متفرقه

تکنولوژی جدید ZF برای کاهش قابل‌توجه شعاع گردش خودروها!

شرکت مشهور ZF آلمان از تکنولوژی جدید ایزی ترن رونمایی کرده که در صورت ورود به مرحله تجاری‌سازی سبب کاهش قابل‌توجه شعاع گردش خودروها خواهد شد.

تمامی رانندگان با چالش دور زدن در مکان‌های تنگ و باریک مواجه شده‌اند. تنها گزینه‌ای که برای این‌گونه موارد وجود دارد دور دو فرمان است که با جلو و عقب کردن خودرو همراه خواهد بود و البته نارضایتی رانندگان دیگر به ویژه در ترافیک را نیز در پی خواهد داشت. دلیل این امر معمولاً به خاطر شعاع گردش کم خودروهاست. شعاع گردش متوسط خودروها چیزی بین ۱۰ تا ۱۱ متر بوده و هرچقدر این رقم کمتر باشد دور زدن با خودرو راحت‌تر بوده و میزان استفاده از دنده‌عقب کاهش خواهد یافت. ZF چند روز قبل تکنولوژی جدیدی را معرفی کرده تا به این ترتیب مشکل دور دو فرمان را حل کند. این تکنولوژی همچنین ظرفیت حذف مشکلات مربوط به پارک دوبل خودروها را نیز خواهد داشت.

تکنولوژی موردبحث که با نام ایزی ترن شناخته می‌شود یک اکسل سیستم تعلیق استرات است که شعاع گردش خودروهای فاقد سیستم فرمان پذیری چرخ‌های عقب را به ۶.۸ متر کاهش می‌دهد. درصورتی‌که خودرو به سیستم فرمان پذیری چرخ‌های عقب مجهز باشد این رقم به ۵.۷ متر خواهد رسید و در این دسته از خودروها زاویه چرخ می‌تواند به ۸۰ درجه نیز برسد! برخی خبرنگاران خودرویی فرصت تست تکنولوژی یاد شده را به همراه برخی راه‌حل‌های نوین ZF داشته‌اند. این رویداد در پیست مخصوص ZF در جنوب آلمان برگزار شده است. البته باید به این نکته اشاره کنیم که تکنولوژی ایزی ترن در خودروهای تمام برقی و دیفرانسیل عقب بهترین کارایی را خواهد داشت و اگر پیشرانه یا دیگر قطعات مکانیکی در سر راه دو چرخ جلویی قرار داشته باشد نمی‌توان از ظرفیت‌های کامل ایزی ترن سود برد.

ZF می‌گوید این تکنولوژی ارزان‌قیمت حدود ۲.۵ سال تا ورود به بازار فاصله دارد و تا به آن زمان به بهبود این سیستم ادامه خواهد داد. شرکت یاد شده همچنین اظهار داشته برخی مدیران خودروسازان مشهور به ایزی ترن واکنش مثبتی نشان داده‌اند. بهترین کاربرد ایزی ترن در خودروهای کوچک و محصولاتی خواهد بود که در زمینه تحویل محموله‌ها به مشتریان فعالیت می‌کنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۹۰ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۴ دیدگاه‌ها

  1. AMANTE

    ۱۲ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1913 ديدگاه)

    روش جالبیه ولی چرا از سیستم دور زدن به سبک تانک استفاده نمیکنن، فکر کنم هامر برقی و جی کلاس برقی از همین روش استفاده میکنن.
    البته شاید دور زدن تانکی روی آسفالت زیاد خوب نباشه.

    موافقم 45
    مخالفم 9
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۱۲ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (2859 ديدگاه)

      اون سیستم پرهزینه هست ولی ابتکار ZF ظاهرا روی خودروهای اقتصادی جواب می‌ده

      موافقم 69
      مخالفم 5
      1. Dariush saadat

        ۱۲ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (163 ديدگاه)

        بنظر شما این تکنولوژی احتیاج به تایری نداره که پهنایه کناری داشته باشه ؟
        یعنی ظاهراً فقط با تایرهایی با پهنای کم جواب میده
        بعد رو هندلینگ کلی تاثیر نمیزاره؟
        نمیخوام ایراد بگیرم ولی طبق تصویر اینطور بنظر میرسه

        موافقم 16
        مخالفم 2
        1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

          ۱۲ تیر ۱۴۰۲
          سوابق: (2859 ديدگاه)

          این فناوری حدود ۳ سال پیش توسط zf رونمایی شد و هنوز در قسمت پروژه‌های شرکت، وجود داره
          پس مشخصه که هنوز نتونستن به مرحله تجاری‌سازی برسونن و چالش داره

          موافقم 15
          مخالفم 1
      2. Arian w

        ۱۳ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        سلام
        راه حلی که تمام ماشین های دیفرانسیل جلو میتونن انجام دهند! (بدون تکنولوژی zf)
        دستی ماشین رو بالا بکشید فرمون رو تا آخر بچرخونید کلاچ رو بگیرید یکم به ماشین گاز داده بعد کلاچ رو ول کرده ماشین با کمی بکس و باد می‌چرخه

        موافقم 9
        مخالفم 1
    2. کیانوش

      ۱۲ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (826 ديدگاه)

      عزیزم دور زدن تانکی تو شن و زمین های کم اصطحکاک کارایی داره نه رو اسفالات شدنی هست البته اما قدرت موتور زیادی میخواد و استهلاک خود خودرو و لاستیک ها شدیدا بالا میره در نهایت ارتقا همین سیستم اگر تو هر دو محور نسب بشه حتی میشه کانلا عرضی خودرو رو حرکت داد هیوندای هم همچین سیستمی معرفی کرد تو هر دو محور اما اون فکر کنم خیلی گرون تر از این مدل باسه

    3. احسان سعیدی

      ۱۲ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (44 ديدگاه)

      دور زدن به روش تانک نیاز چهار موتور مجزا در هر چرخ داره و به سیستم کنترل هوشمند بسیار پیشرفته نیازمند هست.
      در ضمن در هنگام پارک اتومبیل کاربردی نیست ولی این تکنولوژی در پارک هم کاربردی هست.
      این تکنولوژی در اتومبیل های با موتور درون سوز هم قابل نصب هست

      موافقم 1
      مخالفم 1
  2. R/T

    ۱۲ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (962 ديدگاه)

    تکنولوژی خیلی خوبیه و مطمئنا جواب میده

    موافقم 22
    مخالفم 2
  3. امیرمسعود

    ۱۲ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (22 ديدگاه)

    قطعا ازلحاظ ترافیک وکاهش سوخت وصرفه جویی درزمان موثرخواهدبود

    موافقم 22
    مخالفم 1
  4. *ALI*

    ۱۲ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (323 ديدگاه)

    خیلی خوبه با این حد زیاد گشتاور و گردش میشه خیلی از جاهایی که چرخیدن یا دور زدن سخته اینکار رو انجام داد

    موافقم 13
    مخالفم 1
  5. Kamy

    ۱۲ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (694 ديدگاه)

    اول فک کردم تصادف کرده

    موافقم 14
    مخالفم 2
    1. Dan

      ۱۲ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (682 ديدگاه)

      منم دقیقا همین فکرو کردم

      موافقم 5
      مخالفم 1
  6. حسین دهمرد

    ۱۲ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (2643 ديدگاه)

    اگر از موتور برقی داخل چرخ استفاده بشه دیگه دردسر قطعات مکانیکی مثه پلوس رو هم نداره.

    موافقم 9
    مخالفم 1
  7. احسان سعیدی

    ۱۲ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (44 ديدگاه)

    کمپانی معظم زد اف فردریشهافن آلمان یکی از بهترین تولید کنندگان گیربکس ؛ سیستم انتقال نیرو؛ قطعات زیربند و سیستم فرمان جهان هست و قطعا تکنولوژی معرفی شده توسط این کمپانی کاربردی دقیق و بی نظیر است.
    شایان توجه است که این کمپانی فعالیت بسیار گسترده ای را در تولید موتور و قطعات اتومبیل های الکتریکی آغاز کرده است.

    موافقم 9
    مخالفم 1
  8. BMW

    ۱۲ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1497 ديدگاه)

    خیلی جالب شده و فشار کمتری به سیستم تعلیق و جلوی ماشین میاره

    موافقم 5
    مخالفم 1
  9. Yasin

    ۱۲ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (257 ديدگاه)

    ابداع خفنیه

    موافقم 4
    مخالفم 2
  10. امید

    ۱۲ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (31 ديدگاه)

    چرا یکی از چرخ هاش بیشتر از اون یکی فرمان میگیره؟

    موافقم 2
    مخالفم 1
    1. حیدر صالح

      ۱۳ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (10 ديدگاه)

      چرخش بر یک نقطه که با فاصله مخلف به چرخهای عقب زاویه متفاوت میگیره

  11. mehdi

    ۱۲ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    راه حل خوبیست. اما در حالت چرخش کامل چرخ اگر چاله یا مانعی باشه احتمالا آسیب ببینه. توی خودروهای بزرگتر این احتمال بیشتره.

    موافقم 4
    مخالفم 1
  12. طاها

    ۱۳ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    و همچنان ایرانخودرو و سایپا دارن حلبی درست میکنن

  13. مهدی یوسفی

    ۱۳ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام تکنولوژی. ایزی ترن تکنولوژی هست که در ژیان 50 سال پیش نیز وجود داشت ، من چون بسیار در هر کاری کنجکاوی میکردم ، گردش خودرو ژیان برای من جلب بود و بار ها بار ها این کار را انجام دادم

    1. سام

      ۱۳ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      چی همه مهندس داریم در عجبم چرا پرایدو206وپژوسوار میشن توصف ثبت نام سرکله همومیشکنن بعدمیان پرفسوررربازیم درمیارن که آره داداش ماهم داریم توپرایدخخخ

      1. حیدر صالح

        ۱۳ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (10 ديدگاه)

        اگر مافیای پلاک دهی نبود بهترین ها رو می ساختم
        چکنم که پلاک منحصر ایرانخودرو و وارد کنندگان خاص ولاغیر

  14. کورد ایلام

    ۱۳ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    این سیستم در تویوتا کریسیدا و بنز هستش ولی نه تا این حد با توجه به تکنولوژی این دو مدل برای دهه نود میلادی هستن این کار خیلی هم جدید نیست در خودرو های فوق شکل کله پلوس در طراحی کاسه ساچمه ها و توپی چرخ جلو سگدست بگونه زاویه به سمت بیرون رو بیشتر دارد که گردش خیلی کمی میخواد با توجه به طول بلند خودرو کریسیدا خیلی عالی هستش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا