شاسی بلندها همچنان به ثبت رکوردهای فروش جدید ادامه میدهند و حالا تقریباً نیمی از کل فروش خودرو در جهان را به خود اختصاص دادهاند.
سهم شاسی بلندها از فروش خودرو در سراسر جهان طی سال ۲۰۲۳ به حدود ۴۸ درصد رسیده که به معنی یک رکورد جدید است. این امر به وضوح تغییر سلیقه مشتریان و انتخاب خودروهای بزرگتر و سنگینتر را نشان میدهد. دلایل متنوعی برای این روند وجود دارد که از جمله آنها میتوان به جذابیت بالای شاسی بلندها به عنوان یک نماد و همچنین فضای داخلی و بار بیشتر و البته استراتژیهای بازاریابی و کسب سود خودروسازان اشاره کرد.
در اقتصادهای پیشرفته، میزان فروش شاسی بلندها در سال قبل به حدود ۲۰ میلیون دستگاه رسید و برای اولین بار سهم این خودروها در بازار از ۵۰ درصد عبور کرد. علاقه به شاسی بلندها و خودروهای بزرگتر به کشورها و اقتصادهای در حال توسعه نیز نفوذ کرده یعنی جایی که سهم خودروهای یاد شده از کل فروش به رقم بیسابقهای رسیده است. در حال حاضر، از هر ۴ خودروی حاضر در جادههای سراسر جهان بیش از ۱ خودرو از نوع شاسیبلند است و البته اکثر آنها از پیشرانههای درونسوز برخوردار هستند. با اینکه تنها ۵ درصد شاسی بلندهای حاضر در جادهها از نوع برقی هستند اما به دنبال کسب سهم بیشتر از بازار خواهند بود به گونهای که در سال ۲۰۲۳ بیش از ۵۵ درصد کل خودروهای برقی فروخته شده از نوع شاسیبلند بودهاند.
اگر شاسی بلندها یک کشور بودند عنوان پنجمین کشور تولید کننده دیاکسید کربن را به خود اختصاص میدادند. این خودروها ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم سنگینتر از یک خودروی میان سایز متوسط هستند و معمولاً حدود سهدهم مترمربع فضای بیشتری را اشغال میکنند. از طرفی میزان آلایندگی دیاکسید کربن شاسی بلندها حدود ۲۰ درصد بیشتر است. روند رو به رشد خرید خودروهای سنگینتر و پرمصرفتر منجر به افزایش تقاضا برای انرژی از جمله نفت و الکتریسیته و همچنین فلزات موردنیاز برای تولید باتری شده است. در دو سال گذشته مصرف نفت مرتبط با شاسی بلندها بیش از ۶۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است. این رقم بیش از ۲۵ درصد رشد سالانه تقاضای نفت را تشکیل میدهد.
سال قبل بیش از ۳۶۰ میلیون دستگاه شاسیبلند در سراسر جهان تردد کرده که منجر به تولید ۱ میلیارد تن دیاکسید کربن شده و این رقم نسبت به یک سال قبل از آن افزایش حدود ۱۰۰ میلیون تنی را نشان میدهد. بیش از ۲۰ درصد رشد آلایندههای مرتبط با دیاکسید کربن در سال قبل به شاسی بلندها اختصاص دارد. چنین وسایل نقلیهای در مقایسه با خودروهای کوچکتر نیازمند متریال بیشتری برای ساخت هستند. در سال ۲۰۲۳ حدود ۳۰ میلیون شاسیبلند با پیشرانه درونسوز به ناوگان جهانی افزوده شدهاند که تقریباً با کل خودروهای برقی حاضر در جادهها برابری میکند.
همچنین سال قبل ۵۰۰ خودروی برقی در سراسر جهان قابل انتخاب بوده که ۶۰ درصد آنها در کلاس شاسیبلند قرار میگیرند و این رقم نسبت به سالهای قبل افزایش قابلتوجهی را نشان میدهد. همین روند جهانی خودروسازان را بیش از پیش برای معرفی شاسی بلندهای هیبریدی و برقی جدید در آینده نزدیک تشویق میکند. هماکنون شاسی بلندها حدود ۴۵ درصد ناوگان خودروهای برقی دنیا را تشکیل میدهند و اگر تقاضای بالا برای خودروهای برقی کوچک در شهرهای چین نبود سهم خودروهای موردبحث بسیار بیشتر هم میشود. در کشورهایی با اقتصادهای پیشرفته، سهم شاسی بلندهای برقی از بازار این خودروها به ۵۵ درصد میرسد که علتش را میتوان فقدان مدلهای کامپکت و ارزانتر دانست.
علیرغم پیشرفتهای رخ داده در زمینه کاهش مصرف سوخت و بهبود راندمان وسایل نقلیه، علاقه خریداران به خودروهای سنگینتر و پرمصرفتر همچون شاسی بلندها باعث شده بهبودهای صورت گرفته در کاهش مصرف انرژی و آلایندگی در ناوگان خودروهای سواری جهانی خنثی شود. خودروهای بزرگتر نیازمند مواد معدنی بیشتری برای تولید هستند و همچنین سؤالاتی نیز درباره تأثیرات آنها روی ایمنی سایر کاربران جاده و عابران پیاده وجود دارد. بالاتر از همه اینها، شاسی بلندها به پارکینگهای بیشتر و بزرگتری نیاز دارند و به همین خاطر محدودیتهای زیادی برای پارک آنها در شهرهای شلوغ وجود خواهد داشت.
برای پاسخ به چنین چالشهایی، کشورهایی همچون فرانسه، نروژ و ایرلند چارچوب قانونی جدیدی را بررسی میکنند تا تقاضا برای شاسی بلندها را کاهش دهند. بهطور مثال هزینه پارک خودروهای بزرگ و شاسی بلندها در شهرهایی همچون پاریس و لیون بیشتر است. انتخاب خودروهای برقی بجای مدلهای درونسوز یک استراتژی کلیدی برای دستیابی به اهداف بینالمللی انرژی و آبوهواست هرچند اقداماتی همچون وضع استانداردهای مصرف سوخت بر اساس ابعاد خودرو سرمایهگذاری در تکنولوژیهای باتری با عملکرد و دوام بهتر و همچنین کاهش استفاده از فلزات و مواد خام کمیاب جزو ضروریات آیندهای پایدار و پاک هستند.
AMIN JAFARI
۲۸ خرداد ۱۴۰۳خلاصه مطلب یعنی اینکه ب دنیا ثابت شده: دیگه دوره خودروی موتور درون سوز تموم شده چ دو در چ شاسی بلند
NAVID۰۰۹۸
۲۸ خرداد ۱۴۰۳کاری بقیه شهرها و حتی کشورها ندارم ولی شهری مثل تهران شاسیبلند سوار بشی کلافه میشی و بهترین گزینه برای شهر هاچبک هست!!!
شاسیبلند فقط به درد سفر و جاده میخوره!!!
اما کسی هم که شاسیبلند سوار بشه دیگه نمیتونه خودرویی دیگه سوار بشه چون جذابیت خاص خودش رو داره بخصوص اینکه احساس امنیت و قدرت بیشتری داری و تسلط روی جاده بیشتره اما به هیچ عنوان هندلینگ خوبی نداره مگر اینکه گرانقیمت اروپایی باشه!!!
پیام
۲۸ خرداد ۱۴۰۳انتخاب خودروهای برقی بجای مدلهای درونسوز یک استراتژی کلیدی برای دستیابی به اهداف بینالمللی انرژی و آبوهواست
این نشون میده که چرا کیا و هیوندای دارن شاسی بلند های برقی با کیفیت میزنن و فروششون بیشتر میشه! این آینده نگری هست.
به سمت برقی رفتن از یه لحاظ به نفع آمریکادهم هست اونم اینه که تعدادی از اروپایی ها معمولا به خاطر مصرف بیشتر بنزین ماشین آمریکایی میرفتن سمت ماشین اروپایی. با برقی شدن، فروش ماشین آمریکایی تو اروپا بیشترم میشه. قطعا آمریکا تو تکنولوژی برقی کولاک میکنه.
amir
۲۸ خرداد ۱۴۰۳تسلا : مام که دسته بیلیم اینجا؟
پیام
۲۸ خرداد ۱۴۰۳چی شد اون زمان که بهت می گفتم تسلا رو به پیشرفته می گفتی تنهایی بار تنفر تسلا رو به دوش می کشی؟!! 😂😂😂 الان به حرفم رسیدی؟! جمشید امثال شماها با تسلا نشکل داشتید! برای نمونه یه لینک از حرفای امیر زیر چند پست قبل که مربوط به فروش تسلا بود رو برو ببین! جایی که باید گیرتون بیارم میارم!
amir
۲۸ خرداد ۱۴۰۳باز دوباره متوجه متنی که میخونی نمیشی
الان کیا و هیوندای رو گرفتی تسلا که ده برابره اونه تو برقی ندیدی؟
amir
۲۸ خرداد ۱۴۰۳هنوزم به تنهایی بار تنفر از تسلا رو با ت رول های ۲۴ ساعتی به دوش میکشی همین بار تنفر از کیا و هیوندای به طوری که قبلنا افراد زیادی بودن تک و توک از برخی مدل های جنسیس هیوندای خوششون میومد تو همین سایت خودمون!!!! ولی الان همه رو متنفر کردی تا پست منفی درباره هیوندای میاد همه دستت میندازن و از طحلیلات یاد میکنن و با کوبیدن هیوندای و کیا و یاد کردن از آتیش سوزی دزدیده شدن قصه عمو مایک و…. یعنی کاری کردی حالا همه بچه های پدال به محصولات کره ای حس بدی دارن و متنفرن و مدارکش به وفور زیر پست خبرهای منفی علیه هیوندای هستش کی میخوای متوجه این داستانی که درست کردی بشی ؟؟؟؟؟
پیام
۲۸ خرداد ۱۴۰۳اتفاقا تو متوحه نمیشی! چون من بارها از تسلا تعریف کردم. میخوام صد سال سیاه خوشتون از هیوندای نیاد! همون لادا و … پر پوستتون هست
amir
۲۸ خرداد ۱۴۰۳پس چرا اینقدر ناراحت میشی وقتی میگم یه نفره بار تنفر از تسلا و هیوندای رو به دوش میکشی ؟
JaMsHiD-R1988
۲۸ خرداد ۱۴۰۳پیام کی گفت لادا؟
چرا بحث رو عوض میکنی
پس اگه برات مهم نیست که ما از چی خوشمون میاد پاشو برو چون هر حرفی تا الان زدی یه تیکه بوده که به ما انداختی . کلا طرف صحبتت ما هستیم دنبال شکوندن شاخ ما هستی داری با ما کلکل میکنی بعدا برات مهم نیست؟ خو اگه مهم نیست پاشو برو چون دلیلی ندارد بمونی و ت.رول کنی تا کسی باهات بحث کنه
JaMsHiD-R1988
۲۸ خرداد ۱۴۰۳پیام تسلا آش.غاله هنوزم میگم . بهش هم هیت میدم .
برا منم فروش فروش نکن ، صد سال هم بگذره فروشش به تویوتا کرولا نمیرسه
JaMsHiD-R1988
۲۸ خرداد ۱۴۰۳هنوز میترسه بگه هیوندا و کیا تو برقی از آمریکا جلو تره😂😂😂
چقدر باهوشی !
این باطری ها تاریخ مصرف دارن . بعد گذشتن تاریخ مصرف ، شما باید بندازیش دور که کلی آلایندگی داره . بعد بیست سال که همه ماشینا برقی شدن کل جهان پر میشه از قبرستان باطری !
بعدش آقای تحلیل گر که فقط تا الان حرف مفت میزدی ، کیا و هیوندا هیچ تخصصی توی درون سوز نداشتن تنها امیدشون برقی هست برا همینه تمام انرژیشون رو گذاشتن برا این کار و دولت همه جوره حمایتشون میکنه
FY
۲۸ خرداد ۱۴۰۳انقدر تلاش می کنی تا کیا و هیوندا رو خراب کنی اما به جایی نمی رسی … چون کره ها برتری دارن🤔
پیام
۲۸ خرداد ۱۴۰۳جمشید خوشم میاد هیچی از دنیای خودرو و علم روز نمی فهمی!!! باتری جامد به شدت بیشتر از باتری لیتیومی قابل بازیلفت هست، بندازیش دور؟!!! 😂😂😂😂😂😂😂😂 یعنی سوتی تاریخی داددیا 😂😂😂😂 وقتی میگم هی۰ی بادت نیست یعنی این! تا زمانی که کسی سوادش رو نداشته باشه نمیشه باهاش بحث کرد! مثل اینه که جلوی یه بی سواد دیکشنری بذاری!!! بعدشم بنده خدا بیچاره، هیوندای تو ۲۰۲۳ فروشش از نیسان و هوندا بیشتر بود و همین فروش به واسطه بنزینی بود!!! مگه هیوندای چند تا الکتریکی فروخت؟!!! خودت رو به کوچه …میزنی؟!!!!
amir
۲۸ خرداد ۱۴۰۳پس قبول داری فروش برقی هیوندای ناچیزه؟ ضمنا ببخشید گروه هیوندای متشکل از هیوندای و کیا و جنسیس هستش اگه نیسان و هوندا با هم اتحاد تشکیل میدادن با توجه به فروش ۴ میلیونی هوندا و ۵.۶ میلیونی نیسان و سرجمع ۹.۶ میلیون با اختلاف ۲ ۳ میلیونی از گروه هیوندای جلو میوفتاد و هرچند باز هم فروش کیا یا هیوندای تو بازار آمریکا باز هم تک به تک از هوندا یا نیسان کمتره
حالا متوجه شدی هیوندای هیچی نیست در مقایسه با ژاپنی ها یا بازم برای متعصبی که متوجه نمیشه ادامه بدم؟
amir
۲۸ خرداد ۱۴۰۳الانم دست به دامن باتری حالت جامدی شدی که دودوتای عقب مونده با وجود ده سال تاخیر و وعده دادن بیشترین پتنت ثبت شده توش رو داری
حسین
۲۸ خرداد ۱۴۰۳به نظرم سکوت کنی بهتره تحلیلگر چون تو همین دوتا کامنتت چندتا تو دهنی به تحلیل های قبلی خودت زدی. ب و سراغ درس و مشقت
حاج علی
۲۸ خرداد ۱۴۰۳باز که تو گفتی هیوندای بیشتر از هوندا فروخته😂😂😂
آخه چند بار باید ضایع بشی پسر😂😂
حالا کاری به سوادت که نداری ندارم، حداقل انگلیسی سرچ کن ببین.
حالا باز فردا میاد همینارو دوباره مینویسه😂
JaMsHiD-R1988
۲۸ خرداد ۱۴۰۳علم روز تو هنوز فرق آیرودینامیک و داون فورس رو نمیدونی تنها کاری که میکنی چرت و پرت میگی
بهت بگن tubular frame گیرپاژ میکنی
JaMsHiD-R1988
۲۸ خرداد ۱۴۰۳والا فعلا فروش یه هایلندر و گرند هایلندر و راوفور از هرچی ماشین تا الان گفتی بیشتره
نمیدونم مشکل داری هی هوندا و نیسان میگی؟
اینا متحد بشن فروششون که هیچی حتی سهامشون روی هم دیگه از کل گروه هیوندا بیشتر میشه
حالا کاری ندارم که تو هنوز جرعت نکردی بیای اسم تویوتا رو بیاری که از کل گروه هیوندا بیشتر میارزه و فروش بیشتری داره
JaMsHiD-R1988
۲۸ خرداد ۱۴۰۳آقای که میگی باطری جامد به شدت بیشتر از لیتیومی قابل بازیافت پذیره
میدونی که باطری لیتیومی اصلا به راحتی چیزی مثل پلاستیک بازیافت نمیشه؟!
خیلی گرونه اصلا صرفه نداره !
JaMsHiD-R1988
۲۸ خرداد ۱۴۰۳کیا هیوندا دارن برای آب و هوای خوب تلاش میکنن؟
یک و نیم دهه موهاوی اقتصادی داشت یه تنه مقدار آلایندگی جهان رو بالا میبرد !
بعدش ، شما نترس آمریکا همین الآنم داره کولاک میکنه تو اروپا نیازی به حرف های تکراری شما نیست
A Sus man
۲۸ خرداد ۱۴۰۳بنز: مارو خیار فرض کردی؟
ARIAN
۲۸ خرداد ۱۴۰۳چرا مردم شاسی بلند میخرند؟ وقتی که هم سنگین تر و کند تر پر مصرف تر زشت تر و هندلینگ ضعیف تری دارند. با بعضیا که شاسی بلند داشتند قبلا صحبت کردم به نظرتون دلیلشون برای خرید چی بود؟ اینکه ارتفاع بالاترب داره همین! انگار آدم های کوچیک دوست دارن از بالا به بقیه که پایین تر هستند با دید تحقیر نگاه کنن. بخدا اکثر رفتار های مردم سر منشأ روانشناختی داره.
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۸ خرداد ۱۴۰۳داستان روان شناسی و عقده گشایی برای لندکروز سوار و شاسی بلند غول پیکر هست، میلیون ها کراساور که به سدان ترجیح داده میشن، رانندگی راحت تر دارن
یک سفر چند ساعته با سانتاقه یا حتی کیا اسپورتیج، دلیل خرید این تیپ ماشین ها رو نشون می ده
فرقی نمی کنه رانندگی کوتاه داخل شهری یا چند ساعت در کوهستان، خستگی راننده به شدت کمتر هست به دلیل فرم صندلی و حالت پاها
تا زمانی که هر دو مدل خودروی سدان و کراساور برای چند سال مالک نباشید، محاله حرف من متوجه بشید
کاربران پدال عمدتا بسیار جوان هستند و ذهن شون به شتاب و قدرت و لایی کشی و رویاپردازی معطوف هست،
Benzema
۲۹ خرداد ۱۴۰۳با سلام خدمت اقای اشتری عزیز
با توجه به اینکه صحبت از سن و تجربه کردید لازم دیدم در جواب نظر شما چند تا نکته رو یاد اوری کنم
نظرتون محترم است ولی به نظر میاد بدون هیچ تفکر و پشتوانه علمی بر خلاف همیشه مطرح شد
اول از همه عرض کنم
بنده سنم از شما بیشتر و تجربه رانندگی سالیان زیادی در جاده و شهر رو دارم
و رشته رانندگی زمانی به صورت حرفه ای رشته ورزشی ام بود
چند تا نکته
۱ خودروهای شاسی بلند حالا اس یو وی باشه یا کراس اور بخ صورت معمول هندلینگ کمتری در مقایسه با سواری های مشابه دارن که رانندگی در جاده(بزرگراه) با مثلا سرعت متوسط ۱۱۰ کیلومتر صد در صد حس امنیت کمتری بخاطر قوانین فیزیک(ایرودینامیک ، وزن ، و…) میده
تجربه (لندکروز )
۲ هندلینگ پایینتر قدرت مانور کمتر موقع سبقت و احتیاج به تغییر لاین و مانور حس اعتماد به نفس کمتر و دقت بیشتر رو نسبت به سواری هم سطح میطلبه
۳ زمان ترمز گیر در متن هم اشاره شد وزن سنگین تر ترمز گیری بدتر در موارد مشابه مثل سری پنج و ایکس ۵ که روی یه پلتفرم هستن که هم امنیت رو کمتر میکنه هم حس اطمینان
۴ حس فاصله از کف اسفالت یا مرکز دورتر همیشه با مسلط بودن روی خودرو م حس چسبندگی نسبت عکس داشته که خود همین حس دقت موقع رانندگی با کراس اورها رو ناخوداگاه بیشتر میکنه و انرژی بیشتری میگیره
۵ همیشه سدان ها نرمی بیشتری نسبت به شاسی بلند ها داشته اند در موارد هم سطح مثل شاسی بی ام و با سواری بی ام و
یا لکسوس سواری با شاسی
که تعجب میکنم این همیشه توس تموم بررسی ها ثابت شده نرم تر بودن سواری خا و توی تموم متن هایی که خودتون ترجمه میکنیر اشاره شده اما بازم فرمایش کردید عجیب بود ؟!
۶ فرمایش شما شاید بخاطر دید بیشتر و کم توی مسیرهای شهری تا حدی قابل قبول باشه اما تو مسافرت حتما یه کراس اور خیلی انرژی بیشتری و دقت بیشتری از راننده میگیره (قدرت مانور،ترمز گیری، عدم حس اطمینان روی جاده در مقایسه سواری مشابه ، ) اگه جاده پیچ در پیچی مثل چالوس باشه چند برابر میشه این حس
۷ در اخر هر چند که شتاب و قدرت هم مسخره کردید اما جزیی از خاصیت خودرو و توی یه مسافرت طولانی مثل جاده های پیچ و واپیچ سبقت و سربالایی کلی توی مصرف انرژی راننده تاثیر داره که احتمالا تجربه کردید ،
… و باز هم تو این مورد هم همون کرراس اور و سواری مشابهی که مثال زدم روی یک پلتفرم جتی موتور و گیربکس مشترک وزنه شدیدا به سمت سواری سنگینی میکنه
امیدوارم با دقت بیشتری اطلاعات به جوون تر ها و غیر متخصص ها و به قول شما کم تجربه ها منتقل کنید
موفق باشید
زیزیگولو
۲۸ خرداد ۱۴۰۳همه انسانهای روی کره زمین به امید زندگی و رفاه بالاتر و بیشتر در تلاش هستن و این همه دانشمند و مخترع و طراح دارن برای پیشرفت علم و معرفی تکنولوژی و ساختن کالاهای پیشرفته تر و مدرنتر از دیروز تلاش میکنن و اگر مردم دنیا دیدگاه امثال شما رو داشتن هیچوقت علم انقدر پیشرفت نمیکرد که گوشی های لمسی و اینترنت اختراع بشه که ما راحت بشینیم یه گوشه و کامنت ارسال کنیم و ارتباطات در حد همون تلفن و تلگراف اولیه باقی میموند و اصلاً حتی همون تلفن اولیه توسط گراهام بل و دستگاه تلگراف توسط ساموئل مورس هرگز اختراع نمیشد یا برق هیچوقت اختراع نمیشد ………….. اگه مردم دنیا اینجوری که امثال شما فکر میکنین فکر میکردن ، هیچوقت هیچ چیزی اختراع و معرفی نمیشد و ما الآن دنیای مدرن امروزی رو شاهد نبودیم و انسان واسه همیشه در همون مرحله غار نشینی و باقی میموند
زیزیگولو
۲۸ خرداد ۱۴۰۳در همون مرحله غار نشینی باقی میموند
Mohsen63
۲۸ خرداد ۱۴۰۳رخ ماشینارو میبینی کیف میکنی.شاسی بلندها واقعا دوست داشتنی هستن.
پیام۲
۲۸ خرداد ۱۴۰۳دوران اوج شاسی های فول سایز دهه ۲۰۰۰ بود
زیزیگولو
۲۸ خرداد ۱۴۰۳محبوبیت شاسی بلندا تا جایی پیش رفته که کمپانیایی مثل مکلارن و فراری و لامبورگینی و بنتلی و………. بعد از دَهه ها تولید خودرو با یه سبک و سیاق خاص به فکر تولید ماشینای شاسی بلند افتادن و خط تولیدای جدیدی واسه خلق شاسی بلندهای جذاب راه انداختن
۲۸ خرداد ۱۴۰۳همه شاسی میخرن همه میخوان بالا باشن