حسگرهای یکپارچه این تایرها نیاز به سیستمهای تنظیم باد را از بین برده و عمر تایر را تا ۷۳۶۰ کیلومتر افزایش میدهد.
هرساله تایرسازان برتر جهان از فناوریهای جدید رونمایی میکنند و سطح محصولاتشان را بالا میبرند. آنها مشتریانشان را متقاعد میکنند که باید به فناوری جدید و تایرها باید توجه ویژهای داشته باشند. بسیاری از رانندهها هم مزایای فناوریهایی چون تایرهای زمستانی یا یخشکن را درک کردهاند. البته که این نگرانی بهجا بوده و مالک باید به تایر بهعنوان تنها راه ارتباطی خودرواش با جاده توجه ویژه داشته باشد. برای آشنایی بیشتر با انواع لاستیک مقالههای «معرفی انواع لاستیک خودرو و مزایا و معایب آنها» و «آموزش نگهداری لاستیک خودرو؛ افزایش طول عمر و حفظ کیفیت تایر» را مطالعه کنید.
اخیراً شرکت بهنام پیرلی در مصاحبهای با رسانه «اتوکار» انگلستان اعلام کرد که برای ساخت تایرهای هوشمند مجهز به تراشه برنامهریزی میکند. برند کانتیننتال نیز درحال آزمایش همزمان چند ایده تازه است؛ یکی از این ایدهها، تایر محافظ (Care tyre) نام دارد که به مخفف عباراتی چون یکپارچه و متصل، خودران، قابلاتکا و برقی است. این برند هم مانند پیرلی درحال توسعه سیستم پایش فشار باد لاستیک موسوم به «TPMS» است. این سیستم با اتکا به حسگرهایی کوچک درون تایر کار میکند. استفاده از TPMS از سال ۲۰۱۲ در انگلستان به شکل قانون درآمده است.
یک نمونه این فناوری، TPMS مستقیم نام دارد که شامل حسگرهای متصل به باتریهای کوچک میشود که بهجای نصب درون تایر، داخل سوپاپ باد تایر و درون آن قرار میگیرند. حسگرهای داخلی در کنار پایش وضعیت فشار باد درون لاستیک و در صورت تشخیص فشار کمباد، لاستیک را باد میکنند. کانتیننتال نام این فناوری را «تثبیت فشار» گذاشته است.
بخشی از این فناوری با نام «شتابدهی فشار» شناخته میشود که خود شامل یک پمپ باد کوچک میشود. این پمپ درون تایر قرار گرفته و نیرویش را از چرخش چرخ به دست میآورد. هوای اضافه تایر در یک مخزن کوچک نگهداری میشود و در صورت لزوم یعنی کاهش فشار باد، بلافاصله آن را جبران میکند. باوجوداینکه دنبال کردن این ایده کمی گران به نظر میرسد اما بزرگان این صنعت با نگاه به بهبود راندمان انرژی در وسایل نقلیه آینده، متقاعد شدهاند که این کار ارزشش را دارد. کانتیننتال میگوید که در آینده عمر لاستیکها تا ۷۳۶۰ کیلومتر بیشتر خواهد شد که مصرف انرژی خودروها را نیز تا ۳ درصد بهبود میدهد.
کانتیننتال مانند سایر تولیدکنندگان این صنعت توجه خاصی به خودروهای خودران آینده دارد؛ آیندهای که در آن چند راننده به یک خودرو دسترسی خواهند داشت. حسگرهای تایرهای هوشمند کارهای دیگری را هم انجام میدهند. آنها دادههای مربوط به دما و فشار را در سراسر تایر گردآوری میکنند و با توجه به شرایط جوی مسیر پیش رو، به راننده اخطار میدهند. از دید تایرسازان، با فرا رسیدن آینده خودران لاستیکهای متصل و هوشمند نقش مهمتری را بر عهده خواهند داشت.
پایش بیوقفه سطح جاده (برای سنجش میزان آب یا برف روی آن)، فشار باد، خوردگی و آسیبدیدگی ازجمله ویژگیهایی هستند که این تایرها برای ارائه خدمات به مسافران استفاده خواهند کرد و نهایتاً خود را به مقر اصلیشان باز خواهند گرداند؛ بدون آنکه نیاز به تعمیر به دست انسان داشته باشند. نظر شما درباره این تایرها و نقش آنها در آینده حملونقل خودران چیست؟
Enzo Ferrari 2008
۲۸ شهریور ۱۴۰۲خیلی خوبه ها ولی باید سوراخ روی رینگ
باشه که خنک کنه
JDM سابق
۲۸ شهریور ۱۴۰۲لاستیک بدون باد میشلن و جنرالموتورز خیلی بهتره
M.83
۲۸ شهریور ۱۴۰۲این همه فناوری و خلاقیت تو لاستیک و تایرو
باید به بقیه صنایع تزریق کرد
رضا
۲۹ شهریور ۱۴۰۲اگه پنچر شه تکلیف چیه