در حال حاضر عمده تمرکز خودروسازان، خریداران و دولتها روی خودروهای برقی معطوف شده اما قوای محرکه هیدروژنی نیز کمکم توسعه مییابند و به نظر میرسد در آینده سهمی از بازار را به خود اختصاص خواهند داد.
از دهه ۷۰ میلادی تاکنون ایالت کالیفرنیا آمریکا به معیاری برای وضع قوانین سختگیرانه آلایندگی و کیفیت هوا بدل شده است. به همین خاطر مقامات این ایالت همیشه تکنولوژیهای جدید مرتبط با این حوزه را جدی میگیرند. همکاری سلول سوختی کالیفرنیا از زمان تأسیس در سال ۱۹۹۹ تاکنون استفاده از قوای محرکه هیدروژنی را رها نکرده و همواره به این بخش نگاهی قابلتوجه داشته است. حمله روسیه به اوکراین باعث شد امنیت انرژی کشورهای اروپایی به خطر بیفتد و به همین خاطر نه تنها صنعت خودرو بلکه کل دنیا دو چیز را به خوبی فهمید. اول اینکه تکیه به یک یا دو نقطه در جهان برای تأمین عمده انرژی مصرفی کشورها ایدهای احمقانه است و نکته دوم اینکه جدی گرفتن انرژی پایدار یک معامله برد-برد خواهد بود. استفاده از چنین انرژیهایی باعث تأمین پایدار انرژی و همچنین کاهش آلایندگی کربنی خواهد شد.
در ماه سپتامبر بود که CARB پیشنهاد قوانین ناوگان پاک پیشرفته را تصویب کرد و اگر این پیشنهاد به قانون تبدیل شود فروش وانت پیکاپ های دیزلی تا سال ۲۰۴۰ ممنوع خواهد شد؛ و اگرچه بحثهای زیادی درباره همهگیر شدن یا نشدن خودروهای سلول سوختی هیدروژنی به میان آمده اما هیدروژن یک منبع قدرت برای خودروهای سنگین به شمار میرود. مقامات ایالت کالیفرنیا متعهد شدهاند بیش از ۴۶ میلیارد پوند را در سالهای آینده به مقابله با تغییرات آب و هوایی اختصاص دهند که رقم بسیار بالایی است. یکی دیگر از مشوقهای همهگیر شدن قوای محرکه هیدروژنی به قانون کاهش تورم آمریکا مربوط میشود که به تولیدکنندگان هیدروژن از الکتریسیته تجدید پذیر در بازه زمانی ۱۰ ساله تخفیف مالیاتی خوبی میدهد.
برخلاف ذخیره باتری، مانع فیزیکی برای استفاده از هیدروژن در خودروهای سنگین و حتی کشتیها، قطارها و هواپیماها وجود ندارد. برای مثال شرکت یونیورسال هیدروژن نسخه سلول سوختی هیدروژنی از هواپیمای مسافری ATR72 را تولید کرده و قرار است این هواپیما از سال ۲۰۲۵ عملیاتی شود. از طرف دیگر اداره انرژی آمریکا نیز همکاری شهرهای مختلف در دنیا برای توسعه قوای محرکه هیدروژنی را اعلام کرد. بر این اساس شهرهای کوبه ژاپن و آبردین که قبلاً به عنوان پایتخت نفت اروپا شناخته میشد با یکدیگر همکاری میکنند.
برنامه هیدروژنی کشورهای اروپایی نیز به عنوان زیرساخت هیدروژن این قاره توصیف شده و ۲۸ کشور در آن شرکت دارند. جدیدترین تحولات نشان میدهند شبکه تأمین هیدروژن در اروپا میتواند تا سال ۲۰۳۰ باعث ارتباط صنایع، بندرها و بخشهای مختلف به یکدیگر شود. مهمتر اینکه شبکه یاد شده از شبکههای تأمین گاز طبیعی موجود تشکیل شده و نیازی به نصب خطوط لوله جدید وجود ندارد. به همین خاطر اگرچه خودروهای سواری پیشتاز استفاده از قوای محرکه هیدروژنی نیستند اما زیرساختهای جهانی هیدروژن که تاکنون یک مانع بوده در حال پیشرفت است؛ و اگرچه این شبکه یک شبه به وجود نخواهد آمد اما به نظر میرسد در آینده شاهد تولید خودروهای هیدروژنی در مقیاسی انبوهتر خواهیم بود. نظر شما چیست؟
Taha Malek
۱۵ آذر ۱۴۰۱استفاده از هیدروژن در موتور درون سوز کار عقلانی نیست چون بازدهی در سلول سوختی سه برابره!
اما راه خوبیه برای زنده موندن سوپر اسپرتای درون سوز همچنین هر خودرو درون سوز دیگ هرکی آزاده دیگ وقتی پاکه محدودیت نداره
محمدهادی
۱۵ آذر ۱۴۰۱ایده جایگزینی هیدروژن بجای سوخت فسیلی بنظر منم خیلی مناسب تر از الکتریکی هاست
به چند دلیل واضح و مهم
یک اینکه مثل الکتریکی ها وزن باتری ها خود روبه وسیله نقلیه تحمیل نمیکنن که خود بوجود آورنده مشکلات بعدیه
دو فراوانی و در دسترس بودن این ماده هست
سه فکمیکنم از لحاظ راندمان و پیمایش اگه توسعه پیشرفته پیداکنه مشابه سوخت های فسیلی بشه
چهارم اینکه در خودروهای الکتریکی بحث چرخه حمل و نقل پاک بطور کامل اجرایی نشد
بخاطر روشهای تولید برق در انواع نیروگاه ها
درواقع پاک بودن صد در صدی حرکت ماشینهای برقی منوط به پاک بودن تولید برق در تمام نیروگاه های برقه
که فعلا بیشتر نیروگاه های جهان،خود با سوخت های فسیلی کارمیکنن!!
پس عششقست هیدروژن که خودش همه چیو همه مشکلاتو حل میکنه
محمد+حسین
۱۶ آذر ۱۴۰۱همونطور که به تولید ناپاک برق در نیروگاه ها اشاره کردین
لطفا به روش تولید هیدروژن هم توجه بفرمایید.
محمدهادی
۱۷ آذر ۱۴۰۱بعید میدونم به اندازه ی تولید الکتریسیته آلودگی گسترده داشته باشه
جواد
۱۵ آذر ۱۴۰۱منابع گاز در کنار ایستگاه ها و زیر ساخت های CNG و خطوط انتقال گازی که در کشور موجوده بهترین فرصت رو برای جایگزینی هیدروژن به جای CNG در کشور فراهم میاره .جایگاه های فعلی سی ان جی با توجه به اینکه به شبکه گاز متصل هستن بهترین سرمایه گذاری برای آینده هستن که یا تبدیل به ایستگاه شارژ برقی یا ایستگاه شارژ هیدروژن میشن . با یه برنامه ریزی درست و استفاده از ظرفیت های فعلی میشه یه قدم مثبت برای پیشتاز شدن تو این شیوه حمل و نقل به وجود اورد دیگه نیازی نیست ۵۰ سال عقب موندگی در حوزه احتراق داخلی رو جبران کرد و همون سرمایه رو به راحتی میشه وارد این رقابت تازه کرد و در کنار افزایش کیفیت و زیرساخت وضعیت حمل و نقل رو به شکل عالی بهبود داد .
سبحان
۱۵ آذر ۱۴۰۱همین الان قیمت هیدروژن حدود 16 دلار در هر کیلوگرم هستش یه جورایی با توجه به مصرف خودرو های هیدروژنی این سوخت یکم از بنزین یورو 6 گرون تر هستش حالا تو کشور ما کسی حاضر میشه برای پر کردن کپسول هیدروژن ماشین خودش 90 دلار یا معادل 3 میلیون بپردازه ؟ در حالی که با توجه به مصرف خودرو های برقی هزینه سوخت یه خودروی برقی 45 درصد از هیدروژن ارزون تر هستش در کشور ما هم هزینه برق تقریبا رایگان شاید پر کردن باطری یدونه تسلا مدل 3 حدود فقط یک دلار بشه
Behnam1012
۱۵ آذر ۱۴۰۱یه بنده خدایی میگفت پروژهای هیدروژنی کلا محکوم به شکسته هستن 😬😂
Behnam1012
۱۵ آذر ۱۴۰۱یه بنده خدایی هم میگفت این طرح از نطفه شکست خورده ست
بهزاد
۱۵ آذر ۱۴۰۱اون بنده خدا مثل آدمای تک کتابی فکر میکنه و هر چیزی که کتابش بگه همونه.
مکتب انرژی و تولید آب معدنی.
این مکتب سالها بود میگفت ۱۰۰ درصد انرژی باید توسط نیروگاه اتمی تامین بشه و حالا هم میگن اروپا کل شمال آفریقا بیاد پنل خورشیدی بزنه یا همه برن دنبال نروژ و راهشو ادامه بدن.
الانم چرتکه برداشتن و محاسبه بهره وری انرژی میکنن در حالی که دولت ها با صدها میلیارد دلار هزینه ی تاسیسات فرسوده دست و پنجه نرم میکنن و اینا تو رویا برق فراوان تو دستشون مونده و میگن تولید ماشین برقی بره بالا.
Mostafa
۱۵ آذر ۱۴۰۱این مطلب حتما بخون
https://www.pedal.ir/various/electric-car-power-grid/
NAVID۰۰۹۸
۱۵ آذر ۱۴۰۱اون بنده خدا رو وِوِلِش !
بچسب به سلطان جانِجانان تویوتا که هر پروژهای را جدی استارت زد یعنی همون حرف اول را در آینده میزنه !
مثل هیبرید که اول همه مقابله میکردند و حالا همه دستبوسِ تویوتا هستند ❤ !
Elmiraj
۱۵ آذر ۱۴۰۱از این دست مقالات چند خطی که در آینده فلان کارو انجام میدن و به فلان هدف خواهند رسید ، سالهاست که در اینترنت دست به دست میشه…
مثل خودرو های پرنده که طبق پیش بینی این مقالات تا الان میبایست خیلی وقت بود مشغول خدمت رسانی میبودن….
.
.
توسعه جدی الکتریکی و هیدروژن تقریبا همزمان آغاز شد یعنی اویل دهه پیش … حال بد نیست به آمار فروش خودروهای الکتریکی و هیدروژنی در ۹ ماه نخست سال جاری میلادی در بازار آمریکا یه نگاه بندازیم :
الکتریکی : ۵۳۰۵۷۷ دستگاه (افزایش ۵۷ درصدی)
سه ماهه سوم سال : ۲۰۳۷۱۶ دستگاه
هیدروژنی : ۱۹۸۷ دستگاه ( کاهش ۲۸ درصد )
سه ماهه سوم سال : ۱۵۳ دستگاه ( کاهش ۸۲ درصدی)
یعنی از ۵۳۲۵۶۴ دستگاه خودروی بدون آلایندگی که در ۹ ماه نخست امسال در آمریکا به فروش رسیده ، هیدروژنی ها سهم ۰/۰۰۳۷ درصدی داشتن !!! یا به عبارت دیگر فروش الکتریکی ها ۲۶۷ برابر بیشتر از هیدروژنی بوده…!!!!
خلاصه اینکه بتونن در بهترین حالت ممکن سهمی در قطار ها ، کشتی ها و هواپیما ها داشته باشن و در آینده ای دور ۲ درصد فروش خودروهای سواری را به خود اختصاص بدن شاهکار کردن…
سبحان
۱۵ آذر ۱۴۰۱زمانی هیدروژنی ها میتونن از الکتریکی ها سهمی در بازار بگیرن که تولید هیدروژن از برق آسون تر بشه
ولی تا جایی که من میدونم برای ساخت هیدروژن از خود برق استفاده میشه
وقتی استخراج سوخت های فسیلی در انحصار کشور های خاصی هست و دقیقا از این انحصار انرژی میترسن
از کجا معلوم تولید هیدروژن هم بعداً در انحصار کشور های خاصی قرار نگیره و بقیه محتاج به این کشور ها نشن
در حالی که برق رو میشه هر خونه با خرید یک مقدار تاسیسات خودش تولید بکنه همه این ها به کنار معلوم شده خودرو های برقی هیچ بار اضافی روی شبکه برق نمیذارن منطقی نیست کشور ها بیان یه سوخت جدید رو با هزینه خیلی زیاد و مصرف همون برق خودرو های برقی تولید بکنن
حداقل فکر میکنم برای خودرو های سواری و شهری هیدروژن هیچ منطقی نداره مگر برای هواپیما و کشی و قطار
حسین
۱۵ آذر ۱۴۰۱بنظرم برای همه نمیشه یک فاکتور پیچید!
ما گاز زیاد داریم و توسعه موتور های گازسوز برامون بصرفه تره
مهردادکمال
۱۵ آذر ۱۴۰۱دیگه کی نفت ایران رو میخره با این اوضاع
NAVID۰۰۹۸
۱۵ آذر ۱۴۰۱کاربر مهرداد کمال
بازار سیاه نفت ایران را میخرند مفت مفت مفت !
چین خیلی خوشگل به دور از نمایش راحت نفت و مشتقات نفتی و گاز را میبرد و جدا از اینکه معلوم نیست چند حساب میکند در مقابل کالاهای بُنجُلِش را میدهد تا من و شما بخریم و تبدیل به پولش کنیم یعنی یک تیر چین با دو نشان امتیاز !!!
ترجیح بدهیم ایرانی بخرسم اما بهترین مدل چینیها را اصلاً و ابداً نخریم !
Lamborghini
۱۵ آذر ۱۴۰۱تکنولوژی پیل سوختی خیلی خوبه خروجی که آب هست محدودیت های باتری رو نداری سریع سوختگیری می کنی نیروی پیشران خودرو هم الکترو موتور هست که راندمان بالای داره فقط جمع و آوری و ذخیره سازی هیدروژن یه خورده سخت و هزینه بر هست که اون هم به مرور بهتر میشه
محمدرضا
۱۵ آذر ۱۴۰۱مقامات ایالت کالیفرنیا متعهد شدهاند بیش از ۴۶ میلیارد** پوند **را در سالهای آینده به مقابله با تغییرات آب و هوایی اختصاص دهند که رقم بسیار بالایی است
دلار
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۷ آذر ۱۴۰۱در متن اصلی مبلغ پوند نوشته شده، احتمالا برای مخاطب بریتانیایی سایت
https://www.autocar.co.uk/car-news/technology/under-skin-why-hydrogen-fuel-cell-car-coming
برای اطلاع شما دوست عزیز، معادل دلاری نوشتم براش
بهرام
۱۶ آذر ۱۴۰۱راستش فکر نکنم خیلی موفق از آب در بیاد.
چندتا مشکل اساسی داره. هنوز تامین هیدروژن به عنوان سوخت، وابسته به گاز مایع و صرف هزینه زیاد هستش. تا جایی که من خوندم حتی برای انتقالش با گاز مایع مخلوطش می کنن.
بعدش هم اشتعالپذیری شدیدش یک معضل عظیمی هستش به ویژه در ایستگاههای سوخت اون هم با در نظر گرفتن دفعات مکرر سوختگیری، کاملا مثل کار گذاشتن بمب وسط مناطق مسکونیه.
دخیرهسازیش احتیاج به مخازن بسیار ایمن و درجه حرارت خیلی پایین داره، انتقال مکررش به باک خودرو کاملا یک فاجعه مهندسیه.
مشکل از تکنولوژی موتورهای خودروها نیست. مشکل در انتقال و ذخیرهسازی و سوختگیریه. خیلی هم مشکل بزرگیه.
فکر می کنم سوخت هیدروژن برای نیروگاههای برقی در آینده خیلی ایده خوبیه. شاید بشه گفت آینده تامین برق، وابسته به نیروگاههای هیدروژنی هستش.
محمدرضا
۱۶ آذر ۱۴۰۱زمانی که هوندا مدل کلاریتی رو که اولین خودروی تولید انبوه هیدروژنی بود به بازار فرستاد تسلا هنوز یک خودرو هم تولید نکرده بود.
الان میلیون ها تسلا و ده ها میلیون خودروی الکتریکی در حال تردده و کلاریتی یک پروژه شکست خورده فکر نمیکنم هوندا یا تمام شرکت ها ۵۰ هزار خودروی هیدروژنی تولید کرده باشن.
سهراب
۱۷ آذر ۱۴۰۱هیدروژنی نسبت به الکتریکی پیچیدگی مهندسی بیشتری داره پس در آینده نمیتونه استفاده گسترده ای داشته باشه .