«القای اجباری» رفتهرفته به یک نیاز ضروری به استخراج هر چه بیشتر «قدرت» از پیشرانه خودروها تبدیل شده است. در دنیای کنونی و در سال ۲۰۱۸، منظور از القای اجباری، بیشتر استفاده از توربوشارژهاست تا سوپرشارژرها. مطابق نظر کارشناسان داده در IHS Markit، حدود ۲۲۰ خودرو و تراکی که در حال حاضر در بازار ایالات متحده به فروش میرسند، حداقل یکی نسخههای آنها مجهز به توربوشارژر است. این در حالی است که برای سوپرشارژها، این تعداد تنها ۳۰ مدل است. هر دوی این آمار نشان میدهد که القای اجباری اشکالات خود را دارد. امّا در این میان، توربوشارژها وضعیت بهتری در رقابت با سوپرشارژرها دارند؛ چرا مهندسان کارهای بیشتری بر روی مشکلات توربوشارژرها انجام دادهاند.
در حالی که سوپرشارژرها در شرایط بحرانی، واکنش بهتری دارند، امّا این توربوشارژرها هستند که از پیشرفتهای اخیر در طراحی موتور خودروها سود بردهاند. فرم V شکل در پیشرانهها باعث شده که توربوشارژرها در فاصله نزدیکتری نسبت به سوپاپهای اگزوز نصب شوند و در نتیجه، سرعت بیشتری برای دمیدن خواهند داشت. ضمن اینکه چرخهای توربین توئین-اسکرال، پالسهای اگزوز را با کیفیت بهتری منتقل میکنند. حتی توربین و چرخهای کمپرسور در این توربوها نیز برای ایجاد قدرت بیشتر و واکنش سریعتر طراحی شدهاند و از آخرین پیشرفتهای متالوژی، نظیر چرخهای توربوی از جنس «تیتانیوم آلومینید» در موتور توربوی جدید ۴.۲ لیتری V8 کادیلاک، بهره میبرند.
در موتورهای کوچکی که با فرم ردیفی طراحی شدهاند و محفظه جمعوجوری برای آنها درنظر گرفته شده است، طبیعی است که مهندسان به سراغ استفاده از توربوشارژر بروند؛ چرا که توربوشارژرها به سادگی با سیستم اگزوز هماهنگ میشوند و نسبت به سوپرشارژٰها (در یک سطح تراز قدرت یکسان)، سبکتر و کوچکتر هستند. همچنین گرمای اگزوزی که توسط توربینها استخراج میشود، موجب میگردد که بار دمایی بر روی مبدّلهای کاتالیتیک کاهش یابد. در همین حال، یک سوپرشارژرها همیشه و حتی در حالتی که فعال نیست، به عنوان یک «پارازیت» بر روی قدرت و کارآیی پیشرانه عمل میکند. اگرچه سوپرشارژرها میتوانند بر کارآیی بیشتر موتورها تأثیر داشته باشند، امّا بسیاری از مهندسان صنعت خودرو بر این باورند که یکی از فاکتورهای اصلی در رسیدن به حداکثر راندمان مصرف سوخت، استفاده از توربوشارژٰرها خواهد بود.
با این اوصاف، واقعاً چرا باید کسی به سراغ سوپرشارژرها برود؟ جو فولک (Joe Folk)، مهندس ارشد موتورهای V-8 جنرالموتورز و کسی که قبلاً مدیریت گروه مهندسی تمام پیشرانههای سوپرشارژر و توربوشارژر جنرالموتورز را بر عهده داشته، در این زمینه میگوید:
این موضوع کاملاً به کاراکتری بستگی دارد که میخواهید در خودرویتان به آن برسید.
کریس کاولندز(Chris Cowlands)، رئیس بخش مهندسی پیشرفته و پیشرانههای SRT در فیات-کرایسلر نیز همین اعتقاد را دارد و به گفته وی، وقتی مهندسان SRT شروع به آمادهسازی موتور «هلکت» کردهاند، ابتدا در این فکر بودهاند که رسیدن به سطح قدرت موردنظرشان، به شکلی سادهتر از طریق استفاده از توربوشارژر ممکن است، امّا سه فاکتور اصلی در این میان مطرح بوده است: نمایش، صدا و احساس. همین فاکتورها تیم طراحی را به سمت استفاده از سوپرشارژر سوق داده است. وی همچنین اضافه میکند:
فکر میکنم که به زودی شاهد ورود سوپرشارژرهای الکتریکی به دنیای خودرو و جایگزینی آنها با نمونههای مکانیکی خواهیم بود.
اگر چنین امری محقق شود، بهزودی شاهد از سرگیری رقابت سوپرشارژرها و توربوشارژرها خوهیم بود
علی
۸ تیر ۱۳۹۷هیچ کدومشون تنفس طبیعی نمیشه!!
امیر
۸ تیر ۱۳۹۷اولویت با تنفس طبیعی(استحلاک کمتر)
بعدشم ک سوپرشارژر(صدای بهتر و لذت بیشتر)
مهدی
۸ تیر ۱۳۹۷منظورتون استهلاکه ؟؟
دوما
لذت سوپر شارژر از تنفس طبیعی بیشتره ؟؟؟؟؟صدای سوپر شارژر بهتر از تنفس طبیعیه؟؟؟
لامبو فقط به خاطر صدای پیشرانه و لذت رانندگی مانع ورود کمپرسور هوا به موتوراش شده
امیر
۸ تیر ۱۳۹۷دوست عزیز
منظورم صدای بهتر سوپر شارژر نسبت به توربو هست
شما خودتو زیاد نگران نکن
بابت اون مشکل تایپی هم عذرخواهم
pool
۸ تیر ۱۳۹۷سوپر شارژ نیاز به روغن نداره پس روغنو مثل توربو خراب نمیکنه با گرما و توربو زیر فشار زیاد و دور بالا رسما سرخ میشه وتوربو هم فلز پس همین کوچکی باعث انتقال حرارت زیاد به هوا میشه و اینترکولر اجباری میکنه در حالی که سوپر شارژ فقط فشرده سازی هوا گرما ایجاد میکنه حتی از اب هم میشه استفاده کرد و این گرما باعث خرابی موتور هم میشه روغن بسیار داغ در بعضی خودرو اب هم از توربو میگذره خرابی قطعات سوپر شارژ خیلی کم در حد تنفس طبیعی به دلیل دور خیلی پایین برعکس توربو صدا هم که رسما غرش ماشینو میگیره دو جلوی هوای خروجی اگزوز میگیره مشکل سوپرشارژ جای زیاد روی سر موتور میخاد و برای موتور v شکل عالیه توربو با تمام پیشرفت و مسخره بازی باز هم نمیتونه لگ نداشته باشه و حس میشه دو توربو نیاز به سیستم برای تخلیه فشار بیش از حد داره سوپر شارژ نه سوپر شارژ به سادگی و راحتی قدرت بیشتر میده بدون اینکه حس کنی ماشین تنفس مصنوعیه
VW
۸ تیر ۱۳۹۷از گوگل ترنسلیت کپی کردی؟
mg
۸ تیر ۱۳۹۷رو چه حساب ؟؟
مهدی
۸ تیر ۱۳۹۷تصویری از زیر کاپوت اون بزگوار
زنده یاد دیمن
http://asbe-bokhar.com/wp-content/uploads/2017/04/2018-Dodge-Challenger-SRT-Demon-7.jpg
خدا بیامرز عجب سوپر شارژر گنده ای داشت
مهدی
۸ تیر ۱۳۹۷تصویری از زیر کاپوت اون بزرگوار
زنده یاد دیمن
http://asbe-bokhar.com/wp-content/uploads/2017/04/2018-Dodge-Challenger-SRT-Demon-7.jpg
خدابیامرز عجب سوپر شارژر گنده ای هم داشت
شاهین
۸ تیر ۱۳۹۷وقتی مهندسان SRT شروع به آمادهسازی موتور «هلکت» کردهاند، ابتدا در این فکر بودهاند که رسیدن به سطح قدرت موردنظرشان، به شکلی سادهتر از طریق استفاده از توربوشارژر ممکن است،(( امّا سه فاکتور اصلی در این میان مطرح بوده است: نمایش، صدا و احساس.)) همین فاکتورها تیم طراحی را به سمت استفاده از سوپرشارژر سوق داده است.
این جمله خدا بود
یعنی صدای سوپرشارژ رو میپسندم به کل کارایی توربو
اصن اون صدای جیغ مانند توی ماسل ها نباشه یعنی هیچ یعنی به قول بعضی ها الکی گنده بودن امریکایی ها ( البته خوب میدونیم اگه هلکت و دیمن از تویین توربو استفاده میکردن دیگه حرف و انتقادی نمیموند واسشون)
پس زنده باد سوپرشارژ
Sina
۸ تیر ۱۳۹۷یک سوال
آیا سوپر شارجر هم مثل توربو شارجر حتما به بنزین با کیفیت بالا نیاز داره
یا میتونی مثل تنفس طبیعی بنزین معمولی هم داخلش بریزی ؟
Hamid...Audi
۸ تیر ۱۳۹۷حساسیت سوپرشارژر نسبت به توربو، به بنزین مصرفی کمتره چون حجم هوای ورودیش کمتره.
وقتی شما اکسیژن بیشتری برای ترکیب شدن با بنزین بفرستین توی پیستون یعنی آمادگی بنزین برای سوختن رو بالا بردین.تو این شرایط اگه اوکتان بنزین مصرفی پایین باشه حین فشرده شدن و قبل از زدن جرقه ممکنه بنزین شعله ور بشه و این خیلی برای سلامت موتور خطرناکه(ناک زدن).
ولی بنزین با اوکتان بالاتر این مشکل رو نداره و تا شمع ها جرقه نزنن منفجر نمیشه.
Sina
۸ تیر ۱۳۹۷خب پس اگر اینجوره سوپر شارجر واسه کشورهای مثل ما خیلی بهتر از توربوشارجره
حسین دهمرد
۹ تیر ۱۳۹۷اول سوپرشارژر بوده بعد توربو اومده. مهندسی سوپرشارژراحت تره.مشکل سایز بزرگشم با استفاده از سوپر شارژر سانتریفیوژ حل میشه.اینا اسم توربو رو شنیدن گفتن بیا تا ما هم یکی بزاریم رو سورن .اسم توربو واسه بازار یابی بهتره.بیشتر میشناسنش
mg
۸ تیر ۱۳۹۷من نمیدونم این تنفس تنفس چیه هی میگید بابا باید این کارو کنند دیگه دوره موتور معمولی گذشته به 200 تا دلیل وبه زودی هم دوره بنزین کلا تموم میشه صدای یه موتور V8 انقدر خودش جذاب هست که یه بار بشینی پشتش 5 روز از خوشحالی خوابت نمیره مگه صدای فراری بده ؟ یا مثلا کونیک زگ ؟ یا خیلی های دیگه …
تنها بدی توربو شارژگرمای زیاده که با اینتر کولر ها یا سیستم های خیلی جدید نیتروژنی برطرف میشه و به زودی این سیستم جای گزین اینتر کولر میشه و توربو های متغییر هم لگ و ریپ موتور رو تو دور پایین میگیرند و تقریبا توربو ها دارن هر روز پیشرفت میکنند و از عیوبشون کم میشه ولی سوپر شارژ نه ! سوپر شارژ خودش بخشی از قدرتو میگیره و اونم بی خرابی نیست و باعث خرابی سوپاپ ها میشه واگر تسمه پاره کنه موتور دیگه گاز نمیخوره با یه موتور مکنده در خروجی موتور ( به اونم تو ایران میگن سوپر والبته واسه دیزلی هاست بیشتر) یا یک توربو برقی در ورودی میشه کلا ناکار امدی توربو رو بر طرف کرد البته خیلی از کمپانی ها به خاطر هزینه معمولا این کار ها رو نمیکنند و از بای توربو استفاده میکنند اما در کل هم توربو هم سوپر شارژ خودشون با اون کوچیکی اندازه یه موتور زحمت دارن و دانش پشتشون خوابیده انقدر راحت زیر سوال نبرید دوستان
نادر
۹ تیر ۱۳۹۷چی میگی …..
سوپر شارژر باعث خرابی سوپاپ میشه اونوقت توربو نمیشه ؟؟؟
کی گفته اگه تسمه پاره شه موتور گاز نمی خوره ؟؟؟ (اینا شیر وکیوم دارند)
توربو الکتریکی نداریم عزیز.
سوپر شارژ الکتریکی داریم.
توربو مربوط به بخش اگزوزه.
موتور مکنده چیه تو خروجی موتور که بش میگن سوپر؟؟؟؟؟ :)))))
این لگ که میگی از خوده توربو هست نه از موتور که توربو بیاد لگو بگیره!!!!!
mg
۱۰ تیر ۱۳۹۷https://www.pedal.ir/آموزش/توربوشارژر-الکتریکی-چیست/
دوما جناب دانا چونکه توربو بعد از دور گرفتن به خاطر اینرسی که داره همزمان دود رو هم میمکه و بر اساس خروجی دود ورودی رو تنظیم میکنه ولی سوپر شارژ فقط فشار رو تو ورودی داره واینو بدون خرابی سیالات گازی که دارای سرعت بالا هستند بیشتر از مایعات هست
سوما اگر تا حالا یه ماشین مثل ایسوزو رو دیده باشی میبینی که یه موتور برقی سر راه اگزوز هست
چهارما این لگی که توبرو میندازه توربو های هندسه متغیر ( پره ها رو محور خودشون میچرخند وبی اثر میشند ) تا حد خیلی زیادی بر طرف شده
پنجما سیستم ها ی بای توربو که گفتم از دو توربو غیر متشابه یا یه توربو برقی و مکانیکی با هم استفاده میکندد که اون برقی وظیفه قدرت تو دور بسار پایین رو داره وقتی که گاز به اون نرخ حجمی حد نرسید این همزمان هم فشردگی میکنه هم مکندگی
ششما از سوپر های الکتریکی کم استفاده میشه و تو جایی که وزن مطرحه اصلا بهش فکر نمیکنند چون خیلی سنگسنه ولی توربو برقی نه
هفتما نه تو خوبی !!!!!
نادر
۱۰ تیر ۱۳۹۷با سلام دوست عزیز
اگر جوابی دادم قصد توهین نداشتم و اگه حس بدی منعکس شده معذرت می خوام
من اینجا میام که یاد بگیرم و البته جدال و غرور باعث عقب موندگی میشه.
ببین دوست عزیز داری حرف های جدید میزنی چرا این حرفها را همون اول نزدی ؟؟؟
من جواب حرفهای قبلیت را داده بودم.(هنوز هستن باید صفحه را بکشی پائین)
برای من مهم نیست بهت ثابت کنم که توربو شارژ الکتریکی وجود نداره مگه اینکه ژنراتور باشه .
منبعی که آوردی کنترل کننده ی توربو شارژه.
مراجعه کن به حرفهایی که اول زدی میگی :(با یک توربوی برقی در ورودی)
خوب نداریم همچین چیزی . :)
(اینو بدون خرابی سیالات گازی که دارای سرعت بالا هستند بیشتر از مایعات هست)
دوست من چه ربطی داشت به محاوره ای که قبلا داشتیم .
الان برای چی اینو نوشتی —- می خواستی بگی که توربو فشار رو سوپاپ نمیاره…( نه میاره تحقیق کن متوجه میشی).
بعد یه ایسوزورو دیدی که موتور برقی رو اگزوزش هست
خوب که چی ؟؟؟
اون موقع گفتی برای سوپر شارژر هست که گاز نمی خوره .مگه اینو نگفتی ؟؟
کی اینو بهت گفته :) ؟؟؟
خوب اون حرفات که جایی نرفته…
کارش چیه؟ کمک میکنه دود بره بیرون ؟؟
در ضمن از کجا فهمیدی گاز نمیخوره ؟؟؟
دوباره چه ربطی داشت به گفتگوی قبلیمون ؟؟؟؟
چرا حرف جدید می زنی
الان چی می خواستی بگی با این بایو توربو گفتنت ؟؟؟؟
چه ربطی داشت به جواب من؟؟؟
تو گفتگو اولی گفتی:
((و توربو های متغییر هم لگ و ریپ موتور رو تو دور پایین میگیرند ))
من گفتم : این توربو هست که لگ میندازه رو موتور.
یه موتور تنفس طبیعی ، استاندارد سالم ،لگ و ریپ نداره که شما با استفاده از توربو لگ و ریپش را بگیری !!!!
ببین خوبه حرفهای قشنگ بزنی.
ولی یه دروغی میگی مجبوری هی پشت سرهم دورغ بگی.
منم بیکار نیستم دیگه جوابتا بدم ولی بدون داری اشتباه می زنی.
این سیستم های نیتروژنی که جای اینتر کولر می خواد بیاد.
اگه یه توضیح بدی واقعا ممنونت میشم.
AventadorSVJ
۸ تیر ۱۳۹۷حالا بنظرتون صدای توربو بهتره یا سوپر شارژر نظر بدین
توربو: لایک
سوپر شارژر: دیس لایک
عباس
۲ آبان ۱۳۹۹سلام
دوست داران سوپر شارژر.
تجربه شخصی منکه ۲سال سورن توربو داشتم و ۳ماه پارس سوپرشارژر. بهم میگه لذت رانندگی و صدای فوق الاده فقط و فقط سوپرشارژر داره
Ali
۵ دی ۱۴۰۱چرا از دوتاشون باهم استفاده نکنیم!؟
مجتبی
۴ آبان ۱۴۰۲هزینه بالا و پیچیدگی