متفرقه

درگ تویوتا سوپرا با سدان‌های چهارچرخ محرک بی ام و، آکورا و جنسیس

تویوتا سوپرای محرک عقب در برابر سدان‌های اسپرت چهارچرخ محرکی با قدرت نزدیک اما وزن سنگین‌تر چه عملکردی خواهد داشت؟

تویوتا سوپرا هرچند قدرت خیلی زیادی ندارد ولی کوپهٔ سریعی است. این خودرو از پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توربوشارژ ب‌ام‌و استفاده می‌کند که ۳۸۲ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد و باید وزنی ۱۵۴۲ کیلوگرمی را حرکت دهد. این کوپهٔ اسپرت ژاپنی معمولاً با رقبایی مثل نیسان Z یا فورد موستانگ مقایسه می‌شود ولی این بار، سه سدان اسپرت چهارچرخ محرک در برابر آن قرار گرفته‌اند که همگی قدرتی نزدیک به سوپرا دارند. یکی از این سدان‌ها، جنسیس G70 3.3T با پیشرانهٔ ۳.۳ لیتری V6 توئین توربو است که ۳۶۵ اسب بخار قدرت و ۵۱۰ نیوتن متر گشتاور را به یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک تحویل می‌دهد.

خودروی بعدی ب‌ام‌و M340i xDrive است که از همان پیشرانهٔ مشترک با سوپرا استفاده می‌کند و بنابراین، دقیقاً مثل کوپهٔ ژاپنی ۳۸۲ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد با این تفاوت که در اینجا نیروی موتور به هر چهارچرخ منتقل می‌شود. البته M340i با وزن ۱۸۱۱ کیلوگرم، به میزان قابل‌توجهی از سوپرا سنگین‌تر است. در آخر هم به آکورا TLX تایپ S می‌رسیم که یک پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توئین توربو را زیر کاپوت خود پنهان کرده است. این موتور ۳۵۵ اسب بخار قدرت و ۳۸۰ نیوتن متر گشتاور را به یک گیربکس ۱۰ سرعتهٔ اتوماتیک تحویل می‌دهد تا به سامانهٔ چهارچرخ محرک سوپر هندلینگ برساند. TLX با وزن ۱۹۰۵ کیلوگرم، سنگین‌ترین عضو این جمع محسوب می‌شود.

در ابتدا، سه سدان به مصاف هم می‌روند و سوپرا کنار می‌ایستد تا سریع‌ترین خودرو از بین این سه مشخص شود و برنده در برابر کوپهٔ تویوتا قرار گیرد. با آغاز درگ، از همان ابتدا ب‌ام‌و مثل موشک شلیک شد و جنسیس و آکورا را در گردوغبار خود رها کرد. این سدان آلمانی ۴۰۰ متر را در ۱۲.۴ ثانیه طی کرد درحالی‌که G70 با ۱۳.۱ ثانیه دوم و TLX با ۱۳.۴ ثانیه سوم شد؛ بنابراین، حالا باید M340i به مصاف سوپرا می‌رفت. هرچند سوپرا در مسابقهٔ رولینگ پیروز شد ولی در درگ از حالت سکون، سامانهٔ چهارچرخ محرک ب‌ام‌و تأثیر خود را نشان داد و کوپهٔ محرک عقب تویوتا مغلوب شد. البته این رقابت بسیار نزدیک بود و درحالی‌که سدان ب‌ام‌و بازهم ۴۰۰ متر را در ۱۲.۴ ثانیه طی کرد، سوپرا فقط یک‌دهم ثانیه کندتر بود.

مقایسه مشخصات فنی

تویوتا سوپرا آکورا TLX تایپ S جنسیس G70 3.3T ب‌ام‌و M340i
پیشرانه ۳.۰ لیتری I6 توربو ۳.۰ لیتری V6 توئین توربو ۳.۳ لیتری V6 توئین توربو ۳.۰ لیتری I6 توربو
قدرت (اسب بخار) ۳۸۲ ۳۵۵ ۳۶۵ ۳۸۲
گشتاور (نیوتن متر) ۵۰۰ ۴۸۰ ۵۱۰ ۵۰۰
گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتیک ۱۰ سرعته اتوماتیک ۸ سرعته اتوماتیک ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک عقب چهارچرخ چهارچرخ چهارچرخ
وزن (کیلوگرم) ۱۵۴۲ ۱۹۵۰ ۱۸۰۵ ۱۸۱۸
قیمت (دلار) ۵۷,۳۴۵ ۵۸,۹۴۵ ۵۳,۸۰۰ ۶۲,۷۷۵

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. Kiarash

    ۲۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (317 ديدگاه)

    همشون خفن مخصوصا اکورا رنگش رو خیلی خوبه

    موافقم 7
    مخالفم 4
    1. Kiarash

      ۲۰ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (317 ديدگاه)

      اشتباه تایپی پیش اومد اکورا رنگش خیلی خوبه و وقتی صحبت از مهندسی آلمانی میشه تو همین درگ بی ام و خودش رو نشون داد

      موافقم 16
      مخالفم 5
      1. mmd@

        ۲۰ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (278 ديدگاه)

        فقط بی ام و☠️☠️ تو این جمع

        موافقم 7
        مخالفم 5
        1. SMS

          ۲۱ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (501 ديدگاه)

          سوپرا رو ترجیح میدم , البته بخاطر تیونینگ زیاد آدم هر بار اسمشو می شنوه یه تصوری از 1800اسب بخار براش ایجاد میشه وگرنه از همون اول در خد 400 تا بوده

      2. amirkhanzadeh

        ۲۰ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (794 ديدگاه)

        مهندسی المانی در دنیا بی رقیبه
        و وجود مرسدس بنز غول خودرو سازی در آلمان اینو در قلب مردم هک کرده

        موافقم 14
        مخالفم 5
    2. amir

      ۲۰ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (3592 ديدگاه)

      استارت بی ام و ها کلا خیلی خوبه

      موافقم 15
      مخالفم 1
  2. Kiarash

    ۲۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (317 ديدگاه)

    سوپرا عشقه
    جای آریزو ۶ جی تی خالیه 😂😁

    موافقم 13
    مخالفم 2
  3. hosen

    ۲۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (424 ديدگاه)

    این m340i چقد آخه سریع عین موشک میمونه.
    هرچند هممون هم میدونیم موتور b58 بی ام و خیلی بیشتر از این حرفا قدرت تولید میکنه.

    موافقم 12
  4. آلمانی باز

    ۲۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (205 ديدگاه)

    کره قبل اینکه ماشین برقی مد بشه ( 340i هم نمیتونن بگیرن )

    موافقم 6
    مخالفم 2
  5. Ali

    ۲۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (109 ديدگاه)

    بی ام و سیستم لانچ کنترلش شاهکاره الحق
    با موتوره مشترک با سوپرا و وزن بیشتر توی درگ بخاطر اون لانچ کنترل معرکه تونست ببره .
    ولی خب در نهایت انتخاب من سوپراست

    موافقم 9
    مخالفم 3
  6. علی منصوری

    ۲۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (155 ديدگاه)

    جلو پنجره جنسیس مثل ی قلب بدون کفل…وای این سوپرا خیلی خوبه

    موافقم 2
    مخالفم 2
  7. Ace

    ۲۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (10 ديدگاه)

    یه بنده خدا بود خیلی از پرفورمنس سوپرا تعریف میکرد میگفت درسته انجین مشترک با Z4 ئه اما اونو محو میکنه
    اینجا دیدیم از یه سری ۳ معمولی با بیش از ۲۷۰ کیلو اختلاف وزن چطور جاموند . سیستم ۴چرخ محرک هرچقدم عالی باشه ، ۲۷۰ کیلو هنوزم بسیار قابل توجهه
    راجع به z4 هم بگم اگه بیمر اراده میکرد میتونست با یکم تغییرات و بهبود در وزن و لانچ ، اونجا هم این سوپرا رو له کنه بره پی سرنوشتش اما تمرکز رو داده به سواری آروم و با کیفیت چون هدف ماشین همین بوده برعکس سوپرا که ذات اسپرت داشته و داره

    موافقم 4
    مخالفم 5
    1. Cehx

      ۲۴ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (20 ديدگاه)

      تعصب رو تو کامنتت دارم می بینم من خودم عاشق بی ام و و خودرو های ژاپنی هستم ولی از mk5 متنفرم چون تویوتا توش کم کاری کرده ولی همونطور که دیدی توی رولینگ سوپرا بخاطر وزن کمتر زد و توی سکون بی ام و بخاطر سیستم چهار چرخ متحرک البته تا حدی هم بخاطر لانچ سیستم بی ام و بود ولی خب درحدی نیست که بگی فقط بخاطر مهندسی برد

  8. Galant.VR4(JDM)

    ۲۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (980 ديدگاه)

    داداش تویوتا هرچقدر از سوپرا بفروشه به سود بی‌ام‌و هست و جز تامین انجین از فروش قطعات هم سود میبرن هرچند خود تویوتا این تولیدات رو انجام میده
    این یه پروژه دوسر سوده
    اگه تویوتا 2jz رو توسعه میداد یا انجین نسل جدیدی عرضه میکرد اونموقع باید میدی چطور سنگ تموم میزاشت هرچند که سنگینی هزینه ها نتیجه همکاری با بیمر رو رقم زد که این یجورایی برای تویوتا حرکت مثبتی بوده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا