متفرقه

یادی از بهترین خودروهای تاپ گیر در سال 2005؛ بوگاتی ویرون و تویوتا آیگو!

مجله تاپ گیر در سال ۲۰۰۵ برخلاف رویه‌های پیشین خود نه یک خودرو بلکه دو خودرو را به عنوان برنده سال خود انتخاب کرد. این دو برنده که بوگاتی ویرون و تویوتا آیگو هستند از فلسفه ساخت کاملاً متفاوتی بهره برده‌اند.

در آن سال نویسندگان تاپ گیر نتوانستند درباره انتخاب یک خودرو به عنوان برنده نهایی به توافق برسند و بنابراین دو گزینه را انتخاب کردند. شاید برخی افراد اعتقاد داشتند بهترین خودروی سال نمی‌تواند یک هایپرکار ۱۶ سیلندر ۸ لیتری کواد توربو با قیمت ۱ میلیون دلاری باشد و باید یک گزینه دیگر در قامت خودرویی شهری با پیشرانه ۳ سیلندر ۱ لیتری انتخاب شود!

نکته کنایه‌آمیز درباره بوگاتی ویرون و تویوتا آیگو به میراثی که از خود بر جای گذاشته‌اند مربوط می‌شود. در سال ۲۰۰۵ ویرون یک فیل سفید رنگ بود. فولکس‌واگن زمان و هزینه زیادی را صرف توسعه این خودرو کرد و هزینه‌های تولید بسیار بالای آن به معنی ضررهای چندین میلیون دلاری با تولید هر دستگاه از ویرون بود. تولید ویرون زمانی انجام شد که هنوز برنامه‌های شخصی‌سازی و پرسود برندها به‌طور کامل راه‌اندازی نشده بود. در واقع در آن سال‌ها کسی به پوشش شفاف برخی قطعات کربنی خودرو اهمیتی نمی‌داد.

در همین حال آیگوی کوچک نیز با معماری مشترک پژو و سیتروئن تولید و در بهترین بازی فوتبال تلویزیون بریتانیا پدیدار شد. آیگو محصولی جذاب برای افرادی بود که می‌خواستند رانندگی را یاد بگیرند. این خودرو صرفه‌جویی در هزینه‌ها را نشان افتخار خود می‌دانست و گزینه‌ای ارزان از هر جهت برای خریداران بود؛ اما حالا و در سال ۲۰۲۳ آیگو برای زنده ماندن به یک کراس اور بدل شده و پسرعموهای فرانسوی آن از دنیا رفته‌اند. در واقع همه خودروهای کلاس شهری حال و روز بدی دارند. ویرون هم تکامل یافته و به شیرون تبدیل شده است، خودرویی که با قیمت چندین میلیون دلاری و سطح بالای شخصی‌سازی شناخته می‌شود. شیرون گویای وضعیت دنیای کنونی ماست، جایی که برخی خریداران به دنبال خرید خودروهایی با مصرف سوخت هرچه کمتر است و از سمت دیگر کلکسیونرهایی وجود دارند که برای خرید یک خودروی ۱۰۰۰ اسب بخاری با یکدیگر می‌جنگند…

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۶ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۰ دیدگاه‌ها

  1. احمدرضا

    ۱۲ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (749 ديدگاه)

    ظاهر ویرون خیلی بیشتر از شیرون میپسندم

    موافقم 60
    مخالفم 20
    1. JDM_Japan

      ۱۲ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (169 ديدگاه)

      در ویرون از خطوط تیز و خشن کمتر استفاده شده نسبت به شیرون
      ولی خب به هر صورت طراحی شیرون یه سر گردن بالاتره هر چند ویرون هم بی نهایت زیباست

      موافقم 51
      مخالفم 9
    2. NAVID۰۰۹۸

      ۱۲ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (10479 ديدگاه)

      ویرون چه برای شرکت چه برای مالک ، پُرهزینه تمام شد !
      شیرون حتی شاید نصف استهلاکِ ویرون هم نداشته باشه !

      موافقم 18
      مخالفم 55
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۱۳ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (10479 ديدگاه)

        در ضمن ، ویرون حفظ قیمت هم نداره به سبب همان استهلاک وحشتناک بالایش !!!
        تازه این در صورتی هست که مالکانش میلیونر و میلیاردر هستند !!!

        موافقم 9
        مخالفم 34
        1. محسن

          ۱۳ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (162 ديدگاه)

          حتی صدای منی خوشبین هم در اومده بود

          موافقم 2
          مخالفم 4
      2. محمد

        ۱۳ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (1485 ديدگاه)

        خاطرات مالکیت ویرون هم به خاطرات تخیلی دیگش اضافه شد

        موافقم 18
        مخالفم 4
  2. 𝐀𝐥𝐢

    ۱۲ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1540 ديدگاه)

    من کپ کردم تا حالا نمیدونستم

    موافقم 4
    مخالفم 6
  3. HR3

    ۱۲ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (241 ديدگاه)

    سالهایی رو به خاطر میارم تو شهر کوچیک ما فقط یه کیوسک مجله ماشین می آورد من اونقدر عاشق حوزه ی خودرو و تکنولوژی بودم حتی روی کتاب های درسی ام روزشمار برای خریدن مجله ماشین جدید داشتم اون موقع مجله ماشین 90 درصدش سیاه و سفید بود ولی حسی که روزای اول خرید مجله ماشین داشت برام تکرار ناشدنیه حتی خرید یه آیفون 15 پرومکس یک درصد اون روزها نمی تونه خوشحالم کنه خدا رو شکر اون موقع سرگرمی ها کم ولی مفید بودن من برگ به برگ مجله ماشین رو می خوندم گاهاً یه مقاله رو چند بار می خوندم تا بهتر متوجه بشم و مطالعه مفید زیاد داشتم الان فضای مجازی ما رو تنبل کرده و اطلاعات کاذب و سطحی زیاد داره و مشغله زندگی هم اجازه نمیده مثل سابق عمیق مطالعه کنم ( چون فضای مجازی اگه بخوای خیلی عمیق تر و دقیق تره نسبت به مجله )
    یه مدتم مجله ماشین به شهر ما نمی اومد با کلی سفارش و اصرار به مسافرای شهرههای دیگه می گفتم فلان نسخه فلان ماه رو برام بیارن
    بعدها کم کم مجله نوآور و روزنامه ی دنیای خودرو و مجله ی سخت افزار اومد ……… و کم کم تا 8 سال پیش به این نتیجه رسیدم فضای مجازی اطلاعات رو سریع تر و جذاب تر بهم میده و مصرف کاغذ کمتری هم برای محیط زیست به دنبال داره دیگه سراغ مجله نرفتم یه مدت دنبال خرید اشتراک نسخه ی الکترونیکی مجلات خارجی بودم قسمت نشد بی خیال اونم شدم الان منم و پدال
    پیشنهاد به عزیزان کم وسن و سال اینه حتماً به جای دور زدن تو فضای مسموم اینستاگرام و تلگرام و تی تاک و …. تو سایت های علمی و تکنولوژیکی عضو باشین و تا می تونین مطالعه کنید و اطلاعاتتون رو بالا ببرین از یادگیری زبان خارجه اصلاً غافل نشید به عنوان یه برادر کوچکتر که الان شغلم معلمیه میگم یه آدم اهل مطالعه تو اکثر زمینه های زندگیش تصمیمات عاقلانه تری میگیره و همیشه حساب شده حرف میزنه و عمل می کنه
    یادمه از زومیت بهم زنگ زدن چون از قدیمی ترین کاربرهای زومیت بودم در مورد وب سایتشون ازم پرسیدن بهشون پیشنهاد دادم تو حوزه ی خودرو بیشتر و بهتر وارد بشن و سایت پدال رو هم مثال زدم کمتر از چند ماه بعد دیدم رسانه ی زومیت امتیاز پدال رو تصاحب کرد انصافاً هم فعالیتشون خیلی خوب و شسته و رفته و حرفه اییه ( اون اکانت زومیتمم بعد از آپدیت پارسال سایت زومیت پرید متاسفانه نتونستم کار ی کنم )

    موافقم 82
    مخالفم 4
    1. amir

      ۱۲ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (3601 ديدگاه)

      آخرش باحال بود

      موافقم 3
      مخالفم 5
    2. Anti Tesla

      ۱۳ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (1236 ديدگاه)

      درست می فرمایید ولی همین پدال هم از من خیلی وقت میگیره.
      من از ۱۳ سالگی(سال ۸۹) با پدال آشنا شدم و اون زمان با توجه به این که با گوشی نمی توانستم وارد شوم با کامپیوتر می آمدم.
      خداروشکر سه ،چهار سال می شد که پدال نمیومده بودم که از سال ۱۴۰۰ برگشتنم به پدال شروع شد.

  4. علی جردن

    ۱۲ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (2123 ديدگاه)

    سال ۲۰۰۵ تقریبا بلاگر فارسی زبان خودرویی نبود با گذشت ۱۸ سال بلاگرهای فارسی زبان هم پپدیدار شدن و روز به روز در حال پیشرفت هستن بنظرم وقتشه بجای حمایت از برنامه های خودرویی انگلیسی زبان پدال هم بصورت رسمی وارد این صنعت بزرگ بشه البته چندتا ویدیوی خودرویی در پدال ساخته شده که همین برای شروع خوبه بنظرم باید لول کاریو بالاتر ببریم وارد فصل جدید بشیم همه مخاطب ها هم اسپانسرهای مالی و حامی های معنوی هستن ازین سرمایه خوب باید بهتر استفاده کرد. باتشکر AJ

    موافقم 24
    مخالفم 11
    1. shetab-car

      ۱۲ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (228 ديدگاه)

      با توجه به اینکه تو ایران ماشین کالای سرمایه ای هست هیچ وقت اون چیزی که تو ذهن شماست حداقل در شرایط فعلی ساخته نمیشه، شما فقط هزینه های ساخت برنامه گرندتور رو ببین و اینکه چطور تو تست ها ماشین ها رو تحت فشار می ذارن و… البته امیدوارم روزی در ایران این اتفاق بیفته

      موافقم 18
      مخالفم 3
    2. Arshia m3csl

      ۱۲ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (1171 ديدگاه)

      بلاگر های ایران اکثرا سطح علنی ندارن فقط میرن اندرزگو و فرشته فیلم میگیرن اهنگ خز به به چه رنگی چه آفتاب قشنگی میزارن رو ویدیو میگن بلاگر خودرو هستیم بلاگر خودرو تو ایران به جز سالار ریویوز و مهدی مومن خانی توش کسی نیست فقط دو تا بلاگر ماشین واقعی داریم

      موافقم 23
      مخالفم 7
    3. Arshia m3csl

      ۱۲ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (1171 ديدگاه)

      بلاگر های ایران اکثرا سطح علمی ندارن فقط میرن اندرزگو و فرشته فیلم میگیرن اهنگ خز به به چه رنگی چه آفتاب قشنگی میزارن رو ویدیو میگن بلاگر خودرو هستیم بلاگر خودرو تو ایران به جز سالار ریویوز و مهدی مومن خانی توش کسی نیست فقط دو تا بلاگر ماشین واقعی داریم

      موافقم 10
      مخالفم 2
    4. سعید

      ۱۲ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (12 ديدگاه)

      بلاگرهای ایرانی خودرو فاجعه‌ن، تقریبا به شکل پیش‌فرض هیچوقت نقد و تحلیل نمیکنن، فقط مسخره میکنن، هر محصول ایرانی رو تو هر شرایطی مسخره میکنن، و برعکسش، از هر محصول داغون اروپایی و ژاپنی و کره‌ای رو تو هر شرایط تعریف میکنن!
      درحالی که ذوش درستش اینه که خیلی منطقی فقط نقد و تحلیل کنن، همین.

      هنوزم به کلیپ اون مجریه در مورد میباخ میخندم: یه میز رو از کنار صندلی باز کرد بعد گفت: تمام، دیگه از دنیا چی میخواید؟
      دوباره همین مجری! سوار لوسید میشه، یه دکمه میزنه صندلی میره عقب، بعد داد میزنه واااااااای وااااای! ما چقدر عقبیم!) چقدر براش عجیب بود که صندلی حرکت میکنه، رسماً بحران هویت داره این مجری…

      موافقم 19
      مخالفم 4
      1. amir

        ۱۳ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (3601 ديدگاه)

        خب بیچاره ها حق دارن آشغال ترین های اروپایی آمریکایی قرن ها از داخلیا جلوترن و س.گشون میرزه به داخلی ها

        موافقم 8
        مخالفم 2
      2. NAVID۰۰۹۸

        ۱۳ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (10479 ديدگاه)

        کاربر سعید
        عزیز ، با خودت چند چندی ؟
        اسم اون بلاگر چیه ، نکنه امین آزاد یا نوید ماشین3 رو میگی !
        اگر آره ، که اشتباه میکنی چون تنها بازمانده‌ی خود نفروخته‌ها هستند !
        در غیر اینصورت بیاد از کدوم خودروی چینی و ایرانی تعریف کنه وقتی تعریفی جز عراجیف وجود نداره !
        عزت زیاد !!!

        موافقم 4
        مخالفم 30
        1. امید

          ۱۳ آبان ۱۴۰۲
          سوابق: (31 ديدگاه)

          چرا یه کامنت از شما نیست که لایک بگیره؟ سوال شده برام

          موافقم 9
          مخالفم 1
    5. محسن

      ۱۳ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (162 ديدگاه)

      دوست عزیز چی بررسی کنه قوی ترین ماشینی که تو ایرانه کی ام سی جی ۷ ۱.۵ لیتریه البته کل چینیا😂 رنگ چی سفید و مشکی وقتی انقد تنوع کمه هیچ ماشینیم نمیشه خرید حتی اکه پولشو داشته باشی اونم وقتی هر روز دولت میخواد بگیرتت نه مثل تاپ گیر که اجازه فیلم برداری از پایگاه انگلیس توی افغانستان داشت

      موافقم 3
      مخالفم 1
  5. 90s culture

    ۱۲ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (236 ديدگاه)

    ممنون از شما

  6. oasis

    ۱۲ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (27 ديدگاه)

    هر بازاری که تحریم بشه و کلا از نظر قیمتی بالا بره مشتری هاشو از دست میده مثل خودرو تو ایران و احتمالا در آینده تکنولوژی چرا چون پول نیست چرا به روز باشیم قبلنا netcar show رو هی چک میکردم الان نه راستش یه زمانی دنبال کارت گرافیک و سی پی یو گیمینک و جدید بودیم الان نه پول نیست ماهی 20 تومن هم بگیری تو تهران واقعا کمه

    موافقم 2
    مخالفم 4
  7. oasis

    ۱۲ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (27 ديدگاه)

    من بیام تو پدال بررسی مثلا فلان خودروی کره ای مورد علاقمو ببینم پول ندارم بخرم فایدش چیه میایم یه نظر بچه هارو بخونیم گیر بدیم به ژاپنی فنا

    موافقم 3
    مخالفم 12
  8. Siyavash

    ۱۲ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (797 ديدگاه)

    ویرون و مک‌لارن f1 واقعا تویه زمان خودشون سرآمد بودن و چندسال جلوتر بودن..همین الانم ویرون توان رقابت با بهترین هارو داره تویه درگ…

    موافقم 5
    مخالفم 1
  9. فريد

    ۱۲ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    ۲۰۰۵ ویرون بود مگه؟!!!

    موافقم 7
    مخالفم 1
  10. Siyavash

    ۱۲ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (797 ديدگاه)

    بوگاتی و مکلارن f1واقعا اوج قدرت و آینده نگری بودن..واقعا از زمان خودشون جلوتر بودن…همین الانم بوگاتی ویرون توان رقابت با بهترین سوپر اسپرت هایه رد بالا و بعضی از هایپر کار ها تویه درگ داره…..۱۰۰۱ اسب قدرت خالص…

    موافقم 5
    مخالفم 1
  11. Enzo Ferrari 2008

    ۱۲ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    بوگاتی ویرون چی بوده

    موافقم 2
    مخالفم 3
  12. نشناسی بهتره

    ۱۲ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (501 ديدگاه)

    جالبه زیر پوستر نوشته:بوگاتی شیرون یا آیگو
    عجیبه واقعا:)))

    موافقم 2
    مخالفم 3
  13. سعید

    ۱۲ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (12 ديدگاه)

    اگر تویوتا آیگو یه محصول ایرانی بود، امکان داشت که یه مجری برنامه اینترنتی خودرویی یه کلمه ازش تعرف کنه؟ امکان داشت؟ حالا بیاد خودرو سال هم بشه؟ احتمالا مجریه میرفت دست میکشید رو داشبورد آیگو بعد میگفت پلاستیک خشک، وای ما چقد عقبیم! وای!

    (بحران هویت بیماری عجیبیه!)

    موافقم 6
    مخالفم 15
    1. amir

      ۱۳ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (3601 ديدگاه)

      جدی من دلم میخواد بدونم که خودروسازی داخلی دقیقا چه چیزی رو در داخل دل خودش جا داده که بخوایم ازش تعریفیم بکنیم؟ از ساینا کوییک شاهین تارا دنا پارس ۲۰۷ ۲۰۶ رانا و … چه تعریفی بکنیم دقیقا جز اینه که مردم از زور ناچاری دارن سوار میشن؟ جز اینه که نعمت تحریم!!! موجوده درش ؟ جز اینه که همشون درواقع دو سه تا پلت فرم دو سه دهه پیش بیش نیستن با چراغ ها و اسم های مختلف؟

      موافقم 10
      مخالفم 3
    2. محسن

      ۱۳ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (162 ديدگاه)

      کی تو ایران چیزی مثل ایگو تولید شده همین الان پراید داره صدی ۱۰ میسوزونه معلومه داری از یه جیره میگیری وقتی کوییک‌ رنگ چراغ این ور با اون ورش تفاوت داره بشینه مثل تو تعریف کنه؟ نه چون اون جیره نگرفته

      موافقم 2
      مخالفم 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا