متفرقه

تعرفه‌ جدید چین، قیمت خودروهای آمریکایی را در این کشور نجومی می‌کند!

تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین بار دیگر دامن خودروسازان را گرفته است. دولت چین با اعمال تعرفه‌ جدید ۳۴ درصدی بر خودروهای وارداتی آمریکایی، بازار خودروهای لوکس و اسپرت ساخت آمریکا در چین را به لرزه انداخته؛ تا جایی که قیمت کوروت C8 Z06 ممکن است به بالای ۲۲۰ هزار دلار برسد!

دولت چین اعلام کرده که از ۱۰ آوریل ۲۰۲۵ تعرفه‌ای ۳۴ درصدی بر کالاهای وارداتی آمریکایی، از جمله خودروها اعمال خواهد کرد. این اقدام در واکنش به سیاست تعرفه‌ای جدید دولت ترامپ انجام شده و به گفته کارشناسان، تأثیر آن بر بازار خودروهای لوکس و اسپرت آمریکایی بسیار شدید خواهد بود.

یکی از خودروهایی که بیشترین تأثیر را می‌پذیرد، کوروت C8 Z06 است. با اعمال این تعرفه، مجموع مالیات‌ها و عوارض گمرکی برای این خودرو به حدود ۲۰۰ درصد خواهد رسید. این یعنی قیمت نهایی آن در چین از ۲۲۰ هزار دلار فراتر می‌رود—آن‌هم بدون احتساب سود نمایندگی فروش!

خودرو قیمت تقریبی در آمریکا (دلار) قیمت در چین پس از تعرفه جدید (تخمینی)
شورولت کوروت C8 Z06 ۱۰۶,۰۰۰ بیش از ۲۲۰,۰۰۰
فورد موستانگ ۵.0L ~۴۵,۰۰۰ حدود ۱۰۰,۰۰۰
BMW X7 (ساخت آمریکا) ~۸۰,۰۰۰ بیش از ۱۶۰,۰۰۰
مرسدس GLS (ساخت آمریکا) ~۸۵,۰۰۰ حدود ۱۷۰,۰۰۰

این تصمیم در ادامه‌ی تعرفه ۱۰ درصدی‌ای است که از فوریه بر خودروهای آمریکایی با موتورهای بزرگ‌تر از ۲.۵ لیتر اعمال شده بود. جالب است که این تعرفه نه‌فقط برندهای آمریکایی، بلکه برندهای آلمانی مانند بی‌ام‌و X6 و X7 و مرسدس GLS را نیز شامل می‌شود، چون این مدل‌ها در خاک آمریکا تولید می‌شوند.

در سال ۲۰۲۴:

  • مرسدس GLS با فروش ۱۳،۹۸۵ دستگاه دومین شاسی‌بلند لوکس پرفروش در چین بود.
  • بی‌ام‌و X7 نیز با ۷،۳۳۱ دستگاه جایگاه سوم را داشت.

اما در میان پیکاپ‌ها، فورد F-150 بیشترین ضربه را خورده. فروش آن از ۴،۹۵۴ دستگاه در ۲۰۲۳ به ۲،۲۲۷ دستگاه در ۲۰۲۴ کاهش یافته—نزدیک به ۵۰٪ افت. این افت نه فقط به خاطر قیمت، بلکه به دلیل رشد مدل‌های لوکس چینی مانند YD Yangwang U8  و GWM Shanhai Pao (با نام جهانی Cannon Alpha) بوده است.

بندر تیانجین، بزرگ‌ترین مرکز واردات خودروهای لوکس در چین، احتمالاً بیشترین آسیب را از این تعرفه می‌بیند. واردات سالانه خودرو در این بندر از ۱۵۰،۰۰۰ دستگاه در سال ۲۰۱۹ به حدود ۳۹،۳۰۰ دستگاه در ۲۰۲۳ کاهش یافته و حالا با این تعرفه جدید، وضعیت بدتر هم خواهد شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. Khosrow

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (2409 ديدگاه)

    ترامپـــ مواضعش رو برمیگردونـه به قبـل / ایشـون اول عمل میکنـه بعد فکـر ..

    موافقم 15
    مخالفم 17
  2. اراز

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (11 ديدگاه)

    چند وقت دیگه ریس جمهور چین اعلام میکنه واردات خودرو از امریکا حرام است والان برای ما که 45 ساله این شرایط تو کشورمون هست این خبر به ما چه که چینی ها باید ماشین امریکایی ها گرون بخرن ما فکر خودمون باشیم که بنز c200با ضعیف ترین موتور تولید همین چین تو اگهی ها گذاشتن 30میلیارد یعنی 300هزار دلار

    موافقم 8
    مخالفم 3
    1. ۱۸ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (6013 ديدگاه)

      شانس ما
      C200؟
      کاش c200 بود
      a180 هست
      که از c200 هم پایین تره
      یعنی پایین ترین مدل ماشین بنز که الان تولید میشه تو ایران ۳۰۰ هزار دلاره

  3. ارسلان

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (37 ديدگاه)

    مشکل چینه!!! 😂 اگر امریکا با اتحادیه اروپا و هند به توافق برسه که الان ام درخواست مذاکره دادند….چین میشه بزرگترین بازنده قرن….شرکتهایی مثل اپل شاید مجبور شند برند هند و برزیل و….
    ترامپ یه آدم کله خره ، زر مفت و غلط اضافه جلوش جواب نمیده…هند و تایلند و کامبوج و اروپا و پنجاه تا کشور دیگه…هم خوب میدونند که درخواست مذاکره دادند

    موافقم 11
    مخالفم 27
  4. ashkanyp

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (18 ديدگاه)

    اقتصاد جهانی آزاد نیست و همین باعث شده هر کشور هر طور دلش میخواد تعرفه بذاره، طرفداری از ترامپ یا چین نمیکنم ولی هر تعرفه اضافه ای فشار به مصرف کننده میاره، چرا یه ماشین ۲۰ هزار دلاریو یکی ۲۰ بخره یکی ۲۵ مثلا؟ همه تعرفه هارو باید بردارن که عدالت خرید باشه و هر کمپانی نتونست با وضع جدید سازگار بشه حذف بشه چرا فشار مالی حمایت از کمپانی ها رو دوش مردم باشه؟

    موافقم 4
    مخالفم 2
  5. mehran911

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (2175 ديدگاه)

    تو پست‌های قبلی گفتم اروپایی‌ها بخصوص آلمانی و گروه فولکس باید بیشتر روی تولید و توسعه خودروهای لوکس و اسپورت تمرکز کنن… به هزار و یک دلیل اینکار به نفعشون تمام خواهد شد…
    .
    فارغ از رکورد جدید افزایش درآمد لامبورگینی در ۲۰۲۴ و اقبال مردم خوب مردم نسبت به اسپورت‌های سطح بالا و سوپراسپورت ها نکته بسیار مهم اینه که بخش خودروهای فوق لوکس مثل بنتلی و رولزرویس هم اوضاع کاملا استیبل بود… نکته اینه تولیدات لوکس و فوق لوکس بسیار تحت تاثیر تحولات و زنجیره تامین هستن… مرسدس دو یا سه سال پیش اعلام کرد “تعداد تامین کننده‌های مدل لوکس اس کلاس در بالاترین تریم میتونه به ۲ هزار تا ۲۵۰۰ برسه…!!!” با توجه به تحولات چندسال اخیر در دنیا مدیریت زنجیره تامین بینهایت چالشی بوده و صد البته برای تولیدات لوکس و فوق لوکس با تعداد تامین کننده‌های بسیار زیاد، چالشی تر … با این اوصاف امثال بنتلی و رولزرویس و…وضعیتی استیبلی داشتن…این نشون میده اقبال مردم نسبت به این بخش بازار بد نیست…
    .
    او این چند سال اخیر نرخ افزایش افراد ثروتمند و فوق ثروتمند(‌ بالای ۳۰ میلیون دلار ) به شکل کاملا پایداری رو به افزایش بوده بخصوص در چین و حاشیه خلیج فارس …
    .
    تولید لوکس و اسپورت زمین بازی اروپایی‌هاست و اتفاقا این دو بخش بخصوص تولیدات اسپورت کمتر میتونن تحت تاثیر تحولات قرار بگیرن از طرفی افزایش قیمت بر اساس افزایش تعرفه‌ها کمتر میتونه به این بخش ها آسیب بزنه… اونی که انقدر سرمایه داره برای یک خودروی اسپورت ۲۵۰ هزارتا هزینه کنه بین ۲۵۰ یا ۲۸۰ تا خیلی تفاوت اساسی نیست….( در حالی که همین ۳۰ هزارتا تفاوت برای یک خودروی اقتصادی عدد بزرگیست) یا اونی که رولزرویس دوست داره معمولا نمیاد بابت افزایش قیمت بنتلی بخره… در کل اسپورت‌ها و لوکس‌ها در جنگ تعرفه‌ها بالقوه میتونن کمتر آسیب ببینن
    .
    اینا رو گفتم که بگم این تعرفه چین فرصت بسیار خوبی برای اروپایی‌هاست اگر قدر بدونن از اونجایی که چیزی بیش ۳۰ درصد از بازار خودروهای لوکس جهان در چین هستش و تعرفه سنگینی که روی تولیدات آمریکایی بسته شد این فرصت با در نظر گرفتن استراتژی درست میتونه عالی باشه… بخصوص اینکه قیمت که مهمترین فاکتور رقابتی اسپورت‌سازهای آمریکایی بود به مراتب کمرنگتر شده… خرید C8 با قیمت ۲۲۰ هزاردلاری در مقابل اسپورت‌های اروپایی مفهمومی نداره.
    .
    هر چند به نفع هیچکس نیست اما باید دید آینده چی پیش میاد

    موافقم 11
    مخالفم 3
    1. سوشیانت

      ۱۸ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (4003 ديدگاه)

      کوروت c8 z06 با توجه به رکورد جهانی که زده حتی با قیمت ۲۲۰ هزار دلاری هم کاملا ارزش خرید داره

      مخالفم 13
    2. مازیار

      ۱۸ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (1426 ديدگاه)

      مهران دقیقا می‌دونستم این جمله سوشی رو راه میندازه منتظر بودم😄

      سوشی کوروت ۲۲۰ هزار دلاری حکم نوا ۶۰۰ میلیونی داره. میشه فروخت منتها خریدار باید قبل معامله فروشنده رو به رستوران دعوت کنه و پنهانی تو غذاش مغز خر بریزه🤣

      موافقم 7
      مخالفم 1
      1. مازیار

        ۱۸ فروردین ۱۴۰۴
        سوابق: (1426 ديدگاه)

        مثل اینکه جای فروشنده و خریدار تو کامنت عوض شد
        سوشی بامزه‌گیت سرایت پیدا کرد😂

      2. mehran911

        ۱۸ فروردین ۱۴۰۴
        سوابق: (2175 ديدگاه)

        والا میگه داره لابد داره دیگه (((:
        از دست این GM با این قیمت‌گذاریش…

        1. مازیار

          ۱۸ فروردین ۱۴۰۴
          سوابق: (1426 ديدگاه)

          آره از فتواهای اخیرش هم پودر شدن پورشه و فراری توسط الدزموبیل بوده😂😂
          من که دعاش میکنم تو این روزگار سخت واقعا مفید واقع میشه

  6. مکانیک

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (6 ديدگاه)

    دل امریکا برا هیچکس نسوخته …
    از جنگ پاناما بگیر تا الان
    فقط دوس داره با قلدری بره جلو

    موافقم 6
    مخالفم 6
  7. حجت‌اله براهنی

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (122 ديدگاه)

    تازه میشه شبیه بازار خودرو ایران!!! البته با این تفاوت که اونا چارتا ماشین بدردبخور هم تولید می‌کنن برای خودشون که ما همونم نداریم

    موافقم 1
    مخالفم 2
    1. Sajad

      ۱۸ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (31 ديدگاه)

      با شیائومی و هواوی میشه شش تا

  8. سوشیانت

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (4003 ديدگاه)

    گریت وال که یه پیکاپ میان سایز هست یانگ وانگ هم که اس یو وی هست چه ربطی به f150 داره که پیکاپ فول سایزه؟!

    موافقم 2
    مخالفم 6
  9. ایمان

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (81 ديدگاه)

    «با اعمال این تعرفه (۳۴ درصدی), مجموع مالیات‌ها و عوارض گمرکی برای این خودرو به حدود ۲۰۰ درصد خواهد رسید»
    بله ۲۰۰ درصد! یعنی تا قبل از این روی کوروت بالای ۱۵۰ درصد عوارض و مالیات گرفته میشد. جالبه تا اون موقع این اکانت فیک‌های با سابقه ۱ دیدگاه هنوز زبان باز نکرده بودن از تجارت آزاد صحبت کنن!! تجارت آزاد از نظر دوستان آبمیوه خور و حامی رفیق شی کمونیست، تنها برای آمریکاست که درهاش رو باز بذاره رو صادرات اینا ولی خودشون با محدودیت و ممنوعیت و تعرفه و اقتصاد دولتی و … قرن‌ها با تجارت آزاد فاصله دارن.
    جالبه همین سایت پدال چند روز پیش یه گزارش تهیه کرده که چین رو خودروها ۱۵ درصد تعرفه داره! بالاخره بالای ۱۵۰ درصد اینجا رو باور کنیم یا اون ۱۵ درصد رو؟!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا