متفرقه

توربوشارژر الکتریکی و جایگزینی توربوهای مکانیکی

کوچک‌سازی موتور یکی از راه‌حل‌های کلیدی است که توسط خودروسازان برای کاهش مصرف سوخت استفاده می‌شود. اما طبیعی است که با کاهش حجم موتور توان و گشتاور هم کاهش می‌یابد و بنابراین خودروسازان برای افزایش کارآمدی در کنار بهبود تکنولوژی ساخت موتور، از توربو شارژر استفاده می‌کنند. این کار مزیت‌های زیادی دارد ازجمله این‌که می‌توان بدون تغییر حجم موتور توان و گشتاور خروجی را به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای افزایش داد. البته توربوشارژها همراه با تأخیر در پاسخ‌گویی هستند که به‌عنوان تأخیر توربو شناخته می‌شود و بزرگ‌ترین عیب آن‌هاست.

Audi-TT-Clubsport-Turbo-concept
تأخیر توربو سال‌هاست که خودروسازان را به ستوه آورده است. تکنیک‌هایی مثل توربو شارژر دوقلو یا توربو شارژ کوچک به‌عنوان راه‌کاری برای مبارزه با تأخیر توربو استفاده می‌شود، اما هنوز کامل نیستند. به عبارت ساده، ساختن یک موتور توربوشارژ که بتواند همانند تنفس طبیعی، پاسخ فوری ارائه دهد کار فوق‌العاده دشواری است. در حال حاضر نوع جدیدی از توربو شارژر درراه است که می‌تواند بازی را تغییر دهد.

Electric Turbocharger
Electric Turbocharger
چاره مشکل تأخیر توربو استفاده از موتور الکتریکی است. به دنبال بهبود عملکرد خودروها با دستیابی به سیستم انتقال قدرت کاملاً الکتریکی، خودروسازان راه‌حل مشکل تأخیر توربو را هم در موتورهای EV پیداکرده‌اند. البته، EV ها با توجه به موتور و باتری که دارند گران‌قیمت هستند، و برای استفاده در همه خودروها مناسب نیستند. در عوض، خودروسازان می‌توانند از اجزا و موتورهای الکتریکی کوچک استفاده کنند. توربوشارژ الکتریکی به‌وسیله موتور EV بدون تکیه‌بر گازهای خروجی کار خود را انجام می‌دهد و همین باعث حذف تأخیر توربو می‌شود.
یک موتور الکتریکی بلافاصله (در ۲۵۰ میلی‌ثانیه) پاسخ می‌دهد و می‌تواند باعث کاهش مصرف سوخت تا ۱۰ درصد شود. در توربوشارژ الکتریکی ازآنجاکه چرخش کمپرسور وابسته به گازهای خروجی نیستند، ازلحاظ فنی شبیه به سوپرشارژر است، اما به خاطر سادگی آن‌ها، اغلب توربو شارژر الکتریکی نامیده می‌شوند.
Electric Turbocharger
Electric Turbocharger
در حال حاضر فولکس‌واگن و برندهای مرتبط با آن به‌شدت در حال سرمایه‌گذاری بر روی تکنولوژی توربو الکتریک هستند. مارک ژیلز عضو تیم ارتباطات فن‌آوری فولکس‌واگن ایالات‌متحده آمریکا می‌گوید:

گروه فولکس‌واگن در حال کار بر روی توسعه توربوشارژر الکتریکی برای مارک‌های مختلف خود در سطح جهان است. مزیت اصلی آن، در مقایسه با توربوشارژر معمولی که نیاز به حداقل ۱۵۰۰ دور در دقیقه برای تأمین فشار اضافی دارد، زمان پاسخ و کارکرد در دور آرام است.

آئودی انعطاف بیش‌تری در مقابل توربوشارژ الکتریکی دارد
آئودی به‌تازگی از آخرین تحولات توربوشارژ الکتریکی در کانسپت TT کلاب‌اسپورت توربو، که یک کوپه چهارچرخ متحرک است، استفاده کرده که موتور پنج سیلندر ۲.۵ لیتری آن به لطف تجهیز شدن به دو توربو شارژ، توان ۶۰۰ اسب‌بخار و گشتاور ۴۷۹ پوند فوت تولید می‌کند. یکی از توربوها از نوع معمولی و دیگری از نوع توربو الکتریکی است.

Audi TT Clubsport concept
Audi TT Clubsport concept
آئودی این مدل کانسپت را برای به رخ کشیدن قدرت توربو شارژر برقی، ساخته است و می‌خواهد بگوید که این فن‌آوری برای ورود به وسایل نقلیه آماده است. برای توربوشارژ الکتریکی این خودرو از یک سیستم الکتریکی ۴۸ ولتی استفاده‌شده است. درنتیجه این کوپه می‌تواند تنها در ۳.۶ ثانیه ۰ تا ۱۰۰ را پر کند.
Electric Turbocharger
Electric Turbocharger
راد استرتز سخنگوی تیم انتقال قدرت آئودی آمریکا می‌گوید:

کمپرسور الکتریکی، مزایای قابل‌توجهی ارائه می‌دهد. بدون هیچ‌گونه تأخیر محسوسی به‌سرعت به حداکثر دور در دقیقه، دست میابد.

توربوشارژ الکتریکی چه زمانی وارد گود می‌شود

بااین‌همه مباهات در مورد تقویت عملکرد، به نظر می‌رسد که آئودی در میان خودروسازان برای اولین بار است که یک وسیله نقلیه مجهز به توربو الکتریکی تولید کرده است، اما این شرکت تاکنون بسیار آرام در این زمینه پیشرفت داشته است.

Electric Turbocharger
خوشبختانه، از طریق کانسپت آئودی، مشخص شد که توربو شارژ الکتریکی عملکرد بهبودیافته‌ای در مقابل توربو معمولی دارد و به پیشرفت نسل بعدی وسایل نقلیه توربو کمک خواهد کرد.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۴ رای

مهرداد فراهانی

مهندس صنایع و از علاقه‌مندان تکنولوژی و خودرو هستم، قبل از پیوستن به پدال در وب‌سایت های خبری دیگر در حوضه آی‌تی می‌نوشتم و وظیفه سردبیر و مدیریت وبسایتی در زمینه آی‌تی و خودرو را هم دارم. درحال حاضر مفتخر به نویسندگی در سایت پدال هستم.

مطالب مشابه

‫۵۶ دیدگاه‌ها

  1. E 36

    ۱۴ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (917 ديدگاه)

    بحث توربو الکتریکی و تولیدش از خیلی قبل شروع شده بود
    بازم مهندسی آلمانی…

    1. امیر مرادی

      ۱۴ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (113 ديدگاه)

      یکی لطفا خلاصه و مفید بگه کار توربو شارژ چیه؟

      1. محمد

        ۱۴ تیر ۱۳۹۴
        سوابق: (135 ديدگاه)

        خیلی ساده سادش این میشه،افزایش قدرت وگشتاور خودرو بدون افزایش سیلندر و حجم موتور. ومنظور از تاخیرش اینه که از همون اول عمل نمی کنه مثلا تو بعضی ماشین ها از دور موتور 3000 به بعد توربوها وارد عمل میشن

        1. amirali

          ۱۴ تیر ۱۳۹۴
          سوابق: (188 ديدگاه)

          در تکمیل فرمایش محمد اقا
          توربو ها در دور های 10000 الی 150000 دور ( دور توربو) بهترین رادمان را دارن که اگر نیرو محرکه انها از خروجی اگزوز و یا دور موتور باشه ، حداکثر راندمان را در دور موتور 3000 الی 4000 ارائه میدن و در این دور موتور، شتاب ناگهان افزایش چشمگیر پیدا می کند . البته این نوع توربوها مقداری از قدرت کل خروجی موتور کم می کند و با نصب توربو حتما نیاز به اینتر کولر و پمپ سیرکولاسیون جهت کاهش دمای هوای فشرده شده است و همین اضافه شدن پمپ و توربو بخشی از قدرت موتور را میگیرد و به همین دلیل از توربوی الکتریکی استفاده می شودتا مقداری از توان موتور صرف توربو نشود .

      2. حشمت۰۲۱

        ۱۴ تیر ۱۳۹۴
        سوابق: (19 ديدگاه)

        خیلی ساده بگم
        عین باد بزن برای زغال
        توربو برای موتور عمل میکنه
        و هوای بیشتری به سیلندر وارد میشه و احتراق بهتری صورت میگیره

        1. امیر مرادی

          ۱۴ تیر ۱۳۹۴
          سوابق: (113 ديدگاه)

          آقایان محمد امیر علی و حشمت تشکر گرفتم قضیه رو.مرسی

        2. محمد رضا

          ۲۳ دی ۱۳۹۵
          سوابق: (1 ديدگاه)

          سلام ببینید موتور هایی که با تنفس طبیعی هستند هوارو با فشار 1 اتمسفر که فشار محیط هست داخل سیلندر میفرستند اما توربو شارژر
          هوارو متراکم و فشار اونو بالا میبره و با توجه به سیستم پاشش سوخت در انژکتور باعث سوختن سوخت بیشتری نسبت به قبل میشه و اگر روی کاربراتور باشه چون در کاربراتور از ونتوری استفاده میشه با فشار بالاتر سوخت هم بیشتر میشه برای همین همان درصد از سوخت میسوزه اما بیشتر مثلا 1سیسی سوخت وارد می شده اما الان 2 سیسی وارد میشه این کاربراتوریه اما انژکتوری 1 سیسی وارد می شده الانم 1 سی سی وارد میشه اما درصد بیشتری از اون میسوزه تو کاربراتور مصرف بالا میره اما با لطف انژکتور مصرف همون میمونه.

          موافقم 3
          مخالفم 2
      3. عرفان

        ۴ مهر ۱۳۹۵
        سوابق: (8 ديدگاه)

        افزایش اکسیژن وردی و در نتیجه احتراق قوی و پدر قدرت تر و قدی تر کردن موتور‌

      4. محمد محمدی پارسا

        ۱۹ آذر ۱۴۰۰
        سوابق: (12 ديدگاه)

        تزریق هوای فشرده ومتراکم چندین برابر فشار جو به موتور که باعث سوختن کامل بنزین وافزایش گشتاور میل لنگ وقدرت خودرو میشودانرژی ان هم از دود خروجی سوپاپ اگزوز تامین میشه البته در الکترو توربو از برق دینام یا باطری که درواقع از قدرت میل لنگ استفاده میشود ونقطه ضعفی هست

        موافقم 2
        مخالفم 1
      5. Ali

        ۸ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        فشرده سازی باد در موتور
        در اصل پمپی است که باد را در فضای سیلندر موتور فشرده میکند و پیستون با قدرت بیشتری به پایین حرکت میکند در ضمن همراه باد بیشتر اکسیژن بیشتر هم وجود دارد و احتراق موتور را کامل تر میکند و قدرت موتور به مقدار قابل توجهی بالا می‌رود
        توربو های معمولی بخش توربین دارن که با باد اگزوز به حرکت در میاد و فن رو میچرخونه که مشکلش هم این بود که باد اگزوز باید زیاد میشد تا توربو به حرکت در بیاد بخاتر همین تاخیر داشت
        ولی توربو های الکتریکی مستقیم بدون توربین با موتور الکتریکی باد رو پمپ میکنن و ربطی به دور موتور باد اگزوز ندارن و دیگه تأخیر هم ندارند

        1. مجید

          ۱۹ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (1 ديدگاه)

          قیمت این توربو چنده؟؟

  2. امیر

    ۱۴ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (876 ديدگاه)

    ممنون از آقای فرهانی لطف کنید مطلب فنی در این سطح را بیشتر بذارید

  3. lmbx

    ۱۴ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (287 ديدگاه)

    ادم میمونه که تو سر این المانی ها مغزهست یا ابر کامپیوتر!خود حقیر بیشتر امریکایی میپسندم ولی تو بحث تکنولوژی تو زمینه خودرو به طور قطع المان بهتره.
    از اینجا میشه فهمید موتور تنفس طبیعی یه چیز دیگست!برای همین فراری تو لا فراری از توربو استفاده نکرده.حالا اگه یکی بتونه از همین موتور آئودی بدون توربو 600 اسب بکشه خیلی مرده!!!البته نه با ضریب تراکم 1به 25!

    1. محمد محمدی پارسا

      ۱۹ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (12 ديدگاه)

      ضعفهای توربو یکی داغ شدن زیاد موتور وتاخیر عمل دمش تا دور ۱۵۰۰ وهزینه نگهداری خودرو بالا میره روعن موتور هم باید تمام سینتیک بشه توهر بازدید دورهای تمام فیلتر ها وقطعات تعویصی باد کامل ودقیق عوص بشن در کل هزینه اضافه میزاره البته مصرف سوخت رو بین ۱۲ تا۱۵ درصد کاهش میده دنا پلاس وشاهین محصولات سایپا استفاده میکنن از توربو

  4. AHMADREZA

    ۱۴ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (1022 ديدگاه)

    چی میسازن لامصبا

  5. کورش

    ۱۴ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (22 ديدگاه)

    باز هم ایده و نبوغ آلمانی
    البته این ایده ها به مخ ژاپنی ها هم میرسه ها ولی برای اینکه هزینه تولید ماشیناشون کم بشه و عمو دی جی ببخشید جی دی دعواشون نکنه کلا فقط کپی میکنن
    دو سال آینده :
    ژاپنی ها در کنفرانس خبری : توربو الکتریکی و گسترش اون مدیون ماست
    طرفداران برند های ژاپنی : ژاپن قطب صنعت دنیاست

    1. بهزاد

      ۱۴ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (2544 ديدگاه)

      اگر به مارک و برند توربو شارژر نگاهی بندازید و شرکتی که اونو ساخته به عدم داشتن اطلاعات کافی … خودتون پی میبرید!
      توربو و سیستم مذکور توسط شرکت aeristech انگلیسی تکامل یافته و البته شرکت های دیگر توربو ساز مثل هانی ول و ihi و میتسوبیشی و… هم نمونه هایی برای آینده در حال ساخت دارند و بزودی با کاهش هزینه ها اینگونه توربوها در خودروها فراگیر خواهد شد.

      1. کورش

        ۱۴ تیر ۱۳۹۴
        سوابق: (22 ديدگاه)

        در جوابت به همین یه جمله که از متن کپی شده بسنده میکنم :بااین‌همه مباهات در مورد تقویت عملکرد، به نظر می‌رسد که آئودی در میان خودروسازان برای اولین بار است که یک وسیله نقلیه مجهز به توربو الکتریکی تولید کرده است.

        1. بهزاد

          ۱۵ تیر ۱۳۹۴
          سوابق: (2544 ديدگاه)

          شرکت aeristech یکی از بازیگران فعال در حوزه ی طراحی و تولید و مشاوره و… تکنولوژی های کاهش سوخت خودرو هست و بسیاری از شرکت ها از غرب تا شرق از توانمندی این شرکت در تولیدات خودشون بهره میبرند و مهم خدماتی هست که این شرکت ها ارایه میکنند و باقی موارد مثل اولین خریدارها یا آخرین اونها اهمیتی نداره چون تکنولوژی های مفید راه خودشون را پیدا میکنند.
          کشور آلمان علاوه بر صنایع پیشرفته دستی هم در شعر و ادب و هنر و موسیقی و فلسفه داره و بزرگانی بسیاری در اون کشور رشد کردند و خالق تحولات بزرگی شدند که میشه با اقتدا به اونها زندگی را رنگی تر کرد.
          وحید جان موفق باشی.

        2. کورش

          ۱۵ تیر ۱۳۹۴
          سوابق: (22 ديدگاه)

          بهزاد جان شمام اگه رفتار مردم ژاپن رو مطالعه کنی پی میبری که اهل مطالعه هستند و هیچ وقت راجع به چیزی که اطلاعاتی راجع بهش ندارن اظهار نظر نمیکنن
          چه قدر خوبه که اونا رو سرلوحه زندگیت قرار بدی

        3. محمد

          ۱۵ آبان ۱۳۹۴
          سوابق: (2 ديدگاه)

          توربوشارژر فشار هوای ورودی (هوای موردنیاز برای احتراق) به موتور رو افزایش می دهد. به طور خیلی ساده می توان گفت افزایش فشار هوای ورودی به موتور باعث میشه احتراق در موتور بهتر انجام بشه.

      2. محمد محمدی پارسا

        ۱۹ آذر ۱۴۰۰
        سوابق: (12 ديدگاه)

        ۰سوپر شارژ شفت توربو دود غیر مستقیم و ازطریق گیربکسی به توربو دمنده هوا وصل میشه وازاین طریق میزان فشار دمش هوا کنترل میشه..

        .درکل فکر اولیه توربوشارژر اون به مهندسین هیتلر خدابیامرز بر میگرده روز جمعه است شادی روحش فاتحههه

  6. احسان(احسان سابق)

    ۱۴ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (2876 ديدگاه)

    یکی از دلایلی که ماشین لوکس میتونه صنعت اتومبیل رو به جلو هل بده قیمت ماشین هست.بخاطر حاشیه سود خوب ماشین های گران قیمت دست خودروساز برای خلق تکنولوژی های جدید کاملا بازه و قطعا وقتی یک تکنولوژی جدید پخته شد قیمت تکنولوژی هم پایین میاد و برای ماشین های اقتصادی مردم متوسط هم کاربردی میشه.
    یکی از دلایلی که المانی ها توی صنعت اتومبیل حرف اول رو میزنن همین موضوع هست

  7. حسام عطار

    ۱۴ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (151 ديدگاه)

    توی موتورهای معمولی هوای وارده به سیلندرها تقریبا با فشار جو برابره،اما کار توربوشارژ اینه که هوای زیادی رو با فشار چند برابر فشار جو وارد سیلندر میکنه که باعث میشه اکسیژن بیشتری برای احتراق فراهم بشه و قدرت احتراق رو چند برابر میکنه

  8. حسام عطار

    ۱۴ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (151 ديدگاه)

    حالا اگه کسی میدونه بگه فرق توربوشارژ با سوپرشارژ چیه؟

    1. ارمان

      ۱۵ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (1306 ديدگاه)

      توربو از گازهای خروجی استفاده مکنه سوپر شارژ ار دور موتور ( مثل دینام دوچرخه قدیمیا ) عملا سوپر شارژ سرو صرای کمتری داره اما گویی توربو شارژ راندمان بییتری داره که عمومیت پیدا کرده !
      یه نمره هم به ما بدی دست خالی نریم

    2. P.G

      ۱۵ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (489 ديدگاه)

      دوست من اساس کار توربوشارژر اینه که توربو در اصل از یک توربین و یک کمپرسور تشکیل شده که این توربین و کمپرسور به وسیله ى یک شفت یا همون میله به هم متصل هستن،در اصل توربوشارژ از نظرساختار و عملکرد کاملاً یک نوع موتور جت(شبیه به موتورهاى جت مورد استفاده در هلى کوپترها نه هواپیماها)به حساب میاد که فقط مرحله ى احتراق اون حذف شده و به جاى اینکه هواى خروجى از محفظه ى احتراق توربین رو به چرخش دربیاره این گازهاى داغ خروجى از موتور یا همون اگزوز(ساده تر بگیم همون دود خروجى از موتور)هستن که وظیفه ى چرخش توربو رو به عهده دارن
      همونطور که گفتم ساختار فشرده سازى هوا توى هر موتور جتى من جمله توربو از یک کمپرسور و توربین تشکیل شده که این دو به وسیله ى شفت به هم متصل هستن،وظیفه ى توربین اینه که کمپرسور رو به چرخش دربیاره،براى این منظور هواى خروجى از موتور به سمت توربین هدایت میشه،توربین از پره هایى آیرودینامیک با شکلى خاص تشکیل شده تا بتونن حداکثر نیروى هواى ورودى به توربین رو به نیروى چرخشى توربین تبدیل کنن،حالا زمانى که توربین به چرخش درمیاد کمپروسور رو هم به چرخش درمیاره،کمپرسورهاى مورد استفاده در توربو یا سوپر شارژر از نوع کمپرسور هاى گریز از مرکز(centrifugal compressor)هستن،یعنى جریان هواى ورودى به موتور قبل از اینکه بخواد وارد موتور بشه از مرکز یا اصطلاحاً چشم کمپرسور وارد میشه و کمپرسور که داره با سرعت بالایى میچرخه مثل یک سانتریفیوژ با استفاده از نیروى گریز از مرکز هوا رو از مرکز کمپرسور به سمت محیط کمپرسور هل میده،در لبه ى دیسک کمپرسور که در واقع محیط کمپرسور میشه تیغه هایى به اسم دفیوزر به صورت مورب نصب شدن تا انرژى جنبشى جریان هوایى که از مرکز کمپرسور به سمت محیط اون در حرکته رو تبدیل به فشار استاتیک کنن،یعنى در واقع جریان هوا به جاى اینکه بخواد کمپرسور رو با سرعت زیاد ترک کنه به این تیغه ها برخورد میکنه و انرژى جنبشیش تبدیل میشه به فشار درونى و در نتیجه فشارش افزایش پیدا میکنه و سپس از کمپرسور خارج و به سمت موتور میره،نتیجه فراهم شدن هواى ورودى به موتور با فشارى بالاتر از فشار اتمسفره که همین باعث میشه بتونیم در حجم سیلندر کوچکتر هواى بیشترى تزریق کنیم و در نتیجه قدرت موتور افزایش پیدا میکنه
      در اکثر سیستم هاى توربو یک دریچه به اسم Waste gate بر سر راه هواى ورودى به توربین قرار داده که با فشار روغن موتور کار میکنه و میزان هواى ورودى به توربین و در نتیجه دور توربو رو تنظیم میکنه،به این صورت که هرچه دور موتور بالاتر میره فشار روغن افزایش پیدا میکنه و این باعث باز شدن بیشتر waste gate میشه و هواى ورودى به توربو افزایش پیدا میکنه و سرعت توربو و عملکرد توربو افزایش پیدا میکنه،برعکس زمانى که موتور داره در دورهاى پایین یا idle کار میکنه،waste gate کلملاً بسته میشه و توربو از کار میوفته.این موضوع مهمترین مزیت توربو نسبت به سوپرشارژر به حساب میاد،یعنى شما در دور موتورهاى پایین که نیازى به توربو ندارید توربو از کار میوفته و مصرف سوخت رو کاهش میده،اما هر چى دور موتور بالاتر میره عملکرد و دور توربو هم بیشتر میشه،در واقع مزیت بزرگ توربو اینه که هر موقع بهش نیاز دارید به کمکتون میاد.مزیت دیگه ى توربو اینه که وابستگى و ارتباط مکانیکى به موتور نداره،یعنى به چرخش میل لنگ وابسته نیست و همین باعث میشه تا کار کردن توربو سبب افت و کاهش دور موتور نشه.
      از طرفى پروسه ى فشار دادن پدال گاز به میزان دلخواه،افزایش دور موتور و به طبع اون افزایش فشار روغن،باز شدن waste gate،افزایش ورود هوا به توربین و بالاخره افزایش سرعت توربین و کمپرسور زمان نسبتاً قابل توجهى رو نیاز داره که به این زمان همون تأخیر یا lag توربو گفته میشه که مهمترین مشکل و معایب توربو به حساب میاد.
      در طرف مقابل سوپرشارژر قرار داره،در سوپرشارژر مرحله ى توربین به طور کامل حذف شده و شفت کمپرسور به جاى توربین با تسمه تایم یا یک تسمه ى جداگانه به میل لنگ وصله و در اصل کمپرسور به وسیله ى میل لنگ میچرخه
      سوپرشارژر دوتا مزیت بزرگ نسبت به توربو داره،اول اینکه از نظر مکانیکى پیچیدگى کمترى نسبت به توربوشارژر داره و کم هزینه تر و ارزان قیمت تر از توربوست(به خاطر حذف توربین،waste gate و…)،دوم اینکه تأخیر یا لَگ معروف توربو رو دیگه نداره و پاسخدهىش تقریباً بلافاصله است،چون با موتور میچرخه و به میزانى که دور موتور بالا بره بلافاصله چرخش سوپرشارژر و هواى خروجیش به همون نسبت افزایش پیدا میکنه و دیگه lag نداره
      اما در نقطه ى مقابل سوپرشارژر سه تا عیب بزرگ نسبت به توربو داره که باعث شده کمتر از سوپرشارژر در خودروها استفاده بشه،اول اینکه سوپرشارژر برخلاف توربو به صورت دائم در تمام دور موتورها کار میکنه،چه شما بهش نیاز داشته باشید چه نداشته باشید و همین باعث افزایش مصرف سوخت میشه،نکته ى بعد که مشکل سوپرشارژر به حساب میاد امکان overboost شدن موتوره،یعنى اگه شما به صورت ناگهانى پدال گازو فشار بدید سوپرشارژر هم به صورت ناگهانى فشار هواى زیادى رو به سمت موتور میفرسته که ممکنه به موتور آسیب بزنه،به همین دلیل استفاده از سوپرشارژر دقت بیشترى نیاز داره،سومین عیب سوپرشارژر هم اینه که وابستگى مکانیکى به موتور داره،یعنى به وسیله ى موتور کار میکنه که همین باعث میشه قدرت و اصطلاحاً جون موتور رو کم کنه و بخشى از قدرت موتور صرف چرخوندن سوپرشارژر بشه
      سوپرشارژر معمولاً تو خودروهاى مسابقه اى یا خودروهاى با عملکرد بالا بیشتر استفاده میشه
      معذرت بابت طولانى شدن کامنتم،امیدوارم مفید باشه:)

      1. محمد محمدی پارسا

        ۱۹ آذر ۱۴۰۰
        سوابق: (12 ديدگاه)

        اگه الکترو توربو شارژ انرژی برقشو از اگزوز تامین کنیم وبا کامپیوتر خودرو بر حسب دور موتور ونیاز اون محاسبه و کنترل بشه کلی صرفه جویی هست تو همه چی جای توربو شارژ وسوپر شارژ رو میگیره…

    3. محمد

      ۱۵ آبان ۱۳۹۴
      سوابق: (2 ديدگاه)

      در توربوشارژرها توان ورودی موردنیاز با استفاده از آنتالپی گازهای خروجی از اگزوز تامین میشه، اما در سوپرشارژرها توان ورودی از دور موتور ماشین گرفته میشه

    4. محمد محمدی پارسا

      ۱۹ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (12 ديدگاه)

      ۰سوپر شارژ شفت توربو دود غیر مستقیم و ازطریق گیربکسی به توربو دمنده هوا وصل میشه وازاین طریق میزان فشار دمش هوا کنترل میشه…

  9. h112

    ۱۴ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (434 ديدگاه)

    این توربو ها قدرت کمی تولید میکنن….شاید با مهندسی آیودی این مشکل برطرف بشه….
    اگه بشه خودم یکی از طرفداراشم… v

  10. رضا

    ۱۴ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (1698 ديدگاه)

    ایده جدیدی نیست ولی خیلی جالب و کاربردیه
    و فکر کنم تا حدودی نیاز به اینرکولر رو از بین ببره بدلیل ماهیت متفاوت ترش با توربوهای معمول یا شاید بدلیل فشردگی هوا و ایجاد گرما لااقل نیاز به اینترکولرهای بزرگتر رو مرتفع بسازه…
    به این فکر میکنم اگه رو گاریهای وطنی توربو ببندن موتورشون با توجه به آلیاژهای ضعیف بکار رفته چقد دووم میاره

    1. محمد محمدی پارسا

      ۲۰ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (12 ديدگاه)

      ربطی نداره در هر صورت داع شدن گاز رو داریم دلیشم تراکم گاز ه که باعث داع شدنش میشه قانون فیزیکه
      باید هم خنک بشه تا در موتور باعث انفجار خودبه خودی سوخت قبل جرقه ومتراکم شدن نشه که سوپاپ ها وپیستون وشاتون رو خراب میکنه

    2. محمد محمدی پارسا

      ۲۰ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (12 ديدگاه)

      دنا پلاس وشاهین مال ساپپا چند ساله توربو ارائه شدن هیچ مشکلی هم نبوده یادمون باشه قطعه سازی ایران تودنیا حرف برا گفتن داره برا فیات وام وی ام وایودی قطعه سفارشی میسازیم درسته سیاست های دو خودرو ساز مارو عقب نگهداشته ولی توان تولیدی وعلمش جزو ۵ کشور اولیم خودروی نظامی سنگین انواع امر پ ونفر بر وزرهی میسازیم! خودروی توربو فناوری ۱۱۰ سال پیش رو نتونیم بسازیم؟؟

  11. کورش

    ۱۴ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (22 ديدگاه)

    گاری وطنی ؟؟؟؟؟؟
    ای بابا به گاری توهین کردی که

    1. محمد محمدی پارسا

      ۲۰ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (12 ديدگاه)

      وطنی نگیم بهتره تحمیلی انحصاری
      وقتی موتور توربو فن جنگنده ها(موتور بومی اوج) رو بسازیم موتور سنگین تانک میسازیم زیر دریایی کلاس طارق رو با ۴۰۰۰ قطعه تخصص تو تحریم کامل بومی سازی ۹۹ درصدی میکنیم جنگنده تایگر اف پنج رو خط تولید کاملشو میزنیم ضد کمین طوفان وناوشکن میسازیم معلوم میشه دستایی تو خود رو سازی درکاره که عمدا پیشرفت نکنیم واز این بازار ملیارد دلاری دنیا دستمون کوته ویا دراز باشه… شبکه وابسته بهاییت که شاهرگ های مالی وتبادلی خودرو سازی وعرضه اون رو کنترل دارن زور هیچ بنی بشری هم بهشون نمیرسه ونخواهد رسید …

  12. بهزاد

    ۱۴ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    سلام.سوپر سارژ بایک تسمه متصل به موتور نیروی محرکه کمپرسور را تامین میکند در صورتیکه در توربو شارژ نیروی محرکه کمپرسور از گازهای خروجی اگزوز تامین میشه.و هرکدام محاسن و معایبی دارن.

  13. آرش

    ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام.طرح خوبیه حتی حدود7سال پیش هم خودم روش کار کردم والان طرحهاش موجوده ولی حیف بدلیل نبودامکانات وعدم حمایت دنبالشونگرفتم.عیب بزرگش اینه که نیاز به توان الکتریکی بالایی داره که اگه باسیستم برق استانداردماشین های حاضربخواهیم نتیجه مطلوبی بگیریم مجبور به تقویت بسیارزیاددینام وباطری و…هستیم که مشکلات خاص خودشوداره.به همین خاطرآئودی سیستم برق اون ماشین را به 48ولت ارتقاءداده که برای خودروهای ساخته شده امکان این تغییروجودنداره مگرباهزینه بسیارزیاد.بعضی ازجاروبرقی هاقسمت دمنده ای درقسمت پشت دارند که در مقیاس آزمایشگاهی وبرای فهمیدن طرزکاراین سیستم میتونین ازش استفاده کنید.خودتون درنظربگیریدکه موتورجاروبرقی بابرق خانگی 220ولت حدود8آمپرشدت جریان نیازداره با12ولت ماشین به حدود145آمپراحتیاج داره. ولی اگه خدابخوادطرح یه سیستم جدیدتوذهنمه که همه نقایص سیستمهای توربوراحل خواهدکرد.وهزینه زیادی هم نمیبره.ولی برای ساخت وتست اولیه شرایطش هنوز اینجامهیانشده.اگه درست شداونوقت پی به نبوغ ایرانی خواهیدبردوخودتونودست کم نخواهیدگرفتو

    1. کوهیار

      ۷ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (1 ديدگاه)

      دقیقا منم نظر شما رو دارم و همین فکر رو خیلی وقته با انواع موتور های دمنده و مکنده برسی کردم فقط مشکل عمده ی اصلی این هستش که حتی موتور هایی برای به گردش در آوردن پروانه با بوست کافی که مثلا بتونه ده پی اس ای رو ایجاد بکنه با برق ماشین واقعا ندیدم موتور برقی لازم هستش که حداقل بتونه کمترین حدش برای موتور های معمولی پنج پی اس ای بوست فشردگی هوا داشته باشه و تقریبا چهارصد cfm هم بتونه انتقال بده کمترین حدش البته بسته به نوع کار متفاوته که من واقعا شخصا ندیدم حتی به فکرم رسید یک موتور روی خود توربو بنزین بزارم قسمت فشرده کننده هوا ولی باز ….موتور با این مسائل سخت پیدا میشه به خصوص تو شرایط فعلی این خراب شده

    2. محمد محمدی پارسا

      ۲۰ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (12 ديدگاه)

      انشاءالله که دلسرد نشین وادامه بدین خودتون پیگیر باشین هستن شرکت های دانش بنیانی که حمایت مالی وعلمی وحقوقی میکنن هرچند سنگ اندازی زیاده ولی شدنی هست فقط اراده ویه دندگی میخواهد

  14. mahdi

    ۱۸ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوستان همه نظراتتون عالی بود ومخصوصا کامنت دوستمون(P.G) که بسیار کامل بود.
    وبرای دوستمون ارزوی موفقیت میکنم واقا جمله آخرتون رو باید با آب طلا نوشت.
    این سیستم ها هرطور حساب کنین عالی هستن و بیشترین مشکل هزینه بالای اونهاست و جای خیلی بیشتری بره تکاملشون دارن.
    موفقو سربلند باشین .یا علی

  15. fardin

    ۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام مهندس میشه بگید منبع اطلاعاتتون از کجاست؟ و اطلاعات بیشتری در باره توربو الکتریکی دارید؟

  16. صحرا

    ۲۲ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    من قصد دارم روی ماشین خودم که یک لیفان ایکس60 هست توربو ببندم و تقویتش کنم. تا حالا کسی موتور لیفان و تقویت نکرده. در حال تحقیق هستم که چطور میشه این کار را کرد

  17. سبحان

    ۵ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام کسی میدونه رو انجین موتورسیکلت هوندا 750 cc میشه توربو شارز انداخت

  18. حمید

    ۱۲ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام بر دوستان.
    آیا توربوشارژر الکتریکی روی میتسوبیشی پاجرو ۲۰۰۸ با موتور ۳۸۰۰cc جواب گو هست یا خیر؟

  19. شباهنگ

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من میخوام روی جیپ آهو سوپر شارژر برقی ببندم لطفا راهنمایی بفرمایید

  20. تقویت موتور اسیا

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام خدمت اساتید محترم…
    سوال من این که بانصب توربوشارژ برقی که دوستان توضیحات کاملی در مورد نحوه کارش و افزایش قدرتش دادن . ایا با این افزایش فشاری که قدرتم افزایش میده بدون تغییرات در نوع قطعات داخلی موتور بهش اسیبی وارد میکنه یا نه؟
    این سوالی هستش که خیلی ها قبل از نصب این سیستم میپرسند.وپاسخش برای مالکین خودرو مهم هستش.
    با تشکر فراوان

    1. محمد محمدی پارسا

      ۲۰ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (12 ديدگاه)

      انشاءالله که دلسرد نشین وادامه بدین خودتون پیگیر باشین هستن شرکت های دانش بنیانی که حمایت مالی وعلمی وحقوقی میکنن هرچند سنگ اندازی زیاده ولی شدنی هست فقط اراده ویه دندگی میخواهد

    2. محمد محمدی پارسا

      ۲۰ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (12 ديدگاه)

      گرچه مصرف سوخت رو کم وشتاب واینرسی رو زیادمیکنه.. ولی خوب دمای موتور و بالا میبره که این باعث استهلاک بیشتر میشه وروغن موتور هم باید مخصوص بشه وبنزین سوپر باید استفاده بشه چون بنزین اکتان پایین در اثر فشار هوا قبل متراکم شدن دچار انفجار خودبه خودی شده وسوپاپها وپیستون وگاها شاتون رو خراب میکنه در کل باید دوره های بازدید ماشین توربو شارژر دار کوتاهتر ودقیق تر باشه فیلترها به موقع تعویض بعد استارت گاز ناگهانی ندیم قبل خاموش کردن اجازه سرد شدن بدیم چون شفت انتقال نیرو توربوحساسه وباس روعن کاری وخنک بشه ولی ارزششو داره..

  21. سعید

    ۱۷ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (8 ديدگاه)

    سلام . من یک چری تیگو 5 داشته تمایل به افزایش توان تا 50 اسب بخاراز طریق توربو چارجر الکتریکی رو دارم .البته بدون دستکاری موتور .اضافه کنم که این خودرو دارای گیربکس 7 دنده CVT میباشد .از دوستان کسی میتواند کمکم کند ؟

  22. جواد

    ۱۶ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام دوستان عزیز من دنبال یه توربوشارژر الکتریکی هستم کسی اطلاعی راجع به فروش این مدل داره که از کجا باید تامین کنم

  23. جعفر میرزایی

    ۱۳ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (2 ديدگاه)

    با سلام خدمت همه ایرانیای عزیزم من سه سال پیش توربو الکتریکی ساختم وروی اردی خودم نصب کردم خیلی کار سختی نیست فقط امکانات میخواد المانیها خیلی هم کار بزرگی نکردن با این همه تجهیزات تازه دارن نصب میکنن

  24. جعفر میرزایی

    ۱۳ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام من روی اردی نصب کردم وجواب گرفتم
    خودم درست کردم المانیها خیلی دیر انجام دادن ما ایرانیها اگه امکانات اونارو داشتیم ….

    1. محمد محمدی پارسا

      ۲۰ آذر ۱۴۰۰
      سوابق: (12 ديدگاه)

      با بادبزن منقل کباب پز؟!☺

    2. امیر لک

      ۳ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام داداش منم میخام درست کنم البته خودم خیلی دست به آچار هستم میشه راهنمایی کنید ممنون میشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا