متفرقه

آیا نخستین پیشرانه آب سوز جهان ساخته شده است؟

هم بله و هم خیر.
تاکنون با پیشرانه‌های هیدروژنی آشنا شده‌ایم و می‌دانیم که این موتورهای درون‌سوز تازه در تلاش‌اند تا به‌عنوان رقیبی جذاب‌تر از موتورهای برقی به حیات خود ادامه دهند. متاسفانه روند توسعه آن‌ها با سرعت پایینی پیش می‌رود و تا تجاری‌سازی رسمی راه زیادی دارند.

مقالات مرتبط:

برای کاربردی‌سازی این موتورها که خود برای مبارزه به گرمایش بی‌رویه زمین طراحی شده‌اند، صنعت خودرو و تولیدپیشرانه به هیدروژن قابل‌استفاده زیادی نیاز دارد؛ به این ترتیب، شرکت‌ها و صنعتگران بزرگ در تلاش‌اند تا هیدروژن را به‌ پاک‌ترین شکل ممکن به دست بیاورند. کشورهای مختلف روی توسعه این فناوری هزینه کرده‌اند؛ برای نمونه کشور اسپانیا در چهارک نخست سال ۲۰۲۲ اعلام کرد که مسئول تولید ۲۰ درصد تمام سرمایه هیدروژن این صنعت نوپا است.

بر پایه گزارش‌های «Wood Mackenzie» تا پایان ۲۰۲۲، حجم پروژه‌ها مرتبط با این فناوری به میزان سالانه ۱۱.۱ میلیون تن رسیده است. انگار پیشرانه آبی تازه با رقیبی سرسخت دارد! برخلاف تصور عمومی، پیشرانه آبی جدید این‌گونه عمل نمی‌کند که به‌جای سوخت، درون آن آب بریزند و آن هم شروع به حرکت کند؛ چراکه از نظر قوانین ترمودینامیکی، تولید چنین پیشرانه‌ای غیرممکن است. این فناوری نوپا، به‌جای کنارزدن هیدروژن، از آن به‌نحو احسن استفاده کرده و از آب برای بهبود موتورهای هیدروژنی استفاده می‌کند.

شرکت اتریشی «AVL رِیستِک» با همکاری مجموعه آزمایشگاه «HUMDA» در مجارستان، در تلاش اخیر خود موفق به توسعه یک موتور هیدورژنی تازه شده‌اند که به سطح بالایی از قدرت دست پیدا کرده است؛ بنابراین عملکرد مناسب آن می‌تواند به‌عنوان تهدیدی برای پیشرانه‌های تمام برقی قلمداد شود. سیستم خلاقانه این موتور درون‌سوز هیدروژنی یک تفاوت اساسی به نمونه‌های متداول درحال توسعه دارد و آن، بهره‌وری از سیستم تزریق آب محسوب می‌شود. به‌لطف سیستم یادشده، مشکل قدرت که پیشتر گریبان‌گیر از موتورها شده بود، برطرف می‌شود.

این فناوری که با نام «PFI» شناخته می‌شود، آب معمولی را وارد بخش ورودی هوای موتور می‌کند و به‌این‌صورت از احتراق ناقص و پیش‌ازموعد پیشرانه جلوگیری می‌کند و به‌این‌ترتیب، باعث حفاظت از اجزای داخلی موتور می‌شود و دستیابی به احتراق استوکیومتریک را ممکن می‌سازد. نتیجه این داستان، بهبود نسبت سوخت‌به‌هوا در موتورهای هیدروژنی است.

بر پایه ادعای سازنده، این پیشرانه ۲ لیتری هیدروژنی می‌تواند ۴۱۰ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند که در دورهای ۳ تا ۴ هزار دوربر‌دقیقه در اختیار راننده قرار می‌گیرند. با انجام محاسبات ساده، می‌بینیم که چگالی انرژی ویژه این پیشرانه برابر ۲۰۵ اسب بخار بر لیتر است.

AVL با استناد به آزمایش‌های میدانی ضمانت می‌کند که محصول تازه‌اش می‌تواند در رقابت‌های سطح بالای موتوراسپرت به انجام وظیفه بپردازد. «الن لور»، راننده سابق مسابقات و مدیر واحد موتوراسپرت این شرکت، می‌گوید:

ما با کار روی موتور مسابقه‌ای H2 خود به این نتیجه رسیده‌ایم با تکیه بر فناوری تازه، یک پکیج رقابتی را توسعه داده‌ایم.

هرچند هدف AVL در توسعه این پیشرانه قدرتمند دستیابی به حد مناسبی از پایداری قلمداد می‌شود اما کاربرد پیشرانه یادشده به این زمینه محدود نمی‌شود. آن‌ها می‌توانند به تغییر بزرگ صنعت خودرو یعنی مهاجرت از سوخت فسیلی به برق پایدار و حذف‌کردن ردپای کربنی هم کمک کرده و به این ترتیب، راه دگرگونی صنعت خودرو را آسان‌تر کنند. هم‌اکنون شرکت‌های بزرگی چون تویوتا و بی‌ام‌و هم در حال کار روی پیشرانه‌های هیدروژنی خود هستند تا درصورت موفقیت این فناوری، به پرچمداران آن تبدیل شوند. نظر شما درباره این موتورها چیست؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۶۰ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۴۶ دیدگاه‌ها

  1. s

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (161 ديدگاه)

    تیترو خوندم تعجب کردم چون همینجوری عدد اکسایش اکسیژن تو اب ۶ ـه و ازین نمیتونه بره بالا تر
    سطح انرژیشم خیلی پایینه

    موافقم 17
    1. Moz

      ۲۲ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      عدد اکسایش اکسیژن تو آب منفی دوعه چون الکترو نگاتیوی بیشتری نسبت به هیدروژن داره

      موافقم 8
      مخالفم 2
    2. Arman

      ۲۲ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (117 ديدگاه)

      به نظر من غول های بزرگ اقتصادی جهان که بهره برداری و فروش نفت و سوخت های فسیلی و تولید موتور و قطعات خودرو های که با سوخت فسیلی کار میکنن،در اختیار اوناست،نمیذارن سوخت جایگزین و ارزان قیمت و فراوان بیاد تو بازار،خودرو های الکتریکی هم تعدادشون خیلی کمه درمقابل ماشین های با سوخت فسیلی و نیاز به برقی دارن که از نیروگاه های با سوخت فسیلی تولید میشن

      موافقم 10
      مخالفم 2
    3. Sadra

      ۲۲ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      اصلا اکسیژن نمیتونه بیشتر از ۲ باشه عدد اکسایش‌اش
      و اینکه تو آب اکسیژن با الکترونگاتیوی بیشتر از هیدروژن عدد اکسایش منفی ۲ داره

      1. آیدین

        ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (2 ديدگاه)

        با سلام. الان تو ایران هم خودرو ها را آبسوز میکنند
        و هم تو شتاب موتور تاثیر دارم هم تو سوخت که سوخت کمتری مصرف میشود

    4. Seyed

      ۲۵ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (4 ديدگاه)

      سوادتو برم!!؟

  2. ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (4948 ديدگاه)

    هورا
    نیسان آبی با موتور جدید
    اگه عالی باشه منم میخرم 👌🏻👌🏻👌🏻💪🏻💪🏻💪🏻♥️♥️♥️
    ممنون از سایپا و زامیاد عزیز
    انشالله که استاندارد باشه
    ♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️
    انشالله منم میرم راننده وانت میشم
    دوستان سایت پدال
    شمارو
    شمارووو
    دوست داریم
    براتون دعا میکنیم
    آینده شما رو انشالله
    زیبا میکنیم

    موافقم 6
    مخالفم 18
  3. ARIAN

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (346 ديدگاه)

    اگر قدرت های دنیا به جای لجبازی بچه گانه روی برقی کردن همه چیز، میرفتن سراغ توسعه موتور های هیدروژنی خیلی بهتر میشد افسوس… 😕

    موافقم 22
    مخالفم 2
  4. H2

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (382 ديدگاه)

    هر روز داره اخبار مربوط به فناوری مبتنی بر هیدروژن بیشتر منتشر میشه
    دیروز داشتم مقاله ای می خوندم که یک شرکت آمریکایی مخازن ذخیره هیدروژن حالت جامد ساخته که میتونه 28 کیلوگرم هیدروژن را در هر متر مکعب دخیره کنه.
    تویوتا میرای با 5.5 کیلوگرم میتونه در حالت استاندارد 650 کیلومتر پیمایش داشته باشه.
    تویوتا میرای با این مخازن هیدروژن حالت جامد که از مخازن خودش حدود 60% کوچکتر هستند میتونه 3300 کیلومتر پیمایش داشته باشه
    لینک 👇🏻👇🏻
    https://plasmakinetics.com/

    موافقم 12
  5. H2

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (382 ديدگاه)

    هیدروژن آینده انرژیه

    موافقم 13
    مخالفم 2
  6. American V8

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (24 ديدگاه)

    به نظر من هم هیدروژن از خیلی انرژی های پاک برق و ماشین های برقی آینده بسیار روشن تری داره . هم مطیع قوانین محیط زیسته و هم حمایت ماشین بازای بیشتری رو پشتش داره . هر چند برای من یکی هیچی مثل یک پیشرانه بنزین سوز حجیم نمیشه ولی باید به فکر آیندگان هم بود .
    به نظرم اگر دوج به جای زیر سوال بردن نام چارجر با پیشرانه برقی از یک هیدروژنی درون سوز استفاده میکرد کمتر کسی ناراحت میشد تا الان .

    موافقم 10
    مخالفم 2
  7. American V8

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (24 ديدگاه)

    دوستان کسی از اون اهوازی که چند سال پیش موقع گرون شدن بنزین ادعای دست پیدا کردن به چنین تکنولوژی رو داشت خبر داره ؟

    موافقم 12
    مخالفم 2
    1. مسلم

      ۲۲ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      جاسمی لرکانی در حال کار گذاری دستگاه آب سوز روی انواع خودرو سبک و سنگین هست نمایندگی کرج هم دارند البته فعلاً مجوز 40 در صد آب سوز بهشون دادن که باعث کاهش سی الی شصت درصد سوخت میشه با استفاده از آب و یه ماده مخصوص هست هیچ تغییری روی موتور و برق خودرو ایجاد نمی شه

      موافقم 2
      مخالفم 3
      1. American V8

        ۲۲ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (24 ديدگاه)

        سپاس فراوان ❤️

      2. ممد

        ۲۳ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (6 ديدگاه)

        واقعا نمیدونم چی بگم😔

      3. آیدین

        ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (2 ديدگاه)

        شما امتحان کردید اگه چیزی میدانید راهنمایی کنید

    2. M

      ۲۳ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      الان تو کشور دارن آب سوز میکنند

      1. ممد

        ۲۳ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (6 ديدگاه)

        این چیزا دروغ،
        مشخصه یه آدم تو ایران تک نفره یا حتا گروهی صد سال سیاه نمیتونه موتور آب سوز برا ۴۰۵ درست کنه

  8. H2

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (382 ديدگاه)

    https://www.linkedin.com/pulse/new-breakthroughs-solid-state-hydrogen-storage-ye-he/
    اینم یک تکنولوژی دیگه ساخت آلمان که چگالی ذخیره انرژی 10 برابر باتریهای لیتیوم یونی داره

    موافقم 7
    مخالفم 1
    1. موسوی

      ۲۲ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      آقای دکتر زرکانی اهل اهواز با نصب چند گیت و بدونه دستکاری خودرو ۵۰ درصد بنزین ۵۰ درصد هیدروژن خودروها را ابسوز میکنند با قیمت خیلی مناسب باعث افتخار ایران هست که همچین دانشمندی داریم تو اینستا هم بگردید پیداش میکنید ابسوز دات کام

      موافقم 3
      مخالفم 2
  9. Dark Knight

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (580 ديدگاه)

    یه بنده خدایی چند سال پیش ۴۰۵ رو آب سوز کرد و اختراعش به حدی پر سر و صدا شد که حتی تو تلویزیون هم اومد ، واقعا چه اتفاقی براش افتاد ! فکر کنم این یکی هم به خاطر اینکه کسی ازش حمایت نکرد ( از جمله دولت ) اختراعش رو انداخت تو سد کرج

    موافقم 8
    مخالفم 7
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (2916 ديدگاه)

      تمام داستان دروغ بود و تلوزیون هم معلوم شد گول خورده

      موافقم 15
      مخالفم 3
      1. ممد

        ۲۳ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (6 ديدگاه)

        واقعا برای هم وطن هام متاسفم که همچین چیز هایی رو باور میکنن 😔

    2. محمد

      ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (12 ديدگاه)

      اسمش جاسم زرگانی اهل اهواز الان داره ماشینارو ابسوز میکنه بکیج نصب میکنه قیمتش هم خیلی مناسبه میتونید سفارش بدید

      موافقم 10
      مخالفم 7
      1. yaghoub

        ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
        سوابق: (346 ديدگاه)

        😐😐😐😐😐
        قوانین ترمودینامیک هم کشکه.

    3. H2

      ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (382 ديدگاه)

      اوج کاری که کرده باشه اینه که یه کیت HHO رو ماشین میبنده که ساختنش هیچ کاری نداره

      1. میلا

        ۶ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (3 ديدگاه)

        من میخوام بسازم رو ماشینم هم دینام دویست آمپر نصب کردم میشه راهنماییم کنید ؟ با مته کبالت و نیکل دار تست کردم با نمک ولی از بین رفتن

      2. میلاد

        ۶ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (3 ديدگاه)

        من میخوام بسازم رو ماشینم هم دینام دویست آمپر نصب کردم میشه راهنماییم کنید ؟ با مته کبالت و نیکل دار تست کردم با نمک ولی از بین رفتن

    4. بهروز

      ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (3 ديدگاه)

      هنوز داره به کارش ادامه میده نمایندگی داره با کیت اختراع خودش ماشین بنزین سوز رو تبدیل به آب سوز میکنه،تا اونجا که یادمه این مطلبو تو اینستا خوندم حتی یه مقطعی پیج این جناب مخترع رو داشتم

      موافقم 3
      مخالفم 2
    5. منصور

      ۲۲ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (76 ديدگاه)

      همین که اومده تلوزیون بهترین دلیل بر دروغ گو بودنش هست.تلوزیون هم گول نخورد،اساسا وظیفه صدا و سیما ترویج دروغ هست

      موافقم 3
      مخالفم 2
  10. مجتبی .

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1231 ديدگاه)

    اگه همونقدر که روبرقیها سرمایه گذاری کردن برا هیدروژن هم بذارن خیلی زود برا محدودیتهاش راه چاره پیدا میکنن وچین میره توباقالیا البته یکی دیگه روهم میبره

    موافقم 9
    مخالفم 2
    1. B

      ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (880 ديدگاه)

      خیر یکی از مهم ترین دلایلش قیمت خود هیدروژنه که بسیار بالاست بصورت گاز انرژی چندانی نداره و باید مایع باشه که باید به عبارتی زیر ۱۹۷- سلسیوس باشه و تو این دما سخته موتوری بسازی که کار کنه تویوتا یه ماشین هیدروژنی داشته که بازم ازش برای تولید انرژی الکتریکی خودرو استفاده میکنه خیلی اوقات باید بعد سوخت گیری چندین دقیقه معصل شی تا اون قطعات ماشین یخ میزنن باز بشه

      هیدروژنی همه جوره گرونتر در میاد و هزینه بر تره خودرو برقی کارامد و تولید انبوه هم از گذشته وجود داشته اما هیدروژنی خیر

      موافقم 2
      مخالفم 1
  11. AvestA61's

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (9 ديدگاه)

    در هر نحوی بازهم دارای آلایندگی هستند. آیا موتورهای هیدروژنی برای سیستم‌های رونکاری موتور احتیاج به روغن ندارند!!!! ؟

  12. B

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (880 ديدگاه)

    یادش بخیر بچه بودم تلوزیون میگفت یه ایرانی خودرو با موتور آبسوز و آلایندگی ۰ ساخته ماهم جوگیر میشدیم سرش 😂

  13. amirboss

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (755 ديدگاه)

    تبدیل یه خودرو درون سوز به خودرویی که با آب کار میکنه کاملا احمقانه ست و متاسفم برای کسایی که این چرندیات رو باور میکنن.
    طرف هنوز قانون اول و دوم ترمودینامیک رو نفهمیده میاد تز میده.
    این در اصل یه کیت مکمله که تو دنیا با HHO generator شناخته میشه. برید خودتون تحقیق کنین حوصله ندارم توضیح بدم.
    این کاری هم که این شرکت اتریشی انجام داده و به نام تزریق مستقیم آب هست برای خودروهایی با سوخت بنزین هم قبلا انجام میشده به نحوی که آب در ورودی دریچه گاز یا کاربرات به صورت پودر اسپری میشه که بیشترین اثر اون باعث افزایش چگالی اکسیژن ورودی به موتور و درنهایت سوخت کامل تر بنزین و افزایش راندمان موتور میشه.

    موافقم 5
    مخالفم 3
    1. ممد

      ۲۳ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (6 ديدگاه)

      الان چنتا بچه میان میگن ما تو ایران ۴۰۵ آب سوز داریم

    2. Seyed

      ۲۵ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (4 ديدگاه)

      همون تو که فهمیدی بسه.اون قوانین هیچ منافاتی با موتور هیدروژن سوز نداره.اصلا نوع سوخت موتور مهم نیست.اگر برای تو باشه امکان ساخت موتور بنزینی رو هم رد می کنی.

  14. مجتبی

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    والا چندسال پیش یکی ساخته بود باآب کار می‌کرد یکی ساخته بود با برق ماشین کارمیکرد تو سرعت وقدرتش هیچ تعصیری نداشت مثل بنزین عمل میکرد نیازی به شارژباطری نبود دینام خودماشین شارژش میکردف صداوسیما هم نشونش داد به عنوان نابغه ایرانی پسره گفت خارجی ها خواستنم نرفتم تا به مردمم خدمت کنم چنان سرشونو زیر آب کردن که دیگه هیچکس از اینا خبردار نشد فقط واسه این بود که درامد اصلی دولت که مصرف بنزین بود کم میشد مصلحت دراین بود که مثل خیلی دیگه از نوخبهامون بی رد بشن.

    موافقم 5
    مخالفم 3
    1. دانیال

      ۲۴ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (34 ديدگاه)

      داداش
      به چه زبونی بگیم دروغ بود؟
      طرف زر مفت زده بود
      ای بابا

  15. علی

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (18 ديدگاه)

    تاوقتی صاحبان دنیا بیشترین نفع را ازچاهای نفتشان میبرند خیال پردازی است که به دنبال خودروهای سوخت پاک باشید.مگر نفت دنیا تمام شود.تمام

    موافقم 4
    مخالفم 1
    1. قاسم

      ۲۴ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (4 ديدگاه)

      دقیقا به نکته درستی اشاره کردی اما وقتی یکی پیش قدم میشه و تقریبا موفق قدیمی تر ها باید فکر تازه کنند . اونا برای منابع انسانی و تجهیزات و امکانتشون برنامه دارن اگر هم بتوانند با سرعت تغییر وضعیت نمیدن

  16. Poorya

    ۲۳ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    این ها همه در تلاش هستند ولی دانشش دست منه
    فقط نمی‌دونم باید به کی و چطوری ارائه بدم که سرم کلاه نزاره.

    موتور هیدروژنی با تولید هیدروژن در لحظه ، بدون مخزن نگهداری هیدروژن.
    تولید هیدروژن و همون لحظه استفاده در موتور.

    هیدروژن رو هم از آب با الکترولیز تولید نمیکنم، با یک روش خاص 😏

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. ممد

      ۲۳ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (6 ديدگاه)

      اگه راست میگی(به احتمال ۰۰۰۱٪۰) تو ایران بگی سرت که کلاه میره طرحتو میدزدن هیچ خودتم میکنن تو گونی نمونش داییم که طرح هوش مصنوعیشو رد کردن بعد یه مدتی به اسم خودشون چند صد میلیون بودجه گرفتن

  17. قاسم

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    آب سوز یعنی الکترولیز آب به اکسیژن و هیدروژن و انتقال اون با نسبت مناسب باسوخت یا هرچیزی که بتونه متور رو به حرکت در بیاره یا به اصطلاح روشن کنه
    این موضوع خیلی قدیمیه وچون برای قطعات داخلی متور فرسایش ایجاد می‌کنه عمر کاری متور رو به شدت کاهش میده مستلزم تغییر آلیاژی تمام قطعات موتور هستش که شدنی نیست
    اون پاشش آب با سوخت برای این هست که هرچی متور گرم تر میشه و فشار درون سیلندر بالاتر می‌ره امکان خود احتراقی سوخت بالاتر می‌ره و موتور خوب کار نخواهد کرد هر چه فشار پشت پیستون بالاتر باشه احتراق و قدرت موتور بالاتری باسوخت کمتر خواهیم داشت .
    انواع انرژی های که در متور تا حالا برای حرکت استفاده شده . سوخت فسیلی .برق .هیدروژن . کربن خالص . انرژی هسته ای
    در آینده خودروهایی میآید که بدون مصرف انرژی به شما انرژی هم خواهند داد برقی یعنی باطری خالی میزاری فول شارژ ور می‌داری .
    خودرویی ساخته میشه که کربن هوا رو فیلتر می‌کنه و میسوزونه که بهش پاک‌ترین خودرو جهان لقب میدن خود رو های اتمی که امکان زیر آب و داخل فضا رفتن رو هم امکان پذیر میکنه

    1. دانیال

      ۲۴ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (34 ديدگاه)

      قاسم جان
      خودرو کربنی بنظرت چند سال دیگه ساخته میشه؟

      موافقم 1
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا