آیا واقعاً پیشرانه ۱۲ روتور در دنیا وجود دارد؟ در صورت وجود آیا چنین پیشرانهای اصلاً کار میکند؟ واقعاً قدرت آن میتواند به ۵۰۰۰ اسب بخار برسد؟ در ادامه پاسخ این سؤالات را خواهیم داد!
قطعاً با شنیدن خبر مربوط به تنها پیشرانه ۱۲ روتور دنیا سؤالات زیادی به وجود میآید هرچند ما میتوانیم اطلاعات زیادی را از این ساخته منحصربهفرد در اختیار شما عزیزان بگذاریم. ابتدا نگاهی کوتاه به پیشینه پیشرانه روتاری خواهیم داشت. تنها پیشرانه ۱۲ روتور دنیا توسط مردی به نام تایسون گاروین تولید شده است. او حدود ۱۵ سال پیش به دنبال طراحی و مونتاژ چنین چیزی بود.
راب دام که یکی از مشهورترین بلاگرهای فعال در فضای مجازی بوده و به خاطر پیشرانههای وانکل خود شناخته میشود چند ماه پیش پیشرانه ۱۲ روتور را دریافت کرده و حالا ویدئوی دوم از این هیولا با ۱۵.۷ لیتر حجم را منتشر ساخته است. این نیروگاه عظیم در حالت کنونی خود میتواند به دور ۱۰۰۰ در دقیقه رسیده و در دور ۲۰۰۰ حدود ۱۰۸۵ نیوتون متر گشتاور تولید کند. اگرچه قدرت دقیق تولیدی پیشرانه موردبحث اعلام نشده اما برخی افراد مدعی هستند این نیروگاه آهنین در حالت فعلی خود تا ۱۴۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکند هرچند با استفاده از سوخت مسابقهای و توربو میتوان قدرت بیشتری را استخراج کرد.
اما گاروین چرا چنین چیزی را ساخته است؟ خود او میگوید هدف اصلی از تولید تنها پیشرانه ۱۲ روتور دنیا تولید قایق مسابقهای پرسرعت بوده اما وجود برخی نقصهای طراحی موجب محدودیت در کاربری آن شده است. البته خبر خوب اینکه پیشرانه یاد شده همان الگوی پیشرانههای بلوک بزرگ شورولت را داشته و بنابراین فرصتهای زیادی برای استفاده از آن در خودروها وجود دارد. گاروین میگوید:
پیشرانه روتاری به خاطر عیوب واقعی شناخته نشده است. شاید برخی قطعات این پیشرانه مستهلک شود اما هیچچیزی نمیتواند هیجان آن را تکرار کند. شما میتوانید قدرت مشابه پیشرانه بلوک بزرگ شورولت را برای چندین ساعت در اختیار داشته باشید بنابراین ما شروع به اندازهگیری ابعاد پیشرانه بلوک بزرگ شورولت کردیم و سپس فهمیدیم که چه تعداد روتور را میتوانیم در چنین ابعادی جای دهیم. در نهایت ما به این طراحی رسیدیم که درست مشابه پیشرانه بلوک بزرگ شورولت است.
البته همهچیز به خوبی پیش نرفته و اشکالاتی وجود دارد. راب دام میگوید برخی مشکلات در این پیشرانه منحصر به فرد دیده میشود و اگرچه ویژگیهای فوقالعاده زیادی در آن وجود دارد اما درس های جالبی را نیز میتوان از نقصهای موجود آموخت. نظر شما درباره چنین ایده خلاقانه و منحصربهفردی چیست؟
R@min
۱۹ تیر ۱۴۰۲وقتی یه ساختاری شکست خورده چرا باید ادامش داد ؟؟ موتورهای روتوری خیلی جذابن ولی وقتی می تونی با کمترین هزینه و دردسر از موتورهای معمول بهترین پرفورمنس بگیری چرا سری که درد نمی کنه رو دستمال ببندی !!!
اینکارا بیشتر برای همین ویو گرفتن هست.
وی
۲۰ تیر ۱۴۰۲نرمی انجین روتاری نسبت قدرت به حجم بالا دوربالا بودن انجین و سادگی و تعمیر ارزان نقاط قوتی که وانکل داره و موتور های پیستونی ندارند
کاظم جفائی
۲۰ تیر ۱۴۰۲احتمالاً این کار بهخاطر عشق به این کار بوده وگرنه توجیه منطقی نداره. میشد از یک موتور میکروتوربینگاز فرسوده استفاده کرد، یا از موتور پیستونی یک هواپیمای قدیمی، یا همزمان از دو موتور هشتسیلندر توربو… انتخابهای زیادی وجود داشته. ولی موضوع این موتور، عشق و علاقه و تصمیم و اراده است…
R/T
۱۹ تیر ۱۴۰۲عجب چیز مرگباری هست این موتور
darkstar
۱۹ تیر ۱۴۰۲چه درگ هایی که میشه با این انداخت💪😎
Huracan Performante
۱۹ تیر ۱۴۰۲میشه یکی روتور رو توضیح بده؟ فرقش با سیلندر چیه؟
reza342
۱۹ تیر ۱۴۰۲تو گوگل بزنید موتور وانکل تا متوجه بشید.
Taha Malek
۱۹ تیر ۱۴۰۲با ویدیو فهمش راحت تره تا متن
❤BMW❤
۱۹ تیر ۱۴۰۲روتور تقریبا کار پیستون رو توی محفظه موتور انجام میده
بهنام
۱۹ تیر ۱۴۰۲یه ویدئو از مراحل مونتاژ یک موتور روتاری دیدم واقعا جالب بود .
BMW
۱۹ تیر ۱۴۰۲این لعنتی فقط به درد یه ماشین میخوره به نظر من دوج چلنجر فقط وقتی بهش فکر میکنم مغزم و سرم و کل بدنم با هم منفجر میشه یعنی چی بشه فقط اووووفففف
911
۱۹ تیر ۱۴۰۲نه داداش.
این به درد یه مزدا آر ایکس ۷ میخوره.
نه چلنجر.
چلنجر موتور وی ۸ میخوره بهش.
راستی یه حرف بی ربط.
من یه هفته پیش یه آگهی تو دیوار دیدم، یه فکر کنم آر ۳۳ بود ، اون واقعی بوده.
mehran
۲۰ تیر ۱۴۰۲رو آرایکس ۸ هست
مهدی
۱۹ تیر ۱۴۰۲دلم میخواد رو پراید بزارمش🤣👍
عادل
۲۰ تیر ۱۴۰۲میخوام بدونم همچین موتوری رو چی میشه نسب کرد؟. ..بنظر من فقط باید رو ماشین آمریکایی نصب شه
کاظم جفائی
۲۰ تیر ۱۴۰۲موتورهای روتاری یا همون وانکل، کارتل روغن ندارند و بههمینخاطر باید مثل موتورهای دوزمانه، مخلوط بنزین و روغن وارد موتور بشه تا قطعات روغنکاری بشن و همچنین سرعت دورانی زیاد این نوع موتورها، فرصت کافی برای تکمیل فرایند احتراق رو به سوخت نمیده به همینخاطر این موتورها آلودگی بالایی تولید میکنن. همچنین فرایند ساخت بسیار پیچیدهای دارند و نشتبندی کمپرس این موتورها خیلی مشکله. این محصول ازنظر طراحی و مهندسی تولید، بسیار بسیار ارزشمنده ولی ازنظر مهندسی موتور و شیمی احتراق، فاقد ارزش هستش. درکل کار بزرگی انجام دادند و قابل تحسینه.
ikam
۲۰ تیر ۱۴۰۲این یک شاهکار در علم مکانیک واقعا عالی با توجه به معایبی که موتور وانکل داره باز هم قابل تحسینه
علی
۱۶ مرداد ۱۴۰۲بالاخره من نفهمیدم 5000 قدرت داره یا نه؟
ولی جالب بود.
مزدا هنوزم موتور وانکل میسازه.
ممنون از پدال.
علی
۱۶ مرداد ۱۴۰۲حالا که دقیق تر خوندم فهمیدم.