متفرقه

باتری‌های SVOLT خودروی برقی را در 5 دقیقه شارژ می‌کنند

نسل آینده فناوری باتری‌های شورت‌بلید 6C از چگالی انرژی و سرعت خارق‌العاده بهره‌مند خواهند شد.

باتری‌های 5C شرکت «SVOLT» موسوم‌به «شورت بلِید» بر پایه شیمی LFP تولید شده‌اند و برای رسیدن از ۱۰ تا ۸۰ درصد تنها به ۱۰ دقیقه زمان نیاز دارند. سازنده این باتری که چگالی شارژ ۱۸۸ وات ساعت بر کیلوگرمی دارد، مدعی شده است که محصولش تا ۳,۵۰۰ مرتبه می‌تواند چرخه شارژ داشته باشد. مجموعه SVOLT تلاش می‌کند تا پیش پایان سال جاری میلادی شورت‌بلید را وارد بازار کند.

باتری‌های جدید این شرکت در کنار ظرفیت شارژ بالا چرخه عمر مناسبی هم دارند که حدود ۳.۵ برابر باتر‌های لیتیوم‌یونی امروزی است. بر پایه محاسبات مهندسان SVOLT، اگر باتری ۶۰ کیلووات ساعتی مصرف ۲۰ کیلووات بر ساعت داشته باشد، کاربر را تا ۳۰۰ هزار کیلومتر همراهی خواهد کرد. اگر همین باتری با چرخه عمر ۳,۵۰۰ مرتبه‌ای تولید شود، احتمالا تا ۱ میلیون کیلومتر با مشکلی مواجه نخواهد شد.

SVOLT می‌خواهد پتانسیل واقعی فناوری شورت‌بلید را با معرفی یک فوق‌سریع 6c بر پایه NMC نشان دهد. گویا شارژ این محصول نوآورانه درعرض ۵ دقیقه از ۱۰ به ۸۰ درصد می‌رسد. اگر یک باتری ۱۰۰ کیلووات ساعتی را با مصرف ۲۰ کیلووات ساعت در ۱۰۰ کیلومتر در نظر بگیریم که از فناوری 6C بهره‌مند شده است، با وجود شارژ با توان کمتر از ۶۰۰ کیلووات می‌تواند با هر ۵ دقیقه شارژ مسافتی ۳۵۰ کیلومتری را طی کند که تحسین برانگیز ارزیابی می‌شود. SVOLT برای تبلیغات این محصول می‌گوید که خودروی مجهز به این باتری در زمان لازم برای تهیه و میل یک فنجان قهوه، راننده را برای ۵۰۰ تا ۶۰۰ کیلومتر از شارژ بی‌نیاز خواهد کرد.

مهندسان SVOLT معتقدند که با توجه به شیمی NMC سلول‌ باتری‌های شورت‌بلید و چگالی انرژی ۲۴۰ وات ساعت بر کیلوگرم، تولید یک بسته باتری ۱۰۰ تا ۱۲۰ کیلووات ساعتی هم ممکن است اما زمان تولید این باتری‌های 6C مشخص نیست.

از دیگر فناوری‌های به‌روز مجموعه یادشده می‌توان به باتری NMC خودروهای پلاگین‌هیبریدی موسوم‌به «۸۰۰ ولت 4C PHEV دراگون آرمور» اشاره کرد که با وارد کردن معماری ۸۰۰ ولی به دنیای خودروهای پلاگین‌هیبریدی، گستره مسافت ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر را در اختیار رانندگان آن‌ها قرار می‌دهد. محاسبات SVOLT می‌گویند که چگالی انرژی این محصول ۲۵۰ وات ساعت بر کیلوگرم است و تا میانه سال ۲۰۲۵ میلادی وارد بازار خواهد شد. تا آن زمان، SVOLT یک بسته باتری پاکتی را توسعه داده است که در ساخت آن از فیلم‌های انعطاف‌پذیر استفاده شده است.

در مقام مقایسه می‌توان به شورت‌بلیدها اشاره کرد که از سلول منشوری و قابی صلب استفاده شده است. ترند امروز صنعت خودرو هم به‌سوی بهره‌وری از قاب صلب حرکت می‌کند که در سلول‌های استوانه‌ای و منشوری از آن‌ها استفاده می‌شود. SVOLT با آگاهی به این مسئله در راستای بهبود فناوری سلول‌های پاکتی قدم برداشته است. این شرکت درباره اقدام خود می‌گوید:

سلول‌های استوانه‌ای به‌خاطر چگالی انرژی بالایی که دارند به‌صورت گسترده مورداستفاده قرار می‌گیرند. با این وجود تولیدشان با چالش‌های مواجه است که شامل هزینه‌های بالا و پیچیدگی‌های فرایند تولید می‌شود.

نظر شما درباره فناوری شارژ چیست؟ آیا باتری‌ها سرانجام جایگزین باک بنزینی شده‌اند؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۰ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. Taha Ayoobi

    ۱ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4314 ديدگاه)

    باتری ها بعد چند بار شارژ دیگه خراب میشن؟

    موافقم 2
    مخالفم 3
    1. Dark Knight

      ۱ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (580 ديدگاه)

      در کل اکثر شرکت ها ۸ تا ۱۰ سال یا حدود ۳۰۰ هزار کیلومتر باتری ها رو گارانتی میکنن ولی مثل هر چیز دیگه ای عمر باتری ها بستگی به نوع اون ها داره ، باتری های 4680 تسلا و blade بی وای دی میگن که بیشترین عمر و دارن ولی چون تقریبا تازه به بازار اومدن باید منتظر موند تا دوام واقعیشون رو دید ، یه انگلیسی به طور میانگین ۳ سال و ۴ ماه یک ماشین رو نگهداری میکنه و تو آمریکا حدود ۴ سال پس بعید میدونم باتری ماشین برقی ها از نظر دوام اذیت کنه

      1. بهزاد

        ۱ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (2544 ديدگاه)

        متوسط عمر نگهداری خودرو در اروپا حدود ۱۱ سال و در آمریکا ۱۲ سال هست که در هر دوره بنا بر شرایط اقتصادی سن نگهداری بیشتر میشه چون قیمت ها و تورم افزایش پیدا میکنه و هزینه خرید خودروی جدید بالاتر از مثلا ۲۰ سال پیش است.
        در ضمن مگر خودروی دست دوم فروخته شده استفاده نخواهد شد؟
        خودروی فروخته شده برای مالک یک عایدی به حساب میاد و اگر بر فرض مثال خودروش ارزشش از پیش بینی کمتر باشه یک عاملی در بودجه خواهد داشت و در انتخاب خودروی بعدی ممکنه به اجبار به یک سطح پایین تر نزول پیدا کنه.
        با همه ی این تفاسیر یک خودروی ۱۰ ساله ی برقی در زمان فروش عاملی داره به نام باتری که از یک جهت باعث افت شدید فروش و از طرفی کاهش انگیزه ی خریدار میشه.

    2. heshmat021

      ۱ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (409 ديدگاه)

      لیتیومی ها معمولا بعد ۸۰۰ سایکل ولی جدید هایی که الان دارن تولید میشن تا ۱۶۰۰ سایکل میتونن ۸۰ درصد ظرفیت رو حفظ کنن.

      البته اگر کیفیت باطری ماشین ها هم مثل بقیه وسایل باشه

  2. SMS

    ۱ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (578 ديدگاه)

    سرعتش از سرعت اینترنت ایران بیشتره 😂

  3. زیزیگولو

    ۱ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (6035 ديدگاه)

    تو دنیا هیچ چیزی غیر ممکنی وجود نداره

  4. علیزاده

    ۱ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (292 ديدگاه)

    جواب متن اخر : خیر

    موافقم 3
    مخالفم 6

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا