به نظر میرسد که صنعت خودرو در برخی قسمتهای دنیا مهیای یک دوران گذار از خودروهای معمولی به خودروهای خودران میشود، مخصوصاً اینکه رانندگان بیشازپیش با رانندگی بیگانه میشوند.
یک نظرسنجی انجامشده در بریتانیا درصد هشداردهندهای از رانندگانی را نشان داده که بهاندازهی کافی مطمئن نیستند که بتوانند چرخ خودرو را تعویض کنند! ۳۷ درصد رانندگان ادعا کردهاند که ترجیح میدهند مکانیکی را برای انجام کارهایشان داشته باشند و دیلیمیل هم گزارش کرده که در ماه ۳۵۰۰۰ تماس پنچری لاستیک پاسخ داده میشود!
تعویض لاستیک یک سرِ داستان است! ۱۳ درصد از همهی رانندگان که سؤالات نظرسنجی را پاسخ گفتهاند، اذعان کردهاند که احساس اطمینان کافی برای پر کردن باک خودروی خود را ندارند!
مکانیکهای شرکتکننده در نظرسنجی هم ادعا کردهاند که بیش از ۳ ساعت در روز را صرف حل مشکلات معمولی میکنند که برخی از این مشکلات شامل تعویض لاستیکها و لامپهای چراغها میشود.
Steve Chelton کارشناس شرکت بیمهای Swinton میگوید:
بهوضوح اجرای آموزشهای ضروری نگهداری و تعمیر خودرو برای رانندگان بریتانیایی احساس میشود. و این دربارهی رانندگان جدید نیست، بلکه بسیاری از باتجربهها نیز باید تجدید خاطرهای داشته باشند! تحقیق ما وجود فقدان آگاهی در همهی طیفهای سنی را نشان میدهد.
یک نظرسنجی انجامشده بر روی ۴۵۰۰ راننده نشان داد که ۶۸ درصد مردان و ۷۲ درصد زنان محدودیت قانونی الکل را نمیدانند و ۸ درصد دیگر زنان نمیدانند که کدام لاین و خط برای موتورسواران باید آزاد باشد.
مهران
۲۶ اسفند ۱۳۹۴منم یه 206 دارم فکر نکنم اگه پنچر بشه بتونم کاری بکنم . نه میشه لاستیک زاپاس رو در آورد ( تا بیای بازش کنی یک ساعت طول میکشه ) نه میشه سر جاش گذاشت .
سامان اذری
۲۶ اسفند ۱۳۹۴تو ایران همه یه پا مکانیکن
:)
فورد
۲۶ اسفند ۱۳۹۴اخه اونجا ماشیناشون به این زودیا خراب نمیشه اصلا نمی دونن کاپوپ چهجوری باز میشه اینجا ماشینو که از کارخونه میگیری باید کارهای زیر انجام بشه تازه اگه موتور ماشینت سالم دربیاد-تعویض لاستیکها -تعویض روغن و مایعات- تعویض ضبط – تعویض روکش- اچار کشی – نشون دادن ماشین به نقاش برای تصادفی نبودن – تعویض لنتها-ریگلاژدرها بعد میخواین بعد از همه این کارها طرف مکانیک نشه
ارش
۲۶ اسفند ۱۳۹۴تو ایران همه هم مکانیکن هم کارشناس تصادف خخخخخخ
كاپيتاليسم
۲۶ اسفند ۱۳۹۴علت این مسئله شاید کم رنگ شدن اهمیت خودرو شخصی در این کشور ها باشه
کشور های جهان اولی مثل ژاپن ، المان ، انگلیس به علت داشتن سیستم سراسری حمل و نقل عمومی ارزان ، مناسب و کارا کمتر احساس نیاز به داشتن خودرو شخصی میکنند و درنتیجه اشنایی کمتری با خودرو خودشون و تعمیرات اون دارند
و در این کشور ها چنان مشاغل تخصصی شده که حتی برای تعویض یک لاستیک به تعمیر کار زنگ میزنن !
شاهین
۲۶ اسفند ۱۳۹۴تحلیل جالبی بود.مرسی دوست عزیز
كاپيتاليسم
۲۶ اسفند ۱۳۹۴نظر لطف شماست شاهین جان
شاهین
۲۶ اسفند ۱۳۹۴خواهش میکنم دوست عزیز
ارادتمندم
علی آقا
۲۶ اسفند ۱۳۹۴درسته بیشتر از حملو نقل عمومی استفاده می کنند، اما همه اینایی که مورد بررسی قرار گرفتند همشون خودرو شخصی داشتند. تازه تخصصی شدن مشاغل با لاستیک عوض کردن فرق داره.
كاپيتاليسم
۲۶ اسفند ۱۳۹۴ببخشید که طولانی هست
در مورد نکته اولی که فرمودید درسته افرادی که در نظرسنجی شرکت کردند خودرو دارند اما به عنوان مثال در بریتانیا که در اینجا ذکر شده در شهری مثل لندن حتی اگر خودرو هم داشته باشند بیشتر برای مسیر های خارج از شهر استفاده میکنند و در خود لندن به علت شلوغی بیش از حد و سیستم حمل و نقل عمومی خوب ( شامل مترو که تمام شهر رو در بر میگیره ،اتوبوس های دو طبقه و تاکسی های معروف لندن) ، کمتر خودرو شخصی دیده میشه و به علت کیفیت خوب خودرو ها اکثر مردم فقط خودرو رو در موعد مقرر برای سرویس دوره ای به نمایندگی میبرند و اعتماد بنفس و اگاهی لازم برای تعمیرات مقدماتی رو ندارند
در مورد نکته دوم جالبه که سالانه بسیاری از تماسهایی که با شرکت های خدمات برق کشی ساختمانی در امریکا گرفته میشه برای تعویض لامپ ، لوستر و غیره است!
در این کشور ها عمده مردم ( و نه همه مردم)فقط در یک حرفه تخصص پیدا میکنند و تمام تلاش و توانشون فقط روی چیزی هست که ازش اگاهی دارند، و حتی اطمینان کافی ندارند که بتونند لاستیک رو عوض کنند و به اصطلاح مثل ما ایرانی ها اچار فرانسه نیستند
البته این تک بعدی بودن چیز خوبی نیست
محمدرضا
۲۶ اسفند ۱۳۹۴اگه زاویه نگاهتونو تغییر بدین میفهمین که چقدر خدمات پس از فروش اونجا قویه ! و همچنین کیفیت و دوام بالای قطعات باعث میشه کمتر کسی به کسب دانش تعمیر نیاز پیدا کنه .
احمد باقری
۲۶ اسفند ۱۳۹۴به هر حال، تا حدودی باید با تعمیر آشنا باشن، نه بیشتر.
Archi KHAN
۲۶ اسفند ۱۳۹۴تا چه حدودی احمِدجان ؟!!
رادین
۲۶ اسفند ۱۳۹۴تو کشورای اروپایی یا کشورهایی مثل ژاپن فرهنگسازی شده کار و خودتون نکنین تا اشتغالزایی بشه.البته بطور مستقیم به درآمد هم ربط داره.
یکی از آشناها حدود 18 سال ژاپن بود ،میگفت حتی برای تعویض یه لاستیک ساده شیر آب زنگ میزنن متخصص بیاد حتی اگه خودشون بلد باشن.
اینجا هم طرف 4 چشمی نگا میکنه یاد بگیره دفعه بعد خودش انجام بده و پولش تو جیبش بمونه.
حسين
۲۶ اسفند ۱۳۹۴درود. چند وقت پیش در یه مقاله گفته شده بود که درخواست دریافت گواهینامه رانندگی کم شده و دلیلش هم توسعه حمل و نقل عمومی و وجود سیستمهای اشتراک اتومبیل عنوان شده.
نمیدونم ولی شاید بشه پیش بینی کرد که در آینده اتومبیلی که به راننده نیاز داشته باشه، به یه وسیله تفریحی تبدیل بشه که بعضیا دارن و بعضیا ندارن. شرکتهای خودروسازی هم غیر از تولید اتومبیل به کارهایی مثل ارائه خدمات حمل و نقل هم رو بیارن. (پستِ «ترسیم آینده توسط ب ام و»)
ینی طرف به دوستش بگه: «عه!! واقعا؟؟ شما ماشین دارین؟؟»
دوستش هم بگه: «آره، آخر هفته ها بابام باهاش رانندگی میکنه»
– «تو هم رانندگی بلدی؟»
– «یکم، ولی نه به خوبی بابام. من سیستمهای کمکی رو خاموش نمیکنم»
ببخشید یکم رویایی شد…
کاوه
۲۶ اسفند ۱۳۹۴کاپیتالیسم عزیز تعویض لاستیک تخصص نمی خواد و فکر نمی کنم ربطی به تخصصی شدن مشاغل داشته باشه،مثلا شما برای زدن یه چسب ضخم باید دکتر باشی؟
در خیلی موارد گفته شما صحیح است ولی در اینجا فکر نکنم
كاپيتاليسم
۲۶ اسفند ۱۳۹۴در مورد بکار بردن این اصطلاح حرف شما درسته کاوه جان ، شاید با اصطلاح “تخصصی شدن مشاغل ” منظورم رو بد بیان کردم
‘متن پایین در مورد خودرو نیست و باز هم ببخشید که طولانیه’
مثالی که زدید باعث شد فکر کنم ، تعریف اسان بودن یک عمل بین مردم کشور ها یکسان هست یا نه ، مثلا اگر از ۱۰۰ نفر در ایران بپرسید میتونند با نرم افزار اکسل به خوبی کار کنند
شاید ۲۰ نفر اعلام کنند کار کردن با این نرم افزار اسونه و به نظر بقیه سخت باشه و حتی یک بار هم باهاش کار نکردند، حالا این تعداد در امریکا ممکنه ۸۰ نفر باشه و کار کردن با اون رو خیلی ساده بدونند
در واقع چیزی که برای ما مثل زدن چسب زخم اسون هست ممکنه برای اونها مثل تزریق یک سرم باشه؟
اگردوستان فیلم “زاغه نشین میلیونر ” رو دیده باشند ، در هند مراکزی هست که به مردم انگلیسی زبان سراسر دنیا خدمات پشتیبانی اجناس خریداری شده رو میده ، عجیب نیست در این تماس ها مردم چنان سوال های ابتدایی میپرسند که ممکنه باعث تعجب ما بشه اما حقیقت اینه به عنوان مثال مشکل بسیاری از این تماس گیرنده ها اینه که یادشون رفته وسیله رو به برق وصل کنند یا مثلا دکمه روشن شدن رو بزنن
تلویزیون تعدادی از این تماسها رو پخش میکرد در یکی از اونها یک اقایی با حالت نگران و عصبی میگفت که در خودرو گیر افتاده و در قفل شده و سوییچ خارج از ماشینه، بعد از ۱۰-۲۰ ثانیه اپراتور گفت که شما میتونید به صورت دستی دکمه ای رو که روی در هست بالا بکشید و در باز میشه ! یعنی فناوری کی لیس چنان رایج شده که کم کم مردم راه های ابتدایی رو (شاید برای یک لحظه) اصلا بخاطر نمیارند
منظورم این نیست که مردم این کشور ها بهره هوشی پایینی دارند فقط اینکه انقدر در گیر سایر چیز ها هستند که از چنین مسائل ساده ای غافل موندند
و در اخر شاید کیفیت پایین اجناس در اینجا بوده که بلاجبار همه ما دستی بر اتش تمامی فنون از برق کاری تا لوله کشی پیدا کریدیم
شاید در انجا سطح درامد انقدر بالا هست که ترجیح میدند بجای زحمت دادن به خودشون خیلی ساده به یک تعمیرکار زنگ بزنند!
محمد
۲۶ اسفند ۱۳۹۴مقاله مفید وخوبی بود
ولی جاهایی هست توی اروپا..بیشتر اتومبیل های تولیدی اصلا چیزی به عنوان لاستیک زاپاس ندارند..ازبس خیابونا وجادهاشون استاندارد وتمیز هست هیچ وقت احتیاجی به زاپاس نیست
یک نکته—
خیلی ازماها دوست داریم خیابونامون وکوچهامون و…مثل اروپا تمیز وخوشکل باشه..بارهادیدم افراد زبالهای داخل اتومبیلشون یاپوست چیزی و…رو میندازن داخل خیابون ومیرن..واقعاکار ناشایستی هست
یادبگیریم اول ازخودمون شروع کنیم بعدتوقع خیابونای تمیز اروپا رو توی شهروکشورخودمون داشته باشیم
شکوفه های کویری
۲۶ اسفند ۱۳۹۴سخنان جناب کاپیتالیسم جالب است،محمد جان شما هم به خوب نکته ای اشاره کردی، من هم زیاد شاهد بی نظمی و نامرتبی و قانون گریزی از سوی مردم کشورم هستم، جدا از اینکه در ایران دولت و سازمانها و ادارات مسئولیت خود را یا انجام نمیدهند و یا بدرستی انجام نمیدهند، خود مردم نیز دچار اشتباهات هستند. میشه نتیجه گرفت که کلا فرهنگ ما در حال حاظر غلط و دچار انحراف شده. البته هستند ایرانیانی که مانند یک شهروند ژاپنی و یا اروپایی و آمریکایی هستند.