخت هستند. در سال ۲۰۲۳ حدود ۳۰ میلیون شاسی‌بلند با پیشرانه درون‌سوز به ناوگان جهانی افزوده شده‌اند که تقریباً با کل خودروهای برقی حاضر در جاده‌ها برابری می‌کند.

همچنین سال قبل ۵۰۰ خودروی برقی در سراسر جهان قابل انتخاب بوده که ۶۰ درصد آن‌ها در کلاس شاسی‌بلند قرار می‌گیرند و این رقم نسبت به سال‌های قبل افزایش قابل‌توجهی را نشان می‌دهد. همین روند جهانی خودروسازان را بیش از پیش برای معرفی شاسی بلندهای هیبریدی و برقی جدید در آینده نزدیک تشویق می‌کند. هم‌اکنون شاسی بلندها حدود ۴۵ درصد ناوگان خودروهای برقی دنیا را تشکیل می‌دهند و اگر تقاضای بالا برای خودروهای برقی کوچک در شهرهای چین نبود سهم خودروهای موردبحث بسیار بیشتر هم می‌شود. در کشورهایی با اقتصادهای پیشرفته، سهم شاسی بلندهای برقی از بازار این خودروها به ۵۵ درصد می‌رسد که علتش را می‌توان فقدان مدل‌های کامپکت و ارزان‌تر دانست.

علیرغم پیشرفت‌های رخ داده در زمینه کاهش مصرف سوخت و بهبود راندمان وسایل نقلیه، علاقه خریداران به خودروهای سنگین‌تر و پرمصرف‌تر همچون شاسی بلندها باعث شده بهبودهای صورت گرفته در کاهش مصرف انرژی و آلایندگی در ناوگان خودروهای سواری جهانی خنثی شود. خودروهای بزرگ‌تر نیازمند مواد معدنی بیشتری برای تولید هستند و همچنین سؤالاتی نیز درباره تأثیرات آن‌ها روی ایمنی سایر کاربران جاده و عابران پیاده وجود دارد. بالاتر از همه این‌ها، شاسی بلندها به پارکینگ‌های بیشتر و بزرگ‌تری نیاز دارند و به همین خاطر محدودیت‌های زیادی برای پارک آن‌ها در شهرهای شلوغ وجود خواهد داشت.

برای پاسخ به چنین چالش‌هایی، کشورهایی همچون فرانسه، نروژ و ایرلند چارچوب قانونی جدیدی را بررسی می‌کنند تا تقاضا برای شاسی بلندها را کاهش دهند. به‌طور مثال هزینه پارک خودروهای بزرگ و شاسی بلندها در شهرهایی همچون پاریس و لیون بیشتر است. انتخاب خودروهای برقی بجای مدل‌های درون‌سوز یک استراتژی کلیدی برای دستیابی به اهداف بین‌المللی انرژی و آب‌وهواست هرچند اقداماتی همچون وضع استانداردهای مصرف سوخت بر اساس ابعاد خودرو سرمایه‌گذاری در تکنولوژی‌های باتری با عملکرد و دوام بهتر و همچنین کاهش استفاده از فلزات و مواد خام کمیاب جزو ضروریات آینده‌ای پایدار و پاک هستند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۲ دیدگاه‌ها

  1. AMIN JAFARI

    ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (150 ديدگاه)

    خلاصه مطلب یعنی اینکه ب دنیا ثابت شده: دیگه دوره خودروی موتور درون سوز تموم شده چ دو در چ شاسی بلند

    موافقم 2
    مخالفم 18
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (10479 ديدگاه)

      کاری بقیه شهرها و حتی کشورها ندارم ولی شهری مثل تهران شاسی‌بلند سوار بشی کلافه میشی و بهترین گزینه برای شهر هاچبک هست!!!

      شاسی‌بلند فقط به درد سفر و جاده میخوره!!!

      اما کسی هم که شاسی‌بلند سوار بشه دیگه نمیتونه خودرویی دیگه سوار بشه چون جذابیت خاص خودش رو داره بخصوص اینکه احساس امنیت و قدرت بیشتری داری و تسلط روی جاده بیشتره اما به هیچ عنوان هندلینگ خوبی نداره مگر اینکه گران‌قیمت اروپایی باشه!!!

      موافقم 9
      مخالفم 9
  2. پیام

    ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2139 ديدگاه)

    انتخاب خودروهای برقی بجای مدل‌های درون‌سوز یک استراتژی کلیدی برای دستیابی به اهداف بین‌المللی انرژی و آب‌وهواست

    این نشون میده که چرا کیا و هیوندای دارن شاسی بلند های برقی با کیفیت میزنن و فروششون بیشتر میشه! این آینده نگری هست.
    به سمت برقی رفتن از یه لحاظ به نفع آمریکادهم هست اونم اینه که تعدادی از اروپایی ها معمولا به خاطر مصرف بیشتر بنزین ماشین آمریکایی میرفتن سمت ماشین اروپایی. با برقی شدن، فروش ماشین آمریکایی تو اروپا بیشترم میشه. قطعا آمریکا تو تکنولوژی برقی کولاک میکنه.

    موافقم 8
    مخالفم 9
    1. amir

      ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (3601 ديدگاه)

      تسلا : مام که دسته بیلیم اینجا؟

      موافقم 8
      مخالفم 5
      1. پیام

        ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (2139 ديدگاه)

        چی شد اون زمان که بهت می گفتم تسلا رو به پیشرفته می گفتی تنهایی بار تنفر تسلا رو به دوش می کشی؟!! 😂😂😂 الان به حرفم رسیدی؟! جمشید امثال شماها با تسلا نشکل داشتید! برای نمونه یه لینک از حرفای امیر زیر چند پست قبل که مربوط به فروش تسلا بود رو برو ببین! جایی که باید گیرتون بیارم میارم!

        موافقم 3
        مخالفم 11
        1. amir

          ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (3601 ديدگاه)

          باز دوباره متوجه متنی که میخونی نمیشی
          الان کیا و هیوندای رو گرفتی تسلا که ده برابره اونه تو برقی ندیدی؟

          موافقم 11
          مخالفم 2
        2. amir

          ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (3601 ديدگاه)

          هنوزم به تنهایی بار تنفر از تسلا رو با ت رول های ۲۴ ساعتی به دوش میکشی همین بار تنفر از کیا و هیوندای به طوری که قبلنا افراد زیادی بودن تک و توک از برخی مدل های جنسیس هیوندای خوششون میومد تو همین سایت خودمون!!!! ولی الان همه رو متنفر کردی تا پست منفی درباره هیوندای میاد همه دستت میندازن و از طحلیلات یاد میکنن و با کوبیدن هیوندای و کیا و یاد کردن از آتیش سوزی دزدیده شدن قصه عمو مایک و…. یعنی کاری کردی حالا همه بچه های پدال به محصولات کره ای حس بدی دارن و متنفرن و مدارکش به وفور زیر پست خبرهای منفی علیه هیوندای هستش کی میخوای متوجه این داستانی که درست کردی بشی ؟؟؟؟؟

          موافقم 9
          مخالفم 2
        3. پیام

          ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (2139 ديدگاه)

          اتفاقا تو متوحه نمیشی! چون من بارها از تسلا تعریف کردم. میخوام صد سال سیاه خوشتون از هیوندای نیاد! همون لادا و … پر پوستتون هست

          موافقم 3
          مخالفم 9
        4. amir

          ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (3601 ديدگاه)

          پس چرا اینقدر ناراحت میشی وقتی میگم یه نفره بار تنفر از تسلا و هیوندای رو به دوش میکشی ؟

          موافقم 4
          مخالفم 1
        5. JaMsHiD-R1988

          ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (2758 ديدگاه)

          پیام کی گفت لادا؟
          چرا بحث رو عوض می‌کنی
          پس اگه برات مهم نیست که ما از چی خوشمون میاد پاشو برو چون هر حرفی تا الان زدی یه تیکه بوده که به ما انداختی . کلا طرف صحبتت ما هستیم دنبال شکوندن شاخ ما هستی داری با ما کلکل می‌کنی بعدا برات مهم نیست؟ خو اگه مهم نیست پاشو برو چون دلیلی ندارد بمونی و ت.رول کنی تا کسی باهات بحث کنه

          موافقم 4
          مخالفم 1
        6. JaMsHiD-R1988

          ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (2758 ديدگاه)

          پیام تسلا آش.غاله هنوزم میگم . بهش هم هیت میدم .
          برا منم فروش فروش نکن ، صد سال هم بگذره فروشش به تویوتا کرولا نمیرسه

          موافقم 3
          مخالفم 2
    2. JaMsHiD-R1988

      ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2758 ديدگاه)

      هنوز می‌ترسه بگه هیوندا و کیا تو برقی از آمریکا جلو تره😂😂😂
      چقدر باهوشی !
      این باطری ها تاریخ مصرف دارن . بعد گذشتن تاریخ مصرف ، شما باید بندازیش دور که کلی آلایندگی داره . بعد بیست سال که همه ماشینا برقی شدن کل جهان پر میشه از قبرستان باطری !
      بعدش آقای تحلیل گر که فقط تا الان حرف مفت میزدی ، کیا و هیوندا هیچ تخصصی توی درون سوز نداشتن تنها امیدشون برقی هست برا همینه تمام انرژیشون رو گذاشتن برا این کار و دولت همه جوره حمایتشون میکنه

      موافقم 9
      مخالفم 3
      1. FY

        ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (290 ديدگاه)

        انقدر تلاش می کنی تا کیا و هیوندا رو خراب کنی اما به جایی نمی رسی … چون کره ها برتری دارن🤔

        موافقم 3
        مخالفم 13
      2. پیام

        ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (2139 ديدگاه)

        جمشید خوشم میاد هیچی از دنیای خودرو و علم روز نمی فهمی!!! باتری جامد به شدت بیشتر از باتری لیتیومی قابل بازیلفت هست، بندازیش دور؟!!! 😂😂😂😂😂😂😂😂 یعنی سوتی تاریخی داددیا 😂😂😂😂 وقتی میگم هی۰ی بادت نیست یعنی این! تا زمانی که کسی سوادش رو نداشته باشه نمیشه باهاش بحث کرد! مثل اینه که جلوی یه بی سواد دیکشنری بذاری!!! بعدشم بنده خدا بیچاره، هیوندای تو ۲۰۲۳ فروشش از نیسان و هوندا بیشتر بود و همین فروش به واسطه بنزینی بود!!! مگه هیوندای چند تا الکتریکی فروخت؟!!! خودت رو به کوچه …‌میزنی؟!!!!

        موافقم 2
        مخالفم 11
        1. amir

          ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (3601 ديدگاه)

          پس قبول داری فروش برقی هیوندای ناچیزه؟ ضمنا ببخشید گروه هیوندای متشکل از هیوندای و کیا و جنسیس هستش اگه نیسان و هوندا با هم اتحاد تشکیل میدادن با توجه به فروش ۴ میلیونی هوندا و ۵.۶ میلیونی نیسان و سرجمع ۹.۶ میلیون با اختلاف ۲ ۳ میلیونی از گروه هیوندای جلو میوفتاد و هرچند باز هم فروش کیا یا هیوندای تو بازار آمریکا باز هم تک به تک از هوندا یا نیسان کمتره
          حالا متوجه شدی هیوندای هیچی نیست در مقایسه با ژاپنی ها یا بازم برای متعصبی که متوجه نمیشه ادامه بدم؟

          موافقم 9
          مخالفم 2
        2. amir

          ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (3601 ديدگاه)

          الانم دست به دامن باتری حالت جامدی شدی که دودوتای عقب مونده با وجود ده سال تاخیر و وعده دادن بیشترین پتنت ثبت شده توش رو داری

          موافقم 6
          مخالفم 3
        3. حسین

          ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (1157 ديدگاه)

          به نظرم سکوت کنی بهتره تحلیلگر چون تو همین دوتا کامنتت چندتا تو دهنی به تحلیل های قبلی خودت زدی. ب و سراغ درس و مشقت

          موافقم 6
          مخالفم 2
        4. حاج علی

          ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (147 ديدگاه)

          باز که تو گفتی هیوندای بیشتر از هوندا فروخته😂😂😂
          آخه چند بار باید ضایع بشی پسر😂😂
          حالا کاری به سوادت که نداری ندارم، حداقل انگلیسی سرچ کن ببین.
          حالا باز فردا میاد همینارو دوباره مینویسه😂

          موافقم 6
          مخالفم 1
        5. JaMsHiD-R1988

          ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (2758 ديدگاه)

          علم روز تو هنوز فرق آیرودینامیک و داون فورس رو نمیدونی تنها کاری که میکنی چرت و پرت میگی
          بهت بگن tubular frame گیرپاژ میکنی

          موافقم 3
          مخالفم 1
        6. JaMsHiD-R1988

          ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (2758 ديدگاه)

          والا فعلا فروش یه هایلندر و گرند هایلندر و راوفور از هرچی ماشین تا الان گفتی بیشتره
          نمیدونم مشکل داری هی هوندا و نیسان میگی؟
          اینا متحد بشن فروششون که هیچی حتی سهامشون روی هم دیگه از کل گروه هیوندا بیشتر میشه
          حالا کاری ندارم که تو هنوز جرعت نکردی بیای اسم تویوتا رو بیاری که از کل گروه هیوندا بیشتر میارزه و فروش بیشتری داره

          موافقم 3
          مخالفم 1
        7. JaMsHiD-R1988

          ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (2758 ديدگاه)

          آقای که میگی باطری جامد به شدت بیشتر از لیتیومی قابل بازیافت پذیره
          میدونی که باطری لیتیومی اصلا به راحتی چیزی مثل پلاستیک بازیافت نمیشه؟!
          خیلی گرونه اصلا صرفه نداره !

          موافقم 1
          مخالفم 1
    3. JaMsHiD-R1988

      ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2758 ديدگاه)

      کیا هیوندا دارن برای آب و هوای خوب تلاش میکنن؟
      یک و نیم دهه موهاوی اقتصادی داشت یه تنه مقدار آلایندگی جهان رو بالا میبرد !
      بعدش ، شما نترس آمریکا همین الآنم داره کولاک می‌کنه تو اروپا نیازی به حرف های تکراری شما نیست

      موافقم 6
      مخالفم 4
    4. A Sus man

      ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (47 ديدگاه)

      بنز: مارو خیار فرض کردی؟

  3. ARIAN

    ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (346 ديدگاه)

    چرا مردم شاسی بلند میخرند؟ وقتی که هم سنگین تر و کند تر پر مصرف تر زشت تر و هندلینگ ضعیف تری دارند. با بعضیا که شاسی بلند داشتند قبلا صحبت کردم به نظرتون دلیلشون برای خرید چی بود؟ اینکه ارتفاع بالاترب داره همین! انگار آدم های کوچیک دوست دارن از بالا به بقیه که پایین تر هستند با دید تحقیر نگاه کنن. بخدا اکثر رفتار های مردم سر منشأ روانشناختی داره.

    موافقم 6
    مخالفم 7
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2852 ديدگاه)

      داستان روان شناسی و عقده گشایی برای لندکروز سوار و شاسی بلند غول پیکر هست، میلیون ها کراس‌اور که به سدان ترجیح داده می‌شن، رانندگی راحت تر دارن
      یک سفر چند ساعته با سانتاقه یا حتی کیا اسپورتیج، دلیل خرید این تیپ ماشین ها رو نشون می ده
      فرقی نمی کنه رانندگی کوتاه داخل شهری یا چند ساعت در کوهستان، خستگی راننده به شدت کمتر هست به دلیل فرم صندلی و حالت پاها
      تا زمانی که هر دو مدل خودروی سدان و کراس‌اور برای چند سال مالک نباشید، محاله حرف من متوجه بشید
      کاربران پدال عمدتا بسیار جوان هستند و ذهن شون به شتاب و قدرت و لایی کشی و رویاپردازی معطوف هست،

      موافقم 11
      مخالفم 5
      1. Benzema

        ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (6 ديدگاه)

        با سلام خدمت اقای اشتری عزیز

        با توجه به اینکه صحبت از سن و تجربه کردید لازم دیدم در جواب نظر شما چند تا نکته رو یاد اوری کنم
        نظرتون محترم است ولی به نظر میاد بدون هیچ تفکر و پشتوانه علمی بر خلاف همیشه مطرح شد
        اول از همه عرض کنم
        بنده سنم از شما بیشتر و تجربه رانندگی سالیان زیادی در جاده و شهر رو دارم
        و رشته رانندگی زمانی به صورت حرفه ای رشته ورزشی ام بود
        چند تا نکته
        ۱ خودروهای شاسی بلند حالا اس یو وی باشه یا کراس اور بخ صورت معمول هندلینگ کمتری در مقایسه با سواری های مشابه دارن که رانندگی در جاده(بزرگراه) با مثلا سرعت متوسط ۱۱۰ کیلومتر صد در صد حس امنیت کمتری بخاطر قوانین فیزیک(ایرودینامیک ، وزن ، و…) میده
        تجربه (لندکروز )
        ۲ هندلینگ پایینتر قدرت مانور کمتر موقع سبقت و احتیاج به تغییر لاین و مانور حس اعتماد به نفس کمتر و دقت بیشتر رو نسبت به سواری هم سطح میطلبه
        ۳ زمان ترمز گیر در متن هم اشاره شد وزن سنگین تر ترمز گیری بدتر در موارد مشابه مثل سری پنج و ایکس ۵ که روی یه پلتفرم هستن که هم امنیت رو کمتر میکنه هم حس اطمینان
        ۴ حس فاصله از کف اسفالت یا مرکز دورتر همیشه با مسلط بودن روی خودرو م حس چسبندگی نسبت عکس داشته که خود همین حس دقت موقع رانندگی با کراس اورها رو ناخوداگاه بیشتر میکنه و انرژی بیشتری میگیره
        ۵ همیشه سدان ها نرمی بیشتری نسبت به شاسی بلند ها داشته اند در موارد هم سطح مثل شاسی بی ام و با سواری بی ام و
        یا لکسوس سواری با شاسی
        که تعجب میکنم این همیشه توس تموم بررسی ها ثابت شده نرم تر بودن سواری خا و توی تموم متن هایی که خودتون ترجمه میکنیر اشاره شده اما بازم فرمایش کردید عجیب بود ؟!
        ۶ فرمایش شما شاید بخاطر دید بیشتر و کم توی مسیرهای شهری تا حدی قابل قبول باشه اما تو مسافرت حتما یه کراس اور خیلی انرژی بیشتری و دقت بیشتری از راننده میگیره (قدرت مانور،ترمز گیری، عدم حس اطمینان روی جاده در مقایسه سواری مشابه ، ) اگه جاده پیچ در پیچی مثل چالوس باشه چند برابر میشه این حس
        ۷ در اخر هر چند که شتاب و قدرت هم مسخره کردید اما جزیی از خاصیت خودرو و توی یه مسافرت طولانی مثل جاده های پیچ و واپیچ سبقت و سربالایی کلی توی مصرف انرژی راننده تاثیر داره که احتمالا تجربه کردید ،
        … و باز هم تو این مورد هم همون کرراس اور و سواری مشابهی که مثال زدم روی یک پلتفرم جتی موتور و گیربکس مشترک وزنه شدیدا به سمت سواری سنگینی میکنه

        امیدوارم با دقت بیشتری اطلاعات به جوون تر ها و غیر متخصص ها و به قول شما کم تجربه ها منتقل کنید

        موفق باشید

        موافقم 7
        مخالفم 3
    2. زیزیگولو

      ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (6035 ديدگاه)

      همه انسانهای روی کره زمین به امید زندگی و رفاه بالاتر و بیشتر در تلاش هستن و این همه دانشمند و مخترع و طراح دارن برای پیشرفت علم و معرفی تکنولوژی و ساختن کالاهای پیشرفته تر و مدرن‌تر از دیروز تلاش میکنن و اگر مردم دنیا دیدگاه امثال شما رو داشتن هیچوقت علم انقدر پیشرفت نمیکرد که گوشی های لمسی و اینترنت اختراع بشه که ما راحت بشینیم یه گوشه و کامنت ارسال کنیم و ارتباطات در حد همون تلفن و تلگراف اولیه باقی میموند و اصلاً حتی همون تلفن اولیه توسط گراهام بل و دستگاه تلگراف توسط ساموئل مورس هرگز اختراع نمی‌شد یا برق هیچوقت اختراع نمی‌شد ………….. اگه مردم دنیا اینجوری که امثال شما فکر میکنین فکر میکردن ، هیچوقت هیچ چیزی اختراع و معرفی نمی‌شد و ما الآن دنیای مدرن امروزی رو شاهد نبودیم و انسان واسه همیشه در همون مرحله غار نشینی و باقی می‌موند

      موافقم 10
      مخالفم 1
      1. زیزیگولو

        ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (6035 ديدگاه)

        در همون مرحله غار نشینی باقی می‌موند

  4. Mohsen63

    ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (39 ديدگاه)

    رخ ماشینارو میبینی کیف میکنی.شاسی بلندها واقعا دوست داشتنی هستن.

    موافقم 6
    مخالفم 2
    1. پیام۲

      ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (278 ديدگاه)

      دوران اوج شاسی های فول سایز دهه ۲۰۰۰ بود

      موافقم 3
      مخالفم 1
  5. زیزیگولو

    ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (6035 ديدگاه)

    محبوبیت شاسی بلندا تا جایی پیش رفته که کمپانیایی مثل مکلارن و فراری و لامبورگینی و بنتلی و………. بعد از دَهه ها تولید خودرو با یه سبک و سیاق خاص به فکر تولید ماشینای شاسی بلند افتادن و خط تولیدای جدیدی واسه خلق شاسی‌ بلندهای جذاب راه انداختن

    موافقم 7
    مخالفم 2
  6. ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4897 ديدگاه)

    همه شاسی میخرن همه می‌خوان بالا باشن

    موافقم 2
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا