خودروهای الکتریکی در طی مدتزمانی کوتاه به پیشرفتهای زیادی دست یافتهاند. البته شاید حفظ این سرعت امر سختی باشد.
حداقل این چیزی است که جرمی میشالیک، پروفسور مهندسی در دانشگاه کارنیج ملون میگوید. این پروفسور به افرادی که میگویند خلاقیت و نوآوری خودروهای الکتریکی تا ابد با این سرعت ادامه خواهد یافت هشدار میدهد.
دلیل اصلی میشالیک برای گفتههای خود حول محور تولید باتری و قیمت و هزینهها میچرخد. اگرچه اخیراً پیشرفتهای زیادی در باتریها رخ داده و قیمت آنها کاهش یافته اما مقیاس اقتصادی که به تحقق این تغییرات کمک کرده تقریباً به حد نهایی خود رسیده است. حتی بهبودهای فرایند تولیدی که به کاهش هزینه تولید باتری کمک کرده نیز به ته خط رسیده و به فراتر از آن نمیتوان دست یافت.
این پروفسور میگوید خودروسازان باید سودده باشند. به همین خاطر سوددهی کمتر در مقایسه با هزینه تولید باتریها یک مدل تجاری پایدار نخواهد بود و بنابراین صرفنظر از میزان راندمان فرایندهای تولید، تنها به میزان مشخصی میتوان در هزینهها صرفهجویی کرد؛ و این نیاز به سود احتمالاً به معنی آن خواهد بود که قیمت خودروهای الکتریکی در آینده نزدیک به کمترین میزان خود خواهد رسید.
از آنجایی که خودروسازان به دنبال تثبیت موقعیت خود در بازار و هماهنگی با قوانین هستند بنابراین برخی از آنها اقدام به کاهش قیمت محصولاتشان میکنند. حتی تسلا با فروش اعتبار آلایندگی به دیگر شرکتها اقدام به درآمدزایی میکند؛ اما از آنجایی که برندهای بیشتری وارد بازار الکتریکیها میشوند این مزیتها رنگ باخته و احتمالاً قیمت خودروهای الکتریکی از این پایینتر نخواهد رفت.
خبر خوب برای طرفداران خودروهای الکتریکی این است که نوآوری و خلاقیت جایی است که میتواند به کاهش قیمت کمک کند اما این روند احتمالاً کند خواهد بود. اگرچه باتریهای حالتجامد و دیگر خلاقیتها باعث پیشرفت خودروهای الکتریکی خواهند شد اما این تکنولوژی احتمالاً تا چند سال آتی در دسترس مشتریان نخواهد بود.
همه اینها به معنی کاهش قیمت کند خودروهای الکتریکی خواهد بود. در واقع اگر هزینه متریال بالا رفته و یا دولتها مشوقهای این دسته از خودروها را متوقف کنند شاید حتی قیمت خودروهای الکتریکی افزایش هم یابد. البته به نظر نمیرسد در ۴ سال آینده چنین ریسکی برای حذف مشوقها در نظر گرفته شود.
شاید همهگیری خودروهای الکتریکی در سالهای آینده با چالشهای روبرو باشد. با در نظر گرفتن اینکه بسیاری از مشتریان آمریکایی به جایگاههای شارژ راحت دسترسی ندارند بنابراین پیشبینیها درباره استفاده گسترده از خودروهای الکتریکی شاید بیش از حد خوشبینانه باشد.
میشالیک میگوید: “ما به خوبی به یاد داریم که عملکرد گذشته تضمینی برای نتایج آینده نیست.”
خوشنام
۱ تیر ۱۴۰۰همش تقصیر تسلاست که جوسازی کرد و تب الکتریکی شدن رو سرایت داد.
Philipp
۱ تیر ۱۴۰۰این تب رو باید شروع می کرد
اما نه از روش شتاب هایپرکارها روی یک سدان معمولی
که بقیه شرکت ها مجبور بشن برای سوپرکارهاشون همچین چیزی رو بیارن تا ارزش سهام از دست ندن و در نتیجه مشکل کمبود وسایل بوجود بیاد و نشه اونطوری که باید روی الکتریکی های شهری سرمایه گذاری کرد
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱ تیر ۱۴۰۰خداروشکر کم کم داره گندش درمیاد که الکتریکی سازی همش باعث ضرر دهی و بالا رفتن هزینه ها برای خریدار میشه،و حتی ماشین های ناامنی هم هستن….
Philipp
۲ تیر ۱۴۰۰خب بزارید دلایل همشون رو بگم
ضرر دهی و هزینه: تمرکز بیش از حد روی شتاب و درنتیجه ایجاد فشار زیاد روی باتری های که باعث خراب شدن زودرس آنان می شود که تعویض و یا تعمیر بسیار هزینه بری دارند
نا امنی: جرم باتری های به صورت مساوی در کف خودرو پخش شده که شاید در نگاه اول خوب بنظر برسه ولی توی پیچ این جرم باعث بروز دو مرکز ثقل میشه که باعث بیش فرمانی و نافرمانی میشه که در نهایت احتمال تصادف رو بسیار بالا میبره…
این همه هزینه باید روی هندلینگ و بهینه سازی این خودروها صورت بگیره نه روی شتاب!!!
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱۹ تیر ۱۴۰۰کاملا درست 👌،موافقم…
Reza
۲ تیر ۱۴۰۰درست میشه
Philipp
۱ تیر ۱۴۰۰وضعیت یجوری شده که یکی میگه تا 2025 کلا بنزینی کنسل
یکی میگه تا 2025 الکتریکی جدید کنسل
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱ تیر ۱۴۰۰وقتی راحت دروغت رو خیلیا باور میکنن انتظار دیگه ای هم نمیشه داشت،نمونه اش ایلان ماسک که کلی مردم رو به بازی گرفته…
(JONATHAN (TESLA
۱ تیر ۱۴۰۰جالب که حتی برخی عدم توانایی رقابت تکنولوژی قدیمی با تکنولوژی های جدید تر رو مقصر یک شرکت یا یک شخص خاص میدونن
اما در مورد این مطلب باید بگم
کاهش هزینه تولید خودرو های الکتریکی
بیشک روند کند تری به خودش خواهد گرفت
چون هر چه جلوتر میرویم مباحث جدید مشکلات جدید و نیاز های جدید به وجود میان تا الان فقط شرکت ها به فکر انبوه سازی و کاهش قیمت بودن
الان تامین انرژی زیرساخت های شارژ
و کلی مسائل دیگه مطرح میشه
هزینه توسعه بیشتر و بیشتر میشه
اما یه نکته کلیدی وجود داره شرکتی همواره موفق هست که جای مناسب سرمایه گذاری کنه برای اینده دور نه برای ۲ سال بعد
من هیچ یک از خودروسازان سنتی رو فکر نمیکنم به اهداف الکتریکی خودشون که تولید سالانه میلیون عددی خودروی الکتریکی هست دست پیدا بکنن
اگه هر کمپانی به فکر تولید باتری مورد نیاز خودش از راه مناسب و با تکنولوژی خودش نباشه در اینده شکست میخوره
صرفا خرید باتری از تولید کننده به نظرم احمقانه ترین راه هستش
اما نکته پایانی نیاز بازار هستش که جهت میده به تولیدات کمپانی ها
و کمپانی ها مجبورن به بازار پاسخ بدن
در چند سال آینده انتخاب اول هر خریداری خودرویی با قوای محرکه تمام الکتریکی خواهد بود نه چیز دیگه
البته خودرو های سنگین به نظرم ممکنه قضیه متفاوت تر باشه
RezaRs
۱ تیر ۱۴۰۰یک سوال آقا جاناتان چرا خرید باطری احمقانست و حتما یه خودروساز برای تضمین موفقیتش باید خودش بتونه بسازه اهمیتش در چیه؟
(JONATHAN (TESLA
۱ تیر ۱۴۰۰متاسفانه متن نوشتم ولی ارسال نمیشه
RezaRs
۱ تیر ۱۴۰۰ممنون
میثم
۱ تیر ۱۴۰۰احتمالا چون تسلا خودش باتری تولید میکنه
شوخی 😂😂😂😂
RezaRs
۱ تیر ۱۴۰۰آخه عجیبه برام تولید باطری خیلی تخصصیه و دور از خودروسازی به نظر میاد 🤷♂️
میثم
۱ تیر ۱۴۰۰صحبتهای این آقا ناخودآگاه استراتژی الکتریکی سازی تویوتا رو به یادم آورد که چند روز پیش مقالش تو پدال منتشر شد
بهزاد
۱ تیر ۱۴۰۰برخی از کاربران که جهت مشخصی دارند به قدری دچار توهمات تکنولوژی شدن که به کل از ساز و کار صنعت خودرو منحرف شدن و این اطلاعات تک منبعی نمیزاره اطلاعات درست وارد منطق اونها بشه.
یک خودرو مثلا 40 هزار دلاری برقی اگر با باتری 80 کیلوواتی عرضه بشه در کل قیمت پک باتریش حدود 8 هزار دلار آب میخوره که در کل هزینه ی 20 درصدی داره.
قیمت باتری بسته به تامین کننده و کیفیت ساخت و محل ساخت نهایت تلورانس 10 درصدی داره و به خاطر رقابت ایجاد شده تامین کننده ها نمیتونن پول اضافی دریافت کنند وگرنه از رقابت اوت میشن.
مابقی هزینه خودروی مثال زده شده که 32 هزار دلار هست 80 درصد از هزینه را شامل میشه و اینجاست که تفاوت ها پدیدار میشه.
این تفاوت آنجایی نمود داره که مثلا دو شرکت معظم vw و تویوتا میتونن 10 الی 20 درصد در تامین قطعات مورد نیاز برتری داشته باشند و به فرض 20 درصد در کل 6400 دلار در هزینه های نهایی جلوترن و میتونن این میزان پول را برای بالا بردن کیفیت قطعات مثلا داخلی برای رقابت هزینه کنند یا آپشن های اضافی و در نهایت سود خالص.
در صنعت خودرو رقابت بر سر کسب حداکثر سوده و اهمیتی نداره یک شرکت چه موقع شروع کنه بلکه چگونه شروع کردن مهمه.
این گفته که نساختن باطری احمقانه ترین راه حله به نظرم نتیجه ی عدم درک درست از وقایع صنعت خودرویی هست مثل اینکه بگیم vw و بنز و هوندا و… چون کارخانه تولید فولاد و آلومینیوم و پلاستیک و… ندارن احمقن و یک شرکت باید راه حلی که شرکت مطبوع ما داره میره باید برن و نکته اینجاست که این شرکتی که احمق نیست چرا قرارداد با پاناسونیک و catl و LG برای تامین باطری منعقد میکنه! نمیدونم شاید هنوز فکر میکنن تسلا باتری سازه…
این توهمات بعد از 2025 به شکل معناداری به انتها خواهید رسید.