براساس جدیدترین اطلاعات منتشر شده، تعرفه واردات مشابه سالهای قبل خواهد بود و مدلهای برقی یا هیبریدی، کمترین مالیات و عوارض را خواهند داشت. به این ترتیب در سال ۱۴۰۱ نیز تعرفه واردات خودرو از ۴۰درصد تا مرز ۷۵درصد بر اساس حجم موتور اعمال میشود. سقف قیمت نیز ۲۵ هزار دلار تعیین شده است.
خودورهای تمام بنزینی (غیر برقی و غیر هیبریدی) در چهار دسته ۱۰۰۰ سیسی، ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سیسی، ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سیسی و ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سیسی، تعرفهگذاری خواهند شد. با این شرایط میتوان اطمینان داشت که خودروهای وارداتی مثل سالهای قبل، گرانتر از تولیدات سایپا و ایران خودرو باشند؛ مگر اینکه مدلهای اقتصادی ساخت چین، مجوز واردات بگیرند که البته بنابر حداقل استانداردهای مورد نیاز برای ورود به ایران، بعید خواهد بود.
از سویی دیگر، واردات خودروهای هیبرید یا برقی با تعرفه ۴۰ تا ۵۰ درصد، تاثیری چشمگیر بر قیمت مدلهای دست دوم خارجی در بازار ایران خواهد داشت؛ اما به زحمت میتوان خودرو برقی با قیمت کمتر از ۲۵ هزار دلار پیدا کرد. مثلا نیسان لیف و تویوتا پریوس مدل ۲۰۲۲ هماکنون با قیمتی کمتر از ۳۰ هزار دلار تولید میشوند و میتوانند برای ورود به ایران، یک میلیارد تا ۱/۲ میلیارد تومان قیمت داشته باشند.
در بخش خودروهای هیبریدی، مدلهای محبوب بازار ایران، مثل تویوتا کمری و هیوندای سوناتا مجهز به پیشرانهی هیبرید با آستانه قیمت ۳۰ تا ۳۲ هزار دلار در خارج کشور فروخته میشوند. این مدلها نیز چنانچه با تعرفهی مشابه سالهای قبل وارد شوند؛ کمتر از ۱/۵ میلیارد تومان قیمت خواهند شد. همچنین، شاسیبلندهای اندازه متوسط هیبرید مثل تویوتا راو۴ ، کیا اسپورتیج، هیوندای توسان و نیسان X تریل نیز میتوانند با قیمتی در حدود ۱/۵ میلیارد تومان و رعایت تعرفههای سال ۱۳۹۷ وارد شوند.
با شرایط موجود، ضمن رعایت سقف قیمت ۲۵ هزار دلار و حجم موتور پایین، خودروهای اقتصادی برندهای معتبر، مثل تویوتا کرولا و C-HR، نیسان جوک و ورسا یا هوندا سیویک و HR-V میتوانند وارد ایران شوند و همراه آپشنهای پایه، قیمتی حدود یک میلیارد تومان داشته باشند.
تنوع خودروهای هاچبک با پیشرانهی کمحجم در بازار جهانی بالا است. نسخهی پایه از فولکس پولو، کیا ریو، هیوندای i20، رنو کلیو، تویوتا یاریس، پژو ۲۰۰۸، همراه موتور هزار تا ۱۲۰۰ سیسی تولید میشوند. این خودروها احتمالا باتوجه به ارزش دلاری، در بازار ایران قیمتی حدود ۸۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان خواهند داشت.
موضوع استانداردها، چالشی جدی برای واردات خودرو به کشور است. از یک سو، مدلهای ساخت سایپا و ایران خودرو، نهتنها کیفیت فنی نزدیک به استانداردهای اروپا ندارند؛ بلکه در بازار آزاد به قیمت دلاری نزدیک به تولیدات برندهای مطرح جهان فروخته میشوند. از سویی دیگر، به دلیل حمایت از ضوایط مرتبط با ایمنی که توسط نهادها مختلف از جمله سازمان استاندارد تعیین شده است؛ خودروهای پرفروش و ارزانقیمت ساخت چین و هند به ایران وارد نمیشوند.
از دیدگاه نگارنده، اگر دولت ضمن توجه به رفع نیاز مردم در موضوع خودروهای ایمن و باکیفیت، بر دریافت عوارض و مالیات از خودروهای وارداتی تاکید دارد؛ بهتر است واردات مدلهای دست دوم خارجی با کیلومتر کارکرد زیر ۱۰۰ هزار کیلومتر را آزاد کند. این شرایط فرضی، امکان واردات خودروهایی ساخت برندهای معتبر با قیمت ۵ تا ۱۰ هزار دلار را میسر میکند.
اگر مسئولان کشور، مخالف واردات خودروهای دست دوم به بهانهی مشکلات مربوط به تامین قطعات و لوازم یدکی هستند؛ بهتر است محدودیتهای مرتبط با استاندارد را تعدیل و نگاهی به مدلهای اقتصادی ساخت چین و هند داشتند. قطعا خودروهای ساخت هند مثل سوزوکی کلریو، رنو کووید (KWID)، نیسان مگنایت (Magnite) یا دهها سدان و هاچبک چینی مشابه چانگان ایدو، کیفیت فنی پایینتری نسبت به مدلهای موجود در کشورهای اروپایی دارند؛ اما با قیمت جذاب، برتریهای فنی و ایمنی متعدد در مقایسه با تولیدات سایپا و ایران خودرو ارائه میدهند؛ ضمن اینکه مصرف سوخت و آلودگی کمتر با قیمتی مشابه خودروهای ایرانی دارند.
نظر شما چیست؟ آیا ورادات خودرو با تعرفههای مشابه سال ۱۳۹۷، برای عامهی مردم با میانگین درآمد فعلی، مفید خواهد بود؟
جلال کانران نیا
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱بازهم یک سفره ای برای دولت به اسم ملت بازشدتامیتونن ۱۰۰درصدتعرفه ببندند وبخورند اگه به فکر جان مردم وآسایش مردم دهک پایین بودند خودرو۵یا۱۰هزاردلاری وارد میکردند
وهاب
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱تنها چیزی که اهمیت نداره اسایش مردمه تا میتونن دارن به مردم ظلم میکنن خجالت هم نمیکشن
مصطفی
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱سلام من نمیدونم چرا مردم الکی خوشن بر فرض واردات بشه خودرو های گران وارد میشه هیچ وقت دولت نمیزاره خودرو ارزان وارد بشه که کارخانه ایران خودرو یا سایپا ضرر کنن چون چند هزار نیرو و کارخانه وابسته به این دو کارخانه متضرر میشوند و تعدیل نیرو میکنن پس اینا همش حرفه
Nima
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱اونا که به فکر نیرو مردم نیستن دنبال سود خودشون هستن
ناشناس
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱خب بجای اینکه تولید کنند مونتاژ کنند مثل ستاره ایران که آن زمان بنز مونتاژ میکرد میتوانند با شرکت های اروپایی مثل فولکس بی ام دبلیو و بنز قرارداد ببندن و ماشین های آن هارو مونتاژ کنند اینگونه ضرر نمیکنند ولی کو گوش شنوا😔
Rza
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱مگه فقط به فکر ضرر نکردن بودند که مشکلی نبود ولی این ها میخان که خودرویی که خودشون با پنج میلیون تولید کردن ده برابر قیمتش به مردم بیچاره بفروشن وگرنه هیچکدوم از کشورهایی که فکر مردمش هستن این ماشین ها روبااین قیمت اجازه فروش نمیدادند.بخدا همین ماشین هامون رو ببری افغانستان و پاکستان نصف قیمت هم نمیخرند.اگه به فکر مردم بودن با همین کارگرهای دوشرکت میتوانستند بهترین برندهای دنیا رو مونتاژ کنند.ولی حیف که ……
علی
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱تحریم میدونی چیه؟
بهنام
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱مهندس تحریمیم نمیتونن مونتاژ کنن
سام
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱اینچیا مث یه خواب خیلی عمیقه برا ملت – رانتگیرها نقد میخوان و زود میخوان – کی میاد برا ملت سرمایه گزاری کنه تو این اقتصاد شلم شوربا – بهترین کار همون واردات و دو تا سه برابر میندازن روش و میفروشن به ملت – شما باید به فکر ملت مظلوم رانت خورهای در صف هم باشی واردات بهتره هم نقد هستش هم سریع جمع’میشه – رانت خورهای مفت بر هم یکم اسوده خاطر میشن جیبشون پر میشه
خیرمحمد کدخدایی
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱عزیز جان مونتاژ سودش کمتر از ۳۰ در صده اینا صفر تا صده سود رو میخوان
علی
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱اینا فقط به فکر جیب خودشون هستند و لا غیر
سعید
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱دوست گرامی فرمایش شما کاملا صحیح،ولی یک ملت نباید 40سال چوب دو تا شرکت مافیا را بخورند چون کارگر و فلان دارن،تولید داخلی زمانی خوبه که جنس با کیفیت و ارزانتر از جنس خارجی برای مردم باشه اولویت باید جامعه و مردم باشه نه ایران خودرو و سایپا لجن خور
بابم
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱یه مشت کلاهبردار به نام تولید ملی دارن به همه باج میدن چند سال یکبار هم واردات رو آزاد میکنن پولدارها بتونن ماشین لوکس سوار شن برای مردم خبری نخواهد شد
محمد
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱سال 1356 حقوق کارمند و معلم 6000 تومان بود قیمت خودرو 28000 تومان .یعنی با5 ماه حقوق امکان خرید خودرو وجود داشت وواردات و رقابت هم وجود داشت بیوک و کادیلاک ساخت ایران آریا و شاهین یادتون هست اگر با همان شیوه خودرو ساز کارش را ادامه میداد تولیدات خودرو شبیه محصولات اروپایی و ژاپنی با حداقل 90 در تولید قطعه در داخل ساخته و مصرف و صادر میشد الان با 50 ماه حقوق همون خوردو سال 1356 را نمیشه خرید یعنی همین الان قدرت خرید مردم 10 برایر کمتر از سال 56 شده و خودرو با کیفیت کمتری استفاده میشود اعتقادات مذهبی مرد خصوصا جوانها هم ده برابر کمتر شده از دوره دوم دولت روحانی هم که تا الان گرونی از مدار و مسیر چند صد در صد خارج شده و فقط میتوان گفت فاجعه اقتصادی رخ داده مضاف بر آن فساد اقتصادی از مدار هزاران در صد خارج شد ….دولت به برترین حالت عامل ایجاد گرانی و تورم بود و برای مقابله با تورم از بدترین راه وارد شده اند که بجای مرهم از مسکن برای درمان زخم استفاده کردند و میکنند ولی میبینیم که زخم گسترده تر میشود بقول دولت روحانی با ایجاد تورم بازی برد برد راه انداختند ولی از عواقب آن بیخبر بودند هم چیز را گران کردند تا هم خودشان نجات پیدا کنند هم مردم فکر کنند ثروتمند شدند غافل از ایکه روزی خودشان بمراتب بیشتر گرفتار میشوند همین کاری که دولت فعلی انجام میدهد ذخایر ارزی را اضافه میکنندتا خیالشان ازپیشتوانه
برای دولت راحت شود بعد یارانه میدهند …بجای حفظ ارزش پول ملی که همه داروها در آن مستتر بود عمل جراحی پشت عمل جراحی و این اوضاع ……
وحید
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱سال۵۶ حقوق معلم۶۰۰۰ تومان خخخخ ما که ندیدیم شاید سال ۶۵ رو میگی؟
شاهین
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱سال 65هم 6000نبوده
مخمد نظری
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱سال 68 اولین حقوق بابام تو کارخونه 2یا 3 هزار بود …
قاسم قربانی
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱جان مادرت دروغ تحویل مردم نده ،سال ۷۴ حقوق یک کارمند بین ده تا چهارده هزار تومان بود ،چطور سال ۵۶ حقوق شش هزار تومان بود؟؟؟؟؟
پارسا
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱بدختی ملت ما اینه مفهوم ومعنی صحبت رو توجه نمیکنن فقط دنبال حاشیه هستن حالا ۶۰۰۰هزارتومن یا ۱۰۰۰تومن منظورش اینه که با ۶ماه حقوق گرفتن میتونستی خودرو بخری وقتی میخاستی مدل ماشینت رو جدید کنی میفروختی یه مبلغ کم میگذاشتی روش مدل به روز میخریدی والان چی
پارسا
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱بدختی ما اینه مفهوم ومعنی صحبت رو توجه نمیکنن فقط دنبال حاشیه هستیم حالا ۶۰۰۰هزارتومن یا ۱۰۰۰تومن منظورش اینه که با ۶ماه حقوق گرفتن میتونستی خودرو بخری وقتی میخاستی مدل ماشینت رو جدید کنی میفروختی یه مبلغ کم میگذاشتی روش مدل به روز میخریدی والان چی
محسن
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱اگر که بعید میدونم مسؤل ها مطلب را بخوانند ولی یه فکری به حال مردم دهک پایین کنید ورود خودروهای دست دوم رو آزاد کنید که با بودجه ما هم همخوانی داشته باشه در غیر این صورت واردات خودرو بدرد ما نمیخوره.سایپا و ایران خودرو رو جمع کنید فقط وارد کنید اینجوری گازهای گلخانه ای هم کمتر میشه یه فکری هم به حال گرمایش زمین میکنیم ایمنی ماشینها بیشتر میشه و کمتر فوتی میدیم رضایت مندی از دولت بیشتر میشه و یکمی آرامش نصیب قشر ضعیف تر شاید عزیز خودتون با ماشین های ایرانی تصادف کنند و از بین بردن این مورد فقط برای ما نیست وقتی ایمنی پایین باشه هر لحظه هر امکان برای هر کسی امکان پذیر است.مرگ حقه پراید وسیلست.
رضا امیدی
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱سلام بخدا قسم که شما به فکر اقشار کم درآمد نیستید خودرو دست دوم چه اشکالی دارد که همه بتونن خرید کنند والله والله والله خودرو دست دوم خارجی صد پله از این ارابه های مرگ داخلی بهتر و کم هزینه تر هست ولی حاشا که دولت خود خوب میداند ولی ترتیب اثر نمیدهد تا رانت خودرو داخلی کماکان به جیب رانت خوار هایی که به جان مردم و کودکان معصوم ابن مملکت هیچ رحمی ندارند واریز شود بخدا قسم خودرو خارجی دست دوم بهترین گزینه است ولی اگه ۸۵ ملیون جمعیت ایران بنویسند و بگویند به گوش دولت نخواهد رفت ،دریغ دریغ دریغ ،که سال ۵۷ خوشی زیر دلمان زد و شد این،،،،،،،،،،،،واین داستان ادامه دارد
ناشناس
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱واردات خودروهای برقی و هیبریدی تکلیفشون چی میشه؟ اروپا تا سال ۲۰۳۰ تولید خودروهای درونسوز و متوقف میکنه و فقط خودروی برقی تولید میکنه. ما کجاییم؟
رضا
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱خودروزسازها به عمد دارن تلقین میکن و فشار میارن ک خودرو وارداتی گرانه . و میخواهند این اتفاق بیفته . قانونش گفته تاسقف ۲۵ هزهر دلار نفته فقط ۲۵ هزار دلار یعنی از هزار دلار تا ۲۵ هزار دلار . خرج دارن میکنن خودروسازها ک جو کاهش قیمت بشکنه . و اونا به چپاول خودشون ادامه بدهند و روزنامه ها و کارشناسان هم در همین مسیر. پول چ کارها نمیکنه
کیان
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱دلتون خوش نکنید اتفاقی نمی افته که به نفع مردم معمولی باشه دل خوش به این مقدار نباشی حالا حالا ها جا داره
مختار
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱بازم برای خر پولها و دزدها
احمد
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ماشین های آقا زاده ها کهنه شده هرروز نوه ها میگن آزاد کنید تا ماشین نو سوار بشیم بعد تمام اصل ماجرا،اخه چندساله این ماشین های فعلی سوار هستن و معاینه فنی میخواهند
بفکر مردم که نیستن
هادی
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱بنظرم دولت رایانه هزار میلیاردی که بابت نگه داشتن این دو خودرو ساز مفت خور هزینه میکنه در قالب حقوق ماهیانه بعنوان باج سرسبیل از جیب ملت هزینه کند و در آن را گل بگیرد در عوض تعرفه واردات را صفر کند ملت کمی طعم ازادی و عدالت و رفاه را درک خواهند کرد اما شک ندارم مافیای پشت صحنه که از نظر کمیت بسیار کمتر از خانواده خودروساز و قطعه ساز هستند اما دهان گشادتر و ولع بیشتری در غارت بیت المال دارند نخواهند گذاشت این زخم پنجاه ساله خودرو سازی(مونتاژ) از بین برود چون برات ملت اب ندارد اما برای آنها حتما نان چرب دارد
شهریار
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱داداش خدمت حضرتعالی عرض شود پدر بنده اون زمان یک سرکارگر ساختمانی که با یک شرکت آمریکایی کار می کرد 2800تومان حقوق ماهیانه می گرفت معلم هم اگه 6000هزار نمی گرفت کمتر هم حقوق نداشت
ak25789
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱سلام، این دولتی که ما داریم جایی نمیخوابه که زیرش آب باشه، اخه تو چندین سال اخیر این دولتهایی که اومدن کی یه طرحی چیزی تصویب کرده که به نفع ملت عزبز ایران باشه، نخیر، هیچ وقت، …، الانم درسته که واردات خودرو رو آزاد کردن ولی تعرفه ای میبندن در این خودروها که گرون در بیان و فقط فقط میلیاردرها بتونن بخرن، والا شما مردم رو چی فرض کردین، هرچی فرض کردید خودتونید، مردم عزبز ایران حقشون خیلی خیلی خیلی بیشتر از این مسخره بازیهای شما هستش،شما سر ایران خودرو،ویاسایپا دارید پول پارو میکنید اونوقت میایید کاری میکنید که فروش این 2تا کارخانه خراب شده پایین بیاد، نخیر هیچوقت، شما هیچی هیچی به فکر مردم نیستیدفقط به فکر پول هستید، لامصبا پول بوخورید نوش جونتون ولی خب تا یه حدی بوخورید دیگه نه بیش از حد، کجا میخوایین ببرید، طرف میاد 1000 میلیارد پول اختلاص میکنه اخه لامصب 1000میلیارد میدونی یعنی چی، گفتنش راحته، من اگه 20 میلیارد پول داشته باشم زندگی شاهانه میکنم، با 4تا5 تاش میرم یه شاسی بلند برند تویوتا یا هیوندای میخرم، با نهایت 10تاشم میرم شمال کشور یه ویلا میخرم، نهایت 5تاشم میزارم تد بانک، که ماهی حدودا 60تا70 میلیون بهم سود میدن، خب با ماهی 60 میلیون زندگی شاهانه میشه کرد تو ایران، خب اونوقت 1000میلیارد چه کارها که نمیشه کرد دنیارو میشه باهاش فتح کرد
صادق
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱وقتی خودرو با کارکرد کم وارد بشه مثلا ۵ تا ۲۰ هزار کار کرد داشته باشه دلال و کاسب کیلومتر صفر می کنند و به نرخ صفر فروخته میشود و بعد از ۶۰ الی ۷۰ تا کارکرد ماشین به خرج میاد یا اگه کارکرد با ۸۰ الی ۱۰۰ هزار کار کرد بخواد وارد بشه اون ماشین دیگه تازه می خواد تو خرج بیفته بیاد تو دست ملت با نبود قطعه بازار سیاه برای خریدار درست بشه به این حساب تحلیل گر تون حق و حقوق مملکت بره تو جیب دلال و نمایشگاهی قطعه و مکانیک نداشته…
Amin
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱پرواز قیمت ماشینهای داخلی
رضا
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱دقت کنید بهترین شاسی دنیا ۲۹ هزار دلاره که با دلار ۱۰۰۰ تومانی سال ۸۹ میشد ۲۹ میلیون و اون موقع قیمت سمند آشغال ۱۴ میلیون بود .
فریدون
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱اینها به فکر راحتی مردم نیستند به فکر خودرو سازهای قراضه هستند مبادا نتوانند جیب مردم را بزنند با این تعرفه واردات خودرو یعنی واردات ممنوع و ایران خودرو وسایپا فکرتان راحت
گیتا
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱باز هم دست تو جیب امثال ما برای یاری به طبقه مرفه که صد البته خودشون هستن ملت تارای ایران خودرو رو نمیتونن ثبت نام کنم و بخرن بعد کف قیمت هفت صد میلیون و میگین کمک به طبقه متوسط؟کدوم متوسط اصلا مگه همچین طبقه ای دیگه داریم؟
سید عباس
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱مردم ایران هنوز خواب تشریف دارند .موقعی که ملت بره بودند اونا اژدها بودن حالا مردم فکر میکنند گرگ شدند…..
فکری که سیاست مدار میکنه تو مخیله ده نسل بعد از من تو هم نمیگنجد پس الکی سور نزنید چهار روز عمر را هر جور که میتونید خوش باشید…
بلوچ
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱دولت بهانه قطعات برای خودرو دست دوم داره
آزاد بکنه واردات خودرو و قطعات دست دوم رو مردم خودشون انقد زرنگ هستن که بتونن واردات قطعات هم انجام بدن و در عوض چندین هزار نفر مشغول به کار بشن حتا شده با سرمایه کم
حرفه های جدید هم یاد میگیرن با سیستم های مدرن روز دنیا هم آشنایی پیدا میکنن برای تعمیر خرابی خودرو های خارجی
کلا به نفع مردم هست واردات دست دوم خیلی ها مشغول به کار و مکانیکی و تامین قطعات میشن
محمد
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱به خدا. اگه خودروی دست سوم هم وارد کنند از خودرورهای بی کیفیت داخلی که واقعا ارابه ی مرگ هستتند بهتره .ومامردم کارگرهم میتونیم بخریم .البته اگه باز همین خودروها توی ایران دست دلالها نیافته ودولت مستقیم به دست خود ملت بده
sunmartin
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱سوالی که هیچ کدام از نویسندگان و سایت ها به اون اشاره نکردن ارز مورد نیاز ۱.۵ ملیاردی است که محلی برای تامین آن وجود ندارد دولت در هفته های گذشته ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی حذف کرد و به گرانی ها دامن زد حال آنکه این ارز برای کالاهای اساسی بود! با ابن حال چطور امکان دارد برای واردات خودرو ارزی وجود داشته باشد؟؟
فقط خدا
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱سلام
تازمانیکه مردم ایران شش میلیون نفردنبال این خودروهای بی کیفیت باشن اوضاع همینه.بابافقط دوماه تاکیدمیکنم دوماه ماشین ثبت نام نکنین ومردم ماشبن صفر نخرن.بخداخودشون میان التماس میکنن وتبلیغ میکنن.متاسفانه با80میلیونفر دلال سروکارداریم.ماخودمون رحم خودمون نمیکنیم.هرجا هرصفی باشه ایرانی کم نمیزاره.اربعین عراق هم که رفته بودم فقط ایرانی ها مثل نخورده ها تو صف غذابودن.یکم بخودتون بیاین.چرا دارن اینجور سرمون درمیارن این حق هیچ ایرانی نیست که بخاطر این لگنها تو صف وایسه والتماس کنن.شمابزرگترین فروشگاه دنیاداشته باش ولی مشتری نداشته باش بدردنمیخوره.خواهش دارم ایرانخودرو وسایپارا تحریم کنین بانخریدن
وسلام
ازماست که برماست
Karim
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱یک نکته بسیار جالب طبق استاندارد ورود ماشین های چینی ممنوعه ولی همان ماشین چینی در ایران مونتاژ میشه و سه برابر قیمت انها در چین در بازار فروخته میشه در ضمن استاندارد هم مشکلی نداره کسی میدونه چرا ؟
A,,,h
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱۹استاندارد ورود خودرو خارجی ایران رو بنز و بی ام و و تویوتا بزور پاس میکنن !!!
ولی استاندارد تولیدداخلی (مونتاژ درجه سه لگنهای چینی) برابر با استاندارد فرقون کشورهای خارجی ،، خوب حالا چه جوری باید ماشین خارجی ارزون برای من کارگر با حقوق ماهی دویست وبیست دلار وارد بشه؟!!!
A,,,h
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱استاندارد ورود خودرو خارجی ایران رو بنز و بی ام و و تویوتا بزور پاس میکنن !!!
ولی استاندارد تولیدداخل (مونتاژ درجه سه لگنهای چینی) برابر با استاندارد فرقون کشورهای خارجی ،، خوب حالا چه جوری باید ماشین خارجی ارزون برای من کارگر با حقوق ماهی دویست وبیست دلار وارد بشه؟!!!
ابراهیم مختاری
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ماشین کالایی است که با جان ومال وزندگی انسان ارتباط دارد حتما باید صادرات واردات آن با هر مدل وکیفیت آزاد باشد.علی الخصوص دست دوم که اشخاص با بضاعت کمتر میتوانند با پول کمی ماشین خوبی داشته باشند
ابراهیم مختاری
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱چون ارتباط باجان ومال وزندگی مردم دارد باید چه نووچه دست دوم آزاد باشد بیایید برای یک بار مثل بقیه کشورها وادمها باشیم ببینیم چه میشه
مصطفی
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱مافیای خودرو نمیزاره خودرو با قیمت مناسب وارد بشه مطمئن باشین مافیا در مقابل شهروندا برنده اس !