متفرقه

ابرهای سیاه و سفید انتخابات بر فراز صنعت خودرو

حسین شاوردی: نگاهی به شرایط کلی حاکم بر صنعت خودرو در طول چهار سال اخیر نشان می‌دهد علیرغم همه انتظارات معقول، دولت یازدهم لااقل در بخش بازسازی و تجدید رونق در صنعت خودروی ایران موفق عمل کرده و تقریبا همه ظرفیت‌های پیشین این صنعت کاربردی را به لطف برجام و تعامل سازنده با جهان از نو فعال کرده است. این را هم می‌توان از میزان تولید سال ۹۵ ایران دریافت که با آماری ۱.۲۵۰ میلیون دستگاهی نسبت به سال ۹۱ که در مجموع ۷۳۳ هزار دستگاه خودرو تولید شد، حدود ۱۶۳ درصد رشد را نشان می‌دهد، فهمید و هم از توسعه همکاری خودروسازان وطنی و علاقه برندهای خارجی برای حضور در بازار ایران به خوبی درک کرد. در عین حال انتظارات گسترده برای توسعه و تغییر استراتژی صنعت خودرو هنوز هم محقق نشده و از میان انبوهی قرارداد و عقد تفاهم با خودروسازان برجسته جهانی، هنوز هم هیچ خودروی جدیدی که حاصل همکاری‌های نوین برندهای بین‌المللی با ایران باشد راهی بازار نشده است.


در واقع اشکال اساسی به سرانجام نرسیدن این قراردادها، نه در راهبرد کلان اقتصاد ایران که به دلیل مخاطرات گسترده موجود در اقتصاد ملی است و با وجود وصل شدن دوباره اقتصاد ایران به بازارهای جهانی، برندهای رنو، فولکس‌واگن، هیوندای، پژو، ام‌جی-سایک، مرسدس بنز و سیتروئن حتی با وجود توسعه و گسترش همکاری‌ها با طرف‌های ایرانی، همچنان با نگرانی به آینده سیاست داخلی و خارجی در ایران می‌نگرند.


دولت فعلی که از بدو کار، یکی از مهم‌ترین برنامه‌های خود را وارد کردن سالانه ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلار سرمایه خارجی به ایران گذاشته با وجود همه توانمندی‌ها و رایزنی گسترده فقط قادر به عقد تفاهم ۱۱ میلیارد دلاری و وارد کردن ۳ تا ۵ میلیارد دلار بوده است. فعلا نیز بسیاری از علاقه‌مندان به تولید خودرو در ایران به دلیل مخاطرات و عدم‌اطمینان ناشی از انتخابات ۲۹ اردیبهشت با دیده تردید به آینده سرمایه گذاری خود در ایران نگاه می‌کنند و به واقع فعلا آسمان صنعت خودرو با ابرهای تیره مخاطره پوشیده شده که این موضوع نویدبخش آینده چندان جالبی لااقل برای سرمایه‌گذاران خارجی نیست.
جالب است که این آمار در بخش صنعت خودرو چیزی در حدود یک میلیارد دلار بوده که کمتر از ۲۰ درصد تفاهم‌نامه‌های منعقدشده میان ایران و طرف‌های خارجی است. از دیگر سو عمده نگاه منتقدان به جای جذب سرمایه‌گذاری خارجی نگاه به درون است که نه قادر است و نه می‌تواند دردی از دردهای صنایع داخلی از جمله صنعت خودرو را حل کند. نادرست بودن این نگاه را وقتی می‌توان بهتر فهمید که سری به آمار تولید خودروهای پرتیراژ داخلی زد، خودروهایی که هریک بین ۱۰ تا ۲۰ سال از زمان آغاز به کارشان در ایران می‌گذرد و سازنده داخلی هرگز نتوانسته آنها را با مدل‌های مدرن، ایمن و بهتر جایگزین کند. نگاهی به لیست خودروهای سایپا و ایران‌خودرو گویای این امر است که جز با روش دولت فعلی که به تولید مدل‌های مدرن و مشترک با برندهای خارجی، در کنار مونتاژ خودروهای روز با هدف صادرات توجه دارد، نمی‌توان به نوسازی صنعت خودرو و افزایش توان مهندسی و تولید کیفی خودروسازان وطنی اقدام کرد.

البته نباید یک نکته را از نظر دور داشت و آن اهتمام اندک دولت فعلی به ایجاد رقابت در صنعت خودرو علیرغم همه بحث‌های گفتمانی در این زمینه است. اینکه انتظار داشته باشیم بدون ایجاد یک چارچوب اقتصادی که مبتنی بر اصول رقابت آزاد باشد صنعت خودرو هم‌چون ترکیه، کره جنوبی یا هندوستان پیشرفت کند یک توهم کامل است و تجربه جهانی نشان داده سرمایه‌گذاری صرف برندهای خارجی در یک کشور بدون تغییر قوانین رقابت و انحصار، هرگز به ایجاد یک صنعت خودروسازی پیشرو و قدرتمند ختم نشده است. با این رویه و توجه به چشم‌انداز اقتصاد سیاسی کشور که مملو از ریسک‌های اقتصادی و سیاسی است، هر بحران دیپلماتیک، هر چالش داخلی و یا هر مسئله امنیتی می‌تواند به راحتی دیوار کج صنعت خودروی ایران را از نو تخریب کند. پس بهتر است تا وقت هست و باب توسعه صنعتی کشور باز، بگذاریم اندیشه کودکانه حمایت از صنعت خودرو جای خود را به یک چارچوب رقابتی و چندبعدی با حضور نیروهای توانمند بدهد تا هم جامعه از تبعات تولید خودروهای جدید و ایمن سود برد و هم استعدادهای داخلی در این صنعت استراتژیک به بهترین شکل ممکن شکوفا شوند.

حتماً ما را از دیدگاههای ارزشمند خود بهره‌مند سازید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

محمدحسین شاوردی

دانش آموخته و خبرنگار حوزه اقتصاد و علاقه مند به صنعت خودرو

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. sz.hybrid power

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (15 ديدگاه)

    خیلی ممنون از نویسنده پدال اما با توجه به عملکرد ضعیف دولت فعلی در حوزه صنعت خودرو و عدم انجام وعده هایی که دولت درموردصنعت خودرو به مردم داده بود از جمله ارزان شدن ویا حداقل ثبات قیمت ها دریک دوره زمانی معقول ویا خصوصی سازی صنعت خودرو،نمیتوان دوباره به وعده های دولت درمورد صنعت خودروسازی اعتماد کرد هرچند دولت فعلی عملکرد بهتری نسبت به دولت سابق داشته است اما همین عقد قراردادهایی که خودروسازان دولتی با انواع خودرو سازان خارجی بسته اند صرفا جنبه ی نمایشی داشته و چیزی عاید مردم و به خصوص قشر متوسط و ضعیف جامعه نکرده است نمونه آن را میتوان در قیمت گذاری خودرو هایی که ایران خودرو و پژو به صورت مشترک تولید میکنند مشاهده کرد امید است باروی کار آمدن دولتی جدیدوکار آمد صنعت خودرو به سمت تولید خودرو هایی مدرن تر و ارزان برای اقشار کم درآمد جامعه برود و این مهم فقط به شرط تغییر به نفع مردم اتفاق خواهد افتاد.

    1. ونوم اف ۵

      ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (1274 ديدگاه)

      باز ایام تبلیغات شد اقای شاوردی رپرتاژ اومد ایکاش یه مقدار با انصاف باشیم اگه ۵ میلیون پراید بفروشیم این شد بازسازی خودروسازی

  2. Amir

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (11565 ديدگاه)

    سلام ،
    به نظر من کیفیت خودروهای تولید داخل بسیار بهتر از قبل شده.
    اما هنوز نتونستیم یک خودروی خوب با 3 ویژگی معرفی کنیم 1- کیفیت بالا ( شایسته ی ایرانی) 2-قیمت زیر 40 میلیون 3- ایمنی بسیار بالا

    1. مصطفی

      ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (226 ديدگاه)

      فقط تولید یه چیزی مهم نیست بلکه مهم تر از اون کیفیت تمام شده و خدمات پس از فروش آن و صد البته احترام به خریدار آن است .(چیزهایی که هیچ وقت در نظر گرفته نمی شوند، غافل از اینکه این ها چیزهایی است که در ذهن ها تا ابد می ماند.)

    2. ahmad

      ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (659 ديدگاه)

      واقعا راست میگی!
      کیفیت تولید داخل خیلی بهتر شده!
      انقدر خوب شده که هر کی میخواد ماشین داخلی مدل دهه هشتادش رو عوض کنه میگن نکن همچین کاری رو و همینی رو که داری سفت بچسب!
      انقدر خوبه که هر کی ماشین صفر میگیره از روز اول دربه در نمایندگی و تعمیراتش نمیشه!
      انقدر خوب شده که داشبورد قدیمی نرم پژو و سمند رو با داشبورد جدید از جنس پلاستیک زباله بازیافتی خشک و سخت و شکستنی جایگزین کردن!
      انقدر خوب شده که نگو…

    3. Mahdi DODGE & CHEVROLET & FORD

      ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (1478 ديدگاه)

      افزایش کیفیت به قدری ناچیزه که نمیشه روش حساب کرد
      اگه قبلا ماشینو بدون دنده عقب میدادن الان نسبت به قبل کاملتر تحویل مشتری میدن اما سطح کیفی تفاوت خاصی نداشته

    4. ارشا

      ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (50 ديدگاه)

      آقای امیر علیک سلام
      مطمئنم از ده سال قبل تا الان مصرف کننده هیچ ماشینی نبودی که میگی کیفیت ماشین ایرانی بهتر شده چون واقعا سال به سال بد و بدتر شده خواهشا بیشتر توجه کن

  3. #ali.m#

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1836 ديدگاه)

    ایران خودرو فقط برگرده به کیفیت 10 سال قبلش شاهکار کرده هیچ چیز دیگه ای هم نمیخوایم ازش . واقعا خیلی بهتر بود .

  4. سامان اذری

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (3216 ديدگاه)

    پدوستان به نظر شما رئیس جمهور بعدی ایران چه کسی خواهد بود ؟؟؟

    اقای روحانی +++++++
    اقای رئیسی——-

    به نظر خودم اقای روحانی پیروز میشه

    1. كاپيتاليسم

      ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (194 ديدگاه)

      ملت فرانسه با وجود فشارهای زیاد و در این زمانه پراشوب ،نترسیدند به افراطی گری نه گفتند و یک فرد منطقی رو انتخاب کردند ، امیدوارم مردم ایران هم نشون بدن که از گذشته خودشون درس گرفتند و خواهان دوره تنش با دنیا نیستند…

      1. ب ام و سلطان

        ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶
        سوابق: (198 ديدگاه)

        ملت فرانسه از رویه احزاب و انتخابات های زیاد و خودشون به کسی رای دادن که نابغه اقتصادیه و وزیر اقتصاد و بانکدار بزرگی بوده و کاملا مستقله ملت فرانسه به خاطر دموکراسی و آزادی به بهترین شکل تونستن رای بدن و شد این و تونستن شخص نخست مملکتشونو و خودشون انتخاب کنن ضمن اینکه میتونستن به کسی جز این هم رای بدن شما اینجارو و مقایسه با جایی نکن لازم نیست که توضیح بیشتر بدم

        1. كاپيتاليسم

          ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶
          سوابق: (194 ديدگاه)

          عزیز حرف شما رو متوجه میشم و میدونم هرکس که بیاد اصول اصلی تغییری نمیکند….بنده هم هرانچه شما میبینید میبینم و فرق فرانسه و ایران رو هم میدونم…
          اما اگر این خرده امید رو هم از خودمون بگیریم دیگر انگیزه ای وجودنخواهد داشت

    2. حمیدرضا

      ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (60 ديدگاه)

      نظر سنجی میخواد؟ هرکی یه دور میشه دوباره هم میشه. اینا واسه اینه که مردم بیان رای بدن (بازش نمیکنم قضیه رو) وگرنه معلومه که کی میشه.

      1. ب ام و سلطان

        ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶
        سوابق: (198 ديدگاه)

        حمیدرضا باز کردن نمیخواد مردم همه چیز رو میدونن بعضی ها با قیاس های عجیب و غریب و اعصاب خرد کن میخوان این وسط سفسطه کنن جناب حمید خان

        1. حمیدرضا

          ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶
          سوابق: (60 ديدگاه)

          حرفت درست عزیز. ولی با توجه به شغلم که روزی حداقل ۵۰۰ الی ۱۰۰۰ نفر از زیر دستم رد میشن میتونم با قاطعیت بگم ۵۰% (مرام گذاشتم خیلی کم کردم) ملت از نظر علمی عقب مانده ذهنی هستن (منتال رتارد یعنی آیکیو زیر ۷۰). به خاطر همین نمیتونم قبول کنمکه مردم همه چیز رو میدونن. سطح زندگی هر مردمی مستقیما با سطح شعور و انسانیتشون مرتبطه. با توجه به سطح زندگی ما …. (میدونی چی میخوام بگم)

  5. كاپيتاليسم

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (194 ديدگاه)

    با وجود اینکه این دولت تو بعضی زمینه ها کم کاری کرده اما اوضاع ارتباط با خودرو سازان مطرح دنیا خیلی بهتر از اون دوران کذایی شده ، کم کم داره پای شرکت های معتبر دنیا تو ایران باز میشه مثلا قرار هست فولکس بیاد هیوندای خط تولید اکثر محصولاتش رو بیاره داخل ایران ،پژو محصولات روزش رو بیاره ،رنو خط تولید محصولات جدیدش رو بیاره، پروتون برگرده، مزدا برگرده و غیره… و با افزایش درصد سهم داخلی سازی قیمت خودروهای جدید هم کاهش پیدا میکنه ، بنظرم دولت فعلی برای ادامه این روند برنامه خوبی داره

    1. ونوم اف ۵

      ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (1274 ديدگاه)

      کاپیتالیسم عزیز ما هم تو همین پدال کلی خوشحال بودیم که اقا فولکس میاد هیوندای میاد و … ولی فعلا هیچی به هیچی بعدشم چرا نمیخواین قبول کنین عمر ادمیزاد کوتاه هست اگه بخواد انقدر طول بکشه که به دوره ی من نرسه میخوام کلا نرسه

    2. ب ام و سلطان

      ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (198 ديدگاه)

      شما منتظر باش تا بیان میان حتما میان چهارسال دیگه هم به همین امید برو و رای بده تا بیان میان حتما هم میان

  6. احسان

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (2876 ديدگاه)

    پوپولیسم و عوام فریبی به بالاترین حد خودش تو این انتخابات رسیده و کاملا مشخصه که این نماینده ها مطلقا برنامه ای برای بیرون کشیدن کشور از این وضعیت بد اقتصادی ندارن دیگه چه برسه به خودروسازی. خدا این مملکتو حفظ کنه.

  7. امین قاف

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (15 ديدگاه)

    در کل یا باید کلا منفعل باشیم و ناامید که هشت سال نتیجشو دیدیم چی شد یا با کورسوی چراغ امید به سمت جلو حرکت کنیم و اینم بگم انصاف داشته باشیم مافیای خودرو تو این مملکت مثل بختک افتاده رو مشتری بیچاره دولت ها معجزه نمیکنن

    1. Nima

      ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (9 ديدگاه)

      مافیای صنعت خودرو وزیر 80 ساله و 1000 میلیاردی دولته همونی که کمپین تحریم خودرو را ضد انقلاب میدانست و با فروش خودروهای از رده خارج متاسفانه روز به روز ثروتش اضافه و قدرتمندتر میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا