نگاهی به هزینه انرژی خودرو بر اساس مولفههای تاثیرگذار بر آن.
هزینه تامین انرژی لازم برای خودروهای برقی ارزانتر است یا نمونههای بنزینی؟ روزنامه «واشنگتن پست» در مقالهای تازه تلاش کرده تا به این سوال خریداران پاسخ دهد. آنها در تحقیقی تازه هر ۵۰ ایالت کشور آمریکا را موردبررسی قرار دادهاند.
مسئله آنجا آغاز میشود که خریدار برای انتخاب محصول مناسب خود با گزینههای گوناگون روبهرو میشود؛ گزینههایی که از آنها اطلاعات کافی ندارد. نویسنده این مقاله، «مایکل کورن»، که بهعنوان نویسنده بخش تغییرات اقلیمی این رسانه فعالیت میکند، در اینباره شفافسازی کرده است. او در بخشی مقاله خود میگوید:
ممکن است هیچگاه نفهمیم که شارژ کردن یک خودروی برقی واقعا چقدر هزینه میبرد؟
ممکن است این موضوع چندان مهم نباشد. برای یک راننده روزمره در ایالاتمتحده شارژ دوباره یک خودروی برقی بهطور متداول ارزانتر تمام میشود. با افزایش ظرفیت انرژی تجدیدپذیر، این هزینه کاهش بیشتری را هم تجربه خواهد کرد و بازدهی خودرو و وسایلنقلیه افزایش خواهد یافت.
او برای اینکه منظور خود را به درستی برساند، چند سفر جادهای تابستانه و خیالی را توصیف میکند. او میتواند میانگین نرخ هر گالن بنزین را بهخوبی عنوان کند اما این کار برای شارژ برقی دشوار است. از آنجا که نرخ یادشده نهتنها در هر ایالت متفاوت است بلکه به ساعت روز و نرخ خروجی برق شارژر هم بستگی دارد. مالکان خودروهای برقی ممکن است در خانه و محل کارشان از شارژ عادی استفاده کرده باشند اما در سفرهایشان از شارژ سطح بالا سریع استفاده کنند.
کورن سفر خود را در یک مسیر ۶۵۲ کیلومتری از سانفرانسیسکو تا دیزنیلند را با یک دستگاه فورد F-150 و نمونه برقی آن یعنی لایتنینگ فرض کرده است. F-150 لایتنینگ با اختلاف بسیار کمی برنده داستان بوده است. او در ادامه مینویسد:
ذخیره هزینه در حالت استفاده از خودروی برقی کم است چراکه در مسیر از شارژرهای سریع استفاده میکنیم که خود سه یا چهار برابر از شارژ خودرو در خانه گرانتر هستند. اگر با فورد لایتنینگ به خانه برگردم ۱۴ دلار بیشتر پول در دست خواهم داشت. این ۱۴ دلار در نمونه بنزینی مصرف میشد.
برخی معتقدند که هزینههای شارژ برقی، پول باقیمانده از خرید ارزانتر خودروی برقی را از چنگ خریدار خارج میکند؛ این مقاله بهطور کلی سعی دارد این دسته از افراد را متقاعد کند. کورن مینویسد که:
تنها محاسبه هزینه سوخت بنزینی و برقی و مقایسه کردن آنها ممکن است گمراه کننده باشد. هزینه شارژ از ایالت به ایالت متفاوت است و هرکس ممکن است بهشکلی متفاوت خودروی خود را شارژ کند. مالیات جادهای، تخفیفها و راندمان باتری همهوهمه عوامل موثری در تعیین هزینه نهایی هستند.
کورن با محاسبات خود نشان میدهد که در هر ۵۰ ایالت کشور آمریکا تا پایان روز، هزینه شارژ مجدد خودرو کمتر از بنزین زدن به نمونه درونسوز آن است. این تفاوت هزینه برای کسانی که در نواحی شمالی غربی و ساحلی زندگی میکنند از مناطق دیگر بیشتر است چراکه هزینه سوخت فسیلی در این مناطق بیشتر و هزینه شارژ برقی در آنجا کمتر است. او میگوید حتی اگر هزینه شارژ کردن خودرو بیشتر باشد هم باز خرید یک خودروی برقی بهصرفهتر خواهد بود؛ بهویژه اگر از شارژرهای خانگی استفاده کنید.
این مقاله که باتوجه به ماهیت نویسنده آن نتیجهای نسبتا پیشبینیشده ارائه میکند، به مسائل دیگری هم میپردازد. خواننده آگاه میداند که بحث پیرامون انتخاب ارزانتر هنوز بیشازپیش ادامه دارد. نظر شما در اینباره چیست؟
Tesla
۲۴ مرداد ۱۴۰۲سلام به آینده ای پاک 😍🌱🌱⚡️⚡️💪
sinasvj
۲۴ مرداد ۱۴۰۲فعلا واسه سلام کردن زوده وقتی دوسال دیگه وضعیتو با لگنای برقیتون بدتر کردین متوجه میشین
blackwing
۲۴ مرداد ۱۴۰۲از سانفرانسیسکو تا دیزنی لند با فورد اف۱۵۰ لایتنینگ…
زندگی واسه ما ایرانیا خیلی دارکه..
۲۴ مرداد ۱۴۰۲خدا کنه این ماشینا به نسل ما نرسه 😐💔
هیچکس
۲۷ مرداد ۱۴۰۲خدا کنه برقیا به نسسسسل ما نرسه که فرصت داشته باشی از همممممه ماشینای بنزینی خوشگلت استفاده کنی.
منم نگران شدم نکنه اینا بیان ما دیگه فرصت استفاده از ماشینای به روز و رنگ و وارنگ بنزینی را تو ایران نداشته باشیم.
بجاش میخای از کدوم ماشینهای پرفورمنست استفاده کنی سالار؟ لامبورگینی، کوروت، بنز، لکسس؟ تقلب نکنیا فقط یکیشو انتخاب کن. حق دست زدن به بقیه ماشیناتو نداری
حمید
۲۴ مرداد ۱۴۰۲ای کاش تو کشور ما هم یکسری مطالعات کاملی در مورد هزینه های تولید بنزین در مقایسه با هزینه های تولید برق (میانگین روشهای مختلف تولید برق) و همینطور هزینه های حمل بنزین و انتقال برق و البته مقایسه آلایندگی تولید بنزین و برق با توجه به روش های اصلی تولید برق در کشور انجام بشه و یک نتیجه کلی اعلام بشه که آیا مونتاژ و واردات خودروهای برقی در ایران میتونه موثر باشه یا نه؟
محمد
۲۴ مرداد ۱۴۰۲تحت شرایطی که برق مصرفی حال حاضر کشور به زور تامین میشه اصولاً هیچ تمایلی به حرکت به سمت خودروی برقی از طرف دولت وجود نداره.
SS
۲۵ مرداد ۱۴۰۲قطعا آینده برقی هست اگرچه وقتی دیگه مشتری برای بنزین و گازوئیل نباشه احتمالا در کشورهای نفتی همچنان درونسوزها حکمفرمایی کنن.
و به قول دوستمون در حال حاضر برق خانگی ما به سختی تامین میشه
در حالی که متوسط مصرف کشور ایران بسیار کمتر از کشوری مثل امریکا هست (متوسط مصرف خانگی امریکا حدود 800 کیلووات در ماه)
حالا حساب کنید اگر خودرو برقی بخواد به صورت گسترده در کشور استفاده بشه چه فشار مضاعفی به این سیستم شکننده میاد
مجتبی .
۲۴ مرداد ۱۴۰۲خودروهای درونسوز نکته ندانسته ندارن وتمام هزینه هاشون قابل محاسبه هست اما برقیها هنوز نمیشه دقیق راجع به هزینه هاشون نظر داد اما درکل اگر واقعا برقشون ازمنابع تجدید پذیر تولید بشه و تولید وبازیافت باطریها باکمترین آسیب به طبیعت انجام بشه خوب هستن اما متاسفانه جوتبلیغاتی منفی خاصی علیه درونسوزها هست درحالیکه گاز گلخانه ای که هرگاو تولید میکنه برابر بادوتا ماشینه وصنایع سیمان وفولاد به مراتب کربن بیشتری به جو میفرستن درحالیکه هرگز اندازه ماشینها به اونا پرداخته نمیشه.من قبول دارم که آلودگی درونسوزها مخصوصا داخل شهرهای بزرگ مضر هست اما درک نمیکنم چرابرای سایر صنایع آلاینده اینقدر تلاش نمیشه
فرشید
۲۴ مرداد ۱۴۰۲میشه گاو رو برقی کرد؟ میشه صنایع سیمان و فولاد رو تعطیل کرد؟ نه ولی میشه ماشین ها رو برقی کرد
Mm
۲۵ مرداد ۱۴۰۲درود بر دوستان عزیز… اگه دولت مردامون برق رو به کشور های همسایه نفروشند و دروغ تحویل مردم ندن که با کمبود انرژی برق مواجه هستیم در مصرف اون صرفهجویی کنید میشه گفت بله از هر لحاظ خودروی برقی به خودروی درون سوز ارجعیت داره. و میشه توی کل کشور جایگاه های شارژ برقی هم راه اندازی کرد.
البته ناگفته نماندکه(نه علم و تکنولوژی) و نه(برق یا همان الکترونیک) هیچکدام ته ندارد. خیلی راحت میتوان خودروهای برقی را به صورت خود شارژ طراحی کرد. در اون صورت میشه گفت خودروی برقی به درد ما هم میخوره.
Elmiraj
۲۴ مرداد ۱۴۰۲اعداد و ارقام راندمان F150 لایتینگ اصلا جالب نیست…
تفاوت ها وقتی خوب آشکار میشد که این سفر را با model 3 استاندارد و bmw سری ۳ پایه انجام میداد .
F
۲۵ مرداد ۱۴۰۲نمونه بنزینی هم همون پیکاپ فورد هست که اونم در حالت بنزینی مصرف بالایی دارد، پس مقایسه کاملا منطقی هست و فقط همین مقدار پول ذخیره میشه.
فرشید
۲۴ مرداد ۱۴۰۲برقی ها بهترن به خاطر سیاره قشنگمون. ما ایرانی ها بیشتر از خیلی از مردم کشورهای دیگه شاهد تغیرات اقلیمی، گرم شدن زمین، کم آبی، از بین رفتن رودخونه ها و دریاچه ها، نابود شدن کشاورزی و خشکسالی هستیم. یه زمانی توی شهر ما کافی بود 25 متر حفر کنی تا به آب برسی ولی الان چاه باید عمقی بیش از 140 متر داشته باشه. این فاجعست. بلای بزرگیه که تبعاتش به تدریج دامنگیرمون میشه. بهتره هرکس به قدر توانایی و امکاناتش کاری کنه
مردیم از خوشی
۲۴ مرداد ۱۴۰۲۱۴۰ متر میکنی به آب میرسی ؟
شما کجایی
اصفهانم ۵۰ سال پیش ۱۰ متر میکندی به آب می رسیدی
آلان ما چاه هایی با عمق ۳۰۰ تا ۴۰۰ متر میکنیم ولی به آب نمی رسیم
فرشید
۲۵ مرداد ۱۴۰۲یادمه سال 1389 شرکت ها درگیر گرفتن مجوز حفر چاهای عمیق بودند. اون موقع ها توی 140 متری به آب میرسیدیم ولی الان سیزده سال گذشته و قطعاً شرایط خیلی وخیم تر شده منتها من آماری از شرایط فعلی ندارم. 300 تا 400 متر به حرف آسونه. اهل فن میدونن این عدد چه فاجعه ترسناکیه
شاهرخ
۲۴ مرداد ۱۴۰۲بادرود به شما دوستداران طبیعت ماشین های برقی یاالکتریکی حداقل مزایاش اینه سوخت فسیلی و روغن اشتفاده نمیشه کلی مزیت داره
Killer
۲۴ مرداد ۱۴۰۲منطقی بود
پژمان
۲۴ مرداد ۱۴۰۲در مورد آلایندگی برقی ها نسبت به درون سوز
از نظر من حداقل یه مزیت داره
اونم اینکه هرچی آلایندگی داشته باشن در مناطق خاصی بوجود میاد ، اگه تو کارخونه باتری سازی یا بازیافت باتری با نیروگاه برق و..آلودگی بوجود میاد فقط تو همون منطقه هست و انتشارش بیشتر قابل کنترله برخلاف درون سوز که جدا از موارد بالا خود خودرو ها تو خیابون و مناطق مسکونی و….در گردش هستن و همه جا رو آلوده میکنن
سهیل رامتین
۲۴ مرداد ۱۴۰۲شما به یک نکته توجه نکردین.ماشین برقی اگرچه در کاهش آلودگی در شهرهای بزرگ بسیار موثره اما برای دولتی که به دنبال سود از واردات هست صرفه نداره. تعرفه گمرکی خودروهای برقی تقریبا صفره و دولتی که به دنبال سود کردن از واردات هست اجازه ورود به این راحتی ها نخواهد داد. از آون سمت بنزین ما چون مشتری زیادی نداره و باید داخل ایران مصرف بشه پس وجود ماشینهای بنزینی ضروری هست. باید توجه کنیم که بنزین تو کشور ما خیلی ارزونتر از کشورهای دیگه است و هزینه زیادی برای مصرف کننده نداره
Sena
۲۵ مرداد ۱۴۰۲ایران گرانترین بنزین رو تو دنیا نسبت به درامد داره
Fy
۲۴ مرداد ۱۴۰۲ماشین بنزینی خوبه ، خودرو سازا بخاطر اینکه بگن ما به فکر آینده هستیم ماشیناشونو برقی می کنن(که همشم دروغ هست)و چون ازشون استقبال نمی کنن مجبورن باز ماشیناشونو بنزینی کنن
Fy
۲۴ مرداد ۱۴۰۲ماشین بنزینی خوبه ، خودرو سازا بخاطر اینکه بگن ما به فکر آینده هستیم ( که همشم دروغه) ماشیناشونو برقی می کنن و وقتی که می بینن مردم ازشون استقبال نمی کنن مجبورن ماشیناشونو باز بنزینی کنن
حسن
۲۴ مرداد ۱۴۰۲کلا تو امریکا برق انرژیه غالب مصرفیه گرمایش پخت و پز ووو با برق صورت میگیره و این شامل همه ی کشورها نمیشه امریکا همه چیزش فرق داره .