تقریباً همهٔ علاقهمندان به خودرو سوپراسپرتها را دوست دارند. جزءبهجزء این ماشینها در طول فرایند توسعه موردبررسی قرار میگیرد و مهندسان و طراحان در مورد ریزترین جزئیات باهم بحث میکنند. سیستم تعلیق، طراحی بیرونی و تجهیزات همگی فاکتورهای بسیار مهمی هستند اما مهمتر از همهٔ اینها، پیشرانه خواهد بود که معمولاً بسیار موردتوجه قرار میگیرد؛ اما وقتی این برعکس میشود چه اتفاقی میافتد؟ یعنی مثلاً زمانی که شرکتی پیشرانهای را صرفاً به دلیل در دسترس بودن و نه مناسب بودن روی یک خودرو نصب میکند. این موضوع ما را به این سؤال میرساند که بدترین ترکیب پیشرانه و خودرو در تاریخ کدام است؟
برای پاسخ دادن به این سؤال، نگاهی به گذشته خواهیم داشت. بهعنوانمثال، پلیموث پراولر را در نظر بگیرید که نمونهای عالی از خودرویی با پیشرانهٔ اشتباه است. همه آرزو میکردن که ای کاش یک موتور V8 زیر کاپوت کشیدهٔ این خودرو غرش میکرد ولی در اینجا یک موتور V6 قرار گرفته بود. البته برای این موضوع دلیل خوبی وجود دارد. پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V6 پراولر بسیار سبک و برای زمان خود بسیار قدرتمند بود. احتمالاً با ضربالمثل «ساده بساز و سپس سبُکی را اضافه کن» آشنایی دارید و دلیلی وجود ندارد که این منطق در پراولر کار نکند. بااینحال، مردی که این ضربالمثل را معروف کرد، در ساخت یکی دیگر از نامزدهای بدترین ترکیب پیشرانه و خودرو نقش داشت.
وی «کالین چاپمن» بنیانگذار لوتوس بود که برای کمک به «جان دلورین» در ساخت DMC-12 با او همکاری کرد. دلورین DMC-12 هم خودروی جذابی بود که یک پیشرانهٔ V6 ضعیف ساخت پژو و ولوو را در سینه داشت. البته این خودرو خیلی سنگین نبود و تنها ۱۲۷۰ کیلوگرم وزن داشت اما مطمئناً به قدرتی بیش از ۱۳۰ اسب بخاری که این موتور تولید میکرد نیاز داشت.
خب شما چه خودروهای دیگری را به این لیست اضافه میکنید؟ به نظر شما کدام پیشرانهها برای کدام خودروها بسیار مناسب بودند و چه خودروهایی سزاوار برخورداری از موتورهای بسیار بهتری بودند یا هستند؟
GMA
۱۳ بهمن ۱۴۰۰پولستار وان، چون با اون ظاهر با ابهت و اندازه بزرگ و اون قیمت بالا به جای ۴ سیلندر یه V8 یا V12 نیاز داشت، هر چند که از نظر قدرت چیزی کم نداشت ولی سیستم هیبریدی بیش از حد سنگینش کرده بود
MƛӇƳƛƦ (Ninja سابق)
۱۳ بهمن ۱۴۰۰خب شما چه خودروهای دیگری را به این لیست اضافه میکنید؟
ار دی موتور پیکان بدنه ……
Hamid
۱۳ بهمن ۱۴۰۰بی شک خودرو های چینی خصوصا وانت هاشون!!! که تعدادشون هم کم نیست بدترین انجین ها رو دارن … بسیار ضعیف!!!
همچنین محصولات DS که واقعا واسه سدان لوکس میاد یه انجین ضعیف میزاره …
آرین
۱۳ بهمن ۱۴۰۰یاد ایکو و سایپا افتادم. هرچی دم دستشونه پیوند میزنند به هم میشه ماشین مشتی ممدلی.
موتوری که با گیربکس و تعلیق و دسته موتورها و… هماهنگ نیست میذارند رو بدنهای که نمیتونه بکشه.
باید قیافه مکانیکا رو وقتی میخوان تسمه و واترپمپ ساینا رو عوض کنند بینید. :D
Philipp
۱۳ بهمن ۱۴۰۰اون I8 اینجا چیکار میکنه
بهنام
۱۳ بهمن ۱۴۰۰اون طراحی آی هشت که انگار از آینده اومده بود و یک پیشرانه ی سه سیلندر و باتری میشه گفت سزاوار قرار گیری در این لیست هست .
Sina10
۱۳ بهمن ۱۴۰۰اگه ویژگی های فنی i8 رو در کنار قیمتش مطالعه کنید متوجه میشین
عملکرد فنی فوق ضعیفی داره نسبت به قیافه جذابش و سیستم هیبرید و مخصوصا قیمت گرونش
Reza ar
۱۳ بهمن ۱۴۰۰206 تیپ ۲
آردی
شاهین
و
تقریبا اکثر محصولات داخلی
Clean energy (بر باعث بانیش...)
۱۳ بهمن ۱۴۰۰با ۲۰۶ تیپ دو کاملااااااا مخالفم
به نظرم سری ۲۰۶ ۲۰۷ خیلی ماشین های خوبی هستن
حالا تیپ دو واسه خانوما خیلی خوبه چون خیلی سریع نیست
و تیپ پنجم بیشتر واسه مردا
ولی واقعا با محصولات سایپا موافقم خصوصا شاهین
AMANTE
۱۳ بهمن ۱۴۰۰فورد جی تی جدید که بجای یک V6 اکوبوست میتونستن از V8 استفاده کنن.
لامبورگینی اوروس که بجای V8 میتونستن از پیشرانه ی V10 اوراکان استفاده کنن و بعد مدل ویژه ای با موتور V12 بسازن.
و جدید ترین شون و تیر خلاصی برای علاقه مندان مرسدس بنز دونست، موتور های چهار سیلندر بجای V8 و V12. ای لعنت بهت مرسدس بنز.
R@m!n
۱۳ بهمن ۱۴۰۰فورد جی تی و اوروس ؟؟؟؟ این دیگه از عجایب بود. جای سیر در رویاها بهتره علم و منطق رو در نظر بگیریم.
موتور فورد جی تی یکی از پیشرفته ترین و بهترین موتورهای تاریخه حالا چون مثله تفکراته 70 سال پیش آمریکایی ها موتور V8 نداره میشه بدترین ترکیب ؟؟؟ و گذاشتن یه موتور 10 یا 12 سیلندر رو یه کراس یا SUV حماقته محضه. تنها کراس اووری که موتور 12 سیلندر داره بنتایگا هست که اونم W12 هست که از لحاظ ابعاد و وزن و تعادل از یه موتور V8 هم بهتره که دسته گروهه فولکس واگن هست و فقط رو بنتایگا سوار شده. البته نمی تونه پرفورمنسی در حد موتورهای V شکل داشته باشه.
Aboalfazl demon
۱۳ بهمن ۱۴۰۰آقا رامین یک سوال
این درسته که فورد در حال تدارک یک موتور v8 با حجم ۷.۳ لیتری برای فورد GT هستش؟
R@m!n
۱۳ بهمن ۱۴۰۰یه سری شایعات اومد پارسال ولی چندوقتی هست خبر خاصی منتشر نشده.
Hamid
۱۳ بهمن ۱۴۰۰راستش یه جاهایی (یعنی اکثرا جاها) گفتن که ای کاش فورد جی تی یه انجین 8 سیلندر داشت … اما انجین 6 سیلندرش اونقدر خوب بود که جای ضعفی باقی نمیذاشت …
البته که استفاده از انجین سبک تر 6 سیلندر دلایلی داره که خود شما بهتر از من میدونید آقا رامین …
فورد میدونه چیکار میکنه … و گرنه واقعا براش اصلا سخت نبود یه انجین وی 8 بندازه رو ماشین … اگرچه خب یه سری معایب هم داشت انجین بزرگ تر و سنگین تر …
R@m!n
۱۳ بهمن ۱۴۰۰دلیل اصلی شش سیلندر بودن جی تی تبلیغ قدرت و ظرفیت موتورهای اکوبوست بود.
همین الان هم موتورهای V8 کایوتی و وودوو و پِرِدِتِر رو داره. البته قراره که یه ورژن هشت سیلندر از فورد جی تی هم بیاد.
ح ع
۱۳ بهمن ۱۴۰۰رفیق رولزرویس کولینان رو فراموش نکینیم..موتور ۱۲سیلندر داره..
آئودی q7 نسل اول با موتور دیزل ۱۲سیلندر هم تولید می شد.
فک کنم رو g class g65 هم دوازده سیلندر بود
R@m!n
۱۳ بهمن ۱۴۰۰بله این سه محصول هم هستن اما زمان حال رو مد نظرم بود. البته هر کدومشون جای بحثه طولانی دارن و الانم فقط کولینان مونده که دوازده سیلندره و بیشتر یه فانتوم ارتفاع خورده هست و خیلی سخته که بهش کراس اوور گفت و برای همینم اسمشو نیوردم.
در کل ممنون بابت یادآوری.
seyedjavadrouhani-mercedesbenz
۱۳ بهمن ۱۴۰۰فورد جیتی ؟ برای اینکه بخوای از فورد جیتی ایراد بگیری اول باید فلسفه ساختش رو بدونی ، فورد جیتی یه خودروی ساختار شکن بود که در انبوه امریکایی های سنگین و جعبه ای شکل و حجیم ، خودرویی سبک و آیرودینامیک و هوشمندانه باشه که جاده پیچ در پیچ رو بهتر از مسیر درگ طی کنه ، پس بهترین انتخاب ممکنه رو فورد انجام داد و اگر یه وی ۸ سنتی رو توش قرار میداد به اصالتش لطمه زده بود
حسین
۱۳ بهمن ۱۴۰۰مگه ۴ سیلندر چشه؟
جناب ایکس
۱۳ بهمن ۱۴۰۰DMC دلورین خیلی باحاله. تو فیلم بازگشت به آینده خیلی خاطره دارم باهاش
Bari.gh
۱۳ بهمن ۱۴۰۰عین Deluxo تو جی تی ای آنلاین هست
گیمرها که میدونن ریپلای بدن
R@m!n
۱۳ بهمن ۱۴۰۰ای کاش رو i8 موتور S63 و دو تا موتور هیبرید رو چرخای جلو میزاشتن واقعا تصورشم فوق العاده هست. پرفورمنس خنده داره این ماشین اصلا در حد ظاهرش نیست.
مهردادکمال
۱۳ بهمن ۱۴۰۰دهه هشتاد و ماشین های امریکایی زیادی داشتیم که بعد از بحران سوخت موتورهای ضعیفی داشتن و این در حالی بود که میراث دار نام های بزرگی هم بودند
1980 Ford Mustang
88-hp 2.3-liter naturally aspirated four-cylinder
1981 Mercury Capri RS Turbo
117-hp 2.3-liter turbocharged four-cylinder
1982 Chevrolet Camaro
90-hp 2.5-liter four-cylinder
1982 Dodge Challenger
100-hp 2.6-liter four-cylinder
1980 Plymouth Volare Road Runner
120-hp 5.2-liter V8
و خیلیای دیگه شما فکر کنین محصولی با حچم پنج و دو دهم لیتر قدرتی در حد ال نود در یک کالبد اتوموببلی بزرگ و خیلی سنگین!!! یه فاجعه ای در حد اردی خودمان
Sina10
۱۳ بهمن ۱۴۰۰میخوام از ماشینای امروزی شروع کنم
تقریبا خیلی از محصولات کنونی پژو شامل این لیست میشن
طراحی کابین کیفیت همه بالا ، عملکرد فنی = ۱.۵ لیتری چهار سیلندر …
حتی اکه بخوان ماشین مثلا پرفورمنس هم بسازن قانون ثابت ۱.۵ لیتری رو رعایت میکنن!
پولستار وان که دوستان اشاره کردن قطعا باید توی این لیست باشه ،
فراری موندیال هم از ماشینای مشابه هست
به نظرم موستانگ و کامارو ۴ سیلندر باید باشن
بعضی از مدلای سری Z بامو هم عملکردشون ناامید کننده بوده
GMA
۱۳ بهمن ۱۴۰۰بدترین ها پولستار وان و AMG C63 جدید هستن، مرسدسی که تا همین چند سال قبل از پیشرانه V12 و V8 استفاده میکرد الان از موتور ۴ سیلندر A کلاس و سیستم هیبریدی با وزن دو تن استفاده میکنه! ۲ تن برای C کلاس 😳
سها
۱۳ بهمن ۱۴۰۰تقریبأ تمامی شبه خودروهای داخلی بخصوص تیبا صندوقدار که از جلو شبیه کامیون بنز 911 هستش
مهران
۱۳ بهمن ۱۴۰۰جای pk خالی هست ،لطفا منظور نمایید
کوبیده
۱۳ بهمن ۱۴۰۰سلطان این این قسمت دی اس 9 رخ در حد بنز اس کلاس اونوقت موتور 1.6 لیتری
علی
۱۴ بهمن ۱۴۰۰پژو rd با موتور کاربراتوری پیکان
خب همون اول که اومد با ۶۹ اسب قدرت فقط میتونست شاسی ۱۱۰۰ کیلویی ماشین رو تکون بده …
فقط کافی بود با چهار نفر سرنشین به یه سربالایی با شیب کم برسی ، رسما احساس میکردی داری ماک میرونی .
مصرف هم اژدهایی بود اندازه یه ماشین شش سیلندر بنزین میخواست با باک تقریبا پنجاه لیتری دم به دقیقه تو پمپ بنزین بودی .
فرمون هم مثل تراکتورهای رومانی بود نمیچرخید.