دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا، اعلام کرده است که از تاریخ ۱۳ فروردین، تمامی خودروها و قطعاتی که در خارج از آمریکا ساخته میشوند، مشمول تعرفه ۲۵ درصدی خواهند شد. این تصمیم میتواند بازار خودرو را به شدت متأثر کند و باعث افزایش قیمتها شود.
جزئیات تعرفه جدید
- تعرفه ۲۵ درصدی شامل تمام خودروهای وارداتی، از سدان، شاسیبلند، کراساوور، ون، وانت سبک گرفته تا قطعات کلیدی مانند موتور، گیربکس، قطعات انتقال قدرت و قطعات الکتریکی خواهد شد.
- هدف اصلی این اقدام، افزایش تولید خودرو در خاک آمریکا و بازگرداندن مشاغل خودرویی به این کشور عنوان شده است.
- خودروهایی که در آمریکا تولید شوند، مشمول این تعرفه نخواهند بود، اما ممکن است سطح داخلیسازی قطعات هم در تعیین تعرفه نهایی دخیل باشد.
تأثیر بر بازار خودرو
بر اساس تحلیلها، این تعرفه میتواند موجب افزایش قیمت خودروهای وارداتی و حتی برخی مدلهای مونتاژی در آمریکا شود. برآورد شده است که این اقدام حدود ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد مالیاتی برای دولت ایجاد کند، اما در نهایت این هزینهها از جیب مصرفکنندگان پرداخت خواهد شد.
از سوی دیگر، دولت آمریکا اعلام کرده است که فرایندی برای تأیید میزان داخلیسازی خودروهای وارداتی در نظر گرفته خواهد شد. در صورتی که خودروسازان بتوانند میزان قطعات ساخت آمریکا را تأیید کنند، تعرفه تنها بر روی ارزش قطعات غیرآمریکایی اعمال خواهد شد.
مزیت احتمالی برای خریداران آمریکایی؟
ترامپ همچنین کسر مالیاتی بر بهره وام خودرو را مطرح کرده است. طبق این طرح، خریداران خودروهای ساخت آمریکا میتوانند بهره وام خودروی خود را از مالیات کسر کنند. البته، جزئیات این طرح هنوز مشخص نیست و کارشناسان در مورد اجرای عملی آن تردید دارند.
واکنش خودروسازان و تأثیر جهانی
این تصمیم میتواند به افزایش سرمایهگذاری خودروسازان در آمریکا منجر شود. برای مثال، شرکت هیوندای اخیراً اعلام کرده که ۲۱ میلیارد دلار در آمریکا سرمایهگذاری خواهد کرد تا از اثرات این تعرفه در امان بماند.
با این حال، برخی کارشناسان هشدار دادهاند که این سیاست میتواند زنجیره تأمین جهانی خودرو را مختل کرده و حتی موجب افزایش بهای خودروهای تولید داخل نیز شود، چراکه بسیاری از خودروهای مونتاژی در آمریکا، وابستگی زیادی به قطعات خارجی دارند.
تعرفه واردات خودرو در سایر کشورها
تعرفه واردات خودرو در کشورهای مختلف بسیار متغیر است و به سیاستهای تجاری و صنعتی هر کشور بستگی دارد. در ادامه تعرفه واردات خودرو در چین، اروپا، کانادا و ترکیه را بررسی میکنیم:
۱. اتحادیه اروپا 🇪🇺
- تعرفه واردات خودروهای سواری: ۱۰٪
- تعرفه واردات قطعات خودرو: بین ۳٪ تا ۴.۵٪
- خودروهای ساخت آمریکا مشمول همین تعرفه میشوند، اما برخی خودروسازان آمریکایی مانند تسلا، فورد و جنرال موتورز در اروپا خط تولید دارند که باعث میشود از تعرفه واردات معاف باشند.
۲. چین 🇨🇳
- تعرفه واردات خودروهای سواری: ۱۵٪
- تعرفه واردات قطعات خودرو: بین ۶٪ تا ۱۰٪
- چین سابقاً تعرفه خودرو را ۲۵٪ تعیین کرده بود، اما در سال ۲۰۱۸ آن را به ۱۵٪ کاهش داد. با این حال، خودروهای وارداتی هنوز مشمول مالیات بر ارزش افزوده (۱۳٪) و عوارض مختلف میشوند که هزینه نهایی واردات را افزایش میدهد.
۳. کانادا 🇨🇦
- تعرفه واردات خودرو از کشورهای غیرعضو USMCA (مانند اروپا و آسیا): ۶.۱٪
- تعرفه واردات خودرو از آمریکا، مکزیک و کشورهای عضو USMCA: ۰٪ (به دلیل توافق تجارت آزاد آمریکا-مکزیک-کانادا)
- قطعات خودرو نیز عمدتاً بدون تعرفه وارد میشوند، مشروط بر اینکه حداقل ۷۵٪ از ارزش خودرو مربوط به تولید در آمریکای شمالی باشد.
۴. ترکیه 🇹🇷
- تعرفه واردات خودرو از اتحادیه اروپا: ۰٪ (به دلیل اتحادیه گمرکی با اروپا)
- تعرفه واردات خودرو از سایر کشورها (مانند چین، کره جنوبی و ژاپن):
- خودروهای با موتور بنزینی و دیزلی: ۱۰٪
- خودروهای الکتریکی: ۴۰٪
- خودروهای چینی: ۴۰٪ تا ۵۰٪ (به دلیل سیاستهای حمایتی)
- علاوه بر تعرفه، ترکیه مالیات مصرف ویژه (ÖTV) و مالیات بر ارزش افزوده (KDV) نیز دارد که میتواند قیمت نهایی خودرو را ۲ تا ۳ برابر قیمت اولیه کند.
جمعبندی مقایسهای تعرفهها
کشور | تعرفه واردات خودرو | تعرفه واردات قطعات | نکات مهم |
---|---|---|---|
اتحادیه اروپا | ۱۰٪ | ۳٪ تا ۴.۵٪ | تولیدکنندگان آمریکایی مانند تسلا خط تولید در اروپا دارند |
چین | ۱۵٪ | ۶٪ تا ۱۰٪ | علاوه بر تعرفه، مالیات بر ارزش افزوده (۱۳٪) دارد |
کانادا | ۶.۱٪ (غیر از آمریکا و مکزیک) | تقریباً صفر (در USMCA) | خودروهای آمریکایی و مکزیکی تعرفه ندارند |
ترکیه | ۱۰٪ (اروپاییها ۰٪)، ۴۰٪ تا ۵۰٪ (چینیها) | متفاوت بر اساس نوع قطعه | مالیات ÖTV باعث افزایش شدید قیمت خودرو میشود |
کشورهای با بالاترین تعرفه واردات خودرو
برخی کشورها برای حمایت از تولید داخلی، کاهش وابستگی ارزی یا کنترل مصرف سوخت، تعرفههای بسیار بالایی برای واردات خودرو وضع کردهاند. در جدول زیر، کشورهایی که بالاترین تعرفههای خودرویی در جهان را دارند، معرفی میکنیم:
کشور | تعرفه واردات خودرو | مالیاتهای اضافی | ویژگیها |
---|---|---|---|
هند 🇮🇳 | ۶۰٪ تا ۱۰۰٪ | ۱۵٪ تا ۳۰٪ | خودروهای گرانقیمت تعرفه بالاتری دارند |
برزیل 🇧🇷 | ۳۵٪ | ۱۲٪ تا ۲۵٪ | مالیات بالا باعث افزایش شدید قیمتها میشود |
ایران 🇮🇷 | ۱۰۰٪ | ۱۰٪ + مالیات لوکس+ هزینههای متفرقه دولتی | ارز اختصاصی محدود، سقف قیمتی برای خودروهای وارداتی، قوانین به شدت متغیر و ناپایدار و سلیقهای |
ترکیه 🇹🇷 | ۱۰٪ تا ۵۰٪ | ۴۵٪ تا ۲۲۰٪ | مالیات ÖTV قیمت خودرو را چند برابر میکند |
مصر 🇪🇬 | ۴۰٪ تا ۱۳۵٪ | ۱۴٪ مالیات | خودروهای بزرگتر تعرفه بیشتری دارند |
اندونزی 🇮🇩 | ۵۰٪ تا ۸۰٪ | – | حمایت از تولید داخلی |
تایلند 🇹🇭 | ۸۰٪ تا ۲۰۰٪ | – | خودروهای لوکس بسیار گران هستند |
نظر شما چیست؟ آیا این سیاست به نفع صنعت خودرو خواهد بود یا فقط موجب افزایش قیمتها میشود؟
Cehx
۷ فروردین ۱۴۰۴دروغه 13 هسته باور نکنید
Mr wrong
۷ فروردین ۱۴۰۴چشم باور نمیکنیم
حسن
۷ فروردین ۱۴۰۴بالاخره شروع شد ! تا همین چندی پیش اگر کسی می گفت اروپا و امریکا تجارت آزاد را تا زمانی قبول دارند که به نفعشان باشد متهم به دیوانگی و ضدعلمی بودن می شد.
۷ فروردین ۱۴۰۴سلام دوستان خودرو ها در ایران تقریبا هم قیمت خودروها در روسیه هستند فقط قدرت خرید مردم روسیه از مردم ایران بیشتر هست مثلا پرچمدار ایران خودرو که میشه ریرا تارا دنا حدود یکو نیم تومن قیمتشون هست، خب پرچمدار. لادا هم که تقریبا کیفیت و آپشن هاشون یه جورایی هم اندازه هستن هم تو روسیه صفرشون حدود یکو نیم میلیارد تا دو و نیم هست
ماشینهای چری هم طرفدار زیاد داره یه جورایی عین ایرانه
و قیمت اون تویوتا آریان همچین چیزی تو روسیه(نسخه اصلی آریو زوتی سایپا) میشه حدود یکونیم دو میلیارد
قیمت ایکس ۵۵ و تیگو ۷ و ۸ و اینا هم تو روسیه تقریبا اندازه قیمت همون ماشین تو ایرانه
میدونین تفاوت ما ها چیه؟
اینه که مردم روسیه مثلا کارمندای بالامقامشون تا ماهی ۱۰۰ میلیون ۱۵۰ میلیون در میارن ولی مردم ایران کارمندان بالا مقامشون خیلی بتونن در بیارن ۵۰ میل تا ۷۰ تومنه
اونم خیلی صبح تا شب باید کار کنن تا بتونن درارن
حالا شما فکرکن ماهی ۷۰ میلیون در میاری باید حدود دو سه سال برای یه ایکس ۵۵ کار کنی اونم تازه پولتو خرج نکنی و سرمایه گذاری کنی دلار بخری!!!
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۷ فروردین ۱۴۰۴بعید میدونم قیمت ماشین چینی در روسیه مشابه ایران باشه چون روسیه مشابه ایران از ماشین چینی، تعرفه واردات و گمرک و مالیات نمیگیره
همین X55 که در ایران یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون بود و به زودی با دلار صدهزار تومن خیلی گرانتر خواهد شد، در سایتهای روسی همون قیمت بازار چین قیمتگذاری شده یعنی ۱۰ تا ۱۲ هزار دلار
https://www.chinamobil.ru/chery/tiggo5x/
محسن
۸ فروردین ۱۴۰۴چنین چیزی نیست . شما قیمت هارو دقیق برسی کنی در بد ترین حالت ده یا بیست درصد بیشتر از ایرانه . میتونید قیمت های امارات رو هم مقایسه کنید .
مشکل شما پیش فرض ذهنی اشتباهه .
ایران بدلیل سیاست های یارانه یی و دادن سالانه صد میلیارد دلار یارانه سوخت قدرت خرید مردم پایین اومده و قیمت ها بنظر فضایی میاد .
در واقع دولت صد میلیارد یارانه سوخت رو با کاهش درآمد و تورم پرداخت میکنه
۸ فروردین ۱۴۰۴۱۲ هزار همون یک میلیارد ۲۰۰ تومنه که ۳۰۰ میلیون فرقشونه
مزدا
۷ فروردین ۱۴۰۴تو بی بی سی خبرش هست
Cehx
۷ فروردین ۱۴۰۴هند و برزیل کلی خط تولید دارند که کامل پاسخگو جواب مردم هست و معمولا شرکت های بزرگ میان خودروهاشون رو تو این کشورا تولید می کنن ایرانم با یه ایرانخودرو و سایپا تعرفه 100 درصدی گذاشته
بلاخره یه جا هایی باید جزو اولین ها باشیم
بی ارزش ترین پول
بیشترین گمرک
ضعیف ترین اینترنت
بی کیفیت ترین خودرو
مازیار
۷ فروردین ۱۴۰۴((برخی کشورها برای حمایت از تولید داخلی، کاهش وابستگی ارزی یا کنترل مصرف سوخت، تعرفههای بسیار بالایی برای واردات خودرو وضع کردهاند))
از قضا کشوری که بیشترین تعرفه رو داره دلیلش هیچکدوم از این عوامل نیست!
بلکه دهانهای همیشه باز انواع ارگانها و نهادهای بیخاصیت که فقط بدنبال پر کردن جیب خودشون از حق مردم هستن
(Ali(chevynova
۷ فروردین ۱۴۰۴هر اقدامی که در جهت منافع خودروسازان مطبوع آمریکا باشه باید انجام بشه
حالا تعرفه هست یا هر چیزه دیگه مهم نیست و به هر قیمتی باید از خودروسازان آمریکا حمایت بشه
JaMsHiD-B
۷ فروردین ۱۴۰۴به نظرم شما برو کامنتاتو به پلیس گذرنامه نشون بده
به احتمال نود درصد مستقیم با لاکهید C5 گلکسی ، خودتو و اون نوا هارو مستقیم میبرن به آمریکا ببین تو چه ایرانی هستی که بخاطر دوتا نوا میای همچین حرفایی میزنی
AMBarzegar
۷ فروردین ۱۴۰۴والله جوری داری حرف میزنی که انگار بچه ناف لس آنجلسی 😅
نترس خودرو سازی آمریکا همیشه بوده و هست و جزو خوباش هم بوده ، نگران تولید خودرو داخلی اونا هم نباش نگران خودت باش، که هزار تا مشکل اساسی تو کشور هست که قرار تو آینده هم باهاش دست و پنجه نرم کنیم
یوسف
۷ فروردین ۱۴۰۴البته ترامپ نیومده روی برندهای غیرآمریکایی تعرفه بذاره، داره میگه خودرو و قطعات خودرو باید تو آمریکا ساخته بشه و اگر وارد بشه تعرفه میخوره، حالا میخواد فورد باشه یا سوبارو یا فولکسواگن، پس اگر جنرالموتورز یه مدل رو از مکزیک یا کانادا وارد بکنه تعرفه میخوره.
در واقع این تعرفهها حمایت از برند آمریکایی نیست، بلکه حمایت از صنعت خودروی آمریکاست،
این داستانم بیشتر برندهای آمریکایی رو درگیر میکنه که دارن تو مکزیک و چین تولید میکنن، بیشتر برندهای خارجی(از ژاپنیها و کرهایها تا ولوو) بیشتر تولیداتشون رو داخل آمریکا انجام میدن.
Mr wrong
۷ فروردین ۱۴۰۴پس ماشالله تعرفه ۲۵ درصدی
محمد
۷ فروردین ۱۴۰۴داداش برو ملیت ات رو به آمریکایی تغیر بده و برو اونجا زندگی کن.
برای خودت بهتره.
مازیار
۷ فروردین ۱۴۰۴بعد سقوط بزرگ ۲۰۰۸ و احیای کامل توسط دولت طبیعیه که به انواع کمکها احتیاج داشته باشه درست مثل یه بیمار پیوند قلبی و مراقبتهای لازمه بعدش
سوشیانت
۷ فروردین ۱۴۰۴جالبه که همون بیمار اختراعات و کیفیت بالاتری نسبت به سالم ها داره
محمد
۷ فروردین ۱۴۰۴خب مهم الانه.
سوشیانت
۹ فروردین ۱۴۰۴الان هم همینطوره
شلبی
۷ فروردین ۱۴۰۴جنگ تعرفه ای اول از همه باعث گران شدن هزینه ها برای مردم امریکا خواهد شد که موجب کاهش قدرت خرید مردم امریکا میشه مگر اینکه بخواد این کاهش قدرت خرید رو با کاهش مالیات جبران کنه یعنی به ازای درامدی که از تعرفه ها پیدا میکنه مالیات ها رو کاهش بده که در اینصورت فایده این کار چیه وقتی در جمع کل همدیگه رو خنثی میکنن؟
ممکنه گفته بشه که هدف اشتغال زاییه ، که باز هم در اینصورت در دنیایی که هر روز هوش مصنوعی در حال پیشرفت و کارخانه ها در حال رونمایی از ربات های انسان نما هستن دلیل اصرار بر تولید در خاک امریکا منطقی بنظر نمیاد
اصل داستان به ساختار اقتصادی امریکا برمیگرده امریکا در حال حاضر بسیار گران اداره میشه که باعث بدهی وحشتناک دولت امریکا به اوراق قرضه شده که حتی باعث تشکیل وزارت کارامدی و اخراج گسترده کارمندان دولتی شده و مشکل دوم به حباب بورس امریکا برمیگرده که در صورت مدیریت نشدن پتانسیل ایجاد یک بحران بزرگ مالی در امریکا وجود داره، در نتیجه امریکا محتاج پول و جریال سرمایه است و باید این جریان سرمایه به سمت امریکا هدایت بشه تا بحران مالی به یک فرود نرم تبدیل بشه و شما حتی میبینید که این روزا طرح اقامت 5 میلیون دلاری هم در حال اجراست و اجرای این طرح ها در این راستاست
یانکی من هم فرزند کسی هستم
۷ فروردین ۱۴۰۴این اشتباه هست.باید برن ببینند که تو اروپا یه ماشین آمریکایی چقدر قیمتش افزایش پیدا میکنه برای خریدار و همون رو سر خودروهای اروپایی بیارن.مثال وقتی موستانگ تو اروپا دو تا سه برابر میشه قیمتش تو آمریکا هم یه ام۳ بیمر ۳ برابر بشه یعنی چیزی نزدیک به ۳۰۰ چوب اونوقت معلوم میشه که کی بیشتر میفروشه.الان آلمانها تو آمریکا خیلی راحت ماشین میفروشن چون قیمتها کاملا رقابتی هست با آمریکاییها در حالی که اگر کدیلاک بخواد تو آلمان ماشین بفروشه قیمت دو تا سه برابر میشه
datsun
۷ فروردین ۱۴۰۴جنگ تعرفه که با کانادا جواب نداد و با اقدام کانادا ترامپ عقب نشینی کرد این انگاری توهم قدرت گرفته بنده خدا انگار مغزش عیب کرده کاری که اروپا قبلا با شدت کمتر انجام داد و جواب نداد این میخاد تکرار کنه
Mahan
۸ فروردین ۱۴۰۴موافقم با نظرت.ترامپ کارهایی انجام میده که رفته رفته متحدان آمریکا کمتر بشه.از تحریم کانادا توسط آمریکا گرفته تا ماجرای اوکراین و روسیه…
اتحاد بین چین و روسیه هم از یه طرف همه اینا به نظرم خبر از یک فروپاشی چه دیر چه زود آمریکا میده حالا شاید یه سری از افراد بخندند و بگن آمریکا با اون ابر قدرتش چطور بخواد از دچار فروپاشی بشه و ابر قدرت یک دنیا رو از دست بده ولی یه نگاهی هم به تاریخ کنید خیلی کشور ها در اوج خودشون بودن و ناگهان دچار فروپاشی شدن.در حال حاضر بعد از آمریکا چین و روسه جزو ابر قدرت ها هستند و خب شاید روزی این کشور ها جایگاه یک رو بگیرن.شاید تنها امید برای بهتر شدن اوضاع ایران هم همین اتفاق باشه چون به شخصه با این وضعیت اعتقادی به درست شدن ایران ندارم…
صامورایی از قله فوجی
۷ فروردین ۱۴۰۴صحبتی که قبلا با کاربران داشتیم کم کم مشخص شد که حقیقت داشت. تلاش امریکا برای داشتن زنجیره تامین خودش، تقویت تولید در داخل کشور و … اینا همگی ابزاری برای حفظ بازار از شر چینه. آمریکا بخوبی میدونه چه بر سر خودروسازی اروپا داره میاد و با بستن درهای کشور به روی چین و این سیاست هایی که دیدیم میخواد جلوی اون عاقبت تلخ رو بگیره. باید دید آیا مردمشون هم میتونن تبعات این تصمیم رو قبول کنند یا نه چون فشار زیادی به مردمشون وارد میشه مخصوصا اینکه مثل ما عادت ندارن تورم های قلمبه سلمبه ببینن :)
صددرصد قیمت بازار خودروهای کارکرده هم رشد میکنه که اینم اصلا خبر خوبی نیست.
در پایان یادی کنیم از حاج آقا تسلا که منتظرم ببینم چطور درنظر داره تعرفه بستن به محصولات خودش که بخش مهمی از باتریاش از چین و غیره ست رو دور بزنه. این قدرت گرفتن ماسک بی دلیل نبوده و قطعا ابزاری خواهد بود که چندتا نهنگ ازین آب گل آلود برای خودش بگیره.
Yaghoob
۷ فروردین ۱۴۰۴من طرفدار خودروهای ژاپنی هستم
ولی اگه یه شهروند آمریکایی بودم بدون شک خودروی آمریکایی میخریدم
این تعرفه ها هم باعث افزایش فرصت های شغلی برای نیروی کار آمریکایی میشه
شاید مخالف ها ترامپ رو فاشیست بدونند
ولی تصمیم هاش به نفع مردم آمریکاست
امیرحسین
۷ فروردین ۱۴۰۴ایران از کل دنیا بازار محدودتر و بسته تری داره. قطعا ایران بدترین بازار خودرو دنیا رو داره.
Behnam hks
۷ فروردین ۱۴۰۴ای لعنت به تعرفه 100 درصدی ک میگیرن،هزاران لعن به گمرگ
تولید داخل ک لگنی بیش نیستن، با قیمت های فضایی،تازه ایران خودرو و سایپا میگن با این قیمت ها ضرر میکنیم
از اون بر برای واردات تعرفه و گمرک 100 درصدی میگیری و ماشین های بالای 2500cc و برند های خوب وارد نمیشه،اکثرا چینه
بیچاره مردم ایران ک نه راه پس دارن نه راه پیش
بهراد
۸ فروردین ۱۴۰۴فعلا که ما بزرگترین ضرر رو به بازار آمریکای شمالی زدیم
چون چندین ساله ورود خودروی آمریکایی به کشور ممنوعه 😊😉
البته از ۲۰۱۷ ورود کلیه خودرو ها ممنوع بود.
الانم فقط چینی ، تک و توک ژاپنی یا آلمانی میاد