وقتی بحث آلایندگی خودروها میشود، اکثراً بحثها روی گازهای خروجی از اگزوز معطوف میشود. ما قبلاً شاهد استفاده از تکنولوژی الکتریکی و دیگر قوای محرکه جایگزین و همچنین ممنوعیت تردد خودروهای درونسوز در برخی شهرها بودهایم اما تاکنون کمتر کسی روی آلایندگی لاستیکها تمرکز کرده است.
نتایج تحقیق جدید Emissions Analytics نشان میدهد آلایندگی پوشش لاستیکها میتواند ۱۰۰۰ برابر بیشتر از آلایندگی گازهای خروجی از اگزوز خودروها باشد.
ذرات مضر موجود در لاستیکها یک نگرانی زیستمحیطی فزاینده بوده و با تولید خودروهای بزرگتر و سنگینتری همچون شاسی بلندها این مشکل بدتر هم میشود. خودروهای الکتریکی سنگینتر نیز بر افزایش این مشکل دامن میزنند.
برخلاف قوانین مربوط به آلایندگی گازهای خروجی اگزوز، سایش لاستیکها قانون خاصی ندارند. آلایندگی اگزوزها به حدی سختگیرانه شدهاند که خودروهای امروزی ذرات بسیار کمی را وارد هوا میکنند اما همین موضوع درباره لاستیکها و یا حتی ترمزها که مشکل مشابهی دارند صدق نمیکند.
طبق قوانین جهانی موجود، میزان آلایندگی گازهای خروجی اگزوز نباید از ۴.۵ میلیگرم در هر کیلومتر تجاوز کند اما لاستیکها میتوانند ۱۰۰۰ برابر بیشتر آلایندگی ایجاد کنند و هرچه جادهها بدتر و لاستیکها فرسودهتر باشند این مشکل وخیمتر خواهد شد.
یکی از محققان Emissions Analytics میگوید:
زمان فرا رسیده که نه تنها آلایندگی گازهای خروجی را اندازه بگیریم بلکه به آلایندگی لاستیکها و ترمزها نیز بها بدهیم. تستهای اولیه ما نشان میدهد مقادیر شوکه کنندهای از آلایندگی ذرات لاستیکها وجود دارد به گونهای که آلایندگی آنها ۱۰۰۰ برابر بیشتر از گازهای خروجی اگزوز میباشد.
او ادامه میدهد:
موضوع ترسناکتر اینکه اگرچه گازهای خروجی اگزوز با قوانین سختگیرانهای کنترل میشوند اما درباره لاستیکها هیچ قانونی وجود ندارد و با افزایش فروش خودروهای سنگینتر همچون شاسی بلندها و خودروهای الکتریکی، آلایندگیهای غیر از اگزوز مشکل بسیار جدیای هستند.
نیک مولدن مدیرعامل این موسسه هم میگوید:
چالش صنعت خودرو و قوانین نبود اطلاعات کافی بین مشتریان و مصرفکنندگان دراینباره است. بهطور خلاصه باید گفت وضع استانداردهای کیفی بالاتر یکی از راههای موجود برای کاهش چنین آلایندگیهایی است.
او ادامه میدهد:
نهایتاً صنعت خودرو شاید روشهایی برای کاهش وزن خودروها نیز پیدا کند. بیشک ما نیازمند دگرگونی کامل قوانین برای حل این مشکل هستیم.
مک وال
۴ فروردین ۱۳۹۹فکر نمیکردم لاستیک ها انقدر آلودگی ایجاد کنند!
عجب دنیای آلوده ای شده!
رزیتا
۴ فروردین ۱۳۹۹یه معضل بزرگ دیگه به اسم معضل لاستیک سوزی داریم ! سوزوندن لاستیکای فرسوده یه تهدید جدی واسه سلامتی انسان و محیط زیست هستش ولی متاسفانه بعضی از هموطنا بدون توجه به عواقبش این کارو میکنن !! چون این افراد یا عمدی این کارو میکنن و یا واقعا نمیدونن که آتیش زدن لاستیک علاوه بر اثرات مخرب روی محیط زیست تو کوتاه مدت اثرات حاد و تو دراز مدت اثرات مزمن رو سلامتی انسان داره
امیر
۴ فروردین ۱۳۹۹بعضی آدمها فقط شنوایی سطحی دارن گوش نمیدن این مدل آدمها باید با چوب چماغ مجبورشون کرد چون اگه اجبار نبینن آزاد باشن هر چقدر هم بگی این کار بد باز انجام میدن چرا چون لذت نادرست جا افتاده تو ذهنشون
عرفان
۴ فروردین ۱۳۹۹الان منظورتون دریفته؟؟؟؟
عرفان
۴ فروردین ۱۳۹۹دریفت رشته همه گیر نیست که بگیم الایندگیش به طبیعت اسیب میزنه
رشته پر هیجان سالم
یه روزی دریفتر موفقی میشم
m40
۴ فروردین ۱۳۹۹البته منظورشون فقط تیک آف و هرزگردی تایر ها نیست،همه ی ماشین های سنگین مثل شاسی بلندها و الکتریکی ها طبق گفته متن با فرسایش تایر ها تو رانندگی روزمره هم آلودگی تولید میکنند
Farzad
۴ فروردین ۱۳۹۹خوب کم کم با پیشرفت علم و تکنولوژی های جدید لاستیکهایی ساخته میشه که آلایندگی کمتری داشته باشن .
یا در آینده ی خیلی دور که ما دیگه نیستیم چرخ رو کلا از خودرو حذف میکنن ، مثل فیلمهای علمی تخیلی …
محمد
۴ فروردین ۱۳۹۹خب خداروشکر با کشف این مشکل اگه دنیا به سمت ماشینای معلق بره اینده رو هم میبینیم ?
Khosrow
۴ فروردین ۱۳۹۹وقتی یک ویروس دنیا رو میبره تو کما / این حرف ها تو این برهه از زمان بیشتر به طنز شبیه هست ..
Sina Barca
۴ فروردین ۱۳۹۹یه خوبی داره و خوبیش اینه که نشون میده الکتریکی ها بدون آلایندگی نیستن
تا الان که فهمیدم بهترین راه برای محیط زیست پیاده رفتنه، چرا دوستداران محیط زیست به جای ماشین برقی ، پیاده به جایی نمیرن؟؟؟