مطالعات جدید نشان میدهند میزان علاقه نوجوانان و جوانان به دریافت گواهینامه و راندن خودرو در کشور آمریکا کاهش یافته است.
رانندگی با خودرو جزو سنتهای چند دهه گذشته است که باعث میشد دنیای جدیدی پیش روی افراد باز شود اما به نظر میرسد برخی از نوجوانان و جوانان متعلق به نسل Z علاقهای به دریافت گواهینامه رانندگی ندارند. ظاهراً مطالعات جدید نیز از این ادعاها پشتیبانی میکند چراکه تنها ۳.۶ درصد رانندگان آمریکایی سن ۱۹ سال یا کمتر از آن را دارند. با این تفاسیر، نوجوانان آمریکایی در کنار افرادی با سن حدود ۸۰ سال، کمترین جمعیت دارای گواهینامه رانندگی این کشور را به خود اختصاص دادهاند.
در این مطالعه همچنین گفته شده درصد رانندگانی با سن ۱۹ سال و کمتر بین سالهای ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۲ در بیش از ۴۰ ایالت آمریکا کاهش یافته است. بیشترین میزان کاهش دریافت گواهینامه رانندگی این سن به ایالت نیویورک تعلق دارد به گونهای که در بازه زمانی یاد شده ۴۹ درصد از تعداد رانندگان با سن ۱۹ سال و کمتر کاسته شده است. بسیاری از آمریکاییها گواهینامه خود را در سن ۱۶ سالگی دریافت میکنند اما تعداد ۱۶ سالههای دارای گواهینامه رانندگی کامل در این کشور بین سالهای ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۲ حدود ۸.۷ درصد کاهش را نشان میدهد.
منظور از گواهینامه رانندگی کامل این است که فرد توانسته تمامی آزمونهای لازم جهت دریافت گواهینامه را پشت سر گذاشته و مجوز رانندگی در تمامی ایالتهای آمریکا را دارد. البته باید به این نکته اشاره نمود که تعداد نوجوانان و جوانان ۱۸ ساله دارای گواهینامه رانندگی در بازه زمانی یاد شده ۰.۶ درصد بیشتر شده هرچند در این مطالعه به نوع گواهینامه دریافتی آنها اشارهای نشده است. بر اساس دادههای موجود، بیشترین تعداد رانندگان آمریکایی سن ۳۰ تا ۳۴ سال دارند و پس از آنها نیز رانندگان ۳۵ تا ۳۹ ساله و ۲۵ تا ۲۹ ساله قرار گرفتهاند. کمترین جمعیت دارای گواهینامه نیز همانطور که گفته شد به رانندگان ۷۵ تا ۷۹ ساله و ۱۹ ساله و کمتر از آن تعلق دارد.
دادههای اداره بزرگراه فدرال آمریکا نیز قبلاً حاکی از افت قابلتوجه تعداد رانندگان جوان در این کشور بودهاند. در سال ۱۹۸۳ حدود ۸۰ درصد جوانان ۱۸ ساله دارای گواهینامه رانندگی بودهاند اما این رقم در سال ۲۰۲۱ به ۶۰ درصد کاهش یافته است. دادهها همچنین نشان دادهاند تعداد نوجوانان ۱۶ ساله دارای گواهینامه در همان زمان از ۴۶ به ۲۵ درصد افت کرده است. دلایل احتمالی زیادی برای بررسی این موضوع وجود دارد اما بیشک تحولات مهمی در این زمینه رخ داده است. تکنولوژی در چند دهه گذشته تغییرات وسیعی داشته و ما در جامعهای ارتباطی زندگی میکنیم، جامعهای که گوشیهای هوشمند نقش بسیار زیادی دارند. جدای از امکان ارتباط با دوستان و خانواده بدون سفرهای درونشهری و برونشهری، سرویسهایی همچون تاکسیهای اینترنتی نیز وجود دارند که باعث میشوند افراد نیاز کمتری به خودروی شخصی داشته باشند. هزینه خرید خودرو و بیمه آنها نیز بسیار افزایش یافته و این موضوع نیز میتواند روی تصمیم نوجوانان و جوانان برای دریافت گواهینامه تأثیرگذار باشد.
Dark Knight
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳کاری به ایران ندارم ولی تو اکثر کشور ها انقدری سیستم حمل و نقل عمومی پیشرفت کرده و بهتر شده که مثلا فکر نکنم یه آمریکایی اگه ماشین هم نداشته باشه به مشکل خاصی برخورد کنه ، صبح از خواب بیدار میشی در عرض چند ثانیه یه اوبر میگیری و خیلی زود میاد در خونه یا سیستم مترو انقدر گسترده و به صرفه هست که واقعا حیفه آدم استفاده نکنه یا اگر بخواد مسافرت های دور بره مثل ایران نیست که بلیط هواپیما انقدر گرون باشه ( یا دیگه الان خیلی کمیاب شده ) با ۲۰۰ دلار حداکثر میتونه با هواپیما به دور ترین جا ها تو کشورش بره یعنی اگر بخواد این مسافت ها رو با ماشین بره فقط پول بنزینی که باید تو راه بده از هواپیما بیش تر میشه ، تو ایران داشتن ماشین از واجبات زندگی هست طوری که اگه نداشته باشی به هیچ جا نمیرسی و هیچ کاری نمیتونی بکنی ولی تو بقیه جا ها همانطور که گفتم خرید ماشین یک چیز سلیقه ای هستی و حتی کسی اگه ماشین هم نداشته باشه فکر نکنم زیاد اذیت بشه
NAVID۰۰۹۸
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳میگم داداش ، اینایی که داری میگی رو جدی که نمیگی؟؟؟!
به جز دو سه ایالت آمریکا ، بقیه ایالتهاش اگر ماشین نداشته باشی فلج به حساب میای!!!
درسته ایران فاجعست در بحث خودرو و … ، اما خداوکیلی بیخودی جوسازی نکنید در بحث آمریکا یا اروپا !!!
والا حملونقل عمومی تو ایران ۱۰۰ هیچ از آمریکا بالاتره و البته به سبب بنزین ارزان تاکسی اینترنتی هم مفت به حساب میاد!!!
الان نزدیک به دو سالی میشه که یا با موتور یا تاکسی اینترنتی میرم میام و زمانی هم که دبیرستانی و بعد دانشجو بودیم با اتوبوس میرفتیم میومدیم و البته موتور و هیچ مشکلی هم نداشتیم!!!
تازه اون موقعها اتوبوسایی که ما سوار میشدیم نه صندلی درست درمونی داشت نه تهویه به دردبخور ، تابستونا عملاً تو جهنم بودیم و خدایی خوش بودیم!!!
ولی مترو همیشه از شلوغی منفجر میشد و البته هنوزم همونطوره و بدتر و واقعاً باید یه فکری به حال مترو بکنند ، تهویه مترو تهران همیشه خدا خرابِ که یا باید واگن جدید به اون اضافه کنند یا خط زیرزمینی رو بیشتر کنند!!!
مترو اصفهان رفتم یه لحظه فکر کردم تو بهشتم از بس که تمیز و نو بود و البته خلوت اونم تو شلوغترین روز هفته!!!
تهران به نظرم باید سپردش به شرکتای خصوصی و البته تمام برقی یا هیبرید!!!
کلاً تهران اگر با ماشین رانندگی کنیم اعصاب برامون نمیمونه!!!
تو هر منطقه شهر و کشوری باید بر اساس شهرسازی و جمعیت اون کشور زیرساختش را ساخت!!!
قرار نیست همه جا اتوبوس مترو خودرو استفاده بشه!!!
کشور هلند مردمش بیشتر از دوچرخه استفاده میکنند پس احتمالاً به نگاه شما بدبختن!
شرق آسیا با موتور حال میکنند!
آمریکا یا امارات باید خودرو باشه و اگر نه فلج میشی و اتوبوس تاکسی یا گرونِ یا کم !
ایران شهر به شهر فرق میکنه!
ولی خداوکیلی خودتخریبی هم نکنید!
اگر میخواید تخریب کنید ، اون مافیا و خودروسازانی را تخریب کنید که همه را اسیر خودشون کردن با یه مشت آشغالهایی که به خوردمون میدن!
B
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳بدی ایران میدونی چیه ؟ خیلی از شهرا بسیار شلوغ و پرتراکمن و تقریبا هرساعتی ترافیکه اما چیزی بنام حمل و نقل عمومیش تعطیله و افتضاح خصوصا شهر های شمال کشور تاکسی و اینا که عملا نصف شهرو نمیره مترو هم که ندارن اما ترافیک چرا اما یه مشکل دیگه هست خیلی جاها تراکم جمعیتی کمه و فواصل زیاد اما وضع مالی مردم خیلی ضعیفه اینا ضعف یک کشور بحشاب میاد واقعا
علی
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳امریما حمل نقل عمومی درست نداره ژاپن و انگلیس رو مثال بزن
B
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳حمل نقل عمومی در اون کشور ها خیلی بسته به فشردگی جمعیت داره یعنی جایی که فشردگی جمعیت بالا هست ماشین نداشته باشی مشکل نداری هیچ ماشین داشته باشی یه مشکل اضافه کردی مثلا نیویورک همچین جایی هست اما مثلا جایی مثل کالیفورنیا که تراکم جمعیتی چندان نیست و فواصل زیاده بدون ماشین واقعا کارت لنگه و اذیت میشی کالیفرنیا بر خلاف نیویورک کلی آزادراه و جاده و خیابونای پهن داره
محمد پورحیدری
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳داداش خدایی بایدن باید بیاد دست تورو بوس کنه اخه داداش من وقتی نبودی نرفتی اونجا از خودت چرا خیال بافی میکنی مرد حسابی سیستم حمل و نقل عمومی امریکا تعطیله هم خط من داره و هم ازدحام زیاده و جون پهناوره عملا بدون ماشین مرده محسوب میشی من نمیدونم تو گوش ما ها چی خوندن ولی دیگه امریکایی بیاد اشغال هم بخوره میگیم اشغال باکتری های مفید هم داره پس ما هم بخوریم
Mohammad
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳جوونای امریکایی چند سال پیش میخواستن گواهینامه بگیرن دوج چلنجر ،جی کلاس ، فورد ، جیپ ، کادیلاک و…. بخرن
الان باید برن ارمیچر بخرن
خودتون هم میدونید که امریکایی ها جزو ماشین باز ترین ملت های دنیا هستن
blackwing
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳جزو ماشین باز ترین نیستن ، ماشین باز ترین هستن با اختلاف
NAVID۰۰۹۸
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳یه مقاله چند روز پیش اکونومیست داد بیرون در مورد اینکه نسل جوان و نوجوان امروزی دیگه به مانند گذشته تلاشی برای بهتر شدن اوضاعش نمیکنه در صورتی که فناوری و تکنولوژی اینقدر بالاست که چند برابر نسبت به نسل قبل همه چیز هست برای ساختن یک زندگی رویایی!
جالبتر اینکه نوشته بود نسل جدید هرچقدر کار میکنه تو خرج آخر ماهش میمونه و زندگی از نگاهشون اون چیزی نیست که در گذشته میدیدند و تلاش میکردند!
البته نظر شخصی خودم اینه که ناترازی ثروت و فقر و البته خوشیهایی که در فضای مجازی به دروغ انتشار پیدا میکنه باعث ناامیدی و تلاش نکردن میشه ، در صورتی که در گذشتهای کوتاه وقتی کسی کاری را استارت میزد میتونست به مراحل بالاتر و ثروتی بالاتر برسه در صورتی که بعد از کرونا انگاری دنیا هم مدلش برگشته!!!
صنعت خودرو و صنعت خانهسازی در آینده تغییر میکنه و نیازها در آینده با تمام این ۱۰۰ سالِ گذشته متفاوتِ ((( به نظر من همه چیز به سمت کوچک شدن و ساده شدن میره که فقط یک نیاز خواب و رفتآمد را حل میکنه )))!!!
آمارِ خود/کُشیها در سراسر جهان به خصوص کشورهای پیشرفته و البته سن این افراد را نگاه بندازید ، به نکات جالبی میرسید!!!
در کل به نظر من زندگی ارزش زجر کشیدنها را نداره و بهتره برای جلو بردن زندگی به اون به چشم یک بازی مرحلهای نگاه بندازیم که در مسیرش لذت هم ببریم و اگر نه که آخرش دو متر پارچه میمونه با خروار خروار خاکی که رویمان ریخته میشه و مالی که توسط دور و نزدیک خورده میشه!!!
ممد ژانگولر
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳جوونا روز به روز باهوشتر و از نظر بدنی ضعیفتر . متاسفانه هزینه بالای اخذ گواهینامه و سخت گیریهای بیش از حد در کشورهای غربی باعث شده جوانان بیخیال گرفتن گواهینامه بشن و با پای پیاده با ی کوله پشتی جموجور که توش بتونن لپ تاپشونو حمل کنن جابجا بشن کافیه براشون .اینو باید شرکتهای خصوصی که سخت الکی میگیرن همشم برای پول بشینن فکر کنن چه خاکی تو سرشون کنن نه جوونای بدبخت.
زیزیگولو
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳تو ایران هر کس که سنش 18 سال به بالا باشه میتونه بعد از ثبتنام و با گذروندن فقط چند جلسه آیین نامه و کمتر از ۲۰ ساعت رانندگی کنار مربی و بعد از اون شرکت تو آزمون آیین نامه و آزمون رانندگی خیلی راحتو آسون گواهینامه بگیره و تو جاده ها و خیابونا تردد کنه ………. ولی گواهینامه گرفتن تو کشورایی مثل آمریکا متفاوته چون تو این کشورا اونایی که 16 سال دارن میتونن تو کلاسای آموزش رانندگی شرکت کنن و تا دو سال فقط رانندگی و رعایت قوانین و فرهنگ رانندگی و آیین نامه رو آموزش ببینن و یاد بگیرن و با شرایط محدود همراه با کسی که گواهینامه داره تو خیابونای شهر عبور و مرور کنن تا رانندگی رو کاملاً آموزش ببینن و یاد بگیرن و در نهایت اینکه تفاوت اینجاست که یه نفر که تو آمریکا گواهینامه میگیره از دو سال قبل واسه گرفتنش آموزش دیده ولی تو ایران در عرض یه ماه گواهینامه میگیره
ممد ژانگولر
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳زیزیگولو جان بحث آموزش نیست .بحث زمان طولانی و هزینه زیاد گرفتنه. همشم بهونه برای پوله . سخت گیری زیادی تشتک طرفو از اونور در میکنه و بیخیالش میشن .
زیزیگولو
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ممد از نظر من قوانین سفت و سخت تو چنین مواردی مثل گرفتن گواهینامه رانندگی و همینطور نظارت دقیق و سفت و سخت پلیس واسه اجرای قوانین راهنمایی و رانندگی لازم هستش
ممد ژانگولر
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳زیزیگولو برای کلی تایپ کردم .پدال اگه نشر بده .فکر نکنی جواب ندادم .کلی زحمت میکشیم هیچی به هیچی .کار خیلی بدیه
زیزیگولو
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳آره ممد بعضی وقتا بعضی از کامنتا اصلاً ارسال نمیشه
NAVID۰۰۹۸
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳زیزیگولو جان
البته این هم در نظر بگیر که قوانین و جریمههای بازدارنده سبب میشه درست رانندگی بشه ( بهتره بگیم مجبور میشه ) !!!
و اگر نه همهجای دنیا اگر قوانین سختگیرانه نباشه به همراه جرینهی سنگین ، این تو ذات انسان هست که سرکِشی کنه و به خود و دیگران ضرر بزنه ، کاری نه به ایران داره نه اروپا و آمریکا!!!
گواهینامه فقط یه مدرکِ ، رانندگی به نظر من باید تو ژن آدم باشه و با تجربهای که از نوجوانی و قبل از آن کسب میکنیم تا در بزرگسالی به کار ببریم!!!
زیزیگولو
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳نوید آدمای قانون گریز و مشکل آفرین تو هر جامعه ای هستن و فرقی نداره که آمریکا باشه یا اروپا باشه یا ایران ، پس باید قوانین وجود داشته باشه و در اجرای قوانین سختگیری وجود داشته باشه که بتونن چنین آدمایی رو کنترل کنن تا چنین آدمایی جرئت نداشته باشن دست از پا خطا کنن ………. تو آمریکا و اروپا قوانین سفت و سخت اجرا میشه و محیط مطلوبتری دارن ولی تو ایران نه تنها نظارتی بر اجرای قوانین نیستش حتی بعضی از مسئولین خودشونم ارازل و اوباش تشریف دارن!!!!
Arshia m3csl
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳نسلی که bts و بیلی ایلیش و سلنا گومز گوش میده با چیزای کلاسیک مثل ساعت آنالوگ و کت و شلوار و رانندگی هم بیگانه میشه چون بد سلیقگی تو همچین آدمایی به شدت زیاده کسی که عاشق ماشین و رانندگیه bts و بیلی ایلیش نمیشه هنرمند مورد علاقش هنرمند مورد علاقش اعضا گروه Queen یا pink floyd یا u2 و…میشه
! i M α η δ υ α R
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳جوونا الان بیشتر پشت گوشی می شینن …
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳حق ترین کامنت هفته
علیرضا
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳به دلیل قیمت بالای مالیات مخصوصا مردم اروپا دیگه تمایل نصبت به خرید خودرو ندارن سال ۲۰۰۴ پر فروش ترین ماشین اروپا ۲۰۶ در کل اروپا یک ملیون ۵۶۰ هزار دستگاه فروخت اما سال ۲۰۲۲ پژو ۲۰۸ فقط ۲۰۶ هزار دستگاه فروخت قیمت بالای مالیات مثل مالیات خودرو مالیات جاده مالیات سوخت باعث کم فروش شدن خودرو ها شده
🤡
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ناراحت کننده است
🤡
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳جرمی کلارکسون هم همینو میگفت
یوسف
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳تو آمریکا به جز کلانشهرهایی مثل نیویورک، بوستون، شیکاگو، لوسآنجلس، سانفرانسیسکو و…، حملونقل عمومی خیلی ضعیفه که دلیلش عدم تمرکز و پراکندگی جمعیت و فاصلههای طولانیه که هزینه سنگین توسعه شبکه حملونقل رو غیرموجه میکنه، به جاش رو توسعه شبکه بزرگراهی تمرکز کردن و شرایط خرید خودرو هم راحته و سن دریافت گواهینامه هم 16 ساله
این موارد در کنار سیستم شهرسازی آمریکا داشتن ماشین رو الزامی میکنه چون این جوری نیست که از خونه بیاین بیرون و سر کوچه سوپرمارکت و بانک باشه و برای خرید و انجام کارهای اداری باید مسافت قابل توجهی رانندگی کرد، هزینه تاکسی اینترنتی هم چندان ارزون نیست.
زیزیگولو
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳یوسف بالاتر واسه ژانگولرم نوشتم
تو ایران هر کس که سنش 18 سال به بالا باشه میتونه بعد از ثبتنام و با گذروندن فقط چند جلسه آیین نامه و کمتر از ۲۰ ساعت رانندگی کنار مربی و بعد از اون شرکت تو آزمون آیین نامه و آزمون رانندگی خیلی راحتو آسون گواهینامه بگیره و تو جاده ها و خیابونا تردد کنه ………. ولی گواهینامه گرفتن تو کشورایی مثل آمریکا متفاوته چون تو این کشورا اونایی که 16 سال دارن میتونن تو کلاسای آموزش رانندگی شرکت کنن و تا دو سال فقط رانندگی و رعایت قوانین و فرهنگ رانندگی و آیین نامه رو آموزش ببینن و یاد بگیرن و با شرایط محدود همراه با کسی که گواهینامه داره تو خیابونای شهر عبور و مرور کنن تا رانندگی رو کاملاً آموزش ببینن و یاد بگیرن و در نهایت اینکه تفاوت اینجاست که یه نفر که تو آمریکا گواهینامه میگیره از دو سال قبل واسه گرفتنش آموزش دیده ولی تو ایران در عرض یه ماه گواهینامه میگیره
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳تو محله ما بچه کلاس نهمی پژوی باباشو میگیره کاتاف میزنه
ناخدا
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳یک بار مردم محله بچه هه رو بگیرن با تیپا بزننش و اگر باباشم اومد جلو بگیرن باباشم با تیپا بزنن تا دفعه دیگه ماشین نده دست بچه که بیاد تو کوچه خیابون خطر آفرینی کنه
Hamidreza
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳موافقم 🤼
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳خیلی خشن بود ولی خب حقش هم بود
چقدر تصادف ها شده تو محله
سال ۴۰۰ یادمه بچه ماشین باباشو برداشته بود موتوریو نزدیک بود به کشتن بده
یه بچه دیگه هم داشت شیطونی میکرد ناخواسته مادرش رو به کشتن داد با پژو فیلمش تو گوگل هست!!