نمونه اولیه خودروی الکتریکی و مفهومی Zem که توسط تیمی از دانشجویان دانشگاه آیندهوون ساخته شده است، دی اکسید کربن هوا را در حین حرکت به کمک فیلتر، حذف میکند.
به گزارش نیواطلس، تیم دانشجویی دانشگاه فناوری آیندهوون نمونه اولیهای از خودروی سواری برقی ساختهاند که دی اکسید کربن هوا را هنگام حرکت در جاده حذف کرده و در خود ذخیره میکند. این خودروی الکتریکی با هدف جذب دی اکسید کربن بیشتر نسبت مقدار تولید شده در طول چرخه عمر کامل وسیله نقلیه ساخته شده است.
پروژهی کنونی هفتمین پروژه دانشجویان TU/Ecomotive پس از طرح مفهومی نوح در سال ۲۰۱۸ و لوکا در سال ۲۰۲۰ به شمار میرود. چالش تیم Zem (EM-۰۷) ساخت یک خودروی الکتریکی کاملا بدون کربن بود.
تیم دانشگاه آیندهوون پنلهای مونوکوک و بدنه را با استفاده از تکنیکهای تولید افزودنی برای کاهش ضایعات مواد و «تا حد امکان کمتر کردن انتشار CO۲» ایجاد کردند و در عین حال از پلاستیکهای بازیافتی نیز بهره بردند که میتوان آنها را خرد کرده و دوباره برای پروژههای دیگر استفاده کرد.
استفاده از پلاستیکهای بازیافتی در داخل کابین، همراه با مواد پایدار مانند چرم آناناسی ادامه دارد. پلی کربنات ماده انتخابی برای پنجرهها به جای شیشه بود که به گفتهی اعضای تیم، برای محیط زیست بهتر است. همچنین سیستم سرگرمی، لوازم الکترونیکی و سیستم روشنایی ماژولار نیز نصب شده است که همگی میتوانند در محصولات دیگر مورد استفاده مجدد قرار گیرند.
در واقع Zem یک خودروی الکتریکی است که هنگام حرکت آن، هیچ گونه دی اکسید کربنی منتشر نمیشود. از آنجا که تمرکز این پروژه بر حذف کربن و قابلیت بازیافت خودرو بود، جزئیات دربارهی سیستم محرکه ناچیز است؛ اما دانشجویان دانشگاه آیندهوون گفتهاند که ۹ بسته باتری ماژولار ۲/۳ کیلووات ساعتی در خودرو نصب شده است و یک موتور ۲۲ کیلوواتی و دیفرانسیل قدیمی آئودی با نسبت دنده نسبتا بالا برای افزایش گشتاور وجود دارد.
همچنین میدانیم که ترمز احیاکننده برای افزایش کارایی باتریها در نظر گرفته شده است و سلولهای فتوولتائیک در سطوح بالایی برای افزایش شعاع حرکتی خودروی الکتریکی تعبیه شدهاند. شارژ دوطرفه نیز در آن جاسازی شده است و آینههای دیجیتال برای کاهش مقاومت (درگ) هوا استفاده میشوند.
چیزی در جلوی خودروی الکتریکی که شبیه یک جلوپنجره نسبتاً استاندارد به نظر میرسد، همان فناوری تیم برای جذب دی اکسید کربن هوا است و دانشجویان به دنبال ثبت اختراع برای آن هستند و هوا را هنگام حرکت وسیله نقلیه تمیز میکند. این تیم ادعا میکند که تا ۲ کیلوگرم دی اکسید کربن میتواند به ازای هر ۲۰،۶۰۰ کیلومتر (۱۲،۸۰۰ مایل) در سال با سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت (۳۷ مایل بر ساعت) حذف شود. البته این رقم به خودی خود چیز مهمی نیست، اما اگر قرار بود این فناوری برای میلیونها خودرو در جادههای سراسر جهان گسترش یابد، چنین پتانسیلی میتواند سهم مهمی در تلاشهای جهانی برای کربنزدایی داشته باشد.
هماکنون ظرفیت فیلتر Zem پس از طی ۳۲۰ کیلومتر (حدود ۲۰۰ مایل) تکمیل میشود که البته چنین فیلترهایی را میتوان با استفاده از انرژی سبز تمیز کرد. هنگامی که خودروی الکتریکی Zem در ایستگاه در حال شارژ است، دی اکسید کربن جذب شده در یک مخزن ذخیره میشود و سپس دوباره مورد استفاده قرار میگیرد.
اینکه چه اتفاقی برای دیاکسید کربن جذبشده پس از رها شدن میافتد، مشخص نیست؛ هرچند اخیراً پروژههای جالبی دیدهایم که پتانسیل مقابله با چنین مواردی را نشان میدهند. از جمله این موارد میتوان به استفاده از دی اکسید کربن برای ساخت بتن دوستدار محیط زیست، ایجاد سوختهای مصنوعی و پلاستیکها از بلوکهای سازنده شیمیایی و حتی گازدار کردن آب اشاره کرد.
لوئیز د لات، مدیر این تیم گفت:
پروژه Zem واقعاً هنوز یک طرح مفهومی است، اما ما میتوانیم در حال حاضر ببینیم که قادر هستیم ظرفیت فیلتر را در سالهای آینده افزایش دهیم. جذب دی اکسید کربن پیش نیازی برای جبران انتشار گازهای گلخانهای در طول تولید و بازیافت است.
دانشجویان این تیم همچنین به اتفاقاتی که برای Zem در پایان عمر مفید آن میافتد، با هدف استفاده مجدد یا بازیافت تا حد امکان از خودروی الکتریکی و قطعات آن فکر کردهاند.
کار برای بهبود این خودروی مفهومی و حرکت به سمت محصول کاملا بدون کربن ادامه دارد. اعضای تیم و Zem در ماه آگوست برای بازدید از دانشگاهها و شرکتها به ایالات متحده میروند، به این امید که خودروی مفهومی Zem الهامبخش دیگران برای پذیرش چالشهای آینده باشد.
نیکی اوکلز، مدیر روابط خارجی تیم گفت:
ما میخواهیم با نشان دادن آنچه از قبل ممکن است، کمی صنعت خودروسازی را قلقلک دهیم. اگر ۳۵ دانشجو بتوانند طی یک سال خودرویی تقریباً بدون کربن طراحی، توسعه و تولید کنند، آنگاه فرصتها و امکاناتی نیز برای شرکتهای بزرگ حاضر در صنعت وجود دارد. ما از صنعت خودروسازی میخواهیم که این چالش را انجام دهد و البته خوشحالیم که با آنها فکر کنیم. ما هنوز توسعه را تمام نکردهایم و میخواهیم در سالهای آینده قدمهای بزرگی برداریم.
ˈadɔlf ˈhɪtlɐ
۴ مرداد ۱۴۰۱ایده خیلی خوبیه برای خودروهای شهری
phonix
۴ مرداد ۱۴۰۱شاهد قدرت علم و بقا پذیری انسان هستید اونم فقط در ظرف کمتر از دو دهه تلاش برای کاهش دی اکسید کربن
روزی انسان به دور دست ترین نقاط هستی خواهد رسید و نسل هایی خواهیم داشت که زمین رو هیچ گاه نخواهند دید
ˈadɔlf ˈhɪtlɐ
۴ مرداد ۱۴۰۱نسل هایی خواهیم داشت که زمین رو هیچ گاه نخواهند دید
روزی روزگاری مریخ دیدی داش
شوخی
phonix
۴ مرداد ۱۴۰۱هیتلر سید تو خو خودت دنبال سفر به فضا بودی.
این متحدین بی ادب مانع شدن
ˈadɔlf ˈhɪtlɐ
۵ مرداد ۱۴۰۱دنبال کشف بودم ن موندگاری
سهیل
۴ مرداد ۱۴۰۱انسانها در همین کره از بین خواهند رفت. هیچ جایی هم نمیرن
phonix
۴ مرداد ۱۴۰۱بله داداش زمین هم تخته
یه زمانی به ادم ها میگفتی اون طرف اقیانوس خشکیه سنگسارت میکردن
این رفتار هم همونه ولی کمی متمدن تر
Aliakbarkhoei
۴ مرداد ۱۴۰۱اگه اجرا بشه عاالیه.
Aliakbarkhoei
۴ مرداد ۱۴۰۱“””اگر ۳۵ دانشجو بتوانند طی یک سال خودرویی تقریباً بدون کربن طراحی، توسعه و تولید کنند، آنگاه فرصتها و امکاناتی نیز براشرکتهای بزرگ حاضر در صنعت وجود دارد. ما از صنعت خودروسازی میخواهیم که این چالش را انجام دهد”””.
این بخش خیلی حرف داره هااااا… خییییییلییییی
meysam
۴ مرداد ۱۴۰۱خدایی ایول داشت
دمشون گرم