اسپید دیمن با پیشرانهٔ ۳۱۵۵ اسب بخاری V8، با ثبت رکورد ۷۵۶ کیلومتر بر ساعت، سریعترین خودروی جهان با موتور پیستونی محسوب میشود.
درحالیکه بوگاتی شیرون سوپراسپرت ۳۰۰+ با رکورد ۴۹۰ کیلومتر بر ساعت سریعترین خودروی تولیدی جهان و Thrust SSC با سرعت ۱۲۲۸ کیلومتر بر ساعت سریعترین خودروی جهان محسوب میشود، دراینبین، خودروی رکوردشکن دیگری هم وجود دارد که کمتر به آن توجه شده است. این خودرو اسپید دیمن نام دارد و سریعترین خودروی جهان با پیشرانهٔ پیستونی محسوب میشود. این خودرو در سال ۲۰۲۰ در دریاچهٔ نمک بونویل توانست به سرعت ۷۵۶ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. در ادامه خواهیم دید که اسپید دیمن چطور با یک پیشرانهٔ V8 توانست به چنین سرعتی دست یابد.
شروع داستان
داستان اسپید دیمن در سال ۲۰۱۰ آغاز شد یعنی زمانی که «جورج پوتیت» تصمیم به شکستن رکورد سریعترین خودروی جهان با پیشرانهٔ پیستونی گرفت. اولین تلاش برای این کار با پیشرانهای بر اساس بلوک آلومینیومی موتور ۴.۹ لیتری هلفایر صورت گرفت که توسط «کنی داتوایلر» ساخته شد. آنها نهایتاً در هفتهٔ سرعت بونویل ۲۰۱۱ به سرعت ۶۸۵ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کردند و رکورد سریعترین خودروی مجهز به موتور پیستونی جهان را شکستند. پسازاین، اسپید دیمن در سال ۲۰۱۲ با دستیابی به سرعت ۷۰۶ کیلومتر بر ساعت، رکورد جدیدی را به ثبت رساند و نهایتاً در سال ۲۰۲۰ موفق به ثبت رکورد ۷۵۶ کیلومتر بر ساعت شد.
داتوایلر با استفاده از پیشرانهٔ بلوک بزرگ شورلت توانسته اسپید دیمن را به چنین سرعت فوقالعادهای برساند درحالیکه در ابتدا به دلیل اندازهٔ این موتور تمایلی به استفاده از آن نداشت. وی معتقد بود یک موتور V8 بزرگ برای خودرویی باریک، تکنفره، سبکوزن و موشکی مناسب نیست ولی توانایی چشمگیر نسخههای جدیدتر این موتور، نظر داتوایلر را تغییر داد. بدین ترتیب، بلوک موتور از آهن گرافیت فشرده ساخته شد تا برای تجهیز به توربوشارژرهای بوست بالا مناسب شود. این آلیاژ مقاومت بلوک موتور را بدون افزایش وزن نسبت به بلوک چدنی دو برابر میکند. جورج پوتیت پس از ثبت رکوردی دستنیافتنی با خودروی پیستونی، امیدوار بود در تلاشهای بعدی بتواند به مرز افسانهای ۵۰۰ مایل بر ساعت معادل ۸۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد ولی درگذشت وی در جولای ۲۰۲۴ در سن ۷۵ سالگی، به این برنامهها پایان داد. البته تیم اسپید دیمن هنوز امیدوار است بتواند به چنین رکوردی دست پیدا کند.
ویژگیهای اسپید دیمن
همانطور که در ابتدا گفتیم، رکورد سریعترین خودروی جهان در اختیار Thrust SSC با سرعت ۱۲۲۸ کیلومتر بر ساعت است ولی این خودرو با استفاده از موتورهای جت هواپیما موفق شد به چنین سرعتی دست پیدا کند درحالیکه اسپید دیمن این کار را با استفاده از پیشرانهٔ درونسوز پیستونی معمولی انجام داده است که نیروی آن مثل خودروهای عادی به چرخها منتقل میشود. به همین دلیل است که رکورد اسپید دیمن اهمیت بالایی دارد. در این خودرو هیچ نیروی کمکی الکتریکی، موتور توربینی یا بوستر موشکی وجود ندارد و همهچیز توسط پیشرانهٔ پیستونی معمولی انجام میشود. این یک نیروگاه ۹.۱ لیتری V8 توئین توربو است و همانطور که گفته شد، بر اساس موتور بلوک بزرگ شورلت ساخته شده است. این موتور عظیم، قدرت ویرانگر ۳۱۵۵ اسب بخاری تولید میکند که به چرخهای عقب منتقل میشود.
توربیناتور II، سریعترین خودروی چرخ محرک
برای پرداختن به این خودروی رکوردشکن، بازهم باید به Thrust SSC اشاره کنیم. این خودرو با استفاده از نیروی رانش دو موتور جت توانست به سرعت ۱۲۲۸ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند و چرخهای آن نیرویی دریافت نمیکردند ولی «دیو اسپنگلر» با خودرویی بنام توربیناتور II توانست با دستیابی به سرعت ۸۱۰ کیلومتر بر ساعت، رکورد سریعترین خودروی چرخ محرک جهان را بنام خود ثبت کند. این اولین خودروی چرخ محرکی بود که توانست از مرز ۸۰۰ کیلومتر بر ساعت فراتر رود. توربیناتور II همانطور که از نامش پیداست، از پیشرانهٔ توربین گازی استفاده میکند و در کتاب رکوردهای خودروهای پیستونی جایی ندارد. این خودرو به یک پیشرانهٔ هانیول T55 متعلق به هلیکوپتر شینوک مجهز است که بیش از ۵۰۰۰ اسب بخار قدرت دارد. بااینحال، در توربیناتور II برخلاف Thrust SSC، نیروی عظیم موتور توربین گازی به چهارچرخ منتقل میشود.
JaMsHiD-B
۱۳ آذر ۱۴۰۳یکی بود از موتور VR38DETT سه هزار و پونصد اسب قدرت گرفته بود
واقعا همچین قدرتی رو گرفتن؟
بعدش نمیشد از همچون موتوری روی این استفاده کرد؟
NAVID@@98
۱۳ آذر ۱۴۰۳نه دیگه فقط آمریکایی وحشی ۸ سیلندر تو این قدرت دوام داره LSX LS1 و FORD و Mercedes Benz Cummins و…
و این👑🥇 هرچیز اول ها اروپا و آمریکا هرچیز اول ها🥇👑 هستن اوفففففففف 🔥 یازده !!!!!!!!!!! ۱۱
من که با همون موتور مزدا هم حال میکنم چه برسه به این سلاطین اوفففففففف 🔥
SMS
۱۳ آذر ۱۴۰۳اینجاست که اون دوام اصالت اون موتور مشخص می شود
یه ماشین درگ هست ولی فکرکنم با موتور جت هست
12000 اسب بخار و 0_500 تو 3 ثانیه
amir-mr
۱۳ آذر ۱۴۰۳https://www.pedal.ir/various/texas-tuner-putting-3000-hp-cars-on-road/
NAVID@@98
۱۳ آذر ۱۴۰۳https://www.pedal.ir/american/1984-oldsmobile-5000-horsepower/
قویترین خودروی قانونی قابل تردد جاده ای جهان با ۵۰۰۰ اسب بخار قدرت در عین حال بادوام بالا حتی از بنزین با اکتان ۸۸ هم پشتیبانی میکنه بطور زوزانه استفاده میشه با همه هر امکانات حتی کاپوتش برقیه کولرتهویه مطبوع و… یازده !!!!!!!!!!! ۱۱
به قول معروف مارو دیدی دایی فرار کن زود …
جایی که جولان میدن دیگران تو خواب شونم نمیبینن
هنوز هم ازینا زیاد دارن با انواع موتور ها ۸ سیلندر های جاودانه ۱ آمریکایی ( اروپایی ۱ هم هرچی خواستن ) خدای قدرت و دوام و آفرود و گشتاور هستن اول هستن هرچیز
(یکچیز است و آنهم خودرویی برای تردد روزمره است. بله علیرغم قدرتی دیوانه کننده، این اولدزمبیل هنوز هم مجوز تردد در خیابانها را دارد.)
اوفففففففف 🔥💪
JaMsHiD-B
۱۴ آذر ۱۴۰۳نوید جان
دوتا سیلندر بیشتر
بیش از شش لیتر بیشتر حجم داره
تمامی قطعات تعویض شده همه چیز دستچینه حتی بدنه ماشین هم فابریک نیست
ولی نیسان از گیربکس فابریکش ۲۸۰۰ اسب قدرت میگیرن !
بعدش بحث این بود که اینا اگه نمیخوان موتور سنگین بذارن چرا نمیان سراغ یه موتور دیگه
بعدا شما اومدی یه موتور سنگین تر و حجیم تر رو معرفی کردی تا مبادا وجهه آمریکا بیاد پایین؟
اصلا چرا باید با حرف من بیاد پایین
چرا باید با حرف شما وجهه آمریکا حفظ بشه
اصلا حفظ بشه به چی میرسی
NAVID@@98
۱۵ آذر ۱۴۰۳4cylender 3000hp, 3974cc, 10500rpm, single turbo
محصول Elmer Racine آمریکا
با موتور ۴ سیلندرشون ۳۰۰۰ اسب بخار همه هر چی فابریک میللنگ فابریک قدرت گرفتن در عین حال دوام تحمل و قابلیت اطمینان بالا هم داره به مشکل هم برنمیخوره رکورد دار مسابقات و نسبت قدرت به وزن و حجم برتری اینه نه اون که تو گفتی که به گرد پاشونم نمیرسه به گرد پای اونایی که گفتم کلا کسی نمیرسن هر.
اینم برای جماعت همینطوری نگران گفتیم!!!
با همین شرکتای همینطوریشون شناخته شده هارو لوله میکنن چه نیازی به اصلی ها در ادامه هم توضیحات بیشتر رو گفتم!!!
NAVID@@98
۱۴ آذر ۱۴۰۳به اثبات درستی حرف من میرسید
پس اشتباه نرو
من بهترین نسخه جی تی ار که دیدم باز هم موتور V8 LSX آمریکایی روش سواپ کرده بودن برای مسابقات بود تا بتونن فشار بالا رو با کارکرد مداوم در قدرت های بالای ۱۱۰۰ اسب تحمل کنه ولی اگه با موتور فابریک خودش میزاشتن به چوخ میرفت و…
درضمن همه هر جای اون موتور ها استوک و استاندارد خودشون هستن مثلا موتور LSX موتور V8 که با موتور گیربکس های فابریک از در شرکت بیرون میاد بالای ۴۰۰۰ اسب رو شاخشونه کسی به گردشونم نمیرسه جایی که اینها در این قدرت ها به بالا کار میکنن با دوام و قابلیت اطمینان و کارکرد مداوم بالا دیگران به چوخ میرن !!!
حتی زینگر 21C با ۱۲ ۱۱ هزار دور دارن بالای هزار اسب V8 تو خواب شونم نمیبینن غیر اینا
پس فشار نخورید بجاش واقعیتو قبول کنید
این یعنی همونطور که گفتم خودرو هایی که ۵ هزار اسب بخار قدرت دارندبا موتور های خدایی V8 که بالا گفتم و درعینحال قابلیت اطمینان اونها هم خوب و بالا هست که این چالش بسیار بزرگی هست اما شرکتهای درجه 1
👑🥇هرچیز اول آمریکایی و اروپایی هرچیز اول1🥇👑 1 این چنین کار های سختی را انجام میدن که مجوز تردد قانونی در معابر عمومی را دارن. این در جهان دیگه هرچیز رکورد دار اول دیگه نه اینکه نسبت به خود اون چیز باشه نه، کلا بطور هرچی هست حتی نسبی هم حساب کنیم نسبت به سیلندر حجم و دور موتور کلا هر چیزی رو هرجور حساب کنیم بازگشت همه به سویشان است یازده !!!!!!!!!!! ۱۱
NAVID@@98
۱۴ آذر ۱۴۰۳بعد ۱ او شاهکار زینگر 21C با ۲.۴ لیتر حجم V8 بالای ۱۱ ۱۲ هرار دور بالای ۱۱۰۰ ۱۲۰۰ اسب قدرت اولین خودروی هایپرکار پیشرفته پرینت سه بعدی جهان دیکران پیچشم نی اند پشم اینم نی اند از اینها بگیر تا خدایان تیونینگ و تقویت و آفرود و دوام بالا و قابلیت اطمینان و اعتماد بالا ۱ هرچیز رکورددار اول همه هر جورش جنسش جوره
دیگه همین اصل جنسه که غول مرحله اول و آخر که اوله اول ۱ عه همون موتور های V8
جاودانه خدایی
👑🥇هرچیز اول آمریکاروپا هرچیز اول🥇👑 جاودانه خدایی جایی که دیگران به چوخ میرن البته از دیگرانم استفاده میکنن ولی دم دستی و بعنوان ماشین دوم و اینا و از این دست اصل کاریاش همواست که گفتم بالا پس بحث بالا بردن نی بحث بالا بودن و هستن هستش که حتی ما اثباتشم نمیکنیم چون خودش اثبات شدست خودشون اثبات کردن و ما فقط یاد آوریش کردیم که اینم برا اونایی که نمیخوان بدونن، گفتیم نمیخوان بدونن چون نمیدونن هم ناریم این دیگه چرا ؟ اینم چون خودشونم میدونن اینقدر که واضحه مگر اینکه همونطور که گفتم خودشون نخوان بدونن یا به ندونستن بزنن خودشون رو یا مغلطه کنن و از دانه شن بگن جایی که کره زمین کهکشان ها اصل کار هستن یازده !!!!!!!!!!! ۱۱
NAVID@@98
۱۴ آذر ۱۴۰۳4cylender 3000hp, 3974cc, 10500rpm, single turbo
محصول Elmer Racine آمریکا
با موتور ۴ سیلندرشون ۳۰۰۰ اسب بخار قدرت گرفتن در عین حال دوام و قابلیت اطمینان بالا هم داره نه اینکه اونطوری
اینم برای جماعت همینطوری نگران!!!
با همین شرکتای همینطوریشون شناخته شده هارو لوله میکنن چه نیازی به اصلی ها اوفففففففف 🔥
مهران
۱۳ آذر ۱۴۰۳از دید من خودرو مجموعه ای از چیزاییه که این وسیله نداره.فقط میتونم بهش بگم سریع ترین ۴ چرخ
اینکه بیای زیر یه نیزه چرخ بزاری و موتور،اسمشو نمیشه خودرو گذاشت
علی علوی
۱۳ آذر ۱۴۰۳جناب آقای مهندس محمد رضا اشتری بزرگوار و معزز مجدداً عرض سلام و احترام و ادب و ارادت خدمت حضرتعالی
بنده هم به ایمیل داخل سایت پدال از بابت فعالیت در زمینه مترجمی زبان انگلیسی پیام ارسال کردم متأسفانه هیچ پاسخی دریافت نکردم
و نیز حساب کاربری بنده هم حذف شده است
به نام علی علوی
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۳ آذر ۱۴۰۳سلام همینجا آدرس ایمیل بگذارید من بر می دارم و پاک می کنم
Mohammad hasan
۱۳ آذر ۱۴۰۳جا برای قدرت بالاتر هم وجود داشت…
علت اینکه قدرت بیشتری از این موتور بیرون نکشیدن مشخص نیست چیه ؟
چرا که همین موتور های وی ۸ تو خودرو های درگستر بیش از ۱۰٫۰۰۰ اسب بخار قدرت تولید می کنن…
شاید به نظرم بخاطر دوام موتور بوده باشه…؟
NAVID@@98
۱۴ آذر ۱۴۰۳آفرین
ببینید ببین این موتور های V8 خدایی که بالا گفتم بالا ۵۰۰۰ اسبی هم دارن در عین حال دوامش سرجاشه و کاملا شهری و قابل استفاده روزانه هم دارن
میللنگش هم اورجینال خودشونه فولادی هم هه
ولی موتورهای غیر اینا میللنگشون ۳ هزار اسبم جواب نمیده که همون هم درپیته چه برسه به این توان های بالا که فقط کار همون بالاییاست که گفتم
NAVID@@98
۱۴ آذر ۱۴۰۳این یعنی خودرو هایی که ۵ هزار اسب بخار قدرت دارندبا موتور های خدایی V8 که بالا گفتم و درعینحال قابلیت اطمینان اونها هم خوب و بالا هست که این چالش بسیار بزرگی هست اما شرکتهای
درجه 1هرچیز اول آمریکایی و اروپایی هرچیز اول1 این چنین کار های سختی را انجام میدن که مجوز تردد قانونی در معابر عمومی را دارن. این در جهان دیگه هرچیز رکورد دار اول دیگه نه اینکه نسبت به خود اون چیز باشه نه، کلا بطور هرچی هست
جرمی کلارکسون
۱۴ آذر ۱۴۰۳چه رنگی داره
علی علوی
۱۴ آذر ۱۴۰۳جناب آقای مهندس محمد رضا اشتری بزرگوار و معزز مجدداً عرض سلام و احترام و ادب و ارادت خدمت حضرتعالی
بسیار سپاسگزارم از بابت اینکه مجدداً حساب کاربری بنده در سایت پدال فعال شده است
بنده را عفو بفرمایید که مکرراً مصدع اوقات شریف حضرتعالی می شوم
علی علوی
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۴ آذر ۱۴۰۳سلامت باشید
در مورد همکاری با پدال به عنوان نویسنده هم اولین فرصت با شما تماس خواهیم گرفت. مد نظر داشته باشید که فعلا کمبود نیرو برای ترجمه و نگارش مطالب مرتبط با خودروهای خارجی نداریم