با افزایش فروش خودروهای نو در هفت سال گذشته، هماکنون بازار مدلهای کارکرده و دستدوم افت بهای سریعی را تجربه میکند.
بنا به گزارش پدال و به نقل از اتونیوز، اگرچه خودروهای تقریباً نوی افراد شاید به آن اندازه قدیمی نشده باشد اما موضوع عجیب این است که ارزششان در مقایسه با بهای اولیه خود افت فاحشی را نشان میدهد.
در حقیقت طبق دادههای موسسه تحلیلی صنعت خودروی Black Book متوسط افت بهای یک خودرو در ۱۲ ماه گذشته برابر با ۱۷ درصد بوده و از ۱۸۴۰۰ به ۱۵۳۰۰ دلار رسیده است. این افت ارزش سریعی به حساب میآید.
امروز، افت قیمت متوسط یک خودروی کارکرده نزدیک دو برابر افت بها در سال ۲۰۱۴ میباشد. این کاهش قیمت از ۹.۵ درصد آن سال به ۱۷ درصد در سال جاری رسیده است.
بازار هماکنون در شرایط عرضه بیش از حد قرار داشته و اگر شما بخواهید خودروی کارکرده خود را بفروشید نباید انتظار معاملهی خوبی را داشته باشید.
همچنین باید به این نکته اشاره کرد که افت قیمت خودروهای برخی سگمنت ها بیشتر از سایر کلاسها میباشد. برای نمونه مدلهای ساب کامپکتی چون هوندا فیت و سدان های بزرگی مثل شورولت ایمپالا افت قیمت بیشتری دارند. از طرف دیگر، شاسی بلندهای بزرگ، ونها و پیکاپ ها ارزش بهتری را حفظ کرده و البته افت قیمت مدلهای وارداتی سریعتر از مدلهای تولید آمریکا اتفاق میافتد.
مشکل اصلی در این میان عرضه است. پس از ۷ سال متوالی رشد فروش خودرو در آمریکا، جادهها هماکنون پر از خودروها بوده و با شرایط لیزینگی مناسب میتوان آنها را خرید. این امر منتظر به اشباع بازار خودروهای دستدوم میشود.
البته نیمه پر لیوان هم اینکه بازار خودروهای دستدوم آمریکا هماکنون بهتر شده است. یک خودروی سهساله در سال ۲۰۱۲ با ۲۶ درصد بهای اصلی خود فروخته میشد درحالیکه هماکنون این کسر به ۳۴ درصد رسیده است.
Reventon
۶ شهریور ۱۳۹۶بیارن اینجا بفروشن
اینجا به همت مسئولین و نگاه پر عدلشون،مورد داریم قیمت یه ماشین بعد ده سال کار هنوز هم قیمت یه مدل صفرشه تو دنیا
نمونش همین لندکروز و کاین و پانامرا و ….
اینجا دیگه مقصر اون کسی نیس که میره ماشین اشغال میخره از ایرانخوردرو …
اینجا مقصر…?
اینجا اصلا مقصر منم که میدونم
عزت زیاد
شاهين
۷ شهریور ۱۳۹۶همه ی متن یه طرف و اونجایی که گفته بود ارزش قیمت دست دوم بعد از ۳ سال تقریبا یک سوم میشه یه طرف!! یعنی شما یه مازراتی ۱۰۰ هزار دلاری سال ۲۰۱۴ رو میتونی الان تقریبا۴۰ -۳۰ هزارتا بخری.با حقوق ماهی ۲-۳ هزار دلار.همون مازراتی اینجا ۱میلیارد و دویست قیمتشه..با حقوق ماهی ۹۳۰ هزار تومن.وطنم ای شکوه جاویدان :(
amir2020
۷ شهریور ۱۳۹۶همین الان پرادو مدل 2007 تو نمایشگاه سر کوچه ما 158 تومن قیمت داره واقعا مشکل از خودمونه نه دولت ماشین رو 10 سال کر کنی بعد 4 برابر قیمت بفروشی حتما مشتری داره که این قیمت گذاشته.
به خودمون مراجعه کنیم.
احسان(احسان سابق)
۶ شهریور ۱۳۹۶بازار سالم و رقابتی همینه
Amin
۶ شهریور ۱۳۹۶واقعا خدایا شکرت
به خاطر این قانون متفکرانه حجم موتور ماشینای کارکرده ۲۰۱۳ تو ایران گرون تر از صفر ۲۰۱۷ همون مدل تو دنیان??
سامان اذری
۶ شهریور ۱۳۹۶امریکا برا ماشین باز ها دنیاییه
ماشین صفر بخوای بخری به سود جزئی و اقساط عالی بهت میدن
دست دوم هم بخری بازم سود کردی چون همه خودروسازها شرایط پس از فروش عالیی دارن و چون از روغن بنزین قطعات مصرفی و جاده های باکیفیت بهره میبرند و ترافیک کمتری نسبت به کشورهای دیگه دارن
نمونه های دست دوم بسیار عالی هم داره
برای مثال یه بنز s class مدل 2011 از 20 هزار دلار شروع میشه
تا چندین سالم چیزیش نمیشه
kamran cooper
۶ شهریور ۱۳۹۶اینجا یه بنده خدایی لندکروز خرید ۸۰ ملیون تومن استفادشم کرد چند سال بعدکه دلار ۳ و نیم برابر شد همون ماشین رو فروخت سیصد و پنجاه ملیون.یعنی هر جای دنیا تعریف کنی باورشون نمیشه که بعد از چند سال استفاده از ماشین و افزایش کارکرد و استهلاک و… میشه تو ایران روی همون ماشین چند برابر قیمت اولیه سود کرد:)
فرامرز
۷ شهریور ۱۳۹۶درسته خودروهای با موتور بزرگ دیگه وارد نمیشه و ریال خیلی بی ارزش شده ولی مردم هم میتونن با کمی صبر مسئولین رو مجبور به اصلاح قوانین واردات کنن. طرف ب ام و سری ۵ داره فقط به خاطر اسم مازراتی میفروشه میره ۳ برابر قیمت ب ام و میده اونو میخره. حالا نمیدونه اون مازراتی تو اروپا خیلی از سری ۵ گرونتر نیست و برتری خاصی نداره. یا مرسدس ای ۲۰۰ که ۱۵۰ میلیونه رو مردم رو هوا ۶۰۰-۷۰۰ میلیون میخرن. دو سال نخرید برشکست بشن تا مجبور شن ۲۰۰ میلیون بفروشن
فرشاد
۶ شهریور ۱۳۹۶نه تنها آمریکا، بلکه تو کل دنیا خرید خودروی دست دوم با صرفهتره اما نه اونقدر کارکرده که مجبور شی مبالغ سنگینی برای مالیات و تعمیرات بپردازی.
فرامرز
۷ شهریور ۱۳۹۶به جز ایران که ماشین ۱۵ سال کارکرده 60 درصد افت قیمت داره (نسبت به صفر سال فروش وگرنه نسبت به سال خرید که 200 درصد افزایش قیمت داره)
Jinmy
۶ شهریور ۱۳۹۶توی امریکا چنتا فاکتور مهم برای خرید ماشین دست دوم هست اول خرید ماشین دست دوم سالم واقعا کار سختی هست بدلیل بزرگ بودن کشور تمام ماشین ها مایلاژ خیلی زیادی دارن ماشینهای امریکایی سریع از قیمت میافتن بدلیل خدمات پس از فروش خیلی ضعیف و استحلاک بالا
دوم با نداشتن کردیت نمیتونید با سود کم ماشین بخرید مگر اینکه از تویوتا خرید کنین!!!
سوم پیدا کردن ماشین ژاپنی کم کارکرد خیلی سخته
درضمن تویوتا ماشینهای دست دوم رو تا صدهزار مایل گارانتی میکنه و گارانتی موتور لایف تایم هست ولی بقیه کمپانی ها این شرایط رو ندارن
M
۷ شهریور ۱۳۹۶“خدمات پس از فروش خیلی ضعیف و استحلاک بالا” !!!!???
Jimmy
۷ شهریور ۱۳۹۶بله خدمات پس از فروش خیلی ضعیف و استهلاک بالا برای خود من هم جالب بود با یکی از دوستان که فورد فیوژن صفر خریده بود بعد از یکسال کار کرد رفیتم نماینندگی برای تعویض روغن و چنتا ایرادی که داشت اتاق ماشین صدا میداد و چراغ های پشت امپر بدون دلیل روشن مونده بود جواب نمایندگی بعد از کلی معطل شدن این بود که خیلی از چیزا زیر پوشش گارانتی نیست مثلا یدونه از ایرادات صندلی شاگرد بود که به طرز عجیبی صدا میداد و در اخر درست نشد حالا سوای درست نشدن و معطلی برخورد کارمندهای اون قسمت هم خوب نبود !!!
حالا برای سوال پیش امده چرا دوستان اینقدر تعصبی هستن راجع به ماشینها همه؟؟؟به نظر من مهم ترین اصل خودرو احترام به مشتری هست حالا برند هرچی میخواد باشه
(ali(chevy nova
۷ شهریور ۱۳۹۶اون ماشىنى که استهلاکش بالاست امریکایی نىست بلکه المانى
شایان
۷ شهریور ۱۳۹۶اینجوری که گفتی استحلاک بالا فکر کردم داری درمورد سمند حرف میزنی
فرامرز
۷ شهریور ۱۳۹۶سمند اول استهلاک بودن بعد چرخ در آورده. سمند 93بابام به شدت از پراید ۸۳ (ماشین قبلیش) بیکیفیت تره به طوریکه ماشین ۱۰۰ هزار تا کارنکرده دسته دنده خیلی لق و بی روح دنده رو عوض میکنه (هیچ فیدبکی نمیده که دنده جا خورد یا نه. انگار اون سر دسته دنده تو آبه). کافیه یه بار ماشین روز و درست و حسابی سوار بشید و بعد برید سراغ فرغون های ایرانی تازه میفهمید چقدر فرمون و دنده های غیردقیق و غیراصولی داریم
شاهين
۷ شهریور ۱۳۹۶اون تو ایرانه که یه سری مثل ام جی و بی وای دی و تقریبا همه برندهای جدید چینی ماشین میفروشن ولی به تعداد انگشتای دست هم نمایندگی خدمات ندارن.بعدشم کشور بزرگه مایلاژ میره بالا؟؟!!! خب چین و روسیه و کانادا هم بزرگن.مگه قراره هر روز صبح از کالیفرنیا تا نیویورک رانندگی کنه طرف؟!بعدم تو امریکا بازار دست دوم همه ماشینای ژاپنی از جمله سوبارو و هوندا هم مثل تویوتا خوبه
Jimmy
۷ شهریور ۱۳۹۶امیدوارم یک روز همه دوستان بتونن بیان امریکا رو ببین فاصله ها خیلی زیاده حتی برای خرید کردن باید یه مسیر زیادی رانندگی کرد به همین دلیل مایلاژ همه ماشین ها زیاده بازار دست دوم خوبه اما نکته داره اینجا چند مدل بنزین هست برای مثال به ماشین های لوکس مثل المانی ها ژاپنی های لوکس نمیتونی بنزین معمولی بزنی و بنزین پریمیوم چیزی حدود چهار دلار در هر گالن هست معمولا کسی با بودجه محدود دنبال ماشین لوکس نمیره بعدم مشکل اینجا بعضی شرکتها ماشین دست دوم رو as it is بقول معروف همینه که هست میفروشن اینکارو سخت میکنه
فرامرز
۷ شهریور ۱۳۹۶اینو راست میگه. اکثر پمپ بنزین های آمریکا بنزین با اکتان بالای ۹۱ ندارن در حالیکه تو آلمان فقط سوپر با اکتان ۹۵ هست. البته ای۱۰ هم هست که فقط به بعضی ماشین ها میخوره و اونم فقط لیتری ۵ سنت ارزونتره و ارزش تست کردن هم نداره. بعد بعضی سوپر مارکت های آمریکا از بعضی شهرهای ما بزرگترن و شما باید مثلاْ ۱۵ کیلومتر برید تا به سوپرمارکت برسید ولی تو آلمان هر ۱ کیلومتر یه سوپرمارکت هست. آمریکایی ها رو نمیدونم ولی آلمانی ها عاشق مسافرت با ماشین هستن و خیلی ها تو یه سال بالای ۱۰۰ هزار کیلومتر راه میرن. مثلاْ طرف تو مونیخ کار میکنه و دوست دخترش تو هامبورگه. هر دو هفته یه بار ۲۰۰۰ کیلومتر واسه رفت و برگشت ماشین میرونه
Hemichan
۶ شهریور ۱۳۹۶فقط تویوتا فروش کم داشتین که اونم اضافه شد
Jimmy
۶ شهریور ۱۳۹۶دوست عزیز من تویوتا فروش یا ماشین فروش نیستم بهتره ندونسته متهم نکنی اینایی که نوشتم صرفا تجربه خودم بودم قبل از سفر به امریکا من کلا مصرف کنندم برام فرقی نداره برند چی باشه فقط چیزی باشه که خدمات خوبی بده در ضمن سوای از خدمات بالا هم گفتم کسی تو امریکا با پول نقد به کسی ماشین نمیفروشه
Omid622
۷ شهریور ۱۳۹۶مورد رو خودم به عینه دیدم پرادو مدل ۲۰۰۹ سه درب ۶ سیلندر رو سال ۹۲ با ۳۸۰۰۰ کارکرد دیدم ۲۰۵ میلیون قیمت زده بود حالا همین ماشین رو اگه می خریدی الان اگر هم بالای ۱۰۰ هزار کیلومتر هم باهاش رانندگی میکردی الان که سال ۹۶ هستیم باهمون قیمت یا حتی بالاتر هم میفروختی
الان اگر کسی در خارج از ایران اینو بفهمه میره آفریقا با شیرهای آفریقایی هم زیست پنداری میکنه
امیرحسین بشیر فرهمند
۸ شهریور ۱۳۹۶بازار رقابتی ، نهایتا منفعت و سودش جیب : اولا مصرف کننده ، دوما تولید کننده ، سوما دولت هست.
مصرف کننده با بهای کم بالاترین استاندارد و کیفیت رو صاحب میشه ، تولید کننده به فکر عرضه ی بهتر و کیفیت بهتر و روش های فروش بهتر و پویایی بیشتر ، دولت هم که مردمی رو داره که از کالا ها لذت میبرند بخ طبع اون سطح رفاه بهترس دارن ، کارخانه هایی تو کشورش هستند که ایجاد اشتغال مفید داشتند و با درامد بالا مالیات بالاتری هم پرداخت میکنند ، پس بازی چندسر برد هست ، بشینید که این اتفاقات تو ایران بیوفته ، روز خوش