اخیراً صحبتهای زیادی در مورد سراشیبی بازار خودرو در اروپا به گوش میرسد؛ ولی نگاهی اجمالی به فروش خودروهای جدید در سال ۲۰۱۴، چنین چیزی را نشان نمیدهد و در واقع، اعداد فروش، وضعیت پایدار و رو به بهبودی داشتهاند. مطابق اطلاعات مؤسسه تحقیقاتی JATO، سپتامبر ۲۰۱۴، سیزدهمین ماه متوالی رشد فروش خودرو در اروپا است. در این سال، در مجموع ۱/۲۷ میلیون دستگاه خودرو در اروپا به فروش رسیده که ۶ درصد رشد را نسبت به سال گذشته نشان میدهد.
آمار فروش از اول سال جاری میلادی در ۲۹ کشور تشکیلدهنده بازار اروپا نیز رشد قابلتوجهی را داشته است و نسبت به همین مدت در سال ۲۰۱۳، ۵/۶ درصد تاکنون رشد داشته است. در همین حال، JATO «پنج بزرگ» بازار اروپا را نیز مشخص کرده که عبارتند از: اسپانیا، بریتانیا، فرانسه، آلمان و ایتالیا. همه این بازارها هم در سپتامبر ۲۰۱۴ و هم از اول سال جاری میلادی تاکنون رشد داشتهاند. در این میان، اسپانیا با ۲۵/۹ درصد رشد در ماه سپتامبر و ۱۸/۹ درصد بهبود فروش از ابتدای سال، بهترین آمار را داشته است.
در میان ۱۰ برند برتر در این زمینه، تنها بامو در سپتامبر کاهش فروش داشته و در همین حال، تمام ۱۰ برند نسبت به سال گذشته، از ابتدای سال جاری میلادی رشد فروش داشتهاند. فولکسواگن که در جای نخست ایستاده، نسبت به سال گذشته، ۴/۳ درصد فروش بیشتری داشته است. جایگاه دوم مربوط به فورد است که با اختلاف ۵/۵ درصد آمار فروش ۲۰۱۳ را پشتسر گذاشته است. فولکسواگن همچنین با اعتبار مدلهایی مانند گلف، پولو و آئودی A3 بخش مهمی از بازار را به خود اختصاص داده که همگی این مدلها در بین ۱۰ خودروی پرفروش اروپا قرار دارند.
از نکات جالب دیگر، شرایط خوب فروش تسلا مدل S در اروپاست که تاکنون در سال ۲۰۱۴ تمام سدانهای بزرگ لوکس رقیب را به جز مرسدسبنز کلاس S پشتسر گذاشته است. به علاوه، در کشورهایی که با سنگینترین رکودها مواجه بودهاند باز هم آمار فروش، افزایش قابلتوجهی توجهی داشته است؛ کشورهایی مانند پرتغال (افزایش ۳۱/۷ درصدی) و یونان (افزایش ۲۱/۷ درصدی).
- فولکسواگن گلف: ۵۳۸۸۸ دستگاه، با رشد ۱۹/۳ درصد
- فورد فیستا: ۳۸۷۲۹ دستگاه، با رشد ۱۵/۶ درصد
- فولکسواگن پولو: ۲۸۳۷۹ دستگاه، با رشد ۳۲ درصد
- اوپل/واکسهال کورسا: ۲۷۸۸۴ دستگاه، با کاهش ۱/۳ درصد
- رنو کلیو: ۲۶۹۳۶ دستگاه، با رشد ۳/۳ درصد
- فورد فوکوس: ۲۳۰۹۰ دستگاه، با کاهش ۷ درصد
- پژو ۲۰۸: ۲۲۳۵۰ دستگاه، با کاهش ۰/۱ درصد
- آئودی A3: ۲۰۱۱۹ دستگاه، با رشد ۱۲/۷ درصد
- اوپل/واکسهال آسترا: ۱۸۷۸۸ دستگاه، با کاهش ۱۰/۶ درصد
- فیات ۵۰۰: ۱۸۱۹۴ دستگاه، با رشد ۸/۲ درصد
احسان آرسنالی
۲۷ مهر ۱۳۹۳بازم درخشش عشقم گلف به به
DRAGONBORN
۲۷ مهر ۱۳۹۳جایگاه پژو خیلی سقوط کرده
رضا.2272
۲۸ مهر ۱۳۹۳فقط آرسنال
فقط گانرز
خیلی خوبه که یه آرسنالی اینجاست
احسان آرسنالی
۲۷ مهر ۱۳۹۳اون رنو اونجا چیکار میکنه فکر کنم چون ارزون هستش تو کشورهای کم درآمد مثل پرتغال و یونان فروخته باشه البته 29936 همچین مالی هم نیست
احمد
۲۷ مهر ۱۳۹۳اتفاقا در جواب شما باید بگم که رنو یکی از کم مصرف ترین و پر طرفدار ترین ماشین های بازار اروپاست
من پارسال خدا قسمت کرد 1 ماه رفتم پاریس و میلان و بارسلون
همه کشور های اروپایی مملو هست از ماشین های خیلی کوچیک و کم مصرف مثل اسمارت و مدل های کم مصدف و کوچیک رنو و پزو و …. ولی اسمارت خیلی زیاد بود
اصلا اونجا ماشین با حجم بابای 1500 سی سی خیلی کم میخرند
پوری پوریا!
۲۷ مهر ۱۳۹۳ار ه رنو ماشیناش به دلیل اقتصادی بودن و کیفت مناسب نسبت به قیمت
مجبوبیت زیادی دارن/.
DRAGONBORN
۲۷ مهر ۱۳۹۳ولی گل حسابی گل زده ها.
interceptor
۲۸ مهر ۱۳۹۳به خاطر مالیاته..ماشینای کم مصرف مالیاتی تقریبا صفر دارن و مالیات ماشینای پرمصرف مخصوصا اس یو وی ها خیلی بالا ست
حجت
۲۷ مهر ۱۳۹۳رنو آخرشه اصیل اروپایی از سال 1889 خودرو تولید میکنه من نمی دونم با چه انسانهایی زندگی میکنیم خدایا چه نظری دادی احسان
احسان آرسنالی
۲۹ مهر ۱۳۹۳حجت دست خودم نیست با فرانسوی استعمارگر حال نمیکنم
وحید
۲۸ مهر ۱۳۹۳29000 رقم کمی نیست. رنو ماشینای فوق العاده ای داره تو تکنولوژی خودرو هم همیشه جزو پیشتازها بوده
امیدبرتر
۲۷ مهر ۱۳۹۳من که رنو کلیو رو به بقیه ترجیح میدم.
DRAGONBORN
۲۷ مهر ۱۳۹۳منم پژو 208 رو ترجیح میدم
یه پسر
۲۷ مهر ۱۳۹۳اگه دقت کرده باشین همه مدل ها جزو ماشین های هاچبک نسبتا کوچیک یا کوچیک هستن
و با توجه به اینکه
قدرت خرید و حق انتخاب تو اروپا مطمئنا از ایران بیشتره
اما تو ایران ماشین ایده آل رو یه ماشین بزرگ می دونیم
شاید تو خیابون های ما که یه مقداری شبیه به میدون جنگ هم هست این تیپ ماشین هاجواب گو نباشه
اما اگه منصف باشیم می بینیم برای یه خانواده کوچیک یه هاچ بک در حد ماشین های بالا کافی
چه برسه به اونایی که برای استفاده های شخصی شون هر رو با یه ماشین شیش سیلندر میان بیرون در صورتی که حتی شاید یه فاصله 100 متری هم نباشه به بتونن از نیمی از قدرت ماشینشون استفاده کنن
و در نهایت هم ضرر رو جایی می کنه که از تولید و انحصار خودرو در ایران حمایت می کنه
شما فرض رو بر این بذارید که بجای این همه ماشین پر مصرف و کم باز ده حداقل یه تعداد ماشین وارد کشور می شد که به ازای میزان مصرفشون بازده داشته باشن در عین حال ایمن باشن و هوا رو آلوده نکنن
نهایتا این سود برای دولت بعد برای مردم
مطمئن باشین دولت هیچ کدوم از کشور های اروپای اینقدر پولدار نیستن که اجازه بدن کسی با نیسان آبی که حداقل مصرفش صدی 15 لیتره بار جابه جا کنه
جدا از آلایندگی
یا با 405 که فقط بنزین می سوزونه و راه هم نمی ره حتی اجازه یه تردد بده
چون اگه در دراز مدت حساب کنیم پول مازاد بنزین و عوارضشون بیشتر از سود تعرفه های گمرک میشه
McLaren Automotive
۲۷ مهر ۱۳۹۳طراحی تسلا خیلی زیباس ولی خب هیچ کدوم گلف نمیشن البته نظر شخصیه
DRAGONBORN
۲۷ مهر ۱۳۹۳تسلا زیباترین عضو گروهه
خاوری
۲۷ مهر ۱۳۹۳کلیو خیلی ماشین زیبا و البته کم مصرفیه…رنو همیشه یه گزینه خوب روی میز داره!
Just germany...
۲۷ مهر ۱۳۹۳1-رنو کلیو
2-فورد فیستا
3-آئودی a3
میلاد
۲۷ مهر ۱۳۹۳نیسان پولسار هم تو این رنج می تونه انتخاب خوبی باشه.
وحید
۲۷ مهر ۱۳۹۳بچه قشقایی با قابلیت هایی که داره احتمالا واسه سال بعد تو لیست باشه
مصطفی
۲۷ مهر ۱۳۹۳جالبه خبری از تویوتا نیست!
پوری پوریا!
۲۷ مهر ۱۳۹۳جالب تر از اون اینکه دراگون هنوز تو این پست نظر نداده !!! :D
masoud v12
۲۷ مهر ۱۳۹۳فقط و فقط گلف و آیودی.
پوری پوریا!
۲۷ مهر ۱۳۹۳گلف همیشه ماشینی بوده که من دوسش داشتم! واقعا به صرفه و عالی هست. خوبی شرکت فلکس واگن اینه که هر مدل رو در پیشرانه های مختلف میده بیرون تا همه قشری از جامعه بتونن بخرن. مثلا مدل پاسات 2015 با حدودا 10 تا موتور مختلف اومد تو بازار!!
بهزاد
۲۷ مهر ۱۳۹۳در ادامه توضیحات جناب انیسی باید اشاره ای به دلایل این رشد و تاثیرات اون در آینده برخی خودروسازان بشه؛
روند رو به رشد فروش همزمان شده با تخفیفات گسترده خودروسازان که این امر در آینده ای نچندان دور میتونه به خود خودروسازان لطمه بزنه بدین صورت که؛
خودروسازان فرانسوی به طور میانگین 13 درصد کاهش قیمت داشتند
خودروسازان آلمانی به خصوص گروه vw حدود 10 درصد کاهش قیمت داشت
و فورد هم حدود 11 درصد
این تخفیفات گسترده اگر دلایل سیاسی و اقتصادی و حمایتی نداشته باشه به شدت در سود دهی شرکتها تاثیرگذار خواهد بود و شاید هم امید به بهبود وضعیت شرکتهارو مجبور به پذیرش اینگونه ریسک ها میکنه و این تخفیفات سهامداران و سرمایه گذاران رو ناراحت خواهد کرد!
در آخرین ماه هم شرکت تویوتا با فروش حدود 52000 عدد و نیسان با 51000 پرفروشترین برندهای آسیای اروپا بودند و در مجموع 9 ماه میلادی شرکت تویوتا با فروش 660000 و سهم 4.8 درصدی در این قاره حضور داره.
وضعیت شرق اروپا به خصوص بحران اکراین و روسیه موجب کاهش فروش بسیاری از برندها در اونجا شده و این امر اگر ادامه پیدا کنه به برخی برندها آسیب های زیادی خواهد زد.
DRAGONBORN
۲۷ مهر ۱۳۹۳بازار فروش ما 30 ساله پراید توشه
بهزاد
۲۷ مهر ۱۳۹۳پدال جان 2 روز از فراخوان یک میلیونی گروه vw گذشت ولی خبری از اون منتشر نمیشه؟
Ahmad..F12
۲۸ مهر ۱۳۹۳انیس جان ممنون
فولکس همیشه توی فروش صدرنشینه
آفرین داره کارش
mahyar
۲۹ مهر ۱۳۹۳رسانه ایران یعنی همش دروغ و فیلتر همش دوس دارن آمریکازدگی و غرب زدگی ایجاد کنن با آمار دروغ و محمل بافی همه چیزم سیاسی میکنن حتی علم و تحقیق