خودروهای الکتریکی، بازار گرمی دارند و این باعث شده تا میزان تقاضا از عرضه پیشی گرفته و بنابراین حتی در بخش خودروهای کارکرده نیز شاهد قیمتهای بالایی نسبت به انواع درونسوز باشیم. بااینحال این روند در حال تغییر است.
بخش نوظهور خودروهای الکتریکی کارکرده ممکن است بازار را مختل کند. دلیل این موضوع، خودروهای ناوگان سازمانی و عمومی و اجارهای است که با رسیدن به زمان تعویض، تعداد فزایندهای از خودروهای مستعمل شرکتها و مشاغل را وارد بازار خواهند کرد. این عرضه بیش از حد و همراه با مشکلاتی خواهد بود که باعث از دست رفتن اعتماد مصرفکنندگان نیز میشود.
درواقع پیشرفت سریع تکنولوژی باعث میشود تا حتی برخی خودروهای برقی نسبتاً جوان هم کهنه به نظر برسند. اما نمونههای کارکرده سازمانی با رسیدن به کیلومترهای بالای پیمایش، استهلاک شدید و هزینههای روبهرشدی خواهند داشت که باعث ترس مصرفکنندگان میشود.
در ظاهر ارقام اخیر فروش خودروهای برقی، تصویر بسیار مثبتی را نشان میدهد. در ماه ژوئن ۳۹.۴ درصد فروش این مدلها نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است. بااینحال، دقت در آمار باعث میشود دید بهتری نسبت به این موضوع پیدا کنیم. تقریباً ۷۹ درصد خریداران را شرکتهای تجاری و ناوگان حملونقل نظیر تاکسیهای اینترنتی تشکیل میدهند.
مطالعهای توسط شرکت تحقیقاتی IHS Markit نشان داد که ارزش خودروهای برقی دستدوم در سال ۲۰۲۲ تا ۲۰ درصد کاهش یافت. این مطالعه همچنین نشان داد که ارزش خودروهای برقی دستدوم در سال ۲۰۲۳ ممکن است تا ۳۰ درصد کاهش یابد.
تخلیه ناوگان زمانی است که شرکتها خودروهای خود را به قیمت پایینتر از ارزش بازار میفروشند تا از شر آنها خلاص شوند. این کار اعلب قبل از پایان عمر مفید خودرو انجام میشود.
شرکتهای تأمین مالی خودرو در حال حاضر زنگ خطر را در مورد ارزش باقیمانده ضعیف برخی از خودروهای الکتریکی به صدا در آوردهاند. Paul Burgess، مدیرعامل Startline Motor Finance میگوید:
سال گذشته سالی پرتلاطم برای بازار خودروهای برقی مستعمل بوده است و بسیاری از فروشندگان به دلیل کاهش ارزش سهام آسیب دیدهاند.
بسیاری از مشتریان که توانایی خرید خودروهای نوی الکتریکی را ندارند، احتمالاً به سراغ این نمونههای کارکرده خواهند رفت و این میتواند دیدگاه آنها را نسبت به الکتریکیها عوض کند. تولیدکنندگانی نظیر پولستار برنامه بازخرید خودروهای کارکرده سازمانی را در سایت خود پیاده کردهاند. بدین ترتیب این خودروها را به مشتریان کمبضاعتتر در روشهای لیزینگ، اجاره خواهند داد.
در نهایت خودروهای الکتریکی با پشتیبانی وسیع دولتها، راه خود را به همه خانهها باز میکنند و عرضه بالا و ارائه مدلهای جدید هم به کاهش قیمت نمونههای کارکرده میانجامد. بنابراین حتی از دست رفتن اعتماد خریداران خودروهای کارکرده برقی هم احتمالا خللی در این روند ایجاد نمیکند.
امیر
۲۱ مرداد ۱۴۰۲الکتریکی ها هنوز نتونستن اون قابلیت اطمینان خودرو های بنزینی رو به صاحباشون منتقل کنن !! ولی تا چند سال دیگه که باتری های حالت جامد عرضه بشن ، به شدت تقاضا براشون زیاد میشه ( خیلی بیش تر از الان ) چون هم از نظر شعاع حرکتی خیلی پیشرفت میکنن و هم دیگه اون مشکلات رایج آتش سوزی یا تموم شدن عمری باتری ها رو ندارن ( البته قطعا باتری حالت جامد هم طول عمر داره ، ولی به جای ۱۰ سال میشه ۲۰ سال ) پس طبیعتا همه اینا باعث میشه که بازار دست دوم خوبی هم پیدا کنن ، خودرو های الکتریکی با تمام خوبی ها و بدی هایی که دارن ، از نظر من هنوز زمان قضاوتشون نرسیده و حداقل باید ۵ سال دیگه صبر کنیم ، اون موقع واقعا وارد عصر الکتریکی ها میشیم
Radmehr (ایتالیایی فن)
۲۱ مرداد ۱۴۰۲چقدم که بر ما تاثیر داره ):>
Arshia m3csl
۲۱ مرداد ۱۴۰۲ماشین برقی میگن خیلیا هزینه هاش کمه در صورتی که اشتباه میکنن هزینه نگهداری ماشین برقی خیلی بالاست بخاطر اینکه همش تکنولوژی داره استحلاکش زیاده و هر ۸ سال یک بار کامل باید موتورشون عوض بشه که هزینه نگهداری ماشین رو به شدت بالا میبره هایبریدی از بنزینی بهتره در حال حاضر