گروهی از دانشجویان دانشگاه زوریخ توانستند رکورد شتاب خودروهای برقی را با ثبت صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت زیر ۱ ثانیه بشکنند.
تسلا مدل S پلد با حالت Ludicrous دیگر نمیتواند رکورددار شتاب خودروهای بدون آلایندگی باشد زیرا دانشجویان دانشگاه ETH زوریخ با تولید یک خودروی روباز و تکنفره به نام “اسطوره” رکورد جهانی گینس را به خود اختصاص دادهاند. این دانشجویان که گروهی به نام کلوپ موتور اسپرت آکادمیک زوریخ AMZ را تشکیل دادهاند حدود یک سال زمان را صرف توسعه خودرویی کردهاند که میتواند در نه دهم ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد.
رکورد دقیق این خودرو ۰.۹۵۶ ثانیه بوده است و به این ترتیب توانسته رکورد قبلی ۱.۴۶۱ ثانیه ثبت شده توسط تیم دانشجویان دانشگاه اشتوتگارت در سال ۲۰۲۲ را شکست دهد. سخنگوی AMZ به رسانهها گفته است “اسطوره” یکی از خودروهای حاضر در مسابقات دانشجویی سال ۲۰۱۹ بوده است و به دلیل تغییرات رخ داده در قوانین دیگر نمیتواند در این رقابتها حضور پیدا کند. خودروی دانشجویان زوریخ به راحتی توانسته برخی از پرشتابترین خودروهای دنیا همچون مک مورتری اسپرلینگ و ریمک نورا را شکست دهد.
اسپرلینگ میتواند در عرض ۱.۴ ثانیه از سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت برسد درحالیکه صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت نورا نیز در ۱.۸۱ ثانیه ثبت میشود. حتی خودروهای فرمول E نیز کندتر از “اسطوره” هستند زیرا صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت آنها به حدود ۲.۸ ثانیه میرسد. AMZ همچنین میگوید کیت ماگتی راننده این خودرو تمرینهای زیادی برای رکوردشکنی نداشته و علیرغم اشتیاق زیاد برای این کار سختیهای زیادی را متحمل شده است.
این خودروی ۱۴۰ کیلوگرمی توسط دانشجویان توسعه یافته و بخشهایی همچون شاسی و باتری را خودشان ساختهاند. آنها از ساختار سبکوزن کربن و آلومینیومی لانهزنبوری استفاده کردهاند و موتورهای برقی با ۳۲۶ اسب بخار قدرت نیز در دانشگاه ساخته شده است. به این ترتیب نسبت قدرت به وزن “اسطوره” به بیش از ۱ اسب بخار به ازای ۰.۴ کیلوگرم از وزن خودرو میرسد که عددی باورنکردنی است. اگرچه مشخصات باتری این خودرو مشخص نیست اما AMZ میگوید ابعاد آن حدود یکسوم باتری خودروهای حاضر در مسابقات دانشجویی است. همچنین اطلاعاتی از شعاع حرکتی “اسطوره” در دست نیست اما خودرو با یکبار شارژ چندین بار اقدام به رکوردشکنی کرده است. دانشجویان همچنین روی آیرودینامیک نیز تمرکز داشتهاند و داریو مسرلی مدیر بخش آیرودینامیک این تیم میگوید:
وقتی بحث ثبت رکورد شتاب باشد قدرت تنها چیز مهم نخواهد بود زیرا انتقال بهینه این قدرت به زمین نیز فاکتوری کلیدی خواهد بود.
خودروی موردبحث اگرچه فاقد بالهای جلو و عقب مشابه خودروهای فرمول یک است اما بجای آن از نوع خاصی دستگاه مکش استفاده شده که با عمل مکش خودرو را به سطح زمین میچسباند. در ویدئوی منتشر شده میتوانیم یک کارگاه کوچک در سوئیس را ببینیم که این خودرو ساخته میشود. خودروی موردبحث در زمان رکوردشکنی مثل یک موشک به جلو پرتاب میشود و برای شتاب گیری فقط به ۱۲.۳ متر فاصله نیاز دارد. تیمهای فرمول دانشجویی پیش از این نیز رکورد شتاب خودروهای برقی را ثبت کردهاند. برای مثال در سال ۲۰۱۶ بود که تیم ETH زوریخ شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۱.۵ ثانیهای را بر جای گذاشت.
❤BMW❤
۲۴ شهریور ۱۴۰۲دمشون گرم به قول آقا شاهین مث موشکه
ولی یه سوالی ،
چرا روی پیراهن شون آرم بیامو داره ؟!
مجتبی .
۲۴ شهریور ۱۴۰۲اونااسپانسر وپشتیبان مالی پروژه هستن.
فريد
۲۴ شهریور ۱۴۰۲اگه فقط شتاب مد نظر باشه این خوبه ولی خود ماشین واقعا بدرد نمیخوره این شتاب رو ماشین بالای یک تنی اره خیلی خوبه
نشناسی بهتره
۲۴ شهریور ۱۴۰۲واقعا باریکلا بهشون👍
پ.ن:موندم راننده تو این حجم از شتاب چجوری جلوی نیروی G دوام میاره:///
ARIAN
۲۴ شهریور ۱۴۰۲درسته کاربردی نیست این ماشین اما قدم خوبیه رو به جلو. چطور راننده بیهوش نشد از اون همه فشار که توی یک لحظه بهش وارد شد؟ خیلی سریع بود
مجتبی .
۲۴ شهریور ۱۴۰۲فکرکنم تمام خونش رفت پشت سرش. ولی فکرنکنم هنوز اندازه فشاری که به خلبانهای جنگنده ها وارد میشه برسه
puriya
۲۴ شهریور ۱۴۰۲منم وقتی متنشو خوندم با خودم گفتم خدایا این چجوری میتونه انقد فشار رو تحمل کنه چون تو همین پدال یه مطلب خونده بودم که میگفت فشار خیلی بالایی به بدن راننده منتقل میشه
مجتبی .
۲۴ شهریور ۱۴۰۲موتور وباطری درخود دانشگاه ساخته شده!!! وقتی داخل دانشگاه اینقدر امکانات هست وتوان دانشگاه واقعی وعملی هست خب باید هم پیشرفت حاصل بشه.بماند که چه برندای معتبری هم پشتیبانی میکنن. مقایسه شود باامکاناتی که به دانشجو ماداده میشه وپشتیبانی ایران خودرو یا سایپا.
مهران
۲۴ شهریور ۱۴۰۲احه این کجاش خودروعه؟هر چی چهارتا چرخ داشت و میتونه مسافتی بره میارن رکورد بزنه…
شاهین
۲۴ شهریور ۱۴۰۲گر تو بهتر میزنی بستان بزن!
اگه میتونستن میزدن قبلا. اسمش رکورد هست یعنی چیزی که قبلا نتونستن بهش برسن.
Arshia m3csl
۲۴ شهریور ۱۴۰۲ساخت ماشین برقی آسون تر از بنزینیه ولی تو دوران برقی سازی آینده طراحی جذاب کار سخت و بزرگی خواهد بود
Viper
۲۴ شهریور ۱۴۰۲شتاب هم شده بچه بازی….
phonix
۲۴ شهریور ۱۴۰۲دوست عزیز این یه پروژه دانشگاهی هست که چند نفر نهایتا زیر 100 نفر در مجموع جمع شدن دور هم هزینه کردن اسپانسر جمع کردن طراحی کردن و هرچی علم در دوره های مختلف تحصیلی داشتن رو ریختن رو هم و این رو ازش در اوردن مطمعنا بلد بودن طراحی کنن و کانسپت های خفن بسازن ولی دیگه نه به کار پروژه و پایان نامه میخورده نه به درد شرکت های بزرگ که بخوان روش سرمایه گزاری کنن .
مثل خودرو اهو یا غزال ( اسمشو یادم نیست ) که دانشجویان دانشگاه امیرکبیر ساختن و باهاش به مسابقات هم رفتن و چند سری هم ازش ساختن اونم با کمتر از نصف اسپانسر های بقیه دانشگاه های جهان …