متفرقه

اسپید دیمن، سریع‌ترین خودروی جهان با پیشرانه درون‌سوز پیستونی

اسپید دیمن با پیشرانهٔ ۳۱۵۵ اسب بخاری V8، با ثبت رکورد ۷۵۶ کیلومتر بر ساعت، سریع‌ترین خودروی جهان با موتور پیستونی محسوب می‌شود.

درحالی‌که بوگاتی شیرون سوپراسپرت ۳۰۰+ با رکورد ۴۹۰ کیلومتر بر ساعت سریع‌ترین خودروی تولیدی جهان و Thrust SSC با سرعت ۱۲۲۸ کیلومتر بر ساعت سریع‌ترین خودروی جهان محسوب می‌شود، دراین‌بین، خودروی رکوردشکن دیگری هم وجود دارد که کمتر به آن توجه شده است. این خودرو اسپید دیمن نام دارد و سریع‌ترین خودروی جهان با پیشرانهٔ پیستونی محسوب می‌شود. این خودرو در سال ۲۰۲۰ در دریاچهٔ نمک بونویل توانست به سرعت ۷۵۶ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. در ادامه خواهیم دید که اسپید دیمن چطور با یک پیشرانهٔ V8 توانست به چنین سرعتی دست یابد.

شروع داستان

داستان اسپید دیمن در سال ۲۰۱۰ آغاز شد یعنی زمانی که «جورج پوتیت» تصمیم به شکستن رکورد سریع‌ترین خودروی جهان با پیشرانهٔ پیستونی گرفت. اولین تلاش برای این کار با پیشرانه‌ای بر اساس بلوک آلومینیومی موتور ۴.۹ لیتری هلفایر صورت گرفت که توسط «کنی دات‌وایلر» ساخته شد. آن‌ها نهایتاً در هفتهٔ سرعت بونویل ۲۰۱۱ به سرعت ۶۸۵ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کردند و رکورد سریع‌ترین خودروی مجهز به موتور پیستونی جهان را شکستند. پس‌ازاین، اسپید دیمن در سال ۲۰۱۲ با دستیابی به سرعت ۷۰۶ کیلومتر بر ساعت، رکورد جدیدی را به ثبت رساند و نهایتاً در سال ۲۰۲۰ موفق به ثبت رکورد ۷۵۶ کیلومتر بر ساعت شد.

دات‌وایلر با استفاده از پیشرانهٔ بلوک بزرگ شورلت توانسته اسپید دیمن را به چنین سرعت فوق‌العاده‌ای برساند درحالی‌که در ابتدا به دلیل اندازهٔ این موتور تمایلی به استفاده از آن نداشت. وی معتقد بود یک موتور V8 بزرگ برای خودرویی باریک، تک‌نفره، سبک‌وزن و موشکی مناسب نیست ولی توانایی چشمگیر نسخه‌های جدیدتر این موتور، نظر دات‌وایلر را تغییر داد. بدین ترتیب، بلوک موتور از آهن گرافیت فشرده ساخته شد تا برای تجهیز به توربوشارژرهای بوست بالا مناسب شود. این آلیاژ مقاومت بلوک موتور را بدون افزایش وزن نسبت به بلوک چدنی دو برابر می‌کند. جورج پوتیت پس از ثبت رکوردی دست‌نیافتنی با خودروی پیستونی، امیدوار بود در تلاش‌های بعدی بتواند به مرز افسانه‌ای ۵۰۰ مایل بر ساعت معادل ۸۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد ولی درگذشت وی در جولای ۲۰۲۴ در سن ۷۵ سالگی، به این برنامه‌ها پایان داد. البته تیم اسپید دیمن هنوز امیدوار است بتواند به چنین رکوردی دست پیدا کند.

ویژگی‌های اسپید دیمن

همان‌طور که در ابتدا گفتیم، رکورد سریع‌ترین خودروی جهان در اختیار Thrust SSC با سرعت ۱۲۲۸ کیلومتر بر ساعت است ولی این خودرو با استفاده از موتورهای جت هواپیما موفق شد به چنین سرعتی دست پیدا کند درحالی‌که اسپید دیمن این کار را با استفاده از پیشرانهٔ درون‌سوز پیستونی معمولی انجام داده است که نیروی آن مثل خودروهای عادی به چرخ‌ها منتقل می‌شود. به همین دلیل است که رکورد اسپید دیمن اهمیت بالایی دارد. در این خودرو هیچ نیروی کمکی الکتریکی، موتور توربینی یا بوستر موشکی وجود ندارد و همه‌چیز توسط پیشرانهٔ پیستونی معمولی انجام می‌شود. این یک نیروگاه ۹.۱ لیتری V8 توئین توربو است و همان‌طور که گفته شد، بر اساس موتور بلوک بزرگ شورلت ساخته شده است. این موتور عظیم، قدرت ویرانگر ۳۱۵۵ اسب بخاری تولید می‌کند که به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود.

توربیناتور II، سریع‌ترین خودروی چرخ محرک

برای پرداختن به این خودروی رکوردشکن، بازهم باید به Thrust SSC اشاره کنیم. این خودرو با استفاده از نیروی رانش دو موتور جت توانست به سرعت ۱۲۲۸ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند و چرخ‌های آن نیرویی دریافت نمی‌کردند ولی «دیو اسپنگلر» با خودرویی بنام توربیناتور II توانست با دستیابی به سرعت ۸۱۰ کیلومتر بر ساعت، رکورد سریع‌ترین خودروی چرخ محرک جهان را بنام خود ثبت کند. این اولین خودروی چرخ محرکی بود که توانست از مرز ۸۰۰ کیلومتر بر ساعت فراتر رود. توربیناتور II همان‌طور که از نامش پیداست، از پیشرانهٔ توربین گازی استفاده می‌کند و در کتاب رکوردهای خودروهای پیستونی جایی ندارد. این خودرو به یک پیشرانهٔ هانی‌ول T55 متعلق به هلیکوپتر شینوک مجهز است که بیش از ۵۰۰۰ اسب بخار قدرت دارد. بااین‌حال، در توربیناتور II برخلاف Thrust SSC، نیروی عظیم موتور توربین گازی به چهارچرخ منتقل می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۷ رای
منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. JaMsHiD-B

    ۱۳ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (2873 ديدگاه)

    یکی بود از موتور VR38DETT سه هزار و پونصد اسب قدرت گرفته بود
    واقعا همچین قدرتی رو گرفتن؟
    بعدش نمیشد از همچون موتوری روی این استفاده کرد؟

    موافقم 10
    مخالفم 4
    1. NAVID@@98

      ۱۳ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (784 ديدگاه)

      نه دیگه فقط آمریکایی وحشی ۸ سیلندر تو این قدرت دوام داره LSX LS1 و FORD و Mercedes Benz Cummins و…
      و این👑🥇 هرچیز اول ها اروپا و آمریکا هرچیز اول ها🥇👑 هستن اوفففففففف 🔥 یازده !!!!!!!!!!! ۱۱

      من که با همون موتور مزدا هم حال میکنم چه برسه به این سلاطین اوفففففففف 🔥

      موافقم 6
      مخالفم 11
    2. SMS

      ۱۳ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (606 ديدگاه)

      اینجاست که اون دوام اصالت اون موتور مشخص می شود
      یه ماشین درگ هست ولی فکرکنم با موتور جت هست
      12000 اسب بخار و 0_500 تو 3 ثانیه

      موافقم 8
      مخالفم 2
    3. NAVID@@98

      ۱۳ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (784 ديدگاه)

      https://www.pedal.ir/american/1984-oldsmobile-5000-horsepower/
      قویترین خودروی قانونی قابل تردد جاده ای جهان با ۵۰۰۰ اسب بخار قدرت در عین حال بادوام بالا حتی از بنزین با اکتان ۸۸ هم پشتیبانی میکنه بطور زوزانه استفاده میشه با همه هر امکانات حتی کاپوتش برقیه کولرتهویه مطبوع و… یازده !!!!!!!!!!! ۱۱
      به قول معروف مارو دیدی دایی فرار کن زود …
      جایی که جولان میدن دیگران تو خواب شونم نمیبینن
      هنوز هم ازینا زیاد دارن با انواع موتور ها ۸ سیلندر های جاودانه ۱ آمریکایی ( اروپایی ۱ هم هرچی خواستن ) خدای قدرت و دوام و آفرود و گشتاور هستن اول هستن هرچیز
      (یک‌چیز است و آن‌هم خودرویی برای تردد روزمره است. بله علیرغم قدرتی دیوانه کننده، این اولدزمبیل هنوز هم مجوز تردد در خیابان‌ها را دارد.)
      اوفففففففف 🔥💪

      موافقم 2
      مخالفم 5
  2. مهران

    ۱۳ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (77 ديدگاه)

    از دید من خودرو مجموعه ای از چیزاییه که این وسیله نداره.فقط میتونم بهش بگم سریع ترین ۴ چرخ
    اینکه بیای زیر یه نیزه چرخ بزاری و موتور،اسمشو نمیشه خودرو گذاشت

    موافقم 19
    مخالفم 3
  3. علی علوی

    ۱۳ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (22 ديدگاه)

    جناب آقای مهندس محمد رضا اشتری بزرگوار و معزز مجدداً عرض سلام و احترام و ادب و ارادت خدمت حضرتعالی
    بنده هم به ایمیل داخل سایت پدال از بابت فعالیت در زمینه مترجمی زبان انگلیسی پیام ارسال کردم متأسفانه هیچ پاسخی دریافت نکردم
    و نیز حساب کاربری بنده هم حذف شده است
    به نام علی علوی

    موافقم 2
    مخالفم 3
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۱۳ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (2955 ديدگاه)

      سلام همینجا آدرس ایمیل بگذارید من بر می دارم و پاک می کنم

  4. Mohammad hasan

    ۱۳ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (157 ديدگاه)

    جا برای قدرت بالاتر هم وجود داشت…
    علت اینکه قدرت بیشتری از این موتور بیرون نکشیدن مشخص نیست چیه ؟
    چرا که همین موتور های وی ۸ تو خودرو های درگستر بیش از ۱۰٫۰۰۰ اسب بخار قدرت تولید می کنن…

    شاید به نظرم بخاطر دوام موتور بوده باشه…؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا