متفرقه

بدترین ترکیب پیشرانه و ماشین در تاریخ صنعت خودروسازی کدام است؟

تقریباً همهٔ علاقه‌مندان به خودرو سوپراسپرت‌ها را دوست دارند. جزءبه‌جزء این ماشین‌ها در طول فرایند توسعه موردبررسی قرار می‌گیرد و مهندسان و طراحان در مورد ریزترین جزئیات باهم بحث می‌کنند. سیستم تعلیق، طراحی بیرونی و تجهیزات همگی فاکتورهای بسیار مهمی هستند اما مهم‌تر از همهٔ این‌ها، پیشرانه خواهد بود که معمولاً بسیار موردتوجه قرار می‌گیرد؛ اما وقتی این برعکس می‌شود چه اتفاقی می‌افتد؟ یعنی مثلاً زمانی که شرکتی پیشرانه‌ای را صرفاً به دلیل در دسترس بودن و نه مناسب بودن روی یک خودرو نصب می‌کند. این موضوع ما را به این سؤال می‌رساند که بدترین ترکیب پیشرانه و خودرو در تاریخ کدام است؟

برای پاسخ دادن به این سؤال، نگاهی به گذشته خواهیم داشت. به‌عنوان‌مثال، پلیموث پراولر را در نظر بگیرید که نمونه‌ای عالی از خودرویی با پیشرانهٔ اشتباه است. همه آرزو می‌کردن که ‌ای کاش یک موتور V8 زیر کاپوت کشیدهٔ این خودرو غرش می‌کرد ولی در اینجا یک موتور V6 قرار گرفته بود. البته برای این موضوع دلیل خوبی وجود دارد. پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V6 پراولر بسیار سبک و برای زمان خود بسیار قدرتمند بود. احتمالاً با ضرب‌المثل «ساده بساز و سپس سبُکی را اضافه کن» آشنایی دارید و دلیلی وجود ندارد که این منطق در پراولر کار نکند. بااین‌حال، مردی که این ضرب‌المثل را معروف کرد، در ساخت یکی دیگر از نامزدهای بدترین ترکیب پیشرانه و خودرو نقش داشت.

وی «کالین چاپمن» بنیان‌گذار لوتوس بود که برای کمک به «جان دلورین» در ساخت DMC-12 با او همکاری کرد. دلورین DMC-12 هم خودروی جذابی بود که یک پیشرانهٔ V6 ضعیف ساخت پژو و ولوو را در سینه داشت. البته این خودرو خیلی سنگین نبود و تنها ۱۲۷۰ کیلوگرم وزن داشت اما مطمئناً به قدرتی بیش از ۱۳۰ اسب بخاری که این موتور تولید می‌کرد نیاز داشت.

خب شما چه خودروهای دیگری را به این لیست اضافه می‌کنید؟ به نظر شما کدام پیشرانه‌ها برای کدام خودروها بسیار مناسب بودند و چه خودروهایی سزاوار برخورداری از موتورهای بسیار بهتری بودند یا هستند؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۹ دیدگاه‌ها

  1. GMA

    ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (1662 ديدگاه)

    پولستار وان، چون با اون ظاهر با ابهت و اندازه بزرگ و اون قیمت بالا به جای ۴ سیلندر یه V8 یا V12 نیاز داشت، هر چند که از نظر قدرت چیزی کم نداشت ولی سیستم هیبریدی بیش از حد سنگینش کرده بود

    موافقم 56
    مخالفم 3
  2. MƛӇƳƛƦ (Ninja سابق)

    ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (1162 ديدگاه)

    خب شما چه خودروهای دیگری را به این لیست اضافه می‌کنید؟
    ار دی موتور پیکان بدنه ……

    موافقم 106
    مخالفم 6
  3. Hamid

    ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (2464 ديدگاه)

    بی شک خودرو های چینی خصوصا وانت هاشون!!! که تعدادشون هم کم نیست بدترین انجین ها رو دارن … بسیار ضعیف!!!
    همچنین محصولات DS که واقعا واسه سدان لوکس میاد یه انجین ضعیف میزاره …

    موافقم 72
    مخالفم 5
  4. آرین

    ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (444 ديدگاه)

    یاد ایکو و سایپا افتادم. هرچی دم دستشونه پیوند میزنند به هم میشه ماشین مشتی ممدلی.
    موتوری که با گیربکس و تعلیق و دسته موتورها و… هماهنگ نیست میذارند رو بدنه‌ای که نمیتونه بکشه.
    باید قیافه مکانیکا رو وقتی میخوان تسمه و واترپمپ ساینا رو عوض کنند بینید. :D

    موافقم 66
    مخالفم 3
  5. Philipp

    ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (1110 ديدگاه)

    اون I8 اینجا چیکار میکنه

    موافقم 60
    مخالفم 5
    1. بهنام

      ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (904 ديدگاه)

      اون طراحی آی هشت که انگار از آینده اومده بود و یک پیشرانه ی سه سیلندر و باتری میشه گفت سزاوار قرار گیری در این لیست هست .

      موافقم 37
      مخالفم 15
    2. Sina10

      ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (2429 ديدگاه)

      اگه ویژگی های فنی i8 رو در کنار قیمتش مطالعه کنید متوجه میشین
      عملکرد فنی فوق ضعیفی داره نسبت به قیافه جذابش و سیستم هیبرید و مخصوصا قیمت گرونش

      موافقم 40
      مخالفم 6
  6. Reza ar

    ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (270 ديدگاه)

    206 تیپ ۲
    آردی
    شاهین
    و
    تقریبا اکثر محصولات داخلی

    موافقم 53
    مخالفم 4
    1. Clean energy (بر باعث بانیش...)

      ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (1333 ديدگاه)

      با ۲۰۶ تیپ دو کاملااااااا مخالفم
      به نظرم سری ۲۰۶ ۲۰۷ خیلی ماشین های خوبی هستن
      حالا تیپ دو واسه خانوما خیلی خوبه چون خیلی سریع نیست
      و تیپ پنجم بیشتر واسه مردا
      ولی واقعا با محصولات سایپا موافقم خصوصا شاهین

      موافقم 19
      مخالفم 25
  7. AMANTE

    ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (1914 ديدگاه)

    فورد جی تی جدید که بجای یک V6 اکوبوست میتونستن از V8 استفاده کنن.
    لامبورگینی اوروس که بجای V8 میتونستن از پیشرانه ی V10 اوراکان استفاده کنن و بعد مدل ویژه ای با موتور V12 بسازن.
    و جدید ترین شون و تیر خلاصی برای علاقه مندان مرسدس بنز دونست، موتور های چهار سیلندر بجای V8 و V12. ای لعنت بهت مرسدس بنز.

    موافقم 21
    مخالفم 28
    1. R@m!n

      ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (2243 ديدگاه)

      فورد جی تی و اوروس ؟؟؟؟ این دیگه از عجایب بود. جای سیر در رویاها بهتره علم و منطق رو در نظر بگیریم.

      موتور فورد جی تی یکی از پیشرفته ترین و بهترین موتورهای تاریخه حالا چون مثله تفکراته 70 سال پیش آمریکایی ها موتور V8 نداره میشه بدترین ترکیب ؟؟؟ و گذاشتن یه موتور 10 یا 12 سیلندر رو یه کراس یا SUV حماقته محضه. تنها کراس اووری که موتور 12 سیلندر داره بنتایگا هست که اونم W12 هست که از لحاظ ابعاد و وزن و تعادل از یه موتور V8 هم بهتره که دسته گروهه فولکس واگن هست و فقط رو بنتایگا سوار شده. البته نمی تونه پرفورمنسی در حد موتورهای V شکل داشته باشه.

      موافقم 26
      مخالفم 2
      1. Aboalfazl demon

        ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
        سوابق: (523 ديدگاه)

        آقا رامین یک سوال
        این درسته که فورد در حال تدارک یک موتور v8 با حجم ۷.۳ لیتری برای فورد GT هستش؟

        موافقم 7
        مخالفم 1
        1. R@m!n

          ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
          سوابق: (2243 ديدگاه)

          یه سری شایعات اومد پارسال ولی چندوقتی هست خبر خاصی منتشر نشده.

          موافقم 6
          مخالفم 1
      2. Hamid

        ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
        سوابق: (2464 ديدگاه)

        راستش یه جاهایی (یعنی اکثرا جاها) گفتن که ای کاش فورد جی تی یه انجین 8 سیلندر داشت … اما انجین 6 سیلندرش اونقدر خوب بود که جای ضعفی باقی نمیذاشت …
        البته که استفاده از انجین سبک تر 6 سیلندر دلایلی داره که خود شما بهتر از من میدونید آقا رامین …

        فورد میدونه چیکار میکنه … و گرنه واقعا براش اصلا سخت نبود یه انجین وی 8 بندازه رو ماشین … اگرچه خب یه سری معایب هم داشت انجین بزرگ تر و سنگین تر …

        موافقم 7
        مخالفم 1
        1. R@m!n

          ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
          سوابق: (2243 ديدگاه)

          دلیل اصلی شش سیلندر بودن جی تی تبلیغ قدرت و ظرفیت موتورهای اکوبوست بود.

          همین الان هم موتورهای V8 کایوتی و وودوو و پِرِدِتِر رو داره. البته قراره که یه ورژن هشت سیلندر از فورد جی تی هم بیاد.

      3. ح ع

        ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
        سوابق: (241 ديدگاه)

        رفیق رولزرویس کولینان رو فراموش نکینیم..موتور ۱۲سیلندر داره..
        آئودی q7 نسل اول با موتور دیزل ۱۲سیلندر هم تولید می شد.
        فک کنم رو g class g65 هم دوازده سیلندر بود

        موافقم 3
        مخالفم 1
        1. R@m!n

          ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
          سوابق: (2243 ديدگاه)

          بله این سه محصول هم هستن اما زمان حال رو مد نظرم بود. البته هر کدومشون جای بحثه طولانی دارن و الانم فقط کولینان مونده که دوازده سیلندره و بیشتر یه فانتوم ارتفاع خورده هست و خیلی سخته که بهش کراس اوور گفت و برای همینم اسمشو نیوردم.

          در کل ممنون بابت یادآوری.

    2. seyedjavadrouhani-mercedesbenz

      ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (527 ديدگاه)

      فورد جیتی ؟ برای اینکه بخوای از فورد جیتی ایراد بگیری اول باید فلسفه ساختش رو بدونی ، فورد جیتی یه خودروی ساختار شکن بود که در انبوه امریکایی های سنگین و جعبه ای شکل و حجیم ، خودرویی سبک و آیرودینامیک و هوشمندانه باشه که جاده پیچ در پیچ رو بهتر از مسیر درگ طی کنه ، پس بهترین انتخاب ممکنه رو فورد انجام داد و اگر یه وی ۸ سنتی رو توش قرار میداد به اصالتش لطمه زده بود

      موافقم 18
    3. حسین

      ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (1011 ديدگاه)

      مگه ۴ سیلندر‌ چشه؟

      موافقم 1
      مخالفم 3
  8. جناب ایکس

    ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (1467 ديدگاه)

    DMC دلورین خیلی باحاله. تو فیلم بازگشت به آینده خیلی خاطره دارم باهاش

    موافقم 15
    مخالفم 2
    1. Bari.gh

      ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (2 ديدگاه)

      عین Deluxo تو جی تی ای آنلاین هست
      گیمرها که میدونن ریپلای بدن

      موافقم 5
      مخالفم 3
  9. R@m!n

    ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (2243 ديدگاه)

    ای کاش رو i8 موتور S63 و دو تا موتور هیبرید رو چرخای جلو میزاشتن واقعا تصورشم فوق العاده هست. پرفورمنس خنده داره این ماشین اصلا در حد ظاهرش نیست.

    موافقم 14
    مخالفم 1
  10. مهردادکمال

    ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (1990 ديدگاه)

    دهه هشتاد و ماشین های امریکایی زیادی داشتیم که بعد از بحران سوخت موتورهای ضعیفی داشتن و این در حالی بود که میراث دار نام های بزرگی هم بودند
    1980 Ford Mustang
    88-hp 2.3-liter naturally aspirated four-cylinder
    1981 Mercury Capri RS Turbo
    117-hp 2.3-liter turbocharged four-cylinder
    1982 Chevrolet Camaro
    90-hp 2.5-liter four-cylinder
    1982 Dodge Challenger
    100-hp 2.6-liter four-cylinder
    1980 Plymouth Volare Road Runner
    120-hp 5.2-liter V8
    و خیلیای دیگه شما فکر کنین محصولی با حچم پنج و دو دهم لیتر قدرتی در حد ال نود در یک کالبد اتوموببلی بزرگ و خیلی سنگین!!! یه فاجعه ای در حد اردی خودمان

    موافقم 8
    مخالفم 1
  11. Sina10

    ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (2429 ديدگاه)

    میخوام از ماشینای امروزی شروع کنم
    تقریبا خیلی از محصولات کنونی پژو شامل این لیست میشن
    طراحی کابین کیفیت همه بالا ، عملکرد فنی = ۱.۵ لیتری چهار سیلندر …
    حتی اکه بخوان ماشین مثلا پرفورمنس هم بسازن قانون ثابت ۱.۵ لیتری رو رعایت میکنن!
    پولستار وان که دوستان اشاره کردن قطعا باید توی این لیست باشه ،
    فراری موندیال هم از ماشینای مشابه هست
    به نظرم موستانگ و کامارو ۴ سیلندر باید باشن
    بعضی از مدلای سری Z ب‌ام‌و هم عملکردشون ناامید کننده بوده

    موافقم 8
    مخالفم 2
    1. GMA

      ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (1662 ديدگاه)

      بدترین ها پولستار وان و AMG C63 جدید هستن، مرسدسی که تا همین چند سال قبل از پیشرانه V12 و V8 استفاده می‌کرد الان از موتور ۴ سیلندر A کلاس و سیستم هیبریدی با وزن دو تن استفاده میکنه! ۲ تن برای C کلاس 😳

      موافقم 7
      مخالفم 1
  12. سها

    ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (4 ديدگاه)

    تقریبأ تمامی شبه خودروهای داخلی بخصوص تیبا صندوقدار که از جلو شبیه کامیون بنز 911 هستش

  13. مهران

    ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (4 ديدگاه)

    جای pk خالی هست ،لطفا منظور نمایید

  14. کوبیده

    ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (1198 ديدگاه)

    سلطان این این قسمت دی اس 9 رخ در حد بنز اس کلاس اونوقت موتور 1.6 لیتری

  15. علی

    ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (7 ديدگاه)

    پژو rd با موتور کاربراتوری پیکان
    خب همون اول که اومد با ۶۹ اسب قدرت فقط میتونست شاسی ۱۱۰۰ کیلویی ماشین رو تکون بده …
    فقط کافی بود با چهار نفر سرنشین به یه سربالایی با شیب کم برسی ، رسما احساس میکردی داری ماک میرونی .
    مصرف هم اژدهایی بود اندازه یه ماشین شش سیلندر بنزین میخواست با باک تقریبا پنجاه لیتری دم به دقیقه تو پمپ بنزین بودی .
    فرمون هم مثل تراکتورهای رومانی بود نمیچرخید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا