شرکت مشهور ZF آلمان از تکنولوژی جدید ایزی ترن رونمایی کرده که در صورت ورود به مرحله تجاریسازی سبب کاهش قابلتوجه شعاع گردش خودروها خواهد شد.
تمامی رانندگان با چالش دور زدن در مکانهای تنگ و باریک مواجه شدهاند. تنها گزینهای که برای اینگونه موارد وجود دارد دور دو فرمان است که با جلو و عقب کردن خودرو همراه خواهد بود و البته نارضایتی رانندگان دیگر به ویژه در ترافیک را نیز در پی خواهد داشت. دلیل این امر معمولاً به خاطر شعاع گردش کم خودروهاست. شعاع گردش متوسط خودروها چیزی بین ۱۰ تا ۱۱ متر بوده و هرچقدر این رقم کمتر باشد دور زدن با خودرو راحتتر بوده و میزان استفاده از دندهعقب کاهش خواهد یافت. ZF چند روز قبل تکنولوژی جدیدی را معرفی کرده تا به این ترتیب مشکل دور دو فرمان را حل کند. این تکنولوژی همچنین ظرفیت حذف مشکلات مربوط به پارک دوبل خودروها را نیز خواهد داشت.
تکنولوژی موردبحث که با نام ایزی ترن شناخته میشود یک اکسل سیستم تعلیق استرات است که شعاع گردش خودروهای فاقد سیستم فرمان پذیری چرخهای عقب را به ۶.۸ متر کاهش میدهد. درصورتیکه خودرو به سیستم فرمان پذیری چرخهای عقب مجهز باشد این رقم به ۵.۷ متر خواهد رسید و در این دسته از خودروها زاویه چرخ میتواند به ۸۰ درجه نیز برسد! برخی خبرنگاران خودرویی فرصت تست تکنولوژی یاد شده را به همراه برخی راهحلهای نوین ZF داشتهاند. این رویداد در پیست مخصوص ZF در جنوب آلمان برگزار شده است. البته باید به این نکته اشاره کنیم که تکنولوژی ایزی ترن در خودروهای تمام برقی و دیفرانسیل عقب بهترین کارایی را خواهد داشت و اگر پیشرانه یا دیگر قطعات مکانیکی در سر راه دو چرخ جلویی قرار داشته باشد نمیتوان از ظرفیتهای کامل ایزی ترن سود برد.
ZF میگوید این تکنولوژی ارزانقیمت حدود ۲.۵ سال تا ورود به بازار فاصله دارد و تا به آن زمان به بهبود این سیستم ادامه خواهد داد. شرکت یاد شده همچنین اظهار داشته برخی مدیران خودروسازان مشهور به ایزی ترن واکنش مثبتی نشان دادهاند. بهترین کاربرد ایزی ترن در خودروهای کوچک و محصولاتی خواهد بود که در زمینه تحویل محمولهها به مشتریان فعالیت میکنند.
AMANTE
۱۲ تیر ۱۴۰۲روش جالبیه ولی چرا از سیستم دور زدن به سبک تانک استفاده نمیکنن، فکر کنم هامر برقی و جی کلاس برقی از همین روش استفاده میکنن.
البته شاید دور زدن تانکی روی آسفالت زیاد خوب نباشه.
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۲ تیر ۱۴۰۲اون سیستم پرهزینه هست ولی ابتکار ZF ظاهرا روی خودروهای اقتصادی جواب میده
Dariush saadat
۱۲ تیر ۱۴۰۲بنظر شما این تکنولوژی احتیاج به تایری نداره که پهنایه کناری داشته باشه ؟
یعنی ظاهراً فقط با تایرهایی با پهنای کم جواب میده
بعد رو هندلینگ کلی تاثیر نمیزاره؟
نمیخوام ایراد بگیرم ولی طبق تصویر اینطور بنظر میرسه
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۲ تیر ۱۴۰۲این فناوری حدود ۳ سال پیش توسط zf رونمایی شد و هنوز در قسمت پروژههای شرکت، وجود داره
پس مشخصه که هنوز نتونستن به مرحله تجاریسازی برسونن و چالش داره
Arian w
۱۳ تیر ۱۴۰۲سلام
راه حلی که تمام ماشین های دیفرانسیل جلو میتونن انجام دهند! (بدون تکنولوژی zf)
دستی ماشین رو بالا بکشید فرمون رو تا آخر بچرخونید کلاچ رو بگیرید یکم به ماشین گاز داده بعد کلاچ رو ول کرده ماشین با کمی بکس و باد میچرخه
کیانوش
۱۲ تیر ۱۴۰۲عزیزم دور زدن تانکی تو شن و زمین های کم اصطحکاک کارایی داره نه رو اسفالات شدنی هست البته اما قدرت موتور زیادی میخواد و استهلاک خود خودرو و لاستیک ها شدیدا بالا میره در نهایت ارتقا همین سیستم اگر تو هر دو محور نسب بشه حتی میشه کانلا عرضی خودرو رو حرکت داد هیوندای هم همچین سیستمی معرفی کرد تو هر دو محور اما اون فکر کنم خیلی گرون تر از این مدل باسه
احسان سعیدی
۱۲ تیر ۱۴۰۲دور زدن به روش تانک نیاز چهار موتور مجزا در هر چرخ داره و به سیستم کنترل هوشمند بسیار پیشرفته نیازمند هست.
در ضمن در هنگام پارک اتومبیل کاربردی نیست ولی این تکنولوژی در پارک هم کاربردی هست.
این تکنولوژی در اتومبیل های با موتور درون سوز هم قابل نصب هست
R/T
۱۲ تیر ۱۴۰۲تکنولوژی خیلی خوبیه و مطمئنا جواب میده
امیرمسعود
۱۲ تیر ۱۴۰۲قطعا ازلحاظ ترافیک وکاهش سوخت وصرفه جویی درزمان موثرخواهدبود
*ALI*
۱۲ تیر ۱۴۰۲خیلی خوبه با این حد زیاد گشتاور و گردش میشه خیلی از جاهایی که چرخیدن یا دور زدن سخته اینکار رو انجام داد
Kamy
۱۲ تیر ۱۴۰۲اول فک کردم تصادف کرده
Dan
۱۲ تیر ۱۴۰۲منم دقیقا همین فکرو کردم
حسین دهمرد
۱۲ تیر ۱۴۰۲اگر از موتور برقی داخل چرخ استفاده بشه دیگه دردسر قطعات مکانیکی مثه پلوس رو هم نداره.
احسان سعیدی
۱۲ تیر ۱۴۰۲کمپانی معظم زد اف فردریشهافن آلمان یکی از بهترین تولید کنندگان گیربکس ؛ سیستم انتقال نیرو؛ قطعات زیربند و سیستم فرمان جهان هست و قطعا تکنولوژی معرفی شده توسط این کمپانی کاربردی دقیق و بی نظیر است.
شایان توجه است که این کمپانی فعالیت بسیار گسترده ای را در تولید موتور و قطعات اتومبیل های الکتریکی آغاز کرده است.
BMW
۱۲ تیر ۱۴۰۲خیلی جالب شده و فشار کمتری به سیستم تعلیق و جلوی ماشین میاره
Yasin
۱۲ تیر ۱۴۰۲ابداع خفنیه
امید
۱۲ تیر ۱۴۰۲چرا یکی از چرخ هاش بیشتر از اون یکی فرمان میگیره؟
حیدر صالح
۱۳ تیر ۱۴۰۲چرخش بر یک نقطه که با فاصله مخلف به چرخهای عقب زاویه متفاوت میگیره
mehdi
۱۲ تیر ۱۴۰۲راه حل خوبیست. اما در حالت چرخش کامل چرخ اگر چاله یا مانعی باشه احتمالا آسیب ببینه. توی خودروهای بزرگتر این احتمال بیشتره.
طاها
۱۳ تیر ۱۴۰۲و همچنان ایرانخودرو و سایپا دارن حلبی درست میکنن
مهدی یوسفی
۱۳ تیر ۱۴۰۲سلام تکنولوژی. ایزی ترن تکنولوژی هست که در ژیان 50 سال پیش نیز وجود داشت ، من چون بسیار در هر کاری کنجکاوی میکردم ، گردش خودرو ژیان برای من جلب بود و بار ها بار ها این کار را انجام دادم
سام
۱۳ تیر ۱۴۰۲چی همه مهندس داریم در عجبم چرا پرایدو206وپژوسوار میشن توصف ثبت نام سرکله همومیشکنن بعدمیان پرفسوررربازیم درمیارن که آره داداش ماهم داریم توپرایدخخخ
حیدر صالح
۱۳ تیر ۱۴۰۲اگر مافیای پلاک دهی نبود بهترین ها رو می ساختم
چکنم که پلاک منحصر ایرانخودرو و وارد کنندگان خاص ولاغیر
کورد ایلام
۱۳ تیر ۱۴۰۲این سیستم در تویوتا کریسیدا و بنز هستش ولی نه تا این حد با توجه به تکنولوژی این دو مدل برای دهه نود میلادی هستن این کار خیلی هم جدید نیست در خودرو های فوق شکل کله پلوس در طراحی کاسه ساچمه ها و توپی چرخ جلو سگدست بگونه زاویه به سمت بیرون رو بیشتر دارد که گردش خیلی کمی میخواد با توجه به طول بلند خودرو کریسیدا خیلی عالی هستش