متفرقه

Track Day یا روز پیست چیست و چگونه می‌توان در آن شرکت کرد؟

اگر مجلات خودرویی خارجی را مطالعه کرده باشید، احتمالا به تبلیغات رویدادی موسوم‌به «Track day» یا روز پیست برخورده‌اید. ممکن است در شبکه‌های اجتماعی هم کلیپ‌هایی را از چندین و چند خودروی خاص دیده باشید که در یک پیست دور هم جمع شده‌اند. احتمالا در بخش‌هایی از این دسته کلیپ‌ها، مالکان این خودروها که غالبا هم مرد هستند دور هم جمع شده و با فنجان‌های سفید قهوه در دستانشان به خودرو یکدیگر اشاره می‌کنند و درحالی‍که عینک آفتابی روی چشم دارند، سر تکان می‌دهند.

چنین کلیپ‌هایی معمولا در روز پیست تهیه می‌شود اما روز پیست چیست؟ چطور شخصی می‌تواند در یکی از آن‌ها شرکت کند؟

راهی برای لذت بردن از فشار آوردن به خودرو

به فرصتی فکر کنید که در آن می‌توانید نهایت توانایی‌های خودروی معمولی یا خاص خود را مورد آزمایش قرار دهید. در این فرصت به‌خصوص خبری از قانون نیست. در روزهایی که پیست‌های اتوموبیلرانی در دست رویدادهای موتوراسپرت نیستند، برای کرایه در اختیار عموم قرار می‌گیرند. در این روزها، مجموعه‌هایی خاص پیست را کرایه کرده و یک برنامه دورهمی ترتیب می‌دهند که روز پیست یا Track Day نامید می‌شود.

روز پیست‌های گوناگون با اهداف مختلفی برگزار می‌شوند؛ برای مثال، شرکت فراری پیست‌هایی خاص را در زمان‌هایی خاص کرایه می‌کند و عموما پشت درهای بسته، مالکان سریع‌ترین و خاص‌ترین خودروهایش را برای شرکت در این رویدادها دعوت می‌کند. این رویداد که با نام «ferrari xx programme» شناخته می‌شود، نمونه یک روز پیست سطح بالا است.

برگزارکنندگان این رویدادها مانند فراری، معمولا برنامه خود را از نظر خودروهای شرکت‌کننده در آن طبقه‌بندی می‌کنند؛ مثلا می‌گویند این رویداد مختص خودروهای کلاسیک، ابرخودروها، سوپرخودروها، خودروهای GT4 یا… است. به همین دلیل کمتر پیش می‌آید که یک فراری SP1 مونزا را در یک پیست و درکنار یک فورد فوکوس RS ببینید. این مجموعه‌ها تلاش می‌کنند پیست‌هایی را انتخاب کنند که در زمان مقررشده هوایی آفتابی و تمیز داشته باشد و دسترسی آن هم برای شرکت‌کنندگان آسان باشد.

پیوستن به جمع مالکان و ارتباط با برگزارکنندگان

بیشتر روز پیست‌هایی که برگزار می‌شوند توسط یک کلوپ خودرویی خاص برنامه‌ریزی شده‌اند؛ بنابراین شرکت در آن‌ها مستلزم عضویت در آن کلوپ خاص است. عضویت در این گروه‌ها می‌تواند راهی خوب برای یافتن افرادی باشد که علایق خودرویی مشترکی با شما دارند. برخی از این رویدادها امکاناتی چون دورهای باز یا شب تست را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهند تا افراد گوناگون بتوانند تا حدی حضور در آن رویداد را درک کرده و بعدا عضو شوند.

به موقع به رویداد برسید

نخستین قانون روز پیست، حضور به موقع برای جلسه توجیهی رانندگان است. حتی اگر پیشتر تجربه رانندگی در آن پیست را داشته‌اید، باز هم باید قوانین روز به‌خصوصی را که در آن شرکت می‌کنید بدانید. در برگزاری روز پیست، آسفالت مسیر با علائم و مخروط‌های خاص نامگذاری می‌شود پس برای درک این علائم باید و باید در این جلسه حضور داشته باشید. در این جلسه می‌توانید نسبت‌به سایر راننده‌ها و خودروهای آن‌ها هم اطلاعات خوبی پیدا کنید. دیر رسیدن به این جلسه ابتدایی شما را وارد یک بازی می‌کند که تنها غریبه‌اش خودتان هستید.

آماده باشید

پیش از آنکه با خودروی خود در پیست رانندگی کنید، در آن قدم بزنید. ببینید که بین مخروط‌ها چقدر فاصله هست. پیش از حضور در روز پیست از برگزارکنندگان درباره قوانین ایمنی خودرو یا محدودیت‌های مختص خودرو سوال کنید. اگر قصد دارید رانندگی حرفه‌ای و جدی را در پیست دنبال کنید، بهتر است یک جفت لاستیک زاپاس هم با خود به‌همراه داشته باشید وگرنه درصورت پیشامد شرایط تعویض لاستیک، باید به خانه برگردید.

لازم است در این رویدادها آب و غذای کافی به همراه داشته باشید چون روز پیست مانند مراسم‌های رسمی نیست که در آن به پذیرایی درست بپردازند. همچنین مایعات لازم برای خودروی خود را هم با خود بیاورید چراکه احتمال رخداد هر اتفاقی وجود دارد. برای حک کردن شماره روی خودروتان برچسب داشته باشید. اگر عینک آفتابی و کلاه هم داشته باشید بعدا از تصمیم خود سپاسگذار خواهید بود.

در پیست حواس‌جمع باشید

روز پیست فرصتی عالی برای تست توانایی‌های خودرو شما به شمار می‌رود؛ همین موضوع می‌تواند باعث از دست رفتن کنترل خودرو و زیاده‌روی شود. در حین رانندگی هرگز آرامش خود را از دست ندهید و بدانید که برای لذت بردن در این رویداد شرکت کرده‌اید. تا آنجا که ممکن است از خودرو خود کار بکشید اما بدانید که قرار است با آن به خانه هم برگردید.

تصمیم بگیرید که راننده‌ای باشید که بدون اعتمادبه‌نفس کاذب مهارت‌هایش را به رخ می‌کشد. پیش از همه این‌ها هم مطمئن شوید خودروتان در وضعیت مناسبی قرار دارد. یکی از بدترین اتفاقات این است که در میانه راه متوجه شوید خودرو شما آماده نیست و مثلا نمی‌تواند به‌درستی ترمز بگیرد. در آخر هم سعی کنید با سایر شرکت‌کنندگان ارتباط بگیرید و از تجربه خود تجربه ببرید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۳ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

    1. Scuderia Ferrari

      ۱۸ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (4062 ديدگاه)

      فراری این لذت و هیجان پروژه XX رو به خیابان ها آورده تا همه تیفوسی ها رو خوشحال کنه ولی SF90 XX Stradale باید بدونه تو قلب ما FXX-K Evo پادشاهی میکنه 👑👑
      صدا ، قدرت ، سرعت و زیبایی یک فراری در FXX-K Evo خلاصه شده

      موافقم 17
      مخالفم 1
      1. R@min

        ۱۸ مرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (2051 ديدگاه)

        جای مارکو فاینلو تو فراری خیلی خالیه.

        1. Scuderia Ferrari

          ۱۹ مرداد ۱۴۰۲
          سوابق: (4062 ديدگاه)

          مارکو فاینلو در طراحی ماشین های F1 فراری هم نقش داشت ولی اسمی از این افراد برده نمیشه و همیشه خروجی کار بنام مدیر ارشد طراحی زده میشه یعنی فلاویو مانزونی !!

  1. Enzo Ferrari 2008

    ۱۸ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    فقط عکس اون هیولا های فراری که
    دل مونمو برد !

    موافقم 8
    مخالفم 2
  2. امیر

    ۱۸ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (692 ديدگاه)

    والا برای ما ایرانی ها از اینکارا قفله !! مثلا اگه کسی با تیبا بره تو پیست ، سر اولین پیچ چپ کرده و به دیار باقی می‌شتابه 😂😂😂🙌

    موافقم 19
  3. حمید

    ۱۸ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (371 ديدگاه)

    ایران باشی که تکلیف روشنه ، خارج هم باشی نیازمند پول و وقت اضافه است !

  4. نشناسی بهتره

    ۱۸ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (501 ديدگاه)

    دوستان خودروی radical rs10 قراره مسابقات خاص به خودشو داشته باشه یا نه؟

    موافقم 1
    مخالفم 1
  5. علی

    ۱۸ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (235 ديدگاه)

    شرکت سایپا هم همچین تصمیمی میگیره مثلاً یه روز پراید سوارها رو دعوت می‌کنه و میگه روغن زیتون هم بیارید

  6. ....

    ۱۹ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (60 ديدگاه)

    این کار دقیقا مخصوصه منه😂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا