جدیدترین رکورددار گیسن در گروه خودروها، یک لیموزین امریکایی با طول ۳۰/۵ متر است. این خودرو امریکن دریم نام دارد و براساس کادیلاک الدورادو ساخته شده است.
روزگاری نهچندان دور، لیموزینهای بزرگ برای مراسم تشریفاتی و جلب توجه، بسیار متداول بودند. این خودروها، عموما در امریکا و شهر لسوگاس محوبیت داشتند. به مرور زمان، استفاده از لیموزینها کمتر شد و خوردوهای لوکس ساخت رولزرویس یا مرسدس بنز، بیشتر متداول شدند اما همچنان در رویدادهای مختلف از لیموزینها نیز استفاده میشود.
اولین لیموزینها، اوایل قرن بیستم با ظهور خودروهای بنزینی، تولید شدند. در این مدل، دو ردیف صندلی روبروی هم پشت راننده وجود داشت و ساختار سهردیفه فراهم میشد. این طرح، از کالسکههای لوکس الهام گرفته شده بود و برای مردم اروپا، عجیب به نظر نمیرسید. از سویی دیگر، خودروهای ساخته شده در آن دوران، به دلیل ضعف در قوای محرک، توان حمل ۵ تا ۸ سرنشین بالغ را نداشتند؛ پس لیموزینها علاوهبر بدنهی بزرگتر، نیازمند پیشرانههای ویژه بودند. این شرایط، قیمت نهایی لیموزین ساخت شرکتهای مختلف را به شدت بالا برد.
رولزرویس و بنتلی در انگلیس، قدیمیترین سازندگان لیموزین با تولید انبوه محسوب میشوند. در امریکا کادیلاک و بیوک نیز اقدام به ساخت لیموزین کردند اما برند لینکلن (زیرمجموعهی فورد)، رکورددار ساخت لیموزینهای مدرن محسوب میشود.
لیموزینهای امروزی، معمولا طول بدنهای حدود ۶ تا ۱۰ متر دارند. به همین دلیل، نمونههای خاص با طول بیشتر، مورد توجه کلکسیونرها و افراد تجملگرا قرار میگیرند؛ درحالیکه تردد با خودرویی که طول بیش از ۱۰ متر داشته باشد، مشکلات متعدد دارد.
امریکن دریم (رویایی امریکایی) یک لیموزین استثنایی با طول ۳۰/۵ متر است که توانسته وارد کتاب رکوردهای گینس شود. این خودرو، صندلی قابل استفاده برای ۷۵ سرنشین دارد و داخل خود، استخر کوچک، تختهی شیرجه، جکوزی، زمین مینیگلف و محلی برای فرود هلیکوپتر جای داده است.
امریکن دریم، سال ۱۹۸۶ در کالیفرنیا ساخته شد. این خودرو براساس کادیلاک الدورادو شکل گرفت و دارای ۱۸/۳ متر طول با ۲۶ چرخ بود. برای رانندگی با امریکن دریم، دو موتور V8 کادیلاک روی محور جلو و عقب وجود داشت. مدتی بعد، سازندهی خودرو تصمیم گرفت طول بدنه را به ۳۰/۵ متر افزایش دهد و بدنه را از وسط به دو قسمت قابل گردش تقسیم کند تا امکان تردد خودرو هنگام گذر از پیچها، میسر شود.
امریکن دریم تا اواسط دههی ۹۰ میلادی در مراسم و فیلمها استفاده میشد اما در نهایت به تاریخ پیوست. این خودرو، سالها در بدترین شرایط به حال خود رها شده بود تا اینکه مایکل دزر (Michael Dezer) در سال ۲۰۱۹ مالکیت آنرا به دست آورد.
مایکل دزر، یک کارآفرین ثروتمند مقیم اوراندو در ایالت فلوریدا امریکا است. او مالکیت چند مرکز جذب توریست، شامل پارک تفریحی، موزه و شهربازی را در اختیار دارد. دزر برای بازسازی کامل امریکن دریم، ۲۵۰ هزار دلار هزینه کرده است تا این خودرو از حالت کاملا زنگزده و غیرقابل استفاده به یک لیموزین جذاب و لوکس تبدیل شود.
پیشرانه و کابین خودرو، از لیموزینهای دیگر گرفته شده و کاملا جدید است. امریکن دریم نسبت به مدل اصلی، حدود سه سانتیمتر طول بیشتر دارد. این خودرو، برای ۷۵ سرنشین با مجموع وزن ۲۲۷۰ کیلوگرم قابل استفاده است. امریکن دریم به دلیل شرایط خاص خود، مجاز به تردد در خارج از پارک تفریحی نیست و فقط توسط رانندهی ماهر خود رانده میشود. این خودرو، عضو جدید در موزهی دزر خواهد بود.
Amard
۲۰ اسفند ۱۴۰۰خب چه خاصیتی داره این همه طول اونم یه ماشین سواری اتوبوس میخریدی اتوبوس کم تریلی میگرفتی پشتشم که تا دلت بخاد جا هست سقفشم تا دلت میخاد بلند
یه کی
۲۱ اسفند ۱۴۰۰سکوت میکنم چون میدونم مدل اصلیش که مثل قصر متحرک بود رو ندیدی
RKH7787
۲۰ اسفند ۱۴۰۰این اصلا کاربردی نیس
یدونه دور بخواد بزنه نصف میشه
یخورده هم بره رو شیب پرواز میکنه
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۰ اسفند ۱۴۰۰همون لیموزین های 10 متری هم فقط برای مراسم استفاده میشن
این یکی هم چندین بار به کتاب رکوردهای گینس رسیده حالا هم توی موزه برای نمایش استفاده میشه
در ایران، موزه های شخصی و عجیب، چندان متداول نیست
در امریکا هر کسی می تونه لوازم خاص یا کلکسیونی رو جمع کنه و از مردم برای بازدید، پول بگیره
مثلا موزه برادران امیدوار در کاخ سعدآباد تهران، حاصل سفرهای دو برادر به دور دنیاست و اشیاء دیدنی داره
مازیار
۲۰ اسفند ۱۴۰۰برادران امیدوار سرگذشت بسیار جالبی داشتن
و از اونجایی که موتورسیکلت و اتومبیل نقش اساسی در کارشون داشت انعکاسش در اینجا خالی از لطف نیست
زیزیگولو
۲۰ اسفند ۱۴۰۰معلوم نیستش یه عده بیکار با چه هدفی اینو ساختن!!!؟؟فقط بدرد تا ابد تو پارکینگ موندن یا موزه میخوره!!
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۰ اسفند ۱۴۰۰هدف مشخصه
محصول خاص ساختن و کسب درآمد کردن
زیزیگولو
۲۰ اسفند ۱۴۰۰بله شاید همچین هدفی داشتن ولی واقعاً این سرو تهش کجاست!!؟؟ تهش اینجاست که احساس میکنم همه چیزش از طراحی تا تولید اشتباه بوده و تهش اینجاست که این یه کار بیهوده و تلف کردن وقت و سرمایه بوده …… البته اینایی که گفتم نظر شخصی خودم بودش چون به هر حال نظرا و سلیقه ها متفاوته
یه کی
۲۱ اسفند ۱۴۰۰کجایی زندگی.یه زمانی با عکس گرفتن با عکس نسخه ی اصلی این ماشین تو تلگرام هزار تا ممبر جمع میکردیم.
اخه این باز سازی نیست.قشنگ درس کردن یه جی تی ای ریمستر هستش.اخه با دویست و پنجاه هزار دلار میخواهید این بهشت متحرک رو باز سازی کنید؟اصلا باید از بدنش قالب میگرفتید و بعد با فلز مرسوم اون زمان بدنش رو میساختید و هزار تا چیز دیگه.که رو هم باید بالای ده میلیون دلار بشه.واقعا که
SS
۲۰ اسفند ۱۴۰۰جالب بود
چندین سال بود که این ماشین دست به دست میشد و بازسازی نمیشد، بالاخره به سرانجام رسید
ظاهرا استخر پشتش هم به باند فرود هلیکوپتر تغییر کاربری پیدا کرده
میثم
۲۰ اسفند ۱۴۰۰خیلی دوست داشتم ببینم میتونه دور بزنه یا نه
احتمالا چرخهای وسط مثل اتوبوسهای BRT زاویه میگیره
وگرنه اصلا امکان نداره دور بزنه
محمدتوربو
۲۰ اسفند ۱۴۰۰سلام به همه عزیزان سایت پدال وآقای محمدرضااشتری مقاله بسیارجالبی بودفقط آدم تعجب می کنه چطوراین ماشین سیستم تعلیغ داره چجوری فنرهای بدنه رونگه می دارن یاچجوری کولرداره آدم ها هرکاری می کنن واردگینس بشن چقدرعجیب؟؟؟؟!!
Jdm باز
۲۰ اسفند ۱۴۰۰حقیقتا برگاممممم
ARMAN
۲۰ اسفند ۱۴۰۰جالبه ولی کاربردی نیست
حسین
۲۰ اسفند ۱۴۰۰هدفشون فقط پوله یه سوال:موقع پیچیدن به جایی گیر نمیکنه؟چون خیلی دراز تشریف دارن و اینکه به قول محمد توربو چطوری سیستم تعلیق داره؟
مهردادکمال
۲۰ اسفند ۱۴۰۰بخاطر رکوردی که زده خوشحالم که بازسازی شده
مرتضی
۵ بهمن ۱۴۰۱با تشکر از آقای اشتری…..بسیار بسیار جالب و دیدنی….