متفرقه

آیا حواس‌پرتی راننده تنها عامل تصادفات انسانی به شمار می‌رود؟!

همانگونه که راننده در قبال جان عابرپیاده مسئولیت دارد، خود عابر نیز در برابر جانش مسئولیت دارد!

همیشه در اخبار ترافیکی دیده‌ایم که سازمان‌های راهنمایی‌ورانندگی به انواع رفتارهای خطرناک درحین رانندگی اشاره می‌کنند یا افرادی را نشان می‌دهند که با انجام رفتارهای خطرآمیز به دردسر افتاده‌اند؛ بخش اعظمی از آسیب‌ها و تصادفات خودرویی به تقابل این دسته از رانندگان با عابران پیاده مربوط می‌شود. نکته اینجاست که برخلاف واقع، توجه چندانی به سوی دیگر این ورق یعنی رفتار عابران پیاده نمی‌شود!

سرعت زیاد، یکی از مهمترین عوامل تصادفات مرگبار

براساس آمارها، در کشور آمریکا از سال ۲۰۰۹ تاکنون نرخ مرگ‌ومیر بر اثر تصادفات حاصل از بی‌احتیاطی عابران پیاده، سال‌به‌سال افزایش یافته است؛ این تعداد حتی از تعداد کشته‌شدگان سوانح موتورسواری هم بیشتر بوده است. براساس داده‌های سازمان‌های آمریکایی، سه‌چهارم مرگ‌ومیر عابران پیاده در مکان‌هایی به‌جز تقاطع‌ها روی می‌دهد؛ برای نمونه مکان‌هایی که راننده سریع‌تر حرکت می‌کند و انتظار برخورد با عابرپیاده را ندارد.

ذر اغلب این سناریوها، راننده رفتار مخاطره‌آمیزی را مرتکب می‌شود اما نمی‌توان نقش حواس‌پرتی عابران پیاده را نیز نادیده گرفت. در یک ویدئو که پیشتر در شبکه‌های مجازی منتشر شده بود، یک خودرو از فاصله بسیار نزدیکی از عابران عبور می‌کند. از دید قانون و به‌صورت طبیعی، راننده در این سناریو مقصر است و شکی در آن نیست اما پدر حواس‌پرت دیده‌شده در این کلیپ می‌توانست با توجه بیشتر به فضای دوروبرش، کودکانش را از ریسک تصادف دورتر کند.

در کشورهایی که قوانین سفت‌وسختی در رابطه با رانندگی دارند، گاهی عابران پیاده برای عبور از خط عابر پیاده حتی به بالا هم نگاه نمی‌کنند و انتظار دارند که با ورودشان به خیابان، راننده خودرو خود را متوقف کند. قاعدتا حق با عابر است اما اگر راننده بی‌احتیاطی کند، این عابر خواهد بود که از ادامه زندگی‌اش محروم می‌ماند یا حداقل اوقات تلخی را تجربه خواهد کرد. این وضعیت در کشورهای جهان سومی بدتر هم هست؛ برای نمونه می‌توان به وضعیت عبورومرور مردم در کشور خودمان نگاهی داشت؛ نقض قوانین و بی‌احتیاطی از هر دو سو سر می‌زند و همین مسئله، درصد تصادفات را افزایش می‌دهد.

در منطقه «کرک‌لند» شهر «سیاتل» آمریکا، به‌دلیل تعداد زیاد خطوط عابر پیاده، شهرداری تعدادی پرچم زردرنگ را در دو طرف خیابان قرار داده تا عابران با استفاده از آن‌ها از خط عبور کنند و به‌این‌صورت، درصورت حواس‌پرتی راننده همچنان برایش قابل‌رویت باشند. این پرچم‌ها هم‌اکنون در ۹۰ تقاطع این منطقه نصب شده‌اند.

با وجود اینکه این پرچم‌ها هزینه زیادی ندارند، می‌توانند احتمال تصادف را کاهش دهند. تصور کنید مدرسه استفاده از این پرچم‌ها را به کودکان آموزش دهد، قاعدتا آن‌ها برای لذت این کار هم که شده از آن‌ها استفاده خواهند کرد و به‌این‌شکل، یک رفتار اجتماعی مناسب در آن‌ها نهادینه می‌شود که بعدا ممکن است منجربه حفظ جانشان شود.

رادار چهاربعدی

همان‌طور که همه می‌دانیم، این روزها خودروها به امکانات ایمنی بیشتری مجهز می‌شود که در راستای کاهش تصادفات و جبران حواس‌پرتی‌های انسانی مورداستفاده قرار می‌گیرند؛ سیستم‌هایی نظیر دوربین‌های دید جلو، توقف اضطراری خودکار و پیشگیری از برخورد با عابرپیاده.

البته که تغییرات در این حوزه درحال رخ دادن است اما همچنان سوانح روی خواهند داد و کمی هشیاری بیشتر از طرف راننده و عابرپیاده می‌تواند تاثیر به‌شدت چشمگیری روی پیش‌آمد سوانح محتمل داشته باشد. شاید در نظر یک جوان بالغ، استفاده از پرچم برای عبور از خط عابرپیاده ایده‌ای خجالت‌آور به‌نظر برسد اما زمانی که همین جوان در راستای حواس‌پرتی در عبور از خیابان جانش را از دست می‌دهد، کسی صحبت از آن نخواهد کرد.

فعلا و باتوجه به وضعیت فرهنگ رانندگی کشور ما، بهتر است به‌عنوان راننده یا عابرپیاده عامل هشیاری را در خیابان با خود به‌همراه داشته باشیم تا از سوانح دلخراش متحمل پیشگیری کنیم. تنها خرج این هشیاری، چند ثانیه تمرکز خودروی درحال عبور و نگه‌داشتن محتوایی است که روی گوشی مشغول تماشایش بوده‌ایم… .

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. RENAULT5

    ۹ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1113 ديدگاه)

    اینجا که عابر پیاده اصلا خطش اهمیت نداره
    برا خیابونای ما فقط پل عابر پیاده جواب میده

    موافقم 18
  2. amirboss

    ۹ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (735 ديدگاه)

    البته تو ایران با سرعتگیر های اصولی که احداث کردن و از تمامی قوانین مرتبط با سرعتگیر هم پیروی میکنه یکی از پیشگامان حفظ جان رانندگان و عابران پیاده و سواره و جیب جلوبندی سازان گرامی توسط سرعتگیر تو دنیاست. خطوط عابرپیاده و تابلو راهنمایی و چراغ و… باید برن زیر نظر سازمان زیباسازی اجرا بشن.

    موافقم 16
    مخالفم 2
  3. mahdi-es17

    ۹ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (565 ديدگاه)

    اینجا که مردم خیابون با پیاده رو اشتباه گرفتند از وسط خیابون رد میشن😐
    و اگه چیزی بهشون بگی باهت دعوا هم میگیرند حتی در خیابان هایی که در وسط نرده دار هستش 😐

    موافقم 15
    مخالفم 2
    1. GMA

      ۱۰ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (849 ديدگاه)

      ماشین ها و موتور ها هم اگه بتونن و جاشون بشه تو پیاده‌رو پارک می‌کنند…:))

  4. گلاب

    ۹ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (186 ديدگاه)

    یه روز داشتم رانندگی میکردم بعد دیدم یه ماشین بدون راننده داره میاد طرف مون که یک دفعه با سی چهل تا سرعت چسبوند به ماشین دیدم یه خانم پیاده شد و گفت داشتن بچم که افتاده بود رو ور می داشتم ……

    موافقم 16
    مخالفم 1
  5. new reventon

    ۹ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (452 ديدگاه)

    سرعت زیاد و حواس پرتی عامل 99 درصد تصادفا

    موافقم 15
    مخالفم 1
    1. مجتبی .

      ۹ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (1231 ديدگاه)

      والبته ۹۹درصد باقیش هم عدم رعایت اصول شهرسازی جاده ها وماشینهای بدون امکانات ایمنی وناقص هستش.

      موافقم 11
      مخالفم 2
  6. Hadi

    ۹ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (48 ديدگاه)

    خطای انسانی همیشه همراه انسان هست
    مهم پیشگیری هست
    اتفاقا چند وقت پیش پدال مقاله منتشر کرد که راننده ولوو سکته کرد پشت خودرو و خودرو با تکنولوژی حسگر های فرمان شرایط پزشکی و لوکیشن رو به اورژانس ارسال کرده و خودرو به صورت ایمن خودکار پارک شده کنار جاده
    سیستم هشدار خروج از جاده، انواع رادار ها، انواع حسگر ها، انواع ترمز های خودکار و …
    تمام دنیا تلاششون رو برای این امر میکنن و جزو دغدغه های اصلیشون هست جز ایران خراب شده… که فقط میگه بندازیم به مردم و گور پدر امنیت و راحتی و آرامش و هر آشغال رو تولید و طراحی میکنن

    موافقم 7
    مخالفم 1
  7. mahdi-es17

    ۹ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (565 ديدگاه)

    90 درصد تصادفات جاده ای ایران دست سلطان سوار های پوشالیه و با خرید یک عدد پژو یا سمند فاز راننده حرفه ای میگیرند

    1. vr6

      ۱۰ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (62 ديدگاه)

      درود !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا