شاید باورش سخت باشد، امّا هامر H1 بازگشته و در مدلهای جدید، از دل «دیترویت» بیرون میآید. مردی که تا حدود زیادی در این «دیوانگی» نقش دارد، کسی نیست جز باب لاتز (Bob Lutz)؛ پیرمرد ۸۵ ساله جادوگر «ولت» و«وایپر» که یک قرارداد تجاری جدید برای کمپانی خودش، «VLF اتوموتیو» بسته است. اگر اخبار و مطالب مرتبط با خودرو را دنبال کرده باشید، احتمالاً نام VLF قبلاً به گوشتان خورده است؛ از جمله خبرهای مربوط به طراح اتومبیل، هنریک فیسکر (Henrik Fisker) و مقام اجرایی سابق بوئینگ، گیلبرت ویارئال (Gilbert Villarreal) در زمان شروع تبدیل هیبریدهای پلاگین هیبرید «فیسکر» به سدانهایی با پیشرانه کوروت ZR1. کمپانی VLF چنین خودروهایی را در کنار وایپرهای با بدنه جایگزین و نسخههای خاص از موستانگ در یک کارخانه کوچک در «اوبورن هیلز»، در ایالت میشیگان امریکا تولید میکند و حالا هم به سراغ «هامر» رفته است. البته اگر بخواهیم دقیقاً بگوییم، از آنجا که عنوان «هامر» هنوز هم یک نشان تجاری تحت مالکیت جنرالموتورز است، محصولات جدید VLF، «هاموی سری C» نام دارند.
«هاموی اکسپورت» که یک شرکت ۵ نفره از علاقهمندان هامر و کارآفرینان مستقر در نزدیکی «سنت کلِیر»، در ایالت میشیگان است، قراردادی با VLF برای مونتاژ این تراکها با پیشرانههای جنرالموتورز امضا کرده است؛ این موضوعی است که رئیس این شرکت، جان کاستین (John Costin) در گفتگو با Car and Driver مطرح کرده است. یکی از علاقهمندان و اعضای این شرکت، یک مرد فرانسوی به نام پل چِدید (Paul Chedid) است که یک نمایندگی کادیلاک و کوروت در پاریس دارد و قبلاً توزیعکننده H1 در فرانسه بوده است. در حالی که جنرالموتورز در سال ۲۰۰۶، نسخه متمدن هامر H1 را کنار گذاشت و سپس در سال ۲۰۱۰، برند هامر را منسوخ کرد، شرکت تولیدکننده وسیله نقلیه به صورت پیمانکاری، «AM جنرال» همچنان به ساخت «وسایل نقلیه چرخدار چندمنظوره جابجایی با ارتفاع بالا » یا HMMWV را برای ایالات متحده و برخی ارتشهای خارجی ادامه داده است. در سال ۲۰۱۳، AM جنرال شروع به ارائه کیت «سری C» برای اشخاص عادی با هزینه ۶۰ هزار دلار کرد؛ کیتی که شامل تمام قطعات به جز پیشرانه میشد. «هاموی اکسپورت» نیز از این فرصت استفاده کرده و از آن زمان تاکنون، صادرکنندگان ثابت تراکهای سری C به افریقا، اروپا، خاورمیانه داشته و از ژانویه ۲۰۱۷، چین را نیز به این فهرست اضافه کرده است. «کاستین» در این زمینه میگوید:
در قسمت از بازار، یک جای خالی وجود دارد و آن برای کسانی که میخواهند بیشترین تفریح را در سرعتهای ۸ یا ۹ کیلومتر بر ساعت داشته باشند.
البته هاموی اکسپورت نتوانسته مجوّز این تراک را برای بازار ایالات متحده بگیرد؛ چرا که هاموی سری C نتوانسته تحت قانون جدید «سازندگان تولید محدود وسایل نقلیه موتوری» قرار گیرد و از انجام تست تصادف و دریافت گواهینامه EPA برای ساخت نمونه وسایل نقلیهای که آخرین بار در ۲۵ سال پیش ساخته شدهاند، معاف شود. حداقل سن هاموی برابر ۲۵ سال است، امّا از نظر فنی، این خودرو هنوز هم در حال تولید است.
هاموی جدید دقیقاً همان حال هوای تراکهای چهار تُنی را دارد که در سالهای دهه ۱۹۹۰ میلادی در لسآنجلس دیده میشد؛ به جز اینکه در نسخه نظامی جدید، عرض جلوپنجره به اندازه چند اینچ افزوده شده است. به گفته «کاستین»، این کمپانی درنظر دارد که تا پایان سال جاری میلادی، تعداد ۱۰۰ دستگاه از این تراکها را به پایان برساند و به خریداران ثروتمند چینی تحویل دهد؛ کسانی که چندان به ترافیک شلوغ پکن، قیمت ۱۵۰ هزار دلار یا مصرف ۴۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر در این «تانک» فکر نمیکنند.
سری C اسلنتبک و خاکستریرنگ که در نمایشگاه اتومبیل شانگهای در ماه آوریل معرفی شدهاند، خاطرهی هامویهایی که از روی اتومبیلهای پارکشده حرکت میکردند و تمام موانع را پشتسر میگذاشتند را زنده میکنند. نمونه نمایشگاهی دارای تریم چرم مشکی و تیره بر روی صندلیها و پنل درها بوده و یک باکس چوبی برای حمل وسایل در آن درنظر گرفته شده است. سطوح تریم برای سری C، با عناوین براوو، چارلی و دلتا ارائه شدهاند که در آنها ترکیبی از تجهیزات لوکس و از جمله درهای فولادی و یک سیستم صوتی با ۶ اسپیکر در دسترس مشتری قرار میگیرد. همچنین امکان انتخاب از چهار طرح رنگآمیزی «سازگار با خلقوخوی دیکتاتورها» و چهار پیشرانه جنرالموتورز وجود خواهد داشت. البته قیمت نهایی هنوز اعلام نشده است.
موتور دیزلی ۶.۵ لیتری V-8 در سطوح قدرت مختلف (۱۹۰، ۲۰۵ و ۲۵۰ اسببخار) ارائه شده است. ضمن اینکه پیشرانه کنونی ۶.۲ لیتری LS3 بنزینی V-8 جنرالموتورز نیز با قدرت ۴۳۰ اسببخار و حداکثر گشتاور ۵۷۵ نیوتنمتر نیز در بین گزینهها قرار دارد که با یک گیربکس فوقالعاده ۴ سرعته اتوماتیک 4L85-E همراه میشود. این در حالی است که در مورد نوع گیربکسهای همراه با پیشرانههای دیزلی، سخنی به میان آورده نشده است.
به هر میزان که «هاموی اکسپورت» بتواند محصولات خود را در آن سوی آبهای اقیانوس به فروش برساند، در هر صورت به باقی ماندن نیروهای کار در VLF و ساخت وسایل نقلیه سفارشی عجیب در آینده کمک خواهد کرد.
پرهام
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶همیشه عاشق محصولات هامر بودم
الخصوص غول مرحله آخرش ک H1 بود
و از بازگشتش به شدت خوشحالم❤😊
اگه ی زمانی خود شرکت هامر برگرده
تو دوره ای ک اس یو وی ها و کراس اور ها محبوب هستن
میتونه خوب رشد کنه😊
امیدوارم برگرده در کنار خوبایی مثل پونتیاک
madjid911 GT2
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶موافقم پرهام خان ، H1 غولی بود واسه خودش.
لندکروزر با اون ابعادش از در خیلی از پارکینگ ها به راحتی رد نمیشه ( اگر هم رد بشه کلی باید دقت کنی که بدنه ، آینهها و سقفش گیر نکنه ) تو میلان های دوطرفه اصلا دوست نداری از اون سمت ماشین بیاد چون به سختی از کنار هم رد میشن.
لندکروزر و برادرش LX570 عرضشون 1 متر و 97 سانته. یعنی به 2 متر نمیرسه.
هامر H1 عرضش 2 متر و 20 سانت بود !!!
من خودم H2 رو بیشتر از همه دوست داشتم.
مدل 2008 رو خیلی وقت پیش دیدم. خیلی خوشم آمد ازش.
موتور 6.2 لیتری داشت ( فکر کنم مال کوروت ) . بعدا که جستحو کردم دیدم 0 تا 100رو در 9.5 ثانیه طی می کرده. با 3 تُن وزن !!! 400 اسب بخار قدرت.
مصرف H2 هم توسط نشریات مختلف اندازه گرفته شد و حدود 22 لیتر بر 100 کیلومتر بود که زیادم بد نیست.
در سال 2008 قیمت H2 برابر با 58000 دلار بود !!!!
پرهام
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶آقا مجید
H2 رو دفعات فراوان (بالای ۱۰،۱۲ بار) دیدم!
ولی اون یک باری ک H1 رو توی ارس دیدم یه چیز دیگه بود!
واقعا هیولاس!
مصرف سوخت رو هم بگم ??
H1 gas turbo:
بین ۱۶.۸ تا ۲۲.۴ لیتر تو هر صدتا
H1 gas non turbo :
بین ۱۷.۸۲ تا ۲۳.۵ لیتر تو هر صدتا
H1 diesel:
بین ۳۴.۵۹ تا ۶۱.۹ لیتر تو هر صدتا ??
موتورش هم یه موتور بیگ بلاک با حجم ۶۵۹۹ بوده
با حجم باک ۱۹۵ لیتر?
طراحیش تو سال ۱۹۹۲ انجام شده
وزنش هم خیلی کمه ۴۶۷۲ کیلوگرم??
صفر تا صدش هم ۱۳.۵ بوده
خیلی خوبه?
ولی با همه اینا بازم دوسش دارم
حالا میرم سراغ H2!
مصرف : (فقط نسخه بنزینی رو پیدا کردم و نمیدونم اصلا دیزل داره یا نه!)
بین ۱۳ تا ۲۵
حجم موتور ۶۱۶۲
وزن اینم خیلی کمه ۳۹۰۱ کیلوگرم??
صفر تا صد ۷.۸
حجم باک هم ۱۲۱?
سال طراحی ۲۰۰۲
دیگه نمیرم سراغ H3 چون دیگه خیلی طولانی میشه??
Ace
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶خیلی جالب بود.
مخصوصا حجم باک 195 لیتری.
انتظار نداشتم بالای 150 باشه.
پرهام
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶اره
خودمم درگیر این حجم باک و مصرفش شدم?
Hemichan
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ابهت هامویُ از زاویه دید سرباز هایی آمریکایی که از داخل هامر فیلمبرداری کردن باید دید
یه نمونه ش
https://www.youtube.com/watch?v=Yco1deXOzN8
كوروش
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶داداش عوض بجای لندکروز هامر داشته باشی دیگه نگران نیستی بلکه دیوار و دیگران باید نگران باشند
(ali(CHEVY NOVA
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶دمت گرم پرهام با جمله ى اخرت من رو کشتى
(امىدوارم برگرده در کنار خوباىى مثل پونتىاک)
پرهام
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶علی جان مگه کسی میشه Trans Am رو ببینه و دیگه بتونه عادی باشه؟
واقعا بی نظیر بود
(ali(CHEVY NOVA
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶اخ گفتى ترانس ام و بازم حالم اشوب شد
بخصوص مدل 77-78 که واقعا اعجوبه بود
پرهام
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶سال ۷۸ کل محصولات جنرال موتور بی نظیر بودن?
(ali(CHEVY NOVA
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶اره واقعا
پرهام
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶شوخی نیس که!
ترنس ام سال ۱۹۷۳ بیاد با موتور ۴۵۵ صفر تا صد ۵.۴ بزنه!!!
راستی علی جان من این کد های موتور های جنرال موتور رو درست نمیشناسم!
ولی چک کردم سایت شورولت رو
موتور ۴۵۴ho رو برای فروش داره :
قیمت :
۷۵۷۶ دلار
قدرت :
۴۳۸ اسب بخار
و یه موتور دیگه هم داره به اسم
LSX454 :
627hp
13080$
این موتور ب اون ۴۵۵ ربطی داره؟
(ali(CHEVY NOVA
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶پرهام جان در مورد اىن کدها ىه بحث کامل مىزارم تا براى شما و دوستان رفع ابهام بشه
پرهام
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶خیلی خیلی ممنون?
(ali(CHEVY NOVA
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶خواهش دارم پرهام جان
سامان اذری
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶چراغ عقبش دقیقا مال جیپ صحرا های خودمونه ??
یادش بخیر من از زمانی که سریال ایزل رو دیدم عاشق هامر شدم
(ali(CHEVY NOVA
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶سامان جان چراغ عقبهاش بىشتر شبىه جىپ رنه گىد 1978 هست
اون جىپ صحرا ها که ىه چىز هچل هفت بود
حميد
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶اس یو وی باید این شکلی باشه
Hemichan
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶عاشقشم!!! خبر خیلی خوشحال کننده ای بود !سپاسگذارم باب لوتز!!
Mahdi DODGE & CHEVROLET & FORD
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶H2و H3 هم بیاد عالی میشه
(ali(CHEVY NOVA
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶اى ول
فقط همىن رو مىتونم بگم
ahmad
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶چی؟
مصرف 47 لیتر در هر صد کیلومتر؟!
حتی تصورشم منو میترسونه!
Hemichan
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶چراغ جلوشو خیلی خوب درآوردن شبیه مدلای نظامی شده
به خصوص M1151
اینم یه فیلم مقایسه هامر های زره دار نظامی با وزن نزدیک 6.5 تن
https://www.youtube.com/watch?v=uMsrjeny5pE
احسان
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶در واقع هامر یک مشتق تجاری از هامووی ساخت شرکت AM GENERAL هست. این ماشین به جز خرید انجین از جنرال موتورز، هیچ نیازی به ارسال مجوز از طرف جنرال موتورز نداره چون هیچ نامی از هامر توش نیست.
ironman
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶همیشه عاشق هامر بودمو هستم………
و ارزو میکنم دوباره تولید بشه
برای خودش هیولایییه