متفرقه

آلمان نازی و داستان عجیب اتوبان

به نقل از «همشهری» ریشه کلمه «اتوبان» را می‌بایست در فرهنگ واژگان آلمانی‌ها جست‌وجو نمود. به هرحال با درنظر گرفتن علاقه‌ فراوان آلمانی‌ها به خودرو و خودروسواری این امر تاحدودی قابل پیش‌بینی بود! در آلمان هنوز محدودیت سرعت وجود ندارد و وسوسه‌ رانندگی با سرعت زیاد در اتوبان‌های عریض جنوب این کشور هر سال بسیاری از علاقه‌مندان این عرصه را مهمان آلمان می‌کند. اما یک سوال . . . ایده‌ ساخت اتوبان برای نخستین بار از کجا و توسط چه کسی آمد؟

به گزارش « دویچه‌وله » اکثر آلمانی‌ها معتقدند که ایده‌ ساخت اتوبان متعلق به نازی‌هاست و تاکید دارند که ساخت اتوبان بخشی از برنامه‌ کارآفرینی گسترده‌ هیتلر بوده است. گروهی هم گسترش شبکه‌ بزرگراهی در این کشور را در راستای ایجاد شبکه‌ ارتباطی منسجم و سریع برای چرخش چرخ‌های ماشین جنگ نازی‌ها می‌دانند.

ناسیونال‌سوسیالیست‌ها ایده‌ ساخت اتوبان را متعلق به شخص « پیشوا » یا همان آدولف هیتلر، و اجرای آن را هم پس از به قدرت رسیدن رژیم او می‌دانند. فیلم‌های تاریخی بسیاری از سال‌های ۱۹۳۵ تا ۱۹۳۷ وجود دارند که در آن هیتلر اتوبان‌های مختلف را یکی پس از دیگری افتتاح می‌کند.

بنا بر ادعای ماشین تبلیغاتی عظیم نازی‌ها، هیتلر ایده‌ ساخت اتوبان را در سال ۱۹۲۳ مطرح کرده است. آنها حتی واژه‌ « Autobahn » را هم ابداء خود می‌دانند. « Auto » به معنای خودرو و « Bahn » به معنای مدار و مسیر است.

یک دروغ تاریخی . . .

بررسی‌های بیشتر خلاف ادعای نازی‌ها را اثبات می‌کنند. رد پای نخستین خیابان‌هایی که می‌شد با سرعت زیاد در آن‌ها راند، در متون مربوط به دهه‌ ۱۹۲۰ میلادی دیده می‌شود. این مسیرها عمومی نبودند.

آلمانی‌ها در واقع در سال ۱۹۲۹ و اندکی پیش از آغاز بحران مالی جهانی شروع به ساختن جاده‌ای به ابعاد اتوبان‌های کنونی بین شهرهای کلن و بن کردند. این مسیر عمومی که ششم اوت ۱۹۳۲ افتتاح می‌شود، نه تنها نخستین اتوبان در آلمان که اولین اتوبان در جهان به حساب می‌آید.

نخستین کسی که ایده‌ ساخت یک اتوبان را مطرح و عملی کرد هم « کُنراد آدنائر » بود؛ شهردار کلن و از مخالفین سرسخت نازی‌ها که پس از سقوط رژیم هیتلر، به‌عنوان نخستین صدراعظم آلمان غربی سوگند یاد کرد.

واژه‌ اتوبان هم برای نخستین بار در سال ۱۹۳۲ – یعنی پیش از قدرت‌گیری نازی‌ها – در نشریه‌ بنیاد HaFRaBa آمده است. وظیفه‌ این بنیاد مقدمه‌چینی برای ساخت مسیری از هامبورگ (Ha) به بازل سوئیس (Ba) بود؛ مسیری که از فرانکفورت (Fra) می‌گذشت.

به هرحال ماشین تبلیغاتی آلمان نازی تمام تلاش خود را برای مصادره‌کردن این بخش از تاریخ به کار بست. تلاشی که البته تا حدود زیادی هم به ثمر نشست، زیرا پس از ۶۷ سال از سقوط هیتلر، هنوز هم کسانی هستند که آدولف هیتلر را مبتکر ساخت اتوبان می‌دانند.

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۲ رای

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. میثم قربانی

    ۷ بهمن ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    جالب بود.
    متاسفانه نازی ها چیزای دیگه ای رو هم به نام خودشون کردن.
    ممنون

    موافقم 2
    مخالفم 6
  2. عادل

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    کلا هیتلر و طرز فکرش باعث پیشرفت های زیادی شد!

    موافقم 6
    مخالفم 1
  3. mehdi

    ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
    سوابق: (15 ديدگاه)

    اگه هیتلر و طرز فکرش نبود آمریکایی ها و روس ها پاشون به فضا نمی رسید نازی ها خیلی دنیا رو جلو بردن

    موافقم 6
    مخالفم 1
  4. امیر

    ۱ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    زنده باد اندیشه نازی

    موافقم 3
    مخالفم 1
  5. Amin

    ۱۸ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    رفتار استبدادی هیتلر قابل دفاع نیست ولی اندیشه وطن پرستی و صهیونیسم ستیزی اون واقعا قابل ستایشه !
    اگه هیتلر موفق به تسخیر شوروی میشد و صهیونیسم رو هم نابود میکرد امروز دنیا از شر امپریالیسم آمریکایی و سوسیالیسم روسی و چینی راحت شده بود.
    زنده باد هیتلر …

    موافقم 5
    مخالفم 1
  6. HASSANBMW

    ۳ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (396 ديدگاه)

    ولی واقعا اتوبان های آلمان ستودنیه!!!!

    1. مرتضی

      ۱ اسفند ۱۳۹۲
      سوابق: (849 ديدگاه)

      بین بوخوم تا دوسلدورف رو یه نمه بازسازی کنند بد نیست!!

  7. M_435

    ۲۵ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (146 ديدگاه)

    اشکهایی که بعداز بیروزی از چمانتان جاری میشود همان گریه های تلخی است که به هنگام شکست خواهید کرد..(ادلف هیتلر)
    روحش شاد

  8. فريد

    ۹ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    درود بر ملت با تمدن آلمان و ایران

  9. مرتضی

    ۱ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (849 ديدگاه)

    امریکایی ها بدجور تو کف جاده های آلمان بودند البته تو فلیم ها و بازی هایی که میسازن کاملا برعکسشو نشون میدن!!!

  10. کاظم

    ۸ فروردین ۱۳۹۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    اقا فرید المان کجا!!!! ایران کجا!!!

  11. جواد

    ۲۰ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (6 ديدگاه)

    ماشین و جاده وجود داشتن ماشین هم تو جاده های بین شهری میرفتن بعد دیدن ترافیک زیاده سخت هم هست جاده باندش بیشتر بشه بهتره بعد شده اتوبان
    ایده نیست که جاده پهن تر کردن!

    1. سرباز وطن

      ۲ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      فرق اتوبان با جاده خیلی زیاده.

      اتوبان روشنایی داره ، جاده نداره ، اتوبان امکانات رفاهی داره ، جاده نداره ، اتوبان شیب کم ، مسیر مستقیتر و امکان حرکت با سرعت بالاتر رو داره که جاده نداره.

  12. Archi khan

    ۲۹ بهمن ۱۳۹۳
    سوابق: (2198 ديدگاه)

    دوستان به نظرتون بهترین اتوبان ایران برای سرعت رفتن کدومه ؟

    ( در غیر استادارد بودن و بی کیفیت بودن همه ی اون بحثی نیس ، فقط منظورم از میان گزینه های موجود با این وضعیته )

    1. محمد زمانلو

      ۲۵ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (129 ديدگاه)

      تهران – مشهد که هم کم تردده و ترافیک زیادی نداره و هم اینکه دوربین های سرعت کمتری توش نصب شده.

  13. رامین

    ۹ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    هیتلر و مشاورانش به هر ایده ای برای توسعه و پیشرفت آلمان احترام گذاشتند و آنها رو عملی کردند و در این راه ثابت کردند که میتوان بیکاری رو از بین برد ؛ در صورتی که در همان زمان پادشاه هلند 6 ماه سال رو مشغول اسکی بازی در آلپ بود و در پاسخ به کارهای هیتلر میگفت : نباید سطح توقعات مردم رو بالا برد .
    طبق آخرین رونمایی اسناد سری از سوی سازمان سیا “کنراد آدنائر ” از قبل از شروع جنگ جاسوس آمریکا بود و برای همین آمریکایی ها خواستند که او بعد از جنگ قدرت را در دست بگیرد و افتخارات نازیسم رو به دروغ گویی متهم کند .

  14. حمیدرضا سلیمانی

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (3 ديدگاه)

    جدا از مصائبی که نازی ها و دیگر جنگ افروزان بر انسان تحمیل کردند، هیتلر نابغه ای بود فراموش نشدنی.
    من برخی مواقع از او خوشم می آید ولی وقتی به جنگ جهانی دوم فکر میکنم و آنهمه خون، قحطی، گریه و شکنجه، کشتار، و …، حالم بد می شود.
    امیدوارم کسی دیگر مانند هیتلر به دنیا نیاید.

    زنده باد آرامش، زنده باد گفت‌وگو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا