متفرقه

آیکونا ولکانو؛ داستان تنها سوپراسپرت تیتانیوم با پیشرانه کوروت ZR1

شرکت آیکونا (Icona) اولین سوپرکار تیتانیومی دنیا را خلق کرده است. یک خودروی منحصربه‌فرد با موتور ۶۸۰ اسب‌بخار شورولت کوروت ZR1 و قیمت ۲/۸ میلیون دلار.

تیتانیوم مدتی است که در ساخت خودروهای اسپرت استفاده می‌شود. اما ساخت یک خودرو با پنل‌های کاملاً تیتانیومی تازگی دارد. این یک اتفاق بی‌سابقه در جهان است. حتی پس از ده‌ها سال از معرفی این خودرو، هنوز هم تنها ماشین تیتانیومی دنیا محسوب می‌شود.

ساخت خودروی تیتانیومی چالشی است که بسیاری از سازندگان خودرو نه توانایی آن را دارند و نه تمایلی به انجامش، چراکه شکل‌دهی و پردازش تیتانیوم به‌طور کلی سخت است. علاوه بر این، مسئله هزینه هم وجود دارد: قیمت تیتانیوم تقریباً شش برابر فولاد است.

SR-۷۱ Blackbird؛ چطور سریع‌ترین هواپیمای جهان گرما و سرمای شدید را تحمل می‌کرد؟ (+عکس)

در سال ۱۹۷۶، هواپیمای SR-71 بلک برد ساخت لاکهید با سرعت ۳۵۰۰ کیلومتر برساعت رکورد جهانی سرعت را شکست. از آن زمان، این هواپیمای سریع (که در سال ۱۹۹۸ بازنشسته شد) الهام‌بخش بسیاری از وسایل نقلیه بود. هوندا در سال ۱۹۹۶ موتورسیکلت CBR1100XX Super Blackbird را معرفی کرد که با حداکثر سرعت ۲۸۵ کیلومتر برساعت، سریع‌ترین موتورسیکلت تولید انبوه آن زمان بود.

2010 Ford Mustang SR-71 Blackbird by Roush #346042 - Best quality free high resolution car images, pictures and photos.

در سال ۲۰۱۰، فورد یک موستانگ SR-71 تک‌نمونه ساخت و در رویداد سالانه AirVenture به مزایده گذاشت. اخیراً هم مک لارن اعلام کرد که با لاکهید روی یک سوپرکار جدید همکاری خواهد کرد. همچنین شرکت آمریکایی سینگر با مدل 21C Blackbird Edition ادای احترامی به این هواپیمای مشهور کرده است؛ خودرویی با قدرت حداکثر ۱۳۵۰ اسب‌بخار!

2010 Ford Mustang SR-71 Blackbird by Roush #346042 - Best quality free high resolution car images, pictures and photos.

سوپرکار «آیکونا ولکانو» (Icona Vulcano) نیز از SR-71 بلک برد الهام گرفته است. برای مقاومت در برابر دمای فوق‌العاده‌ای که این هواپیما در سرعت‌های نزدیک به ماخ ۳.۲ تجربه می‌کرد، ۸۵٪ بدنه از تیتانیوم ساخته شده بود. به همین دلیل، آیکونا برای این سوپرکار ویژه از بدنه تیتانیومی منحصربه‌فرد و دست‌ساز استفاده کرد که توسط شرکت Cecomp ساخته شد.

آیکونا ولکانو از پیشرانه‌ی شورولت کوروت ZR1 با برخی بهینه‌سازی‌ها استفاده می‌کند تا ۶۸۰ اسب‌بخار قدرت داشته باشد. ریشه‌های آیکونا ولکانو تیتانیوم به مدل مفهومی اولیه این شرکت برمی‌گردد که سال ۲۰۱۳ در چین رونمایی شد.

ساموئل شوفار، مدیر طراحی آیکونا، نسخه اولیه ولکانو را برای نمایشگاه خودروی شانگهای طراحی کرد و متأسفانه تنها دو دستگاه از آن ساخته شد. هواپیمای SR-71 الهام‌بخش این خودرو بود و عملکرد آن در اولویت قرار داشت. کلودیو لومباردی، مدیر فنی سابق تیم فرمول یک فراری، مسئول توسعه سیستم انتقال قدرت این خودرو بود. او که برای تیم اسطوره‌ای فرمول یک فراری کار می‌کرد، آخرین موتور V12 اسکودریا فراری را طراحی کرد و قبل از اینکه ژان تاد در سال ۱۹۹۳ مدیریت تیم را برعهده بگیرد، به‌صورت موقت مدیر تیم فرمول یک فراری بود. بعدها نیز موتور آپریلیا RSV4 را طراحی کرد که در سال ۲۰۱۰ باعث قهرمانی مکس بیاگی در مسابقات سوپربایک جهانی شد.

مدل مفهومی اولیه آیکونا ولکانو با رنگی به نام «قرمز پرزرق‌وبرق» (Flamboyant Red) عرضه شد و پس از نمایشگاه شانگهای با قیمتی حدود ۲.۸ میلیون دلار به فروش رسید.

ورقه‌های تیتانیومی نازک و سبک هستند و کمک می‌کنند وزن خودرو به حدود ۱۵۴۲ کیلوگرم (۳۴۰۰ پوند) محدود شود. آیرودینامیک خودرو نیز توجه ویژه‌ای دریافت کرد، چراکه تیم طراحی آیکونا و Cecomp از شبیه‌سازی‌های کامپیوتری پیشرفته برای ایجاد طراحی پایدار در سرعت‌های بالای ۲۰۰ مایل بر ساعت (۳۲۰ کیلومتر بر ساعت) استفاده کردند. این خودرو شامل یک دیفیوزر دو لایه و یک سپر عقب جمع‌شونده است.

با فرآیندهای آماده‌سازی دقیق و رنگ‌های پایه تخصصی، تیتانیوم قابل رنگ‌آمیزی است. اما تیم طراحی پس از صرف بیش از ۱۰٬۰۰۰ ساعت برای شکل‌دهی پنل‌ها و جوشکاری‌های تخصصی، تصمیم گرفتند بدنه تیتانیومی را بدون رنگ رها کنند.  با تمام این زحمات برای ساخت یک بدنه منحصربه‌فرد، بهتر است آن را به شکل اصلی‌اش به نمایش گذاشت!

فضای داخلی نیز با صندلی‌های سبک‌وزن Sabelt از الیاف کربن تزئین شده است. این کابین که شامل یک فرمان فراری و برخی کلیدهای مشابه است، با بهترین چرم و آلکانتارا  پوشیده شده. شرکت مشهور D’Arras که در طراحی فضای داخلی تخصص دارد، مسئول تکمیل کابین لوکس و منحصربه‌فرد این خودرو بود که تماماً با دست و با دقت بالا ساخته شده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷ رای

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. Siyavash

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1085 ديدگاه)

    خیلی خفنه.

    موافقم 6
    مخالفم 1
  2. bMw

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (50 ديدگاه)

    ماشین با ارزشیه
    چه بدنه ی خوشگلی داره
    ولی جدی تو این عکس ها شبیه لکسوس LFA شده (البته از نظر من)
    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2025/04/vulcano-titanium-3.jpg
    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2025/04/icona_vulcano_titanium_01de01cd08a60673.jpg

    موافقم 7
    مخالفم 3
  3. amirboss

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (999 ديدگاه)

    همین که رنگش نزدن یعنی بایه خودرو خالص طرفیم.
    به قیمتش کاری ندارم اما استفاده از موتور کوروت خودش خیلی جذابه.

  4. J

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (5 ديدگاه)

    جذابه

  5. Titanium

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (343 ديدگاه)

    وای پسر نمی‌دونم چی بگم
    ممنون که این مقاله رو گذاشتین
    این ماشین بی نظیره
    جدا از بدنه ی تیتانیومییییی
    طراحی منحصر به فردی داره و خیلی باحاله این چهار چراغ بودنش
    Titaniummmmmm

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا