چند روز پیش کشورهای عضو اتحادیه اروپا به داشتن استانداردهای خودرویی مبتنی بر وای-فای رأی منفی دادند. این کار تأثیر بسیار بزرگی روی شرکتهایی همچون فولکسواگن، رنو و تویوتا خواهد داشت.
21 کشور عضو این اتحادیه همچون آلمان، فرانسه و ایتالیا علیه پیشنهادی که در نشست بروکسل مطرح شده بود رأی منفی دادند. البته استفاده از سیستم 5G و وای فای چیزی بود که ب ام و، دایملر، فورد، پژو-سیتروئن، اینتل، کوالکام، هواوی و سامسونگ به دنبال آن بودند.
کمیسیون اروپایی میخواهد سنگ محکهایی برای خودروهای ارتباطی وضع کند. این بازار نه تنها میتواند چند میلیارد یورو درامد برای خودروسازان داشته باشد بلکه اپراتورهای ارتباطی و سازندگان تجهیزات آنها نیز سهم بالایی از این بازار خواهند داشت.
این مشکل باعث جدایی صنایع خودروسازی و تکنولوژی شده و حتی میتواند لابیهای سنگینی در هر دو طرف ایجاد کند زیرا افراد زیادی به دنبال ارتقای تکنولوژی وای فای و مطرح شدن آن در تمامی ابعاد هستند.
البته استاندارد 5G که با خودروها و محیط اطراف ارتباط برقرار میکند طبق شنیدهها طیف وسیعی از کاربردها در مواردی همچون سیستمهای اطلاعات سرگرمی، دادههای ترافیکی و ناوبری کلی خواهد داشت.
در طرف دیگر برخی نیز معتقدند تکنولوژی وای فای برخلاف 5G قبلاً در دسترس بوده و به بهبود ایمنی جادهای در زمان سریعتر کمک خواهد کرد. با این وجود انتظار میرود سیستمهای 5G به توسعهی رانندگی خودکار بپردازند. مدیرعامل سئات میخواهد این تکنولوژی همهچیز ا خودروها گرفته تا سیستمهای خانگی را به یکدیگر متصل کند. او میگوید:
من فکر میکنم صنعت خودرو نقش بزرگی در توجیه سرمایهگذاری بازی خواهد کرد بنابراین ما یکی از مشتریان بزرگ خواهیم بود ولی باید خلاق باشیم. ما باید تجربه کنیم و امیدواریم باشیم بازار پاسخ مثبتی بدهد و بگوید من میخواهم خودرویی شبیه این را داشته باشم زیرا میتواند مانع تصادف من شود یا اینکه اطراف پیچها را دیده و برای جان من ارزش قائل باشد.
بهراد
۱۶ تیر ۱۳۹۸عجب …
سروش
۱۶ تیر ۱۳۹۸شاید این تکنولوژی هنوز ضعف هایی داره که باید برطرف بشه. به هر حال باید دلیل این مخالفت هم ذکر میشد