لاستیکها جزو مهمترین بخشهای یک خودرو هستند و به هیچ عنوان نباید کیفیت را فدای قیمت آن کرد و روی به استفاده از لاستیکهای ارزانقیمت آورد. تستهایی که به تازگی انجام شدهاند مؤید این نکته هستند و تفاوت شوکه کنندهای را بین مدل های ارزانقیمت و نمونههای باکیفیت نشان میدهند.
اگرچه درباره هیچ بخشی از خودرو نباید به استفاده از قطعات ارزانقیمت روی آورد اما گاهی اوقات بودجه یاری نمیکند و همین موضوع درباره لاستیک نیز صادق است. در صورتی که بودجه محدودی داشته باشیم، کدام لاستیک میتواند کیفیتی نزدیک به برندهای سطح بالای بازار داشته باشد؟ مهمتر اینکه آیا لاستیکهای ارزانقیمت ایمن هستند؟ کانال یوتیوب بررسی تایر به دنبال پاسخ به این پرسشها بوده است.
ویدئوی منتشر شده توسط این کانال تستهای مقایسه ۸ لاستیک ارزانقیمت را نشان میدهد. این لاستیکها نانکانگ اکونکس NA1، داوانتی DX390، وینران R330، تامکت اسپرت سری ۱، کینگ میلر اسپرت 1KM، تریانگل اسپرتکس TH201، مکسترک ماکسیموس M1 و دابل کوین DC99 نام دارند. همچنین باید گفت لاستیک کانتیننتال پریمیوم کانتکت ۷ نیز به عنوان سنگ محک برای برندهای ارزانقیمت در تست شرکت کرده است. مجری برنامه میگوید این تست نه تنها به دنبال یافتن بهترین لاستیک بوده بلکه عملکرد آنها با لاستیکهای باکیفیت و سطح بالا را نیز مقایسه کرده است. تست موردبحث با ترمز در سطح خیس شروع میشود و کانتیننتال پریمیوم کانتکت ۷ به عنوان سنگ محک حضور دارد. هشت لاستیک ارزانقیمت دیگر نیز پس از کانتیننتال تست میشوند و نتایج به دست آمده تفاوتهای قابلتوجهی را نشان میدهد. لاستیکهای ارزانقیمت فاصله توقف طویلتری داشته و قابلیت پیشبینی کمتری را نشان میدهند و همین موضوع میتواند باعث تصادف شود.
تست بعدی به هندلینگ خودرو در سطح خیس مربوط میشود و بازهم نتایج نشان میدهند لاستیک کانتیننتال بهترین عملکرد را دارد و در رتبه دوم لاستیک تامکت قرار میگیرد. مجری این مقایسه اظهار میدارد تفاوت بین لاستیک باکیفیت و بهترین لاستیک ارزانقیمت کمتر از تفاوت بین بهترین و بدترین لاستیک ارزانقیمت بوده است. از نظر ارزش در برابر مبلغ پرداختی لاستیک نانکانگ وضعیت خوبی دارد اما از بیش فرمانی رنج میبرد. آج لاستیک کینگ میلر نیز از نظر فرمان پذیری در ابتدا عملکرد خوبی داشته اما جنس لاستیک به گونهای است که نمیتواند انتظارات راننده از چسبندگی خودرو را برآورده سازد. لاستیک دابل کوین نیز بدترین عملکرد را داشته و موارد متعددی از کم فرمانی و بیش فرمانی را نشان داده است.
در نهایت مجری این مقایسه به اهمیت انتخاب لاستیک به خاطر ایمنی خودرو و سرنشینان اشاره میکند. تستهای ترمز و هندلینگ در سطح خیس نشان میدهند که چرا باید لاستیکهای باکیفیت را انتخاب کرد. افرادی که به دنبال خرید لاستیک نو هستند باید این نکته را بدانند که هیچچیزی نمیتواند با ارزشتر از جان انسان باشد و به همین خاطر باید بهترین لاستیکها را انتخاب کنند؛ اما یک سؤال هم ما از شما عزیزان میپرسیم: به نظر شما لاستیکهای داخلی چه عملکرد و کیفیتی دارند؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
عمادی
۱۶ فروردین ۱۴۰۲لاستیک کارخانه ماشین یزد بود. اصلا خوب نبود و اصطلاحا بیضی شد. لاستیک کویر گرفتم خیلی بهتر بود و خیلی بیشتر کار کرده ولی از لحاظ نرمی به کره ایها نمیرسه
NAVID۰۰۹۸
۱۶ فروردین ۱۴۰۲آخه بدبختی اینجاست که شما بهترین لاستیک برند مثل میشلن را هم بندازید رویِ رینگهایی که دیوارهی کوتاهی دارند برای اکثر سدانهای وارداتی با این وضعیت جادهها و آسفالتها و چالهچولهها ، باز میترکند و واقعاً کلافه کنندست و مجبورید فاقش را بلندتر بندازید که هم سواری نرمتر میشه و هم نمیترکه ولی هندلینگ فوقعلاده بد میشه و احساسش میکنید سر پیچها !
اما در کل ، بهترین لاستیک ایرانی کویر هستش و بدترینننننن لاستیک ایرانی که هرجا دیدید مُفتی هم بود نندازید ( بارز ) هست !
به معنای واقعی کلمه آشغال آشغال بارز آشغال !
حتی شرکتش لاستیکی که دو ماه بود انداخته بودم و ترکید با اینکه ۶ ماه گارانتی داشت زیر بار نرفتند و این تازه برای سال ۹۸ بود ، ولی کویر برای هر خودرویی انداختم و پیشنهاد دادم و انداختند تماماً حداقل ۸۰هزارتا کار کردند بدونِ دِفورمه شدن !
لاستیک برای خودروهای وارداتی هم از برندِ کرهای هانکوک بندازید که برای تمام کلاسها بینظیره !
مشتاقی
۱۷ فروردین ۱۴۰۲آره، کره خوبه
رامین
۱۷ فروردین ۱۴۰۲دوست عزیز هموطن های خوبم . نباید هیچگاه در مورد لاستیک خساست به خرج داد من همیشه هانکوک یا دونلوپ یا بریجستون میندازم ولی یه نکته رو خدمت دوستان عرض کنم از بارز افتضاح تر لاستیک گلدستون هست که به معنای واقعی بازی کردن با جان و مال مالک وسیله نقلیه هست
نویدی
۱۶ فروردین ۱۴۰۲بین لاستیکای ایرانی چیزی به اسم بهتر وجود نداره،کیفیتشون در یه حده…اگر کارکرد ماشینتون سالی 10-15 هزار تاست و ماشینتون دوندگی زیادی نداره ،خرید لاستیک کره ای خیلی به صرفه تره.تا 4-5 سال خیالتون راحته.
علی جردن
۱۶ فروردین ۱۴۰۲یه توصیه مهم که همه می دونیم اما اکثرا رعایت ننی کنیم
توی زمستان حتما و صدرصد لاستیک نو نو آکبند بخرین تا توی برف خیالتون راحت باشه حتی لاستیک ۹۰٪ درصدی توی فصل زمستان ریسکه
NAVID۰۰۹۸
۱۶ فروردین ۱۴۰۲علی آقا
٪۹۹ استهلاک لاستیک در تابستان و کلاً هوا و جادههای گرم هست که از بین میبردش !
در زمستان اگر لاستیک گُل نداشته باشه به مشگل چسبندگی میخورید حتی اگر بارندگی و برف نباشه !
Avan
۱۶ فروردین ۱۴۰۲یعنی سالی چند میلیون باید پول لاستیک بدیم؟! اونوقت من که سالی ۱۰ – ۱۵ هزارتا بیشتر نمی رم چرا این همه پول هزینه کنم؟!
علیرضا
۱۶ فروردین ۱۴۰۲یه توصیه دیگه هم اینکه توی زمستان لاستیک باریک خیلی بهتر به زمین میچسبه
چه از نظر ترمز چه هندلینگ
کلا ماشین ایرانی همون سایز فابریک هم زیادشه
سراغ رینگ و لاستیک پهن نرید که جلوبندی رو خراب میکنه
اینکه سواری با لاستیک پهن نرم میشه هم دروغی بیش نیست قدیما فقط خارج لاستیک پهن میزد به خاطر کیفیتش فکر میکردن پهن نرم تره
اگه نرمی میخاید همون سایز فابریک خارجی بگیرید
رامین
۱۷ فروردین ۱۴۰۲بله کوبش و فشار به جلوبندی بیشتر میشه ولی چسبندگی و ترمز بهتر میشه در لاستیک پهن تر و در سر پیچ هندلینگ ماشین بهتره ولی مصرف سوخت خیلی کم بیشتر میشه
رضا
۱۸ فروردین ۱۴۰۲کاملا درست میگید ولی متاسفانه بااین جاده ها اسیرشدیم مثلا هیوندا ای بیست که من میدونم و تجربه کردم سایزش ۱۹۵ /۵۰/۱۶
که کره ای میندازی اصلا ماشین سواری دیگه ای داره ولی وقتی مجبوری جاده بری و بیای دو ماهه ۱۵ م ت ضررت میشه خب چه کنیم الان بارز ۲۰۵ /۵۰/۱۶ انداختم که فاق گیر نکنه و از ۱۹۵ جون دار تر هستش فاقش. بد نیست ولی ازدنده دادن اتوماتیکش تا سر پیچ و زمین خیس تفاوتش مثل شب وروز محسوس هستش. اما داخل شهر عادی بری بیای حماقت لاستیک فایریک کره ای نندازه ادم
SS
۱۷ فروردین ۱۴۰۲درصد آج لاستیک اگرچه مهم هست اما به اندازه ی جنس و گل اون اهمیت نداره
شما لاستیک نو تابستونی هم بندازید ماشین در برف تکون نمیخوره
البته اکثر لاستیک های داخلی چهار فصل هستن اما توجه کنید اگر در برف رانندگی میکنید حداقل نشانه M+S داشته باشه
اگر لاستیک های تخصصی زمستونی (اصطلاحا 3Peak که البته خیلی در ایران رایج نیستن) استفاده بشه که تفاوت زمین تا آسمون هست
عاشق پدال
۱۸ فروردین ۱۴۰۲لاستیک برای زمستون یه قاعده داره. اونم اینه لاستیک مخصوصش رو بخرین. خیلیا چهارفصل میندازن فکر میکنن کافیه. کره ایی زمستونی خیلی خوبش میشه ۱۰ میلیون. اما بعدش میتونین زمستون برین کردستان تو جاده های برفگیرش. تا ۵ سال میمونه. چون میدونم خیلیا این کار رو نکردن درک نمیکنن. فقط کافیه یکبار انجام بدین و تو زمستون جاده ی چالوس رو برین بالا و بیایین پایین. بعدش درک میکنین لاستیک مخصوص فصل زمستون یعنی چی.
Hamid3x
۱۶ فروردین ۱۴۰۲مشکل داخلی ها مخصوصا بارز
مواد اولیه است طوری که بعد یسال لاستیک پوسیدگی پیدا میکنه
کیلومتر هم مهم نیست
زیزیگولو
۱۶ فروردین ۱۴۰۲لاستیکای ایرانی از لاستیکای چینی خیلی بهترن
زیزیگولو
۱۶ فروردین ۱۴۰۲لاستیکای ایرانی از لاستیکای چ.ینی خیلی بهترن
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۶ فروردین ۱۴۰۲لاستیک های برند Giti چین بسیار بهتر از تایرهای ایرانی هست
همون طور که خودروسازان چینی از نظر کیفیت متفاوت هستند، در صنایع مختلف مثل تولید تایر هم برندهای باکیفیت در چین وجود داره
SS
۱۷ فروردین ۱۴۰۲البته برند Giti در بین برندهای چینی بهترین هست و شاید یک استثنا
برندهای دیگه چینی مثل چائویانگ یا ترای انگل که در ایران هم رایج هست هیچوقت در تست ها نتایج درخشانی کسب نکردن. شاید تایرهای داخلی هم بتونن در حد این تایرها ظاهر بشن (البته تا تست نشه مشخص نیست).
حسین
۱۴ خرداد ۱۴۰۲Giti در واقع ساخت کشور سنگاپوره و در چین و اندونزی و … تولید میشه و تو رده بندی جهانی در سال 2023 رتبه دهم رو کسب کرده .
حسین
۱۴ خرداد ۱۴۰۲من از giti استفاده کردم ، تو رده بندی جهانی در سال 2023 رده دهم رو داره ، حتی بالاتر از نکسن( روداستون) و کومهو ، کشور سازنده مبدا giti سنگاپور هست ، و نمیشه گفت ساخت چینه ، همونطور که به کومهوی تولید شده در چین ، نمیشه گفت ساخت چین
محسن
۱۶ فروردین ۱۴۰۲از لحاظ کیفیت اول کویر بعد یزد بعد بارز.
فرامرز
۱۶ فروردین ۱۴۰۲بین تمام برندهای نام برده شده در متن فکر میکنم فقط لاستیک تریانگل در کشور موجوده(البته تا جایی که من دیدم) که کیفیتش از همه ی لاستیک های ایرانی بیشتره اما اینجا میبینم که لاستیک خوبی نیست پس در نتیجه همین بدترین لاستیک های گفته شده در متن بازم از لاستیک های ایرانی بهترن
اونوقت فکر کنید که لاستیک های بارز و کویر و بقیه ی برندهای داخلی چقدر آشغال هستن
فرامرز
۱۶ فروردین ۱۴۰۲لاستیک های خارجی حتی وقتی تاریخ لاستیک منقضی میشه بازم بهتر از لاستیک های ایرانی کار میکنن
پژویی داشتم که لاستیک هانکوک زیرش بود اما تاریخشون برای سال ۲۰۱۲ بود و خیلی از دوستان گفتن که خطرناکه و باید عوض کنی
۴ حلقه لاستیک ۲۰۵ بارز خریدم و انداختم زیر ماشین بعد از حدود ۱۰ هزار کیلومتر فرمون شروع کرد به لرزش و روز به روز لرزش فرمون بیشتر شد هرکاری هم کردم درست نشد چون لاستیک ها خراب شده بود و دیگه بالانس نمیشد و همینطور ماشین به یک طرف به اصلاح میکشید تا اینکه حدودا روی ۱۲ هزار کیلومتر دوتای عقب به فاصله ی یک روز ترکید و منم دوباره همون لاستیک هانکوک قبلی رو انداختم زیر ماشین
همون ماشین دست دوستمه و هنوز همون لاستیک های هانکوک زیر ماشینه و داره واسش کار میکنه
دربدر
۱۶ فروردین ۱۴۰۲لاستیک چینی خیلی بهتر از لاستیک ایرانی است ولی متاسفانه گران چرا حکومت فکری برای حمل و نقل باری و مسافری نیست…
Muty
۱۶ فروردین ۱۴۰۲تو تایرهای ایرانی کویر از همه نرمتره
یزد اولش نرمه ولی بعد سفت میشه 😂
بارز مثل استخون میمونه کلا سفته و بخاطر همین سایش نداره اصلا ولی خیلی سُره
خارجی خوب هم تو ایران دیگه بندرت گیر میاد مگه با قیمتهای نامعقول و فضایی
اون دوستانی هم که میگن لاستیک بارز و کویر رو رو 10 هزار ترکوندن یجای کارشون میلنگه! درسته تارهای ایرانی به کیفیت میشلن و پیرلی نیست قطعا، ولی خدایش اونقدر هم داغون نیست وضع لاستیک سازی ایران در حدی که رو 10هزار خودبخود بترکه!!!
NAVID۰۰۹۸
۱۶ فروردین ۱۴۰۲کاری به هیچ برندی ندارم ولی هرچی در مورد بارز بگویند قبول میکنم و عجیب لاستیک آشغال به معنای واقعی کلمه هست !
مانی
۱۷ فروردین ۱۴۰۲لاستیک ایرانی زیاد استفاده کردم ولی تجربه ترکیدنش رو ندارم
اصغر
۱۱ شهریور ۱۴۰۲همون کویر هم من داشتم چهار حلقه تاریخ جدید 205 انداختم رو ماشین خیلی سریع از نرمی اولیه در میاد ترمز گیری و هندلینگ بد میشه ولی تا سه چهار ماه خوبه ایرانی و کیفیت روز اولو نداره
امید
۱۷ فروردین ۱۴۰۲من شخصٱ توی اندازه رینگ های ۱۳ و ۱۴ و۱۵ وحتی دناپلاس توربو که رینگ ۱۶ داره از لاستیک های ایرانی استفاده کردم بدک نبوده حتی بعضی مواقع راضی کننده وانتظارآدم را برآورده کرده ولی به تازگی به لاستیک کویر رینگ ۲۰ ایرانی باسایز۲۵۵/۴۵/۲۰برخورد کردم از شرکت کویر که فاجعه است یعنی اصلا لاستیک نیست پلاستیک بازیافتیه آخه چرا کارخونه میاد تمرین هاشوواردبازار وبخاطر رانت روی خودروهای صفرمیزاره چیزی را که بلد نیست میسازه وباجون مردم بازی میکنه وحتی اسم برند کویرراهم خراب میکنه تمام اشخاص میتونم بگم ۹۹ درصد مجبور شدند این لاستیک را تعویض کنند حتی زیرصفری اش را کسی نمی خره ببینید اوضاع چقدر خرابه
Achtung
۱۷ فروردین ۱۴۰۲کسی میدونه کیفیت لاستیک دانلوپ با کانتینانتال و میشلن در یک سطح هستند یا دانلوپ پایینتره؟ چون حدود ۲۰ درصد قیمتش پایینتره
ehsan
۱۷ فروردین ۱۴۰۲اینجوری نمیشه گفت شما باید لاستیک مورد نظر در هرشرکت رو با هم مقایسه کنید مثلا میشلن energy saver پلاس و لاستیک آلترا کانتکت ۶ کنتیننتال را با لاستیک دانلوپ lm705 بعد ببینید فاکتور مورد نظر شما چی هست میزان صدای تولیدی لاستیک هندلینگ در پیچ ها چسبندگی و ترمز گیری در هوای بارانی برای شما مهم هست یا همه ی این موارد در هوای خشک،
روی لاستیک های خارجی به ۳ مورد اشاره شده که به اون ها هم دقت کنید ، treadwear ضریب سایش آج لاستیک که اعداد بین ۳۰۰ تا زیر ۵۰۰ معمول هست هرچی عدد رو به بالا میره این سایش کمتره و زیر ۳۰۰ این سایش زودتر اتفاق میافته ,
میزان تحمل حرارت لاستیک temperature با حروف a,b ,c
,
هم چسبندگی لاستیک به سطح جاده هست traction
که با حروف a ,b ,c مشخص میشه که البته دبل aa هم هست مانند toyo proxes cf2
البته تمامی این موارد روی لاستیک های خارجی هست نظیر ژاپنی کره ای ، اروپایی و ….. بجز چینی
نمیدونم توضیحاتم کامل بود یا نه 😶 درکل شرکت ها رو باهم مقایسه نمیشه کرد و گفت اون بهتره بلکه خود اون لاستیک مشخص از هر برند رو باید با هم مقایسه کرد
Delicate
۱۷ فروردین ۱۴۰۲کانتیننتال خیلی بهتره
خیلی !
مهدی
۱۷ فروردین ۱۴۰۲والا لاستیک های چینی و حتی ایرانی واقعا بد نیستن من که مشکلی تاحالا باهاشون نداشتم تنها تجربه بد من از لاستیک برند آمریکایی مسترکرفت هست که مدل سااااال نو تو کاور واسه کامارو ۷۴ گرفتم از دوبی و در عرض یک ماه بین آج ها کامل ترک خورد و از دیواره ها هم دو پوست شد و دیگه هیچ وقت سمت لاستیک آمریکایی نرفتم. توصیه دیگه من اینه که حتی اگر با چوب زدنتون هیچ وقت سمت لاستیک رانفلت نرین همیشه یه قبر پدر سازندش فحش دادم! تجربه عجیب و جالبی دیگه هم که داشتم لاستیک میشلن پایلوت اسپرت بود که تولید سال ۲۰۰۰ بود که با وجود پهنای ۳۳۵ و خطرات باز و بست لاستیک با این پهنا ( چون رینگ دست ساز بود بنا به دلایلی بارها باز و بست شد) اما آخ نگفت و بعد هم زیر ماشین رفت و استفاده هم شد!
https://s2.uupload.ir/files/img_20230406_082212_898_t6rt.jpg
https://s2.uupload.ir/files/img_20230406_082230_332_ey4h.jpg
علی
۱۷ فروردین ۱۴۰۲تجربه من در مورد لاستیکای ایرانی:
ماشین رو از کارخونه که گرفتیم کویر زیرش بود و قبل از 30 خراب شد لاستیک بلافاصله بارز انداختم زیرش و برام جالب بود که واقعا ماشین نرم شد…
قبلا هم از ماشینایی قبلیم تجربه خوبی از کویر نداشتم. دیر ساییده میشه اما هرگز از نصف هم کمتر نمیشه
سید
۲۶ مرداد ۱۴۰۲سلام ، امروز دو جفت (۴حلقه)لاستیک میشلن ۱۸۵/۶۵/۱۵ خریدم برای زانتیا .
هیچ لاستیکی رو این ماشین جواب نمیده الا میشلن
مسعود
۱۱ مهر ۱۴۰۲باسلام من ماشین ساینا دارم که سایزلاستیک 185/60R14داره،والان لاستیک چینی 185/65R14گرفتم،یعنی یه سایز فاق بزرگتر،کسی میتونه راهنمایی کنه موردی داره یانه
امیرمحمد
۱۷ مهر ۱۴۰۲سلام به شما دوست عزیز
خیر موردی نیست یک مقدار ماشین شما نرم تر و مقدار کمی هم هندلینگ ماشینتون تو پیچ کمتر میشه که مشکلی نیست.
حجت
۱۲ آذر ۱۴۰۲با لاستیک فابریک سمند گلدستون 160هزارتا رفتم با اینکه صاف شد سیمش بیرون زده بود همچنان کار میداد تعادلش خوب بود فقط موقع برف و یخ زدگی مجبور بودم آهسته بروم چون یه حالتی مثل سر خوردن داشت طرح آج گلدستون خوبه اما جنسش کمی خشکه بقیه شون هم همینن هرکدوم یه ایرادی دارن اما اون لاستیکی که خود کارخونه میندازه مطمئنتره تا اونایی که تو بازارن مخصوصا دولتی هاشون واضحه کیفیت ضعیفتری دارن