خودروسازان در طول یک سال گذشته سوار بر موج رکورد فروش و روی خوش بازار بودند این رکورد فروش که در تاریخ این صنعت بیسابقه بوده است در ماه مارس میلادی امسال همچنان با رشد نسبتاً کم ۳ درصدی سالبهسال همراه بوده است. هرچند فروش کلی این ماه ۱.۵۹ میلیون دستگاه خودرو گزارش شده است اما به نظر میرسد که در حال حاضر حفظ رشد فروش سختتر از قبل شده است. در ماه مارس امسال شاهد دو حراجی خودرو اضافه بودیم اما طبق گزارش واردز-اتو این حراجیها هم نمیتواند برنامه فروش سالانه فروش را به بیش از ۱۷ میلیون دستگاه برساند. این پیشبینی کاهش فروش از آوریل سال گذشته به بعد مشاهده نشده بود و حالا با چنین سرعت فروشی وارد فصل دوم سال میلادی شدیم سالی که طبق پیشبینیها با کاهش فروش ۱.۰۱ میلیونی نسبت به سال ۲۰۱۵ به ۱۶.۴۶ میلیون دستگاه خودرو میرسد. جالب اینجاست که علاوه بر فولکسواگن (به خاطر رسوایی اخیر این خودروساز)، کمپانیهای دیگر هم این کاهش فروش را تجربه کردهاند. در ادامه میزان فروش کمپانیها را بررسی میکنیم.
سقوط بامو، مرسدس و تویوتا
با در نظر گرفتن تمام خودروسازان میزان فروش کلی خودروها در آمریکا پنج درصد کاهش یافته است. باوجود کاهش فروش کلی خودروها، کراس اورها، شاسی بلندها و تراک های سبک افزایش فروش ۱۰ درصدی را تجربه کردهاند و همین امر نشان میدهد که چرا تویوتا رکورد جدیدی در فروش خودروهای هایلندر و رافور (هر کدام ۱۵ درصد)، شاسیبلندهای لکسس ۱۰ درصد، NX با ۲۵ درصد و LX-های سنتی با ۴۶ درصد ثبت کرده است. بهطورکلی تویوتا با کاهش سه درصدی ۲۱۹۸۴۲ دستگاه خودرو تولید کرده است چراکه در این میان کمری افت فروش ۹ درصدی، پریوس افت فروش ۲۵ درصدی و درنهایت کرولا افت فروشی ۸ درصدی را تجربه کرده است. تویوتا کمری با اینکه افتی ۹ درصدی داشته همچنان فروش شگفتانگیز ۳۶۹۹۱ عددی داشته است.
میزان فروش خودروهای بامو و مینی زیرمجموعهی آن هم مانند تویوتا است. این خودروساز بهطورکلی با کاهش فروش ۱۳ درصدی توانسته ۳۴۷۹۵ دستگاه خودرو به فروش برساند. در این میان رشد ۳۲ درصدی شاسی بلندها (شامل X1) و کاهش ۲۴ درصدی سایر خودروها مشاهده شده است. در میان خودروهای سواری تنها سری دو (با رشد ۲۹ درصدی) و سری هفت (با رشد ۱۶ درصدی) توانستهاند از این مخمصه سربلند بیرون بیایند. در بازار شاسی بلندها هم X1 با رشد ۱۳۲ درصدی و X3 با رشد ۱۹۱ درصدی خودی نشان دادند. گزارشهای فروش همچنین نشان میدهند که تمام خودروهای مرسدس به جز GLA (با ۱۵ درصد رشد)، GLC/GLK (با ۹۷ درصد رشد)، GLE/ML (با ۱۸ درصد رشد) و سری G (با سه درصد رشد) با افت فروش مواجه شدهاند. با در نظر گرفتن زیرمجموعههای مرسدس یعنی اسمارت فورتو و ونها، این خودروساز با فروش کلی ۳۲۸۸۳ دستگاه خودرو، افت فروش ۴ درصدی را تجربه کرده است.
برخلاف تمام خودروسازها در ماه مارس سواریهای هوندا نسبت به کراس اورهای این خودروساز فروش جذابتری داشتهاند. سیویک و آکورد نسبت به مارس سال ۲۰۱۵ رشدی ۱۳ و ۸ درصدی داشتند اما CR-V در همین مدت افتی ۱۰ درصدی داشته است. این روند فروش موفق سواریها را میتوان با طراحی دوبارهی سیویک و نمونهی جدید آکورد توجیه کرد. CR-V هم بعد از ارتقای مدلی که در سال ۲۰۱۵ داشت دیگر تغییری به خود ندید به همین دلیل نتوانست سرعت فروشش را حفظ کند. اگر کاهش فروش CR-V ادامهدار شود این خودرو ممکن است عنوان پرفروشترین شاسیبلند را هم از دست بدهد. فروش ۷۱۱۸۸ دستگاهی این خودرو در ماه مارس پشت سر فورد اسکیپ با ۷۱۵۹۴ دستگاه و تویوتا رافور با ۷۶۱۲۲ دستگاه قرار گرفته است. از طرف دیگر سیویک امسال با شکست تویوتا کرولا و فروش ۸۷۳۰۳ دستگاه خودرو در ماه مارس، فاتح جدال سرسخت خودروهای جمع جور بوده است. میاتا گل سرسبد مزدا در آمار فروش
MX-5 میاتا خودروی محبوب مزدا که یکی از ده خودروی برتر تولیدشده در سال ۲۰۱۶ است با رشد ۱۰۵ درصدی و فروش ۱۰۹۰ دستگاه، تنها خودروی این خودروساز ژاپنی بوده که در ماه گذشته در فروش رشد داشته است. بهطورکلی مزدا در ماه گذشته ۲۷ درصد افت فروش داشته است. تمام مدلهای دیگر مزدا بهجز CX-3 افت فروش دورقمی را تجربه کردهاند. وقتیکه به آمار فروش سال گذشته دقت میکنیم میبینیم که آمار سال گذشته تکرار شده است. سال گذشته در همین مدت میاتا رشدی ۷۵ درصدی داشته و مدلهای CX-3، ۵، ۶ و CX-9 پشت سر آن قرار گرفتهاند. البته به نظر میرسد که معرفی قریبالوقوع CX-9 با طراحی جدید فروش مزدا را تحت تأثیر قرار میدهد. به دنبال طراحی مجدد میاتا، چشمانداز مثبتی از فروش این خودرو در سال جاری پیشبینی میشود. البته میتوان گفت با فروش نسل ND در اواسط سال ۲۰۱۵ میزان فروش بالای این خودرو شدت گرفته است. در چندماهه آینده مزدا مدل میاتا RF با سقف جمع شونده را معرفی میکند و ما بیصبرانه منتظر رشد بیشازپیش فروش این خودرو هستیم. باوجود موفقیتهای چشمگیر میاتا باید در نظر داشته باشیم که میاتا تنها قسمت کوچکی از تجارت مزدا در آمریکا را نشان میدهد. برای درک بهتر این موضوع باید توجه داشته باشید که فروش ۲۴۰۹ دستگاه از این خودرو در سال ۲۰۱۶ کمتر از ۴ درصد از فروش کلی مزدا در سال جاری بوده است.
رکورد بهترین فروش در یک دههی اخیر فیات کرایسلر
سرجیو مارچیونه مدیرعامل فیات کرایسلر چیزهای عجیبی میگوید و گاهی اوقات تفکرات خود را بهصورت ایمیل برای مدیرعامل جنرال موتورز مری بارا ارسال میکند؛ اما صحبتهای او در مورد افزایش تولید محصولات جیپ بهجا است. شاسی بلندهای فیات کرایسلر در ماه گذشته با رشد ۸ درصدی و فروش ۲۱۳۱۸۷ دستگاه خودرو ۳۹ درصد از فروش این شرکت را به خود اختصاص دادهاند. این آمار بهترین آمار ثبتشده از سال ۲۰۰۶ به بعد است و در لیست فروش کامپس قدیمی با رشد ۵۳ درصدی همچنان در صدر قرار دارد. بهطورکلی فروش محصولات جیپ ۱۵ درصد رشد داشته است. با این حساب اگر فیات کرایسلر داج دارت و کرایسلر ۲۰۰ را پیشتر از رده خارج و بهجای آن رنگلر تولید میکرد سقوط ۴۴ و ۶۸ درصدی فروش این خودروها تأثیر کمتری بر فروش کلی میگذاشت. البته اوضاع در سمت فیات رضایتبخش نیست و این شرکت با افت فروش ۲۴ درصدی دستوپنجه نرم میکند. شاید اگر فیات تبلیغات مهیجتری تولید کند فروش 500L رشد بیشتری داشته باشد.
دیوانگی نیسان در مارس
نیسان ایالاتمتحده که مرکز آن در تنسی واقع شده یک ماه خوب را پشت سر گذاشت. این شرکت هم در مسابقات بسکتبال مردان NCAA تیم ایالت میشیگان را شکست داد و هم بهترین رکورد فروش خود را ثبت کرد. فروش کلی نیسان با رشد ۱۳ درصدی به ۱۶۳۵۵۹ دستگاه خودرو و بالاترین رکورد خود رسید. این رکورد کلی وامدار رکوردهای ریز و درشتی بود که خودروهای تولیدی این شرکت از خود به جا گذاشتند. نیسان روگ رشد یک درصدی، سنترا با رشد ۲۳ درصدی، ورسا با رشد ۱۲ درصدی و فروش دو برابری ماکسیما با ۶۵۸۸ دستگاه نسبت به همین ماه در سال گذشته آمار چشمگیر ماه گذشته بود. جالب اینجا بود که بسیاری از مردم بالاخره متوجه حضور مینی ون نیسان در بازار شدند و ۱۷۶۳ دستگاه کوئست (رشد ۹۵ درصدی) را از نمایندگیها خریداری کردند. فروش اینفینیتی زیرمجموعهی نیسان هم مشابه شرکت مادر بود. فروش این شرکت در ماه گذشته ۱۰ درصد رشد داشت و به ۱۳۷۷۵ دستگاه خودرو رسید. این فروش بالا بیشتر بر دوش کراساورهای QX و شاسی بلندهای اینفینیتی بود که به همراه رشد ۴۳ درصدی سدان Q50 چنین نتیجهای را رقم زد. اینفینیتی با ارائه مدلهای Qx30 و Q60 کوپه در چند ماه آینده فروش بالاتر را هم نشانه گرفته است.
فورد در یک رویه غیرمعمول خودرویی توانست در ماه گذشته نسبت به جنرال موتورز فروش بیشتری داشته باشد؛ اما در این میان اعداد کلی، داستان فروش را شرح نمیدهند. فورد در ماه گذشته ۲۵۴۷۱۱ دستگاه خودرو فروخت که ۳۷ درصد آن متعلق به ناوگان خودرویی بود این میزان فروش در حالی به دست آمد که در طرف دیگر جنرال موتورز فروش کلی ۲۵۲۱۲۸ دستگاه را ثبت کرد که تنها ۲۰ درصد آن مربوط به ناوگان خودرویی بود. با این حساب بدون در نظر گرفتن ناوگان خودرویی جنرال موتورز بهطورکلی ۳۰ هزار خودرو بیشتر از فورد فروخته است. فروش کلی فورد ۸ درصد رشد داشت اما خردهفروشی این شرکت ۵ درصد کاهش پیدا کرده است. در طرف دیگر هم جنرال موتورز توانست در خردهفروشی ۷ درصد رشد را در فروش محصولات تجربه کند.
علي
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵همچین نوشته سقوط فروش تویوتا مرسدس بی ام وه فکر کردم ی سنگ از کوه کنده شده داره میخوره تو سرم نا خودآگاه جامو عوض کردم . ?
gatham
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵خوش بحال مردم ایالات متحده ،بزرگترین و بازترین بازار دنیا رو دارن
همه برند ها واسه ارائه محصولات باکیفیتشون ب آمریکا رقابت میکنن
Mahmood
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵با جلو رفتن زمان فروش کراس اوورها و شاسی بلندهای شرکت های مختلف خودروسازی بیشتر و بیشتر و فروش دیگر خودروهایشان (خودروهای غیر از شاسی بلندها اعم از سدان ها و غیره) به نسبت کمتر می شود و باید شرکت های خودروسازی به فکر یک ایده ی جدید برای فروش بیشتر خودروهای شاسی کوتاهشان باشند همچون هوندا که به نتیجه هم رسیدچرا که این روزها فقط کراس اوورها و شاسی بلندها طرفدار زیاد پیدا کرده اند.
احسان(احسان سابق)
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵در تحلیل جی دی پاورز و کانسیومر ریپورت برند جیپ جزو پایین ترین برندهاست اما 10 ساله که ماه به ماه فروش این برند بیشتر میشه و بالاترین امتیاز وفاداری مشتری رو بدست میاره
بنتلی
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵احسان(احسان سابق)عزیز،جالبتر فروشه کامپس هست ک با اینکه قدیمی شده و نسل جدیدش درحال تسته بازهم رشد فروشه زیادی داشته!واقعا اگه جیپ کرایسلرو میخرید طبیعی تر بود!البته امیدوارم کرایسلر هم ب روزای خوبش برگرده.
ali
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵برمی گرده اینو فروش خوب خودش و زیر مجموعه هاش نشون میده
شکوفه های کویری
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵خدا لعنت کنه این ……….. ، ما توی چه منجلابی افتادیم ، همه جوره جیب ملت رو خالی میکنن واسه یه آشغال ایرانخودرو یا سایپا چقدر باید پول بدیم و آشغالهای از تاریخ گذشته پر از عیب و نقصشون رو قسطی بخریم ، در صورتیکه مردم دنیا با چه مقدار پول چه ماشینهایی سوار میشن . چرا من و ما نباید سوار هوندا آکورد یا مزدا میاتا بشیم ؟؟؟ . چه بدبختی گریبانگیر ما شد ، افسوس … از ماست که بر ماست
احمد باقری
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵به طور کلی، فروش اکثر خودروسازها کمتر شده، ولی مقامها تقریبا همونطور باقی مونده.
arash
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ایرانم جهنم مرد هاست کلا از هر نظر