متفرقه

خودروهای هیبریدی و برقی اوبر باعث کاهش آلایندگی می‌شوند؟

اوبر به تازگی یک ویژگی جدید را به سرویس خود افزوده که مسافران با استفاده از آن می‌توانند خودروهای هیبریدی یا برقی را انتخاب کرده و میزان آلایندگی کربنی سفرهای خود را مشاهده نمایند.

این ویژگی جدید به مسافران آمار و ارقام مربوط به کاهش آلایندگی دی‌اکسید کربن را با انتخاب خودروهای هیبریدی و برقی نشان خواهد داد. در واقع مسافران با ویژگی جدید برنامه اوبر خواهند توانست میزان کاهش دی‌اکسید کربن ناشی از تردد روزانه خود را در صورت انتخاب خودروی برقی و هیبریدی مشاهده کنند. سرویس اشتراک خودرویی از نظر زیست‌محیطی می‌تواند تأثیرات مختلفی داشته باشد اما این نوع سرویس حمل‌ونقل جزو بحث‌برانگیزترین روش‌های تردد برای افرادی است که می‌خواهند توازنی بین سفرهای شهری خود با وسایل نقلیه شخصی و حمل‌ونقل عمومی برقرار کنند. اوبر که در سال ۲۰۰۹ وارد بازار شده جزو محبوب‌ترین پلتفرم‌های اشتراک خودرویی در سراسر دنیاست و افراد زیادی از آن استفاده می‌کنند.

بنا به گزارش رسانه‌ها در هر ماه حدود ۶۰ هزار خودروی برقی در اوبر فعالیت می‌کنند و از هر ۳۲ کیلومتر سفر انجام ‌شده در آمریکای شمالی با اوبر حدود ۱.۶ کیلومتر با خودروی برقی صورت گرفته است. این شرکت به دنبال تشویق صدها تا ده هزار راننده برای تعویض خودروهای خود با نمونه‌های برقی است. اوبر می‌خواهد تا سال ۲۰۲۵ نیمی از سفرهای شهری اروپایی با خودروهای بدون آلایندگی انجام شود. تا سال ۲۰۴۰ نیز قرار است تمامی سفرهای شهری اوبر با خودروهای برقی صورت بگیرد. اما سرویس اشتراک خودرویی به اندازه‌ای که فکر می‌کنیم دوستدار محیط‌زیست نیست. بر اساس نتایج گزارشی که در سال ۲۰۲۰ منتشر شد، سفرهای انجام شده از این طریق حدود ۶۹ درصد آلایندگی بیشتری را نسبت به سفرهایی که جایگزینشان شده‌اند تولید می‌کنند. برای مثال اگر شما برای رفتن به یک سوپرمارکت از اوبر استفاده کنید و آن خودرو سپس مسافر دیگری را سوار کرده و به مقصد متفاوتی ببرد کل سفر آلایندگی بیشتری نسبت به استفاده هر دو نفر از خودروهای شخصی خواهد داشت. در واقع استفاده از این سرویس حدود ۵۰ درصد آلایندگی بیشتری نسبت به استفاده از خودروی شخصی در همان تردد شهری دارد.

برخی دلایل برای اینکه سرویس اشتراک خودرویی از نظر زیست‌محیطی خوب نیست وجود دارد. یکی از این عوامل به ترافیک بیشتر مربوط می‌شود. همچنین اوبر می‌تواند روی میزان استفاده از سایر روش‌های حمل‌ونقل همچون دوچرخه‌سواری و حمل‌ونقل عمومی تأثیر بگذارد. از طرف دیگر سرویس اشتراک خودرویی می‌تواند به مردم در فراموش کردن مالکیت خودرو کمک کند هرچند این میزان خیلی چشمگیر نیست؛ اما مفهوم اثر کربنی شخصی دارای برخی مشکلات است که بزرگ‌ترین آن‌ها دقت و قابلیت اطمینان خواهد بود.

آلایندگی گازهای گلخانه‌ای در سه دسته قرار می‌گیرند: آلایندگی مستقیم، آلایندگی غیرمستقیم و آلایندگی زنجیره ارزش یا مجموع. اندازه‌گیری هر سه دسته کار سختی است اما این موضوع در دسته سوم نمود بیشتری دارد. مطالعات دانشکده حقوق هاروارد نشان داده که اندازه‌گیری، هدف‌گذاری و مدیریت آلایندگی دسته سوم کار بسیار سختی است و طیف وسیعی از احتمالات وجود دارد که باعث می‌شود آمار و ارقام به دست آمده کاملاً نادرست باشند. اندازه‌گیری اثر کربنی مصرف‌کننده چیز جدیدی نیست اما در گذشته از این آمار برای انتقاد از مصرف‌کنندگان استفاده شده تا تشویق آن‌ها به استفاده از سرویس‌های جدید. برای مثال اگزون موبیل خواستار تلاش برای مسئولیت‌پذیری افراد شخصی در برابر محیط‌زیست شد و از آن‌ها خواست اثر کربنی خود را کنترل کنند.

اما اخیراً موجی از تلاش شرکت‌ها برای شفافیت بیشتر درباره میزان آلایندگی خود به راه افتاده است. در سال ۲۰۲۰ بود که شرکت چیپوتل مکزیک اعلام کرد میزان آلایندگی خود در هر سه دسته را اندازه می‌گیرد. شرکت مارس که تولیدکننده غذای حیوانات خانگی است اظهار داشت از سال ۲۰۰۹ میزان آلایندگی خود را اندازه می‌گیرد. شرکت HP نیز گزارش آلایندگی کربنی برخی محصولات همچون لپ‌تاپ و تبلت های خود را منتشر می کند. البته فقط ۱۰ درصد شرکت‌های جهانی به‌صورت جامع میزان آلایندگی خود در سال ۲۰۲۲ را اندازه‌گیری کرده‌اند که نسبت به سال ۲۰۲۱ رشد حدود ۹ درصدی را نشان می‌دهد. درصورتی‌که خواهان اطلاع از اثر کربنی سفر خود در اوبر زمان استفاده از خودروهای هیبریدی و برقی باشید باید دکمه ویژه این قابلیت در بخش اکانت برنامه را لمس کنید. اوبر در آینده تأثیرات استفاده از دوچرخه‌ها و اسکوترهای برقی را نیز به برنامه جامع خود اضافه خواهد کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. Amir

    ۲ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (155 ديدگاه)

    حالا چرا روشو کردن چمنزار؟ 🙄🙄🙄

  2. زیزیگولو

    ۲ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (6035 ديدگاه)

    مطمئناً خودروهای هیبریدی آلایندگی کمتری دارن ولی در مورد خودروهای برقی تا زمانی که منبع اصلی تولید برقی که این خودروها مصرف میکنن سوختای فسیلی باشه هیچ تاثیری در کاهش آلودگی هوا نخواهند داشت

    موافقم 3
    مخالفم 2
  3. ۲ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (4898 ديدگاه)

    ایشالا ماشین هرکی دیسلایک می‌کنه از ماشینش علف سبز بشه 😐

  4. yaghoub

    ۲ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (344 ديدگاه)

    موج سواری به سبک اوبر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا