قایقمتفرقه

به‌کارگیری اولین قایق بدون آلایندگی دنیا در سوئد

قایق‌ها و کشتی‌هایی که با پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی کار می‌کنند نقش چندانی در ایجاد آلودگی هوا و تغییرات آب و هوایی ندارند و اخیراً نیز دیده‌ایم که هیدروژن چگونه می‌تواند جایگزین پایدارتر و پاک‌تری برای سوخت‌های فسیلی باشد. شرکت گرین سیتی فریز AB سوئد وقت را تلف نکرده و سفارش تولید اولین قایق بدون آلایندگی و پرسرعت دنیا را داده است. این قایق دارای سیستم سلول سوختی هیدروژنی و باتری یکپارچه بوده و بلوگا ۲۴ نام دارد. اگر فعالیت‌های اخیر در زمینه قایق‌های بدون آلایندگی به سرانجام برسد حمل‌ونقل دریایی سوئد پاک‌تر از همیشه خواهد بود. اوایل سال جاری بود که شرکت کندلا یک قایق با ظرفیت ۳۰ نفر را به عنوان سریع‌ترین قایق مسافری الکتریکی معرفی کرد. این قایق برای جایگزینی با قایق‌های دیزلی در استکهلم طراحی شده است و نسخه اسپورت تر آن با شعاع حرکتی بیشتر نیز در ماه جولای پدیدار شد.

در سال ۲۰۱۴ خود شرکت گرین سیتی فریز AB به دنبال استفاده از قایق‌های الکتریکی به منظور حمل‌ونقل افراد بود و به همین خاطر قایقی الکتریکی را که به همراه شرکت اکاندیا توسعه یافته بود معرفی کرد. این دو شرکت بار دیگر با یکدیگر و با حضور شرکت‌های تکنیکرافت نیوزلند و استولید اسکالی ایتالیا همکاری کرده‌اند تا در نهایت بلوگا ۲۴ تولید شود. این قایق قرار است با استفاده از فیبر کربن در سوئد تولید شود و از باتری و سیستم سلول سوختی تولید شرکت اکاندیا سود خواهد برد. گفته شده این قایق هیدروژن کمتری را نسبت به نمونه‌های استاندارد نیاز داشته و بنابراین وزن کمتری دارد. بلوگا ۲۴ همچنین دارای سیستمی برای کاهش درگ بوده و همین امر باعث بهبود شعاع حرکتی‌اش می‌شود.

مگنوس اریکسون مدیرعامل اکاندیا می‌گوید:

سوئد در بحث کشتی و قایق‌های الکتریکی از برخی کشورها عقب مانده بود اما حالا با سرعت خوبی به پیش می‌رود. ما مفتخریم که بخشی از این پروژه هستیم زیرا نه تنها باعث کاهش آلایندگی حمل‌ونقل دریایی سوئد می‌شویم بلکه اولین قایق بدون آلایندگی و پرسرعت دنیا را معرفی کرده‌ایم. این قایق دارای سیستم باتری و سلول سوختی یکپارچه‌ای خواهد بود که به‌طور قابل‌توجهی کاراتر از سیستم‌های جداگانه می‌باشد

این شرکت می‌گوید قایق‌های استکهلم ۵ درصد مصرف انرژی حمل‌ونقل عمومی این شهر را به خود اختصاص داده‌اند اما حدود ۵۰ درصد آلایندگی دی‌اکسید کربن به این وسایل نقلیه اختصاص دارد بنابراین با استفاده از قوای محرکه جایگزین می‌توان بهبود محسوسی را در این زمینه شاهد بود. البته شاید استکهلم تنها شهری نباشد که از قایق‌های هیدروژنی استفاده می‌کند زیرا قرار است قایق سی چِنج فری به عنوان اولین قایق سلول سوختی تجاری دنیا از سال جاری در سان‌فرانسیسکو عملیاتی شود. همچنین یک قایق دیگر از همین نوع نیز در آینده راهی آب‌های کشور نروژ خواهد شد.

انتظار می‌رود تحویل بلوگا ۲۴ به مشتریان از سال ۲۰۲۲ شروع شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲ دیدگاه‌ها

  1. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

    ۳ آذر ۱۴۰۰
    سوابق: (311 ديدگاه)

    بدون آلایندگی،آلایندگی صفر و… امثال این حرفا فقط شعره، هرچیزی که بسازی حتی چیزهای طبیعی هم به خودی خودشون مقداری آلایندگی دارن، حالا یا کم یا زیاد این که بگیم آلایندگیش صفره رو چه اساسه؟

    موافقم 5
    مخالفم 4
    1. Roham

      ۴ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (756 ديدگاه)

      اصلا تعریف آلایندگی به نوع موجود زنده بستگی داره
      کربن دی‌اکسیدی که برای پستانداران (به عنوان مثال) آلودگی محسوب میشه، برای نوع گیاهان مایه حیات و غذا سازیه
      حتی اگه این موضوع رو در نظر نگیریم، مگه تولید برق با تولید آلودگی همراه نیست؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا