یکی از نگرانیهای مهم درباره خودروهای برقی سرنوشت باتریهای آنها پس از پایان طول عمرشان است. اگرچه دفن آنها در زمین اولین ایدهای است که به ذهن میرسد اما چندین شرکت در حال کار روی حل این مشکل و بازیافت باتریها هستند.
یکی از شرکتهای پیشرو در این زمینه لی سایکل است که در سال ۲۰۱۶ تأسیس شده و میخواهد باتریهای لیتیوم یونی را بازیافت کند. همانند تمامی باتریهای لیتیوم یونی، باتری بکار رفته در خودرویی همچون نیسان لیف و همچنین آیفونهای قدیمی به پایان راه خود میرسند و نهایتاً این باتریها قابلیت شارژ خود را از دست میدهند و میبایست تعویض شوند. اینجاست که سؤال مهمی پیش میآید: چه اتفاقی برای باتریهای قدیمی و خراب میافتد؟ با تکنیکهای بازیافت جدید روشهایی برای نجات این باتریها و حتی استفاده از قطعات آنها در باتریهای جدید وجود دارد.
لیتیوم، کبالت، مس و نیکل از عناصر تشکیل دهنده باتریهای خودروهای برقی هستند و آنها را میتوان همانند عناصر خالص بازیافت کرد و از این نظر محدودیتی وجود ندارد. شرکت لی سایکل روی چنین فرایندی تمرکز دارد و کارخانهای در آریزونا تأسیس کرده است که کار بازیافت هر نوع باتری لیتیوم یونی را انجام میدهد. فرقی نمیکند که باتری موردبحث در تسلا مدل S بکار رفته باشد یا باتری یک دمنده معمولی باشد چراکه لی سایکل به لطف راهحل مبتنی بر آب خود تمامی باتریها را بازیافت میکند.
به عبارت دیگر، این شرکت باتری را ذوب نمیکند بلکه از روش خاصی برای جداسازی تمامی اجزای باتری در سه بخش استفاده میکند. در پایان خط بازیافت این سه بخش حاوی بازماندههای پلاستیکی، آلومینیوم و مس و توده مشکی خواهند بود. توده مشکی حاوی لیتیوم، نیکل و کبالت است. پس از دستهبندی این مواد، بخشهای حاوی توده مشکی به محل دیگری جهت جداسازی بیشتر ارسال خواهند شد. از آنجا به بعد شرکتها میتوانند باتریهای لیتیوم یونی را با استفاده از این مواد بازیافتی تولید کنند. لی سایکل میگوید کارخانه آریزونا میتواند هر ساله ۱۸ هزار تن باتری لیتیوم یونی را دریافت و تا ۹۵ درصد منابع باتری را بازیافت نماید.
مجتبی .
۴ شهریور ۱۴۰۲بازیافت باطری مورد مهمی هست که اگه بدون آِایندگی انجام بشه فوق العادس.
M.83
۴ شهریور ۱۴۰۲روش خاصش چیه ک نمیگن
제네시스
۴ شهریور ۱۴۰۲تو یوتیوب یه کانالی هست ، در مورد باتری هایی که در اینده ممکنه بیان و نیاز به شارژ کردن ندارن ویدئو ساختن در واقع با یکبار شارژ تا چند دهه نیاز به شارژ مجددشون نیست یکی از اجزای مهم برای ساخت این نوع باتریها الماس مصنوعی هست
Enzo Ferrari 2008
۴ شهریور ۱۴۰۲لیتیوم بازیافت میشه؟؟
heshmat021
۵ شهریور ۱۴۰۲طبق ویدیو تا 95 درصد باطری بازیافت میشه که لیتیوم هم جزوشه دیگه
نکته جالب ارزون تر بودن تولید باتری از مواد بازیافتی نسبت به تولید اولیه است
Mad.z.Max
۵ شهریور ۱۴۰۲من همین سوال شما رو توی منابع بلاد کفر _ :)) _ سرچ کردم. گویا از اونجا که لیتیوم و حتی باقی فلزاتی که برای ساخت باتری استفاده میشن، به دفعات نامحدود قابل استفاده ی مجدد هستن.
محمد مهدی
۵ شهریور ۱۴۰۲شما آقای صابر دوچرخه سوار نیستید ؟
لحنتون به نظرم آشنا اومد ، البته جسارت برداشت نشه
Mad.z.Max
۵ شهریور ۱۴۰۲من نه، اسمم محمد هست :)
احسان
۶ شهریور ۱۴۰۲امیدوارم که این روش ها پیشرفته تر بشن،برق مصرفی از انرژی های پاک و راندمان باتری ها بیشتر بشه ، چون واقعا حجم آلودگی و گرمایش زمین زیاد شده، تو ایران که اثراتش مشهوده با این همه تو ایران برخی در مقابل تمام شدن دوران ماشین های درونسوز بنزینی و دیزلی ماتم گرفتند!!!! انگار نه انگار که روز به روز بارش ما کمتر ،هوامون آلوده تر و آب و هوامون گرمتر شده. البته که آخر سر نه ماشین خوب درون سوز گیرمون اومد و نه ماشین الکتریکی خوب.