متفرقه

آشنایی با تنها پیشرانه 12 روتور دنیا با 1400 اسب بخار قدرت!

آیا واقعاً پیشرانه ۱۲ روتور در دنیا وجود دارد؟ در صورت وجود آیا چنین پیشرانه‌ای اصلاً کار می‌کند؟ واقعاً قدرت آن می‌تواند به ۵۰۰۰ اسب بخار برسد؟ در ادامه پاسخ این سؤالات را خواهیم داد!

قطعاً با شنیدن خبر مربوط به تنها پیشرانه ۱۲ روتور دنیا سؤالات زیادی به وجود می‌آید هرچند ما می‌توانیم اطلاعات زیادی را از این ساخته منحصربه‌فرد در اختیار شما عزیزان بگذاریم. ابتدا نگاهی کوتاه به پیشینه پیشرانه روتاری خواهیم داشت. تنها پیشرانه ۱۲ روتور دنیا توسط مردی به نام تایسون گاروین تولید شده است. او حدود ۱۵ سال پیش به دنبال طراحی و مونتاژ چنین چیزی بود.

راب دام که یکی از مشهورترین بلاگرهای فعال در فضای مجازی بوده و به خاطر پیشرانه‌های وانکل خود شناخته می‌شود چند ماه پیش پیشرانه ۱۲ روتور را دریافت کرده و حالا ویدئوی دوم از این هیولا با ۱۵.۷ لیتر حجم را منتشر ساخته است. این نیروگاه عظیم در حالت کنونی خود می‌تواند به دور ۱۰۰۰ در دقیقه رسیده و در دور ۲۰۰۰ حدود ۱۰۸۵ نیوتون متر گشتاور تولید کند. اگرچه قدرت دقیق تولیدی پیشرانه موردبحث اعلام نشده اما برخی افراد مدعی هستند این نیروگاه آهنین در حالت فعلی خود تا ۱۴۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند هرچند با استفاده از سوخت مسابقه‌ای و توربو می‌توان قدرت بیشتری را استخراج کرد.

اما گاروین چرا چنین چیزی را ساخته است؟ خود او می‌گوید هدف اصلی از تولید تنها پیشرانه ۱۲ روتور دنیا تولید قایق مسابقه‌ای پرسرعت بوده اما وجود برخی نقص‌های طراحی موجب محدودیت در کاربری آن شده است. البته خبر خوب اینکه پیشرانه یاد شده همان الگوی پیشرانه‌های بلوک بزرگ شورولت را داشته و بنابراین فرصت‌های زیادی برای استفاده از آن در خودروها وجود دارد. گاروین می‌گوید:

پیشرانه روتاری به خاطر عیوب واقعی شناخته نشده است. شاید برخی قطعات این پیشرانه مستهلک شود اما هیچ‌چیزی نمی‌تواند هیجان آن را تکرار کند. شما می‌توانید قدرت مشابه پیشرانه بلوک بزرگ شورولت را برای چندین ساعت در اختیار داشته باشید بنابراین ما شروع به اندازه‌گیری ابعاد پیشرانه بلوک بزرگ شورولت کردیم و سپس فهمیدیم که چه تعداد روتور را می‌توانیم در چنین ابعادی جای دهیم. در نهایت ما به این طراحی رسیدیم که درست مشابه پیشرانه بلوک بزرگ شورولت است.

البته همه‌چیز به ‌خوبی پیش نرفته و اشکالاتی وجود دارد. راب دام می‌گوید برخی مشکلات در این پیشرانه منحصر به فرد دیده می‌شود و اگرچه ویژگی‌های فوق‌العاده زیادی در آن وجود دارد اما درس های جالبی را نیز می‌توان از نقص‌های موجود آموخت. نظر شما درباره چنین ایده خلاقانه و منحصربه‌فردی چیست؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. R@min

    ۱۹ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (2051 ديدگاه)

    وقتی یه ساختاری شکست خورده چرا باید ادامش داد ؟؟ موتورهای روتوری خیلی جذابن ولی وقتی می تونی با کمترین هزینه و دردسر از موتورهای معمول بهترین پرفورمنس بگیری چرا سری که درد نمی کنه رو دستمال ببندی !!!

    اینکارا بیشتر برای همین ویو گرفتن هست.

    موافقم 59
    مخالفم 18
    1. وی

      ۲۰ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (375 ديدگاه)

      نرمی انجین روتاری نسبت قدرت به حجم بالا دوربالا بودن انجین و سادگی و تعمیر ارزان نقاط قوتی که وانکل داره و موتور های پیستونی ندارند

      موافقم 13
      مخالفم 4
    2. کاظم جفائی

      ۲۰ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (44 ديدگاه)

      احتمالاً این کار به‌خاطر عشق به این کار بوده وگرنه توجیه منطقی نداره. می‌شد از یک موتور میکروتوربین‌گاز فرسوده استفاده کرد، یا از موتور پیستونی یک هواپیمای قدیمی، یا همزمان از دو موتور هشت‌سیلندر توربو… انتخاب‌های زیادی وجود داشته. ولی موضوع این موتور، عشق و علاقه و تصمیم و اراده است…

      موافقم 12
      مخالفم 1
  2. R/T

    ۱۹ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (962 ديدگاه)

    عجب چیز مرگباری هست این موتور

    موافقم 28
    مخالفم 6
  3. darkstar

    ۱۹ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (17 ديدگاه)

    چه درگ هایی که میشه با این انداخت💪😎

    موافقم 13
    مخالفم 9
  4. Huracan Performante

    ۱۹ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (61 ديدگاه)

    میشه یکی روتور رو توضیح بده؟ فرقش با سیلندر چیه؟

    موافقم 12
    مخالفم 4
    1. reza342

      ۱۹ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (216 ديدگاه)

      تو گوگل بزنید موتور وانکل تا متوجه بشید.

      موافقم 8
      مخالفم 3
    2. Taha Malek

      ۱۹ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (916 ديدگاه)

      با ویدیو فهمش راحت تره تا متن

    3. ❤BMW❤

      ۱۹ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (1248 ديدگاه)

      روتور تقریبا کار پیستون رو توی محفظه موتور انجام میده

      موافقم 7
      مخالفم 1
  5. بهنام

    ۱۹ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (904 ديدگاه)

    یه ویدئو از مراحل مونتاژ یک موتور روتاری دیدم واقعا جالب بود .

    موافقم 11
    مخالفم 4
  6. BMW

    ۱۹ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1497 ديدگاه)

    این لعنتی فقط به درد یه ماشین میخوره به نظر من دوج چلنجر فقط وقتی بهش فکر میکنم مغزم و سرم و کل بدنم با هم منفجر میشه یعنی چی بشه فقط اووووفففف

    موافقم 5
    مخالفم 29
    1. 911

      ۱۹ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (599 ديدگاه)

      نه داداش.
      این به درد یه مزدا آر ایکس ۷ میخوره.
      نه چلنجر.
      چلنجر موتور وی ۸ میخوره بهش.
      راستی یه حرف بی ربط.
      من یه هفته پیش یه آگهی تو دیوار دیدم، یه فکر کنم آر ۳۳ بود ، اون واقعی بوده‌.

      موافقم 15
      مخالفم 7
      1. mehran

        ۲۰ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (83 ديدگاه)

        رو آرایکس ۸ هست

  7. مهدی

    ۱۹ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (21 ديدگاه)

    دلم میخواد رو پراید بزارمش🤣👍

    موافقم 10
    مخالفم 2
  8. عادل

    ۲۰ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    می‌خوام بدونم همچین موتوری رو چی میشه نسب کرد؟. ..بنظر من فقط باید رو ماشین آمریکایی نصب شه

    موافقم 1
    مخالفم 5
  9. کاظم جفائی

    ۲۰ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (44 ديدگاه)

    موتورهای روتاری یا همون وانکل، کارتل روغن ندارند و به‌همین‌خاطر باید مثل موتورهای دوزمانه، مخلوط بنزین و روغن وارد موتور بشه تا قطعات روغنکاری بشن و همچنین سرعت دورانی زیاد این نوع موتورها، فرصت کافی برای تکمیل فرایند احتراق رو به سوخت نمیده به همین‌خاطر این موتورها آلودگی بالایی تولید می‌کنن. همچنین فرایند ساخت بسیار پیچیده‌ای دارند و نشت‌بندی کمپرس این موتورها خیلی مشکله. این محصول ازنظر طراحی و مهندسی تولید، بسیار بسیار ارزشمنده ولی ازنظر مهندسی موتور و شیمی احتراق، فاقد ارزش هستش. درکل کار بزرگی انجام دادند و قابل تحسینه.

    موافقم 16
    مخالفم 0
  10. ikam

    ۲۰ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    این یک شاهکار در علم مکانیک واقعا عالی با توجه به معایبی که موتور وانکل داره باز هم قابل تحسینه

  11. علی

    ۱۶ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (6 ديدگاه)

    بالاخره من نفهمیدم 5000 قدرت داره یا نه؟
    ولی جالب بود.
    مزدا هنوزم موتور وانکل میسازه.
    ممنون از پدال.

  12. علی

    ۱۶ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (6 ديدگاه)

    حالا که دقیق تر خوندم فهمیدم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا