در این مطلب به مقایسه عملکرد لاستیکهای زمستانی که پهنای متفاوتی دارند میپردازیم. آیا این تفاوت در پهنای لاستیک روی عملکرد آنها در روی برف و یخ تأثیر دارد؟
تئوری قدیمی وجود دارد که میگوید برای تردد در زمستان بهتر است از لاستیکهایی با پهنای کمتر استفاده کرد زیرا پهنای کمتر باعث ایجاد فشار بیشتر روی سطح میشود و این به معنی چسبندگی بالاتر خواهد بود. در مقابل باید به یک نظریه متفاوت اشاره کنیم که میگوید باید از لاستیکهای پهنتر در زمستان استفاده کنیم چراکه با وجود سطح تماس بیشتر چسبندگی بالاتری وجود خواهد داشت.
اما یکی از کارشناسان فعال در زمینه لاستیک نشان میدهد که در بحث انتخاب لاستیکهای زمستانی پهنای آن اهمیت چندانی ندارد. جاناتان بنسون به دنبال تست لاستیکهای زمستانی با پهنای متفاوت بوده است و به همین خاطر چهار دست لاستیک هانکوک را روی بی ام و سری ۳ تست کرده است. این آزمایش در مسیری برفی و ایمن انجام شده و پهنای لاستیکها از ۲۰۵ تا ۲۷۵ بوده است. لاستیکهای ۲۰۵ روی رینگهای ۱۶ اینچی، لاستیکهای ۲۲۵ روی رینگهای ۱۸ اینچی و لاستیکهای ۲۵۵ و ۲۷۵ روی رینگهای ۱۹ اینچی سوار شدهاند.
اگرچه تفاوتهایی جزئی در بحث احساس و بازخورد لاستیکهای متفاوت وجود دارد اما اعداد دروغ نمیگویند. لاستیکی که کمترین پهنا را داشته در تست شتاب گیری بهترین عملکرد را نشان داده اما در بخش ترمز بدترین گزینه بوده است. از نظر زمان طی مسیر نیز لاستیکی با پهنای ۲۲۵ بهترین رکورد را ثبت میکند؛ اما تمامی نتایج به حدی نزدیک به هم هستند که شاید تفاوتها را اصلاً متوجه نشوید. نتیجهگیری اصلی این است که تفاوت زیادی بین عملکرد لاستیکهای زمستانی با پهنای متفاوت وجود ندارد اما تفاوت واقعی به انتخاب بین یک لاستیک زمستانی خوب با نمونه بد مربوط میشود؛ بنابراین اگر به دنبال خرید لاستیک زمستانی هستید باید به دنبال برندهای معتبر با محصولات مناسب بروید و خیلی روی جزئیاتی همچون سایز و پهنای لاستیک استرس نداشته باشید.
همچنین بخوانید: آموزش نگهداری لاستیک خودرو؛ افزایش طول عمر و حفظ کیفیت تایر
ali.mfard
۵ آذر ۱۴۰۲لاستیک 205 رو روی 16 اینچ انداخته بعد اینجا ملت رو 14 اینچ های 206 میندازن بد فرم میشه تازه احساس میکنن 10 اسب اومد روش
عاشق پدال
۶ آذر ۱۴۰۲تجربه خودم تو مسکو
ببین لاستیک زمستونی اونم معروف به میخدار بزن زیر پراید. قشنگ با ۹۰ کیلومتر یا ۱۰۰ کیلومتر برون اونم تو جاده هی کردستان و اذربایجان شرقی و غربی.
من خودم اوایلش باورم نمیشد. وقتی با لادای همکلاسیا با این لاستیکا تو زمستونای اونم مسکو که کلا جاده یخی هست و اصلا اسفالت پیدا نیست رانندگی کردم. دیدم که فرقی نداره ماشین چه قدرتی داره یا خروجیش چیه . لاستیک اگه برا فصل و شرائط اماده باشه، همه چی حل.
علیرضا
۶ آذر ۱۴۰۲میشه یکنفر کاملا علمی توضیح بده چرا توی مقاله نوشته شده که تایر باریک تر شروع حرکت بهتری داره ولی ترمزگیری ضعیف تره؟
ارشاد
۸ آذر ۱۴۰۲به نظرم چون به هنگام ترمزگیری وزن ماشین بیشتر میفته رو چرخا
اونجا پهنی لاستیک باعث درگیری بیشتر بین جاده و ماشین میشه و بهتر متوقف میشه
ارشاد
۸ آذر ۱۴۰۲بنده یه مدت از لاستیک 205 روی خودروم استفاده کردم
در هوای معمولی تو بحث تعادل و پایداری واقعا عالی بود
اما تو شتاب گیری طبیعتاً تاثیری منفی داشت.
تو هوای بارونی به وضوح متوجه شدم که چون لاستیک پهن هست و آب موجود در زیر لاستیک فرصت خروج از بین شیارها رو پیدا نمی کنه، ماشین سر بعضی از پیچ ها یا تو پیچیدن های ناگهانی کاملا تعادلش رو از دست می داد، در حالی که تو همون پیچ ها ولی تو هوای معمولی هیچ مشکلی نداشت.
در کل اگه بحث شتاب و هوای بارونی نباشه لاستیک پهن خوبه
ولی تو هوای بارونی واقعا لاستیک باریک خوبه