بازار خودروی چین از کمبود نیمهرساناها یا چیپ ها در امان نبوده و با افت فروش خودروهای جدید روبرو شده است.
در ماه ژوئن تنها حدود ۱.۹۳ میلیون خودروی سبک و سنگین در این کشور به فروش رفتهاند. اگرچه این میزان فروش نسبت به بازارهای خودرویی دیگر بسیار زیاد است اما نسبت به ژوئن ۲۰۲۰ افت ۱۶ درصدی را نشان میدهد.
دادههای انجمن خودروسازان چین نشان میدهد تقاضا برای خودروهای سبک همچون سدان ها، کراس اوورها، شاسی بلندها، مینی ونها و مینی باس ها طی ماه ژوئن افت ۱۵ درصدی داشته است. فروش خودروهای تجاری همچون اتوبوسها و کامیونها نیز ۲۱ درصد کاهش را نشان داده است.
خودروسازان مستقل نیز افت فروش قابلتوجهی داشتهاند. بهطور مثال هوندا کاهش فروش ۱۷ درصدی در ماه ژوئن را گزارش کرده است. این برند ژاپنی در ماه یاد شده ۱۱۸,۱۶۸ دستگاه خودرو را به فروش رسانده است. افت فروش ۱۶ درصدی نیسان نیز منجر به فروش تنها ۱۱۴,۶۰۵ دستگاه خودرو توسط این برند شده است.
موضوع جالب اینکه بازار خودروهای صفرکیلومتر در چین نشانههای خوبی از احیا در سهماهه اول سال جاری میلادی را نشان داده بهگونهای که رشد فروش ۷۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۰ ثبت شده است. جدای از ماه ژوئن، فروش خودرو در ماه می نیز افت ۳.۱ درصدی داشته و این در حالی است که چینیها در ماه آوریل ۱۱ درصد بیشتر از مدت مشابه سال پیش خودرو خریداری کردهاند. افت فروش ماه ژوئن اولین کاهش فروش در این کشور طی ۱۴ ماه گذشته بوده و نشانههای کمبود چیپ ها و تأثیر ادامهدار آن روی صنعت خودرو را نشان میدهد.
VIPER
۱۸ تیر ۱۴۰۰دوستان این چیپها رو چه شرکتای توسعه و تامین میکنن؟
سورنا
۱۸ تیر ۱۴۰۰بعضیا هم توسعه میدن هم ساختش رو انجام میدن ولی بعضیا فقط کار ساخت اونو انجام میدن و قناوری و تولیدش رو شرکت دیکه
شرکتایی مثل هواوی و tsmc و سامسونگ و … از معروفترین ها هستن
VIPER
۱۸ تیر ۱۴۰۰منظورت همون شرکت تایوانیه هست که واسه هایسیلیکون، کوآلکام، مدیا تک و اگزینوس قطعات تولید میکنه؟
امیرعلی
۱۸ تیر ۱۴۰۰بله در اصل شرکت های tsmc و فاکسکان یک تامین کننده است
یعنی کار های تحقیقاتی را شرکت هایی مثل اینتل AMD اپل NVIDIA و …. انجام میدهند
اما کار ساخت رو به این دو تا شرکت تامین کننده واگذار میکنند
چون اگه خود شرکت ها بخوان این چیپ ها رو بسازند هزینه بیشتر از واگذاری ساختش در میاد
و همچنین نیاز به یک سرمایه گذاری عظیم برای ساخت ابرکارخونه ها دارن
سورنا
۱۸ تیر ۱۴۰۰دوستمون توضیح داد
کلا ساده بگم بهت مثلا شما مهندسی و طرحتو میزنی و من کارگر هستم و برات تولید میکنم
بهزاد
۱۹ تیر ۱۴۰۰دوستان راجب پروسه ساخت چیپ و پردازنده صحبت فرمودند اما طبق معمول یکسویه جهت تکنولوژی را عوض کردند.
در حال حاضر تکنولوژی ساخت هزاران برابر از طراحی یا معماری چیدمان اون کوچولوهای نیمه رسانا که رسیده به ۳ نانومتر جلوتره.
برای مقیاس عقب افتادگی تکنولوژی ساخت عارضم که در حال حاضر پیشرفته ترین خطوط تولید نیمه رسانا در آمریکا حول محور ۱۴ نانو متر و ژاپن ۱۶ نانومتر و اروپا ۲۰ نانو متر میچرخه و این روند در کره و تایوان ۳ نانومتر هست.
در یک توضیح ساده میشه گفت شرکت tsmc میاد به شرکای خودش اعلام میکنه قادره ترانزیستورهایی با ابعاد ۳ نانومتر تولید کنه و شرکت های طراح که همگی میشناسند هم بر اساس مقیاس ترانزیستورها پردازنده را طراحی میکنند و اگر هر سال شاهد افزایش قدرت محاسبات هستیم ۹۹ درصد به خاطر تکنولوژی ساخت این شرکت هاست و نهایت اختلافی که مثلا بین قدرت بهترین چیپ کوالکام با سامسونگ یا اپل و هواوی و… کمه و زیر ۵ درصد یا کمتر.
همین عقب افتادگی باعث ورود دولت ها برای ساخت کارخانه های تولید ترانزیستور شده.
دولت های آمریکا و ژاپن و اتحادیه اروپا میلیاردها دلار برای جبران عقب افتادگی در ساخت قراره هزینه کنند و در بهترین حالت ۵ تا ۱۰ سال طول میکشه به سطح کره و تایوان برسند.
البته خود شرکت های کره ای و تایوانی برای ساخت خطوط تولید تامین کننده های متخصص مربوط به این حوزه را دارند که بزرگترین اونها در هلند و ژاپن و آمریکا قرار دارند و از این بابت دستشون برای جبران بازه.
ASML هلند
Tokyo electron ژاپن
Applied materials آمریکا جزو معروفترین و بهترین شرکت های تولید ادوات ساخت نیمه رسانا در دنیا هستند.
VIPER
۱۸ تیر ۱۴۰۰سپاس دوستان گرامی
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱۸ تیر ۱۴۰۰عجب،فکر میکردم با این کرونا فقط به صنعت دنیا آسیب زدن نه خودشون!
حسین دهمرد
۱۸ تیر ۱۴۰۰نمیخوام ادای بعضی دوستان چینی پرست رو در بیارم ولی خداوکیلی عکس اولی خیلی ضایعه چین ماشین خوبم زیاد داره حالا ورداشتن این کوچولو رو گذاشتن بعنوان نماد خودرو چینی یکم بی انصافیه
حالا بقیه شون از برندهای دیگه بودن که اونها هم به مشکل خوردن ولی چون حرف از چین هست کاش یه عکس بهتر انتخاب میکردن.
حتی همین جک s5 رو میزاشتن هم قابل قبول بود