تویوتا سوپرای محرک عقب در برابر سدانهای اسپرت چهارچرخ محرکی با قدرت نزدیک اما وزن سنگینتر چه عملکردی خواهد داشت؟
تویوتا سوپرا هرچند قدرت خیلی زیادی ندارد ولی کوپهٔ سریعی است. این خودرو از پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توربوشارژ بامو استفاده میکند که ۳۸۲ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد و باید وزنی ۱۵۴۲ کیلوگرمی را حرکت دهد. این کوپهٔ اسپرت ژاپنی معمولاً با رقبایی مثل نیسان Z یا فورد موستانگ مقایسه میشود ولی این بار، سه سدان اسپرت چهارچرخ محرک در برابر آن قرار گرفتهاند که همگی قدرتی نزدیک به سوپرا دارند. یکی از این سدانها، جنسیس G70 3.3T با پیشرانهٔ ۳.۳ لیتری V6 توئین توربو است که ۳۶۵ اسب بخار قدرت و ۵۱۰ نیوتن متر گشتاور را به یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک تحویل میدهد.
خودروی بعدی بامو M340i xDrive است که از همان پیشرانهٔ مشترک با سوپرا استفاده میکند و بنابراین، دقیقاً مثل کوپهٔ ژاپنی ۳۸۲ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد با این تفاوت که در اینجا نیروی موتور به هر چهارچرخ منتقل میشود. البته M340i با وزن ۱۸۱۱ کیلوگرم، به میزان قابلتوجهی از سوپرا سنگینتر است. در آخر هم به آکورا TLX تایپ S میرسیم که یک پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توئین توربو را زیر کاپوت خود پنهان کرده است. این موتور ۳۵۵ اسب بخار قدرت و ۳۸۰ نیوتن متر گشتاور را به یک گیربکس ۱۰ سرعتهٔ اتوماتیک تحویل میدهد تا به سامانهٔ چهارچرخ محرک سوپر هندلینگ برساند. TLX با وزن ۱۹۰۵ کیلوگرم، سنگینترین عضو این جمع محسوب میشود.
در ابتدا، سه سدان به مصاف هم میروند و سوپرا کنار میایستد تا سریعترین خودرو از بین این سه مشخص شود و برنده در برابر کوپهٔ تویوتا قرار گیرد. با آغاز درگ، از همان ابتدا بامو مثل موشک شلیک شد و جنسیس و آکورا را در گردوغبار خود رها کرد. این سدان آلمانی ۴۰۰ متر را در ۱۲.۴ ثانیه طی کرد درحالیکه G70 با ۱۳.۱ ثانیه دوم و TLX با ۱۳.۴ ثانیه سوم شد؛ بنابراین، حالا باید M340i به مصاف سوپرا میرفت. هرچند سوپرا در مسابقهٔ رولینگ پیروز شد ولی در درگ از حالت سکون، سامانهٔ چهارچرخ محرک بامو تأثیر خود را نشان داد و کوپهٔ محرک عقب تویوتا مغلوب شد. البته این رقابت بسیار نزدیک بود و درحالیکه سدان بامو بازهم ۴۰۰ متر را در ۱۲.۴ ثانیه طی کرد، سوپرا فقط یکدهم ثانیه کندتر بود.
مقایسه مشخصات فنی
تویوتا سوپرا | آکورا TLX تایپ S | جنسیس G70 3.3T | بامو M340i | |
پیشرانه | ۳.۰ لیتری I6 توربو | ۳.۰ لیتری V6 توئین توربو | ۳.۳ لیتری V6 توئین توربو | ۳.۰ لیتری I6 توربو |
قدرت (اسب بخار) | ۳۸۲ | ۳۵۵ | ۳۶۵ | ۳۸۲ |
گشتاور (نیوتن متر) | ۵۰۰ | ۴۸۰ | ۵۱۰ | ۵۰۰ |
گیربکس | ۱۰ سرعته اتوماتیک | ۱۰ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب | چهارچرخ | چهارچرخ | چهارچرخ |
وزن (کیلوگرم) | ۱۵۴۲ | ۱۹۵۰ | ۱۸۰۵ | ۱۸۱۸ |
قیمت (دلار) | ۵۷,۳۴۵ | ۵۸,۹۴۵ | ۵۳,۸۰۰ | ۶۲,۷۷۵ |
Kiarash
۲۰ مهر ۱۴۰۳همشون خفن مخصوصا اکورا رنگش رو خیلی خوبه
Kiarash
۲۰ مهر ۱۴۰۳اشتباه تایپی پیش اومد اکورا رنگش خیلی خوبه و وقتی صحبت از مهندسی آلمانی میشه تو همین درگ بی ام و خودش رو نشون داد
mmd@
۲۰ مهر ۱۴۰۳فقط بی ام و☠️☠️ تو این جمع
SMS
۲۱ مهر ۱۴۰۳سوپرا رو ترجیح میدم , البته بخاطر تیونینگ زیاد آدم هر بار اسمشو می شنوه یه تصوری از 1800اسب بخار براش ایجاد میشه وگرنه از همون اول در خد 400 تا بوده
amirkhanzadeh
۲۰ مهر ۱۴۰۳مهندسی المانی در دنیا بی رقیبه
و وجود مرسدس بنز غول خودرو سازی در آلمان اینو در قلب مردم هک کرده
amir
۲۰ مهر ۱۴۰۳استارت بی ام و ها کلا خیلی خوبه
Kiarash
۲۰ مهر ۱۴۰۳سوپرا عشقه
جای آریزو ۶ جی تی خالیه 😂😁
hosen
۲۰ مهر ۱۴۰۳این m340i چقد آخه سریع عین موشک میمونه.
هرچند هممون هم میدونیم موتور b58 بی ام و خیلی بیشتر از این حرفا قدرت تولید میکنه.
آلمانی باز
۲۰ مهر ۱۴۰۳کره قبل اینکه ماشین برقی مد بشه ( 340i هم نمیتونن بگیرن )
Ali
۲۰ مهر ۱۴۰۳بی ام و سیستم لانچ کنترلش شاهکاره الحق
با موتوره مشترک با سوپرا و وزن بیشتر توی درگ بخاطر اون لانچ کنترل معرکه تونست ببره .
ولی خب در نهایت انتخاب من سوپراست
علی منصوری
۲۰ مهر ۱۴۰۳جلو پنجره جنسیس مثل ی قلب بدون کفل…وای این سوپرا خیلی خوبه
Ace
۲۰ مهر ۱۴۰۳یه بنده خدا بود خیلی از پرفورمنس سوپرا تعریف میکرد میگفت درسته انجین مشترک با Z4 ئه اما اونو محو میکنه
اینجا دیدیم از یه سری ۳ معمولی با بیش از ۲۷۰ کیلو اختلاف وزن چطور جاموند . سیستم ۴چرخ محرک هرچقدم عالی باشه ، ۲۷۰ کیلو هنوزم بسیار قابل توجهه
راجع به z4 هم بگم اگه بیمر اراده میکرد میتونست با یکم تغییرات و بهبود در وزن و لانچ ، اونجا هم این سوپرا رو له کنه بره پی سرنوشتش اما تمرکز رو داده به سواری آروم و با کیفیت چون هدف ماشین همین بوده برعکس سوپرا که ذات اسپرت داشته و داره
Cehx
۲۴ مهر ۱۴۰۳تعصب رو تو کامنتت دارم می بینم من خودم عاشق بی ام و و خودرو های ژاپنی هستم ولی از mk5 متنفرم چون تویوتا توش کم کاری کرده ولی همونطور که دیدی توی رولینگ سوپرا بخاطر وزن کمتر زد و توی سکون بی ام و بخاطر سیستم چهار چرخ متحرک البته تا حدی هم بخاطر لانچ سیستم بی ام و بود ولی خب درحدی نیست که بگی فقط بخاطر مهندسی برد
Galant.VR4(JDM)
۲۰ مهر ۱۴۰۳داداش تویوتا هرچقدر از سوپرا بفروشه به سود بیامو هست و جز تامین انجین از فروش قطعات هم سود میبرن هرچند خود تویوتا این تولیدات رو انجام میده
این یه پروژه دوسر سوده
اگه تویوتا 2jz رو توسعه میداد یا انجین نسل جدیدی عرضه میکرد اونموقع باید میدی چطور سنگ تموم میزاشت هرچند که سنگینی هزینه ها نتیجه همکاری با بیمر رو رقم زد که این یجورایی برای تویوتا حرکت مثبتی بوده